Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har sökt och hittade inte svaret på min fråga.

Om man blir jägarplutonsbefäl, rycker man då in innan de andra? Isf hur långt innan och hur lång blir hela utbildningen då?

Posted
Jag har sökt och hittade inte svaret på min fråga.

Om man blir jägarplutonsbefäl, rycker man då in innan de andra? Isf hur långt innan och hur lång blir hela utbildningen då?

Du ligger inne 15-månander. Rycker in innan de meniga soldaterna och mckar med dem.

Plutbefäl är bara benämning, vanligtsvis blir gruppchef som KB/PB på ett jägarförband.

Posted

Du rycker in vid nyår och gör 15-mån och är ansvarig för en jägargrupp på 6-8 pers. Anledningen till att du bara blir grpch fast du är uttagen till KB är att det ställs höga krav på dig eftersom du oftast opererar bakom FI-linjer.

Som orientering så kan jag säja att det spelar ingen roll vad det står för befattning (förutom KB)på inrycksbeskedet för det bestäms efter GJU. Då sätter sig hela gruppen för att diskutera vem som passar bäst till vad. Vad det gäller prickskytte så fick man anmäla intresse och sköt man riktigt bra så fick man byta plut för att se om man klarade testerna.

Posted

Följande har iallafall intill nyligen gällt på K 3 och K 4:

GB ligger 10 månader och blir i princip vanliga jägarsoldater utan befälstjänst.

KB ligger 15 månader och blir i princip gruppchefer (inte GB).

På KJS och FJS gör alla 14-15 månaders tjänst.

Men allt håller på att ändras och omprövas, så ni får ta det för vad det är.

Posted (edited)

Jag säger bara:

SÖK FÖRST!!

KLAPP-KLAPP-KLAPP,

SÖK FÖRST!!

KLAPP-KLAPP-KLAPP

:blink::D:banana

1 bra sida

Nästa braiga sida

Dessa råkar dessutom vara respektive förbands HEMSIDOR!!

:dong:

LITE måste man faktiskt anstränga sig...

Vet inte var du sökte, men för alla er som har svårt att hitta, kan jag annars rekommendera Google, som är en riktigt bra sökmotor.

/Magnus B

Edit: dessa små grisfingrar...

Edited by Badboy
Posted
Jag säger bara:

SÖK FÖRST!!

KLAPP-KLAPP-KLAPP,

SÖK FÖRST!!

KLAPP-KLAPP-KLAPP

:blink:  :D  :banana

1 bra sida

Nästa braiga sida

Dessa råkar dessutom vara respektive förbands HEMSIDOR!!

:dong:

LITE måste man faktiskt anstränga sig...

Vet inte var du sökte, men för alla er som har svårt att hitta, kan jag annars rekommendera Google, som är en riktigt bra sökmotor.

/Magnus B

Edit: dessa små grisfingrar...

haha, jag håller inte riktigt med.

Detta forum finns ju för att man ska finna sina svar på ett snabbare och effektivare sätt. Det är så jag ser forumet :)

Posted

@ Bakdonas:

Jag tror inte att vi andra tycker att det är lika kul. Och vill man ha en ansvarsfull militär tjänst är det lika bra att så snabbt som möjligt lära sig att det inte är populärt att låta kamraterna göra jobbet åt en.

• Forumsledning
Posted
haha, jag håller inte riktigt med.

Detta forum finns ju för att man ska finna sina svar på ett snabbare och effektivare sätt. Det är så jag ser forumet  :banana

Ja och nej.

Forumet är inte till för att behöva svara på frågor som redan finns i klartext på många officiella hemsidor. Forumet är INTE stället man besöker först, ej heller andra. Kanske tredje eller fjärde.

kortfattat på till vad/hur du använder forumet:

*Du frågar om saker som du inte hittat någon annanstans, på nätet eller andra källor.

*Du frågar då du inte förstår vad 'officiella' sidor menar, och talar om det i inlägget.

*Du vill diskuttare hurvida en fakta/spekulation/tycke är bra eller dåligt, sant eller falskt.

*Du berättar själv om din erfarenheter eller äventyr om något i syfte att lära andra och/eller dela med dig.

Forumet är inte någon ersättare till redan befintliga faktasidor eller sökmotorer, utan mer ett komplement.

(Allt annat ser jag personligen som ren lathet, och en ovilja att mogna och anstränga sig för att leta efter det man söker. Mamma finns inte här.)

/ BlåGul

Guest Fågel Fenix
Posted

Så, nu har jag läst igenom diverse sidor och har fortf lite undringar.

