Belysaren Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Satt på jobb och lyssnade på programmet folkradion i P3. De diskuterade drog påverkade förare. Men så var det en insändare som sade att stridspiloter tar amfetamin vid längre uppdrag pga de skall kunna behålla skärpan längre. Finns det någon som helst sanning i detta???
Elfgren Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 vet inte hur det är i nu tid men vet att det stämmer att de alierades stridspiloter under ww2 använde amfetamin. De käka även mängder med morötter för att få bättre mörkerseende
The_mistaken Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Togs inte detta upp när dom snackade om hur piloter gör om dom blir pissnödiga?
Azan_Gb Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Togs inte detta upp när dom snackade om hur piloter gör om dom blir pissnödiga? hur gör dem? Skuter uut sig själv?
Amfibieslusken Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Togs inte detta upp när dom snackade om hur piloter gör om dom blir pissnödiga? hur gör dem? Skuter uut sig själv? Nä de pissar i dräkten har jag hört.
Wahlgren Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Ett program om sömn som gick på ettan för ett tag sedan så sas detsamma. Det handlade om orexin och att det var bättre att använda än amfetamin då det inte hade några biverkningar. Men någonstans i programmet sas det att militären var en av de första som satsat på det då soldater kunde prestera mera och att piloter (usa) kunde sluta använda amfetamin. Massa sånt tjaffs.
The_mistaken Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Ett program om sömn som gick på ettan för ett tag sedan så sas detsamma. Det handlade om orexin och att det var bättre att använda än amfetamin då det inte hade några biverkningar. Men någonstans i programmet sas det att militären var en av de första som satsat på det då soldater kunde prestera mera och att piloter (usa) kunde sluta använda amfetamin. Massa sånt tjaffs. programet handlade om folk som lider av narkolepsi Orexin var ämnet som frigörs när man vaknar
mdn Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Satt på jobb och lyssnade på programmet folkradion i P3. De diskuterade drog påverkade förare. Men så var det en insändare som sade att stridspiloter tar amfetamin vid längre uppdrag pga de skall kunna behålla skärpan längre. Finns det någon som helst sanning i detta??? Vissa länders piloter (bland annat USA:s) tar amfetamin på längre uppdrag. Då det var på nyheterna för några månader sedan intervjuades en svensk flygare som sade att svenska piloter istället tar koffeinpiller eftersom de tydligen fungerar lika bra. Tydligen så ska det amfetamin som piloter tar skilja sig från det som knarkarna på stan tar. Jag vet dock inte hur...
dxl Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Tydligen så ska det amfetamin som piloter tar skilja sig från det som knarkarna på stan tar. Jag vet dock inte hur... Låter mycket märkligt. Kan inte vara så att det är så att de får det i mindre doser bara?
mdn Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Låter mycket märkligt.Kan inte vara så att det är så att de får det i mindre doser bara? Det var så det sas i nyhetsinslaget. Jag tyckte också att det lät märkligt...
