KattenJansson Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Hade tänkt att springa ner med en bakelse till förrådet och höra om dom har någon schleten byxa och jacka som ändå skulle slängas. Dessa hadde jag sedan tänkt att modda. Naturligtvis helt regelvidrigt men ändå en bra tanke om ni frågar mig B) Så jag ber er om lite tips på vad som kan vara praktiskt. Till Er som blir skogstokiga av mina kommande tilltag så får ni gärna skriva precis vad ni vill om detta. Kan vara kul att läsa era tankar om det också. Byxorna: bakfickor av cargotyp. Samt smalbens fickor ala m-90p. Sy in ett par byggarbetarknäskydd. Jackan: Huva, Vädringsdragkedjor under armarna, armficka, kardborre för samtliga märken inklusive kragspeglarna. Quote
5526 Viktor Ludvig Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Fickor för knäskydd är en skitbra ide! det är ngt jag funderat på länge själv. underlättar grymt! Märken på kardborre är också en bra ide. dock kanske svart kardborre är att föredra?? vad sägs om kraftigare förstärkning på armbågarna (samma tyg som längst ner på byxan) ?? ngn som vet var man kan få tag på tyg så man kan slöjda lite?? //5526 Quote
Fu Kjellberg Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Hej. Har också tänkt att modda till en fält uniform. Lite tips och förslag kan du få på denna sida. www.specwargear.com Kolla under whats new och välj SWG raid bdu. :P Quote
Ralle Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Knäskydd har jag använt länge, först fickor på insidan men då fasnade man i fickorna och drog ganska lätt itu dem men nu har jag bara sprättat upp det dubbla lagret tyg som redan finns på knäna och stoppat i ett par knäskydd och sen sytt ihop dem igen, man får förståss också sy under knäskydden så de inte åker ner på smalbenen. Ankelfickor hade också varit kul men det är nog lättare att fixa ett par 90p byxor, specielt om man har pistol eller benplatta som då försvårar användandet av de vanliga benfickorna. På jackan så hade det varit kul att ha lite skydd på armbågar eftersom vi ligger ganska mycket på marken och kryper etc. huva hade som du säger varit kul men jag tror inte att det är så uppskattat om man gör modifieringar som syns sen tror jag att det är svårt att göra det på ett bra sätt, men jag är inte nån expert direkt. Quote
Lindeberg Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 KattenJansson, lär dig SÖKA! Ämnet finns redan!!! (Dock på utsidan.se, och bara på byxan, men i alla fall...) ;) ;) ;) ;) Quote
KP2 Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Kardborrstängning på jackan, högst upp "under" kragen så att det inte syns när kragen är nedfälld... gott i väntan på vindtät uniform... Quote
KattenJansson Posted February 27, 2004 Author Report Posted February 27, 2004 Fan kul med tips! KP2. Jag var nere på löplabbert härom dagen (nu blev ING förvånad! ) Såg där något som omedelbart skall införskaffs. Ett underställd i Windstopper! Både lång och kort byxa fanns samt överdel. Kan nog vara hur bra som helst. C:a priser kort byxa 350:- Lång äramd 550:- Byxa lång 500:- T-shirt 400:- Problemet är väl att man självantänder och inte får ut ett öre på försäkringen när man har på sig dom grejerna. Men jag tar den risken. Quote
SBP Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Kolla på polisens M/92, insatsjackan. Armågsskydden (ska kanske kalla det för underarmsskydd, täcker nämligen hela underarmens utsida) i den är kanon. Tål kanske inte jätteslänget ner på stora stenen, men följsamma och man kan stödja på armbågarna hur länge som helst. Bilder när du är klar. Quote
Forumsledning henke Posted February 28, 2004 Forumsledning Report Posted February 28, 2004 Jag vet en kille som syr upp helt egna. Skulle vara intressant om de kunde säljas civilt. Då han har en bakgrund sm designer för arbetsbyxor så är finesserna lite fler och mer anpassade för skogsliv än ett par gjorda för "ett förrådsställt invasionsförsvar" (för att anamma ÖBs mantra LOL ) Men det viktigaste är 1. Knäskydd av typen inlägg. Tillklippt liggunderlag eller byggar knäskydd på industributiken. http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q12...81&ic=N&sw=2200 Går att lösa med a) öppning på sidan (yttersidan) som förslutes med kardborre i kanten på fickan b.) enkel öppning underifrån med överlappning. ni vet som på enklare arbetsbyxor med örngottsprincipen. 2. Byxa för varma klimat Enda lösningen är att sy i annat tyg som andas bättre. Avtagbara byxben om inte annat för vid rast vila under fältlystran. http://www.dunderdon.se/popup.php?page=P7 Quote