Är både plutonsbefäl och plutonchef samma befattning ? (är man inte befäl inom en pluton / C över en pluton?)

KOmmer jag då som har preliminärt bef. plutonschef att räknas som KB och bli gruppchef = furir? fast ändå ligga inne 15 månader = fänrik ?? :blink: För i mina papper står det att plutonchefen har mellan 30- 40 pers under sig och om det är en grupp så är den riktigt stor ;)

OM jag nu får tjänsten alltså.

Tack på förhand!

Posted (edited)

Nej,

det som står, i ditt fall jägarplutonchef, är bara vad tjänsten som KB (15 månaders utbildning) i jägeriet heter (det finns förvirrande nog också KB-tjänsten jägarplutonbefäl).

Din befattning kommer att bli gruppchef, om ens det.

Det finns en länk som jag lägger till snart.

Här är den.

Mitt inlägg:

KB, PB, GB, E, F är utbildningskategorier med olika utbildningslängd (som dessutom varierar mellan försvarsgrenarna). Befattningarna verkar kunna heta lite vad som helst. När man pratar om KB i Armén är det vpl med 450 dagars tjänstgöring som avses, PB är folk med 360 dagars utbildning. Pliktverkets befattningar siochså-plutonbefäl förkortas i regel inte PB.

Exempel: KB-elever på K 4 kallas (eller kallades åtminstone för några år sedan) av pliktverket "jägarplutonchefer" (men blir i verkligheten gruppchefer), medan deras bröder och systrar på K 3 har befattningen "jägarplutonbefäl". I kravprofilen är det inte mycket som skiljer.

I krigsförband finns i regel ingen befattning som heter plutonsbefäl. Den som faktiskt kommer att vara plutonchef (chef för en pluton) i ditt krigsförband kommer att vara yrkes- eller reservofficer. I din utbildningspluton kommer chefen att vara yrkesknekt, sannolikt en kapten krigsplacerad som skvadrons- eller kompanichef, möjligen ställföreträdande. Förr i tiden kunde värnpliktiga bakhållsbanditer krigsplaceras som plutonchefer, men det var då det.

Det är mycket att hålla reda på, men det mesta är logiskt.

Edited by Vysotskij
Guest Fågel Fenix
Posted

Så läst igeno tråden. Dock hittade jag inte info om följande.

Om jag är KB uttagen och blir gruppchef. FInns det då inga GB,PB inom jägeriet?

För vad blir dom iså fall? stf gruppchef ? :blink:

Och vad menar pliktverket med "mina" 30-40 gubbar ?? :dong:

Posted

1. Pliktverket placerar fortfarande personer på tjänster som inte har funnits sedan många år.

2. Förbanden manipulerar pliktverket genom att beställa KB/PB/GB i syfte att få längre utbildningstid och soldater med bättre resultat på mönstringen.

Rent generellt kan man säga att längre ut i skogen = Mer KB i gruppen. I underhålls och ledningsbefattningar kan GB få bli befäl.

Räcker det som svar FF?

Posted

För vad blir dom iså fall? stf gruppchef ?  :)

Och vad menar pliktverket med "mina" 30-40 gubbar ??  :blink:

Jag förstår om du är nyfiken och ivrig; det skulle jag också vara i dina kläder, men om du läser lite mer noggrannt hittar du svar på de flesta av dina frågor i tråden.

1. Om du läser mitt första inlägg ser du vad som händer med dem som är 10-månadersuttagna (GB eller E-värnpliktiga). PB finns i regel inte i Arméns jägarförband.

2. Pliktverket har en obsolet beskrivning av den tjänst du kommer att få. Varifrån de fick den framgår av mitt andra inlägg.

GA KA har koll.

Guest Fågel Fenix
Posted

För vad blir dom iså fall? stf gruppchef ?  :((

Och vad menar pliktverket med "mina" 30-40 gubbar ??  :lol:

Jag förstår om du är nyfiken och ivrig; det skulle jag också vara i dina kläder, men om du läser lite mer noggrannt hittar du svar på de flesta av dina frågor i tråden.

1. Om du läser mitt första inlägg ser du vad som händer med dem som är 10-månadersuttagna (GB eller E-värnpliktiga). PB finns i regel inte i Arméns jägarförband.

2. Pliktverket har en obsolet beskrivning av den tjänst du kommer att få. Varifrån de fick den framgår av mitt andra inlägg.

GA KA har koll.

Tack för utredningen. NU börjar jag faktiskt få lite koll på läget ;)