Jump to content

Vapenstöld i Danmark


Recommended Posts

Okänt hur mycket dom stal, men tjuvarna hade tydligen ca 30 minuter på sig att härja runt på området :baskerFN:

http://www.berlingske.dk/article/20090104/danmark/901040329/

 

 

så kan det gå om man käkar pölse på postpasset.

 

Brukar inte vapenstölder av denhär typen redas ut rätt fort, eller är det bara något jag har fått för mig?

Link to comment
Share on other sites

Okänt hur mycket dom stal, men tjuvarna hade tydligen ca 30 minuter på sig att härja runt på området :baskerFN:

http://www.berlingske.dk/article/20090104/danmark/901040329/

 

 

så kan det gå om man käkar pölse på postpasset.

 

Brukar inte vapenstölder av denhär typen redas ut rätt fort, eller är det bara något jag har fått för mig?

 

Inte för att vara nosig, men var tusan har Du fått info:n om pölse ätandet ifrån?? Har jag fel för mig att vissa värnpliktiga i sverige blivit utsatt för samma sak...

 

Detta visar bara på att man inte har nytta av sitt vapen om man inte står med det i färdigställning och är eldberedd...

Frågan är väl även varför vakterna kunde lämna ut uppgifter som gjorde det möjligt att få tag i fler vapen än dom som fanns i vakten...

Link to comment
Share on other sites

Okänt hur mycket dom stal, men tjuvarna hade tydligen ca 30 minuter på sig att härja runt på området :tveka:

http://www.berlingske.dk/article/20090104/danmark/901040329/

 

 

så kan det gå om man käkar pölse på postpasset.

 

Brukar inte vapenstölder av denhär typen redas ut rätt fort, eller är det bara något jag har fått för mig?

 

Inte för att vara nosig, men var tusan har Du fått info:n om pölse ätandet ifrån?? Har jag fel för mig att vissa värnpliktiga i sverige blivit utsatt för samma sak...

 

Detta visar bara på att man inte har nytta av sitt vapen om man inte står med det i färdigställning och är eldberedd...

Frågan är väl även varför vakterna kunde lämna ut uppgifter som gjorde det möjligt att få tag i fler vapen än dom som fanns i vakten...

 

 

Detdär med korven avr abra ett antagande! Det vet du väl att alla danskar älskar pölse! :lala:

 

 

 

 

 

Var det värnpliktiga som stod för bevakningen?

Link to comment
Share on other sites

Polisen och Førsvaret dementerar att det saknas några tyngre vapen, man sæger 170st M/96 och M/95 samt 35st Pistoler.

Och ja det ær kompleta vapen som stulits.

 

Får hoppas att vapnen hittas fort.

Link to comment
Share on other sites

Ajajaj... Har de hittat ngra nya spår efter förövarna?

 

... SIG P210 Neuhausen? Inte direkt den pistol jag skulle ta med mig i ett sandigt och skarpt läge....
Varför inte?

Även om jag föredrar Glock i fält fick jag ett bra intryck av den P210-2 jag sköt 160 skott med för ett par år sedan...

 

Konstruktionen har visserligen ett par år på nacken men med tanke på vad vi införskaffade ungefär samtidigt - och hur länge vi fick stå ut med både m/40 och m/07 - så skulle jag säga att kamraterna i Danmark klarat sig relativt bra ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det ær en skit pistol før taktiskt skytte skulle jag nog påstå, men kan ju ha att gøra med att man inte ær van vid 7 skott i maget. plus att man i danmark bara får två mag till pistolen.

 

På skjutbannan ær det en helt ok pistol men i fælt vill jag nog ha något annat.

 

Militærpolisen utrederfallet så ingen ny info

Link to comment
Share on other sites

Ajajaj... Har de hittat ngra nya spår efter förövarna?

 

... SIG P210 Neuhausen? Inte direkt den pistol jag skulle ta med mig i ett sandigt och skarpt läge....
Varför inte?