Guest J-Star Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Men hallå grabbar... kollar ni inte nyheterna?! :P Dessa så kallade "Go-pills" kom i ljuset för några månader sedan då en amerikansk F-16 pilot bombade ihjäl några kanadensare i Afghanistan. Kanadickerna höll på med skjutövning... vilket piloten av någon anledning uppfattade som fientlig eld och en hel massa ROE-order till trots (ROE = Rules Of Engagement... vet inte vad motsvarigheten är på svenska) dök han ned på dem och bombade. Det blev het debatt. Tydligen så är trycket starkt på piloterna att använda dessa för att hålla sig vakna på de helvetiskt långa flygpassen (9-10 timmar). Go-pills är alltså amfetamin. Självklart är det inte knarkardoser... och amfetamin användes tidigare som bantningsmedel... och en väninna som har en lätt släng av narkolepsi (kan somna till ibland) har dem för att motverka sitt tillstånd. Personligen tycker jag det är vansinne. Att över huvudtaget hålla en pilot igång i en fientlig miljö 8-9-10 timmar i sträck är redan det fel. Ansträngningen och stressen mattar ut honom. Att då dessutom på det försöka lura hans kropp att hålla sig vaken med centralstimulerande droger... speciellt som en av biefekterna med amfetamin är paranoja... det känns absolut inte bra. tänk er själva: en trött paranoid kille som flyger runt med 2 ton sprängämne... /J
lowandslow Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Eller i spypåsar... Jodu! Den kommer vi ihåg! "Incoming!!!" 8|
mace Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Har inte Svenska försvaret ansökt om att få göra prov med just amfetamin på vpl. Tror dom ville se hur det påverkar kroppens funktioner och prestationsförmåga. Har även läst någonstans (nu är jag ute på synnerligen tunn is) att RENT amfetamin inte är beroendeframkallande i låga doser och vid enstaka tillfällen. Detta eftersom det är så väldigt likt något ämne som redan finns i kroppen, kan mycket väl vara Orexin. medan det som säljs på "gatan" är utblandat med mycket annat jox bara för att det ska skapa ett beroende. Jag är synnerligen skeptiskt till att det är nyttigt att fiffla med kroppens naturliga funktioner, kroppen funkar så här eftersom vi behöver sova visst mycket varje dygn o.s.v.. Var det någon som såg programmen om kriget (terroristverksamheten) i Israel? Där berättade någon soldat om hur dom gjorde på O-platserna utanför bosättningarna. Dom hade piller för att hålla sig vaken, piller för att sova, piller för att hålla igång magen... Kan aldrig vara nyttigt.
Magnus Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Var det inte sånt Elvis råkade ut för när han gjorde militärtjänst? Dock fick tjack när dom vaknade för att hålla sig pigga och något annat tjack när dom skulle sova, så att armén skulle kunna kontrollera deras sömnbehov bättre? Tyvärr så var drogerna beroendeframkallande, och han kom aldrig riktigt ur missbruket. :(
Fu Dahlberg Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Tidigare var det så att i händelse av krig så skukkle stabspersonal få tillgång till sk uppåttjack för att kunna arbeta längre... detta praktiseras bla i "operation garbo". vet dock inte hur det ser ut nu... Tycker personligen att det är korkat att exprimentra med kroppens egna funktioner, dom finns av en anledning, men krig är också ett Extremfall...
Guest Fågel Fenix Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Och så här kan det gå när militärer provar saker som inte kroppen är van vid. Filmen har varit uppe förr men jag är så förbenat kass på att söka så här är den igen ;) EDIT: Nähä...verkade som inte min bank tyckte om att strema video.... Vet ngn hur man löser detta ändå ??
Limp Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Brittiska soldater provar LSD Antar att det det är denna du menar Hittade en till om amerikanska försök Edit: Missade ett tecken i filmnamnet. Åtgärdat
bäfver Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 nu kanske jag har druvckit för mycket men är fan inte båda filmerna samma film???
Mr_Confused Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 vet inte hur det är i nu tid men vet att det stämmer att de alierades stridspiloter under ww2 använde amfetamin. De käka även mängder med morötter för att få bättre mörkerseende Kanske lite OT, men efter vad jag läst i ett antal källor ska morotsätandet vara något som britterna hittade på för att inte tyskarna skulle misstänka något om den nyuppfunna radarn (d.v.s. de förklarade sina piloternas oerhörda förmåga att hitta fienden med att de hade mkt. gott mörkerseende). Morötter ger väl i och för sig något bättre syn, men kanske inte så mycket att det gör någon större skillnad i en sådan situation...
Dies irae Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Amfetamin ges till stridspiloter ja, dock ger dessa biverkningar som man inte kan lita på. Tänk om man sätter bomben på fel ställe för att man lider av biverkningar från droger?