Tompa Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Jag gjorde om ett par M/90 byxor till surfarshorts. Klippte av dem under knäna tog det överblivna tyget och gjorde två bakfickor samt satte in lodräta blixtlås på benen brevid fickorna för bättre ventilation. B) Quote
SISU Posted March 4, 2004 Report Posted March 4, 2004 Har i dag moddat min M90 .... Sytt fast kardborre plattor för alla märken + för namn lappen när jag ändå var i farten hann ej med flärpen att stänga kragen + att kardborren tog slut .. Mycket lyckat tycker jag faktiskt .. Jag använde grön kardborre i från Recon ...... Lägger upp bilder efter helgen ...SSG Quote
Koskela Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Större bröstfickor: Sprätta del av sömmen i jackans foder i bröstficka ca 2/3-del, så får du ett fack in mot armhålan. Viktigt att behålla del av sömmen så att mtrl inte far fram och tillbaka Koskela - nu med ännu större bärkapacitet Quote
Sgt Papa Bear Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Har gjort en liten försiktig mod på 90P jackan. Den ena ärmfickan är av någon outgrundlig anledning endast stor för att rymma en kulspetspenna. Tog mått på sjöstridsjackan (SSD 93) och vips blev det en ficka för solglasögonen istället. // Sgt Papa Bear B) Quote
Lt P Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Större bröstfickor:Sprätta del av sömmen i jackans foder i bröstficka ca 2/3-del, så får du ett fack in mot armhålan. Viktigt att behålla del av sömmen så att mtrl inte far fram och tillbaka Koskela - nu med ännu större bärkapacitet Visst Kosken, du vill bara få plats med ett helrör innanför västen Quote
Koskela Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Nä du, den har jag i vätskesystemet, bara sprit - inga tillsatser... /Koskela-go och gla Quote
Bellum Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Spontant kommer jag bara på ett par saker: -Kardborrflärpar under kragen för att fasta ihop dessa när man har kragen uppfälld (precis som så många andra nämnt) -En liten ögla av lämpligt mtrl (jag kör snöre, men resår vore kanske bättre) i valfri benficka för att på ett enkelt och oskramligt sätt kunna förvara sin sked och sin tandborste. -Förr i tiden "råkade" det sitta en kardborrbit på tyget under blixtlåset vid höger fot. Det var som en händelse alldeles ytmärkt, för jag råkade ha en gammal men vass morakniv vars slida hade en motsvarande bit självhäftande kardborre. Nu har det av en slump blivit en reva där nere, vilket inte stör mig så mycket, för jag brukar nyttja den som fästpunkt för en liten myskniv vars slida har bältesclip. Så lämpligt! Om byxorna har nylonflärpar med knapp istället för krok: Fixa så du kan använda krok! -Idén med att ordna ficka för knäskydd var bra. Undra om inte mina byxor snart kommer att råka gå sönder just där... På ett sådant vis så att det av en händelse passar att applicera knäskydd där... Oj, svarta bilar utanför.... Quote
SISU Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Jag kommer även till att sy in en karbin hake ( moldell mindre) i var ficka på byxorna inte i ben fickorna utan dom två där uppe för att kunna sätta fast bil o hus nyckel så man ej tappar dom ..... Jo jag vet att om man håller fickorna stängda så tappar man ej saker men en extra säkerhet ....... Quote
Lindeberg Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Jag kommer även till att sy in en karbin hake ( moldell mindre) i var ficka på byxorna inte i ben fickorna utan dom två där uppe för att kunna sätta fast bil o hus nyckel så man ej tappar dom ..... Jo jag vet att om man håller fickorna stängda så tappar man ej saker men en extra säkerhet ....... Klokt. Själv lyckade min plånbok klättra ur från en sådan ficka. Helt överraskande, då jag aldrig märkt några sådana tendenser tidigare. Plånboken fångades dock snabbt in igen. Quote
wolfie666 Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 (edited) Jag har bytt ut snöret i nederkanten på jackan till resårsnöre. Det är jättebra när man sitter eller böjer sig ned det tar inte imot. Jag tänkte på det med knäskydd är det inte risk att man "sliter" hål på byxtyget om man har knäskyddet "innanför" byxan? Edited March 5, 2004 by wolfie666 Quote
SISU Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Jag gick som Gruppchef för första gången nu i helgen .. Det var då jag kom på det man borde ju som C ha en genomskinlig ficka på vänster under arm för anrops signaler o dyl eller e jag helt fel ute . Kommentarer ? Och en sak till är det ingen som har sytt in wind stopper i M90 jackan ? Quote