Guest Fågel Fenix Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Kanske lite OT, men efter vad jag läst i ett antal källor ska morotsätandet vara något som britterna hittade på för att inte tyskarna skulle misstänka något om den nyuppfunna radarn (d.v.s. de förklarade sina piloternas oerhörda förmåga att hitta fienden med att de hade mkt. gott mörkerseende). Morötter ger väl i och för sig något bättre syn, men kanske inte så mycket att det gör någon större skillnad i en sådan situation... Det kanske var så att dom inte åt morötter men i så fall så gjorde de en miss Vitamin A finns i två former, Retinol och Karotin. Retinol är den färdiga vitaminen som finns i animaliska produkter. Karotin är en pre-vitamin, den omvandlas i kroppen till färdig vitamin A. Vitaminet ökar slemhinnornas motståndskraft och påverkar tillväxt, benbildning och mörkerseende. Karotin finns i mjölkprodukter, paprika, morötter, aprikos, nypon, nässlor, grönkål och flera andra grönsaker. Ju mer finfördelade grönsakerna är desto lättare är det för kroppen att ta till sig karotinet. Från http://www.kvinnersta.orebro.se/Elevarbete...ner/veganer.htm
A2Keltainen Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Vissa länders piloter (bland annat USA:s) tar amfetamin på längre uppdrag. Då det var på nyheterna för några månader sedan intervjuades en svensk flygare som sade att svenska piloter istället tar koffeinpiller eftersom de tydligen fungerar lika bra. Då jag har läst skapligt mycket litteratur inom detta område en gång i tiden, så kan jag påpeka att: Det finns flera olika slags amfetaminer, med olika verkan. Amfetaminer har en fokusökande effekt som koffein inte har. Den subjektiva upplevelsen av pigghetseffekten lär vara annorlunda mellan amfetaminer och koffein. Amfetaminerna ger verkan under en längre tid än koffein. Amfetaminerna gör personen mindre darrig och nervös än koffein. Amfetaminerna har dessutom en tendens att öka personens självförtroende. I LÅG dos kan amfetaminer verka lugnande. Både amfetaminer och koffein är vätskedrivande.
Greenment Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Du glömde nämna att affe ger temporärt en mindre kuk, och biverkningar kan vara allt från oro till muskelvärk.. glöm heller inte att när affe´ns effekt avvarar så sänks adrenalinet och man blir då jävligt sömnig.. Aja som sagt finns flera varianter av affe som verkar på samma sätt ungefär och vilka det är ska vi inte gå in på :P
Ezaey Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Har även läst någonstans (nu är jag ute på synnerligen tunn is) att RENT amfetamin inte är beroendeframkallande i låga doser och vid enstaka tillfällen. Detta eftersom det är så väldigt likt något ämne som redan finns i kroppen, kan mycket väl vara Orexin.medan det som säljs på "gatan" är utblandat med mycket annat jox bara för att det ska skapa ett beroen3 Ska man torska och få fysiskt beroende efter att man använder en drog en enda gång så måste man i princip röka metamfetamin eller crack-kokain. Psykiskt beroende är å andra sidan en annan sak, och ett psykiskt beroende efter att man en gång provat en drog kan lätt leda till fysiskt beroende. Drugs are bad, m'kay? ;)
Emil Posted August 1, 2003 Report Posted August 1, 2003 Jag har samtalat med min mormors man (inte min morfar) som var i lumpen under hela perioden 1939 till 1945 (blev till slut löjtnant) han berättade att han under två övningar fick Amfetamin utan att de blev informerade om det. De klarade flera dygn utan sömn det skumma var att deras temparement blev konstigt och då de blev anfallna under övningen kolvade de B-styrkan och tog till knytnävarna. Efter övningarna fick de veta att det fått (jag minns inte vad det hette exakt) Ephedril eller något sådan medecinsk motsvarighet som hade amfetamin som aktiv substans.
Metz Posted August 1, 2003 Report Posted August 1, 2003 Wtf är Narkolepsi?? är det när man somnar på knall lite då och då lr??
Atrax Posted August 1, 2003 Report Posted August 1, 2003 Förr i tiden(eller kanske nu också?) använde vissa poliser amfetamin, mest kriminalare och sådana som var ute och löste brott, de blev så fruktansvärt skärpta så de kunde urskilja hur många olika personer som gått på t ex en heltäckningsmatte och sådant :>
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.