Forumsledning henke Posted March 9, 2004 Forumsledning Report Posted March 9, 2004 @Sisu En del brukar fästa en fusklapp på en namnbrickshållare som de sedan fäster i ärmöppningen (Manchetten) vid handleden. Själv har jag aldrig använt sådan. När det skiter sig har man inte tid att läsa, bara köra. I värsta fall kan du skita i alla anropssignaler. Hände rätt ofta i lumpen att vi fick konstiga anropssignaler vi aldrig haft tidigare olika varje dag. Blev därför ofta "PC, PC - Grp4 har bekämpat skyttar i terrängen * flås, flås* tillbakarycker *flås flås* slut,kom," sen sprang man så handmicken stod rakt ut som Snobbens halsduk. Quote
Gator Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 (edited) Bland det första jag gjorde när jag fick ut jackan var att fästa två plastöglor i napoleonfickorna. Där sitter nu fällkniv, kompass o Maglite Solitaire fast i varsin bit paracord. Modders of the world, unite! Edited March 9, 2004 by Gator Quote
Fu Kjellberg Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Jag gick som Gruppchef för första gången nu i helgen ..Det var då jag kom på det man borde ju som C ha en genomskinlig ficka på vänster under arm för anrops signaler o dyl eller e jag helt fel ute . Kommentarer ? Och en sak till är det ingen som har sytt in wind stopper i M90 jackan ? SISU@ Israelerna har något liknande på underarmen med anropsignaler. Skall se om jag hittar bild. Sitter på jobbet nu. Annars har jag hört Henkes tips med vitt masktejp på namnbricka. Quote
Guest Lt. Payne Posted March 9, 2004 Report Posted March 9, 2004 Har mer eller mindre gjort det till en vana att använda namnbricka på vänsterarmen för anropssignaler och annat. Maskeringstejp och blyerts funkar bra. Reglementerat? Nja. Bryr mig? Nej. Quote
Fk.Mandrake Posted March 10, 2004 Report Posted March 10, 2004 Har länge haft en idé om att modda ett klockarmband med lock motsv. de som Recon säljer. Sätta anropssignaler, minnesramsor etc på någon typ av mtrl., till exempel på lysväv på insidan av locket. Detta är liknande den Wristcoder som Israelerna använder som Kjellberg nämnde. Quote
FCR2 Posted March 10, 2004 Report Posted March 10, 2004 Har/provar med att fästa kompass visselpipa motsv med snöre i jackfickan, dock helt omöjligt att få fram rätt sak utan att tömma hela fickan allt pga allt trassel. Har nu mera kompass/gps i "liten flerbruksficka". Största problemet m m/90 är det blåser rakt igenom samt man blir genomsur vid regn (balkanstyle) Lösning? Och då inte mp-sec smocken den får vi inte ha. Har sett danskarna har någon typ av förstärkning på axlarna. ? Någon som provat med goretex under jackan? Quote
Adam Wilhelm Posted March 10, 2004 Report Posted March 10, 2004 (edited) För några år sedan så hade jag en en Prometeq katalog. I den katalogen sålde de GTX-underställ som man hade under fältuniformen. GTX-jackan hade luva och jag var ordentligt sugen på att köpa GTX-jackan och byxan, sy en luva till M90 jackan och sedan fästa GTX-understället i Fältuniformen. Sedan tänkte jag sy täcklock på fickornas blixtlås. Vidare kan man ju sy öglor på insidan av fickorna som någon sade, för att fästa snöre till allehanda mtrl. som lampor och kompasser. /Thomas Edited March 10, 2004 by Adam Wilhelm Quote
Gusten Posted March 10, 2004 Report Posted March 10, 2004 Risk för hyper OT men jag gratis läste i en bok "Special forces in Afghanistan". Ganska kul bok. En hel del bilder på allt folk som USA har i landet och en del hade plockat ihop sin egen uniform (Delta och liknande andra). SAS/SBS var med och på en bild så hinner killen knappt att dölja ansiktet. Några bilder på SAS såg riktigt kul ut, de såg ut som vilka hightech vandrare som helst med GTX jackor från Mountain hardwear och stegjärnsdojjor från La Sportiva. Det enda som stack ut var en M4. Även våra gamla unionsfränder i väster var med och många andra europeiska styrkor. Sverige var omtalat att ha folk i landet men var ej med på bilder. Boken var kronologisk med datum vad som hände där osv. /Gusten Quote
Patroels Posted March 11, 2004 Report Posted March 11, 2004 (1)Har sett danskarna har någon typ av förstärkning på axlarna. ? (2)Någon som provat med goretex under jackan? Ad. 1: Hur menar du? Ad. 2: Ja, jag köpte en hollandsk GTX inner-jacka från S.A.S.S. som dom hadde modifierat med lite knappar och ett foder av Pertex. Sedan sydde jag motsvarande knappar i min M/84 kampjakke, satte i GTX'et och drog på övning över helgen. "Bra" att det regnade hela helgen: När först min kampjakke var gennomblött, var det skitsamma om det fanns andbart tyg eller inte på insidan. Kylan går rakt igennom från ena skiktet till det andra. Resultat: Negativ inställning till projektet från detta håll! Quote
Recommended Posts