Även om jag föredrar Glock i fält fick jag ett bra intryck av den P210-2 jag sköt 160 skott med för ett par år sedan...

 

Konstruktionen har visserligen ett par år på nacken men med tanke på vad vi införskaffade ungefär samtidigt - och hur länge vi fick stå ut med både m/40 och m/07 - så skulle jag säga att kamraterna i Danmark klarat sig relativt bra ;-)

 

Som sagt, det är en pistol med bra precision, men när skiten träffar fläkten är det inte så viktigt med millimeterprecision och man vill gärna ha mer än 7 patroner i magget. Och i den miljön ska den helst tåla lite sand utan eldavbrott. Dessutom skulle jag kunna tänka mig att den går sönder lite lättare än en glock och att det skulle vara svårare att hitta reservdelar till den i alla lägen. Sen vet jag inte om de mest populära hölsterna, typ safariland 6004, finns för P210, men hölsterfrågan är väl iofs en sak som kan redas ut i lugn och ro innan den kommer till skarp användning.

 

Och ja, visst, den är bättre än våra samtida svenska varianter, men nu är det ju 2009, och man borde välja verktyg därefter.

Edited by A E Neuman
Link to comment
Share on other sites

Jäklar, 200 vapen stulna....

 

Det pågår enligt Dansk media just nu ett gängkrig i Köpenhamn mellan ett välkänt mc-gäng och olika invandrargäng.

 

Antar att endera sidan kommer att vara väldigt välbeväpnad framöver...

 

Bästa hade väl varit att ge hälften av vapnen till vardera sidan och skeppa ut dom till Ven, sen komma tillbaka en vecka senare och hämta de som finns kvar för vidare transport till lämplig kriminalvårdsanstalt. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

ølgende våben blev ifølge forsvaret stjålet fra Antvorskov Kaserne ved Slagelse under røveriet den 4. januar:

 

Våben:

 

* 91 M96 geværer

* 44 M95 geværer

* 20 lette støttevåben

* 34 M49-pistoler af mærket Neuhausen

 

Våbentilbehør:

 

* 3 magasiner med ammunition til M95 geværer

* 12 granatkastere til M95 geværer

* 23 låse til lette maskingeværer

* 15 slagstifter til dysekanoner

* 14 bundstykker til tungt maskingevær

* 27 lasersigter

 

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/10/094907.htm

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså bara en kontainer dom kom in i. När jag var på GHR så verkade det antal vapen stämma ganska bra överens med en kontainer. Undrar när dom kommer börja kalla in alla som har känt/känner till rutinerna för nyklar osv..

Link to comment
Share on other sites

Polisen, MP och Adjutørerna føljde ju med GHR till Oksbøl før att førhøra alla om vad som hænt mm.

Kryllade av poliser och MPare i lægret i veckan.

 

Står också bevæpnade vakter runt om på olika platser.

Link to comment
Share on other sites

Killarna viste ju vad dom gjorde, vet du var allt fins, var nyklarna hänger och hur man stänger av larmen så är det ju inte så svårt att arbeta ostört i en timme ;)

 

Dom 3 vakter som fans på kasernen övermannades ju fort

Link to comment
Share on other sites

Måste bara få fråga, är det inte konstigt att dom fick tag på kompletta vapen? Under min värnplikt förvarades vapen fastlåsta i kasunen och slutstycken inlåsta i säkerhetsskåp som var kameraövervakade.

 

Det var ju därför som dom stängde av larmen. Koderna till systemen tvingade rånarna till sig av vakten. Vapen förvaras inte kompletta men all mtrl finns i kasunen. Ammunition har dom dock inte fått tag på (än!?).

Link to comment
Share on other sites

Ammunitions bunkerna skulle ju också ha øppnats enligt tidningar.

Men det har verken dementerats eller bekræftats från officiela håll.

 

Har dom øppnat en ammo bunker så ær det rætt många tusen 5.56 dom kan ha fått med

Link to comment
Share on other sites

Måste bara få fråga, är det inte konstigt att dom fick tag på kompletta vapen? Under min värnplikt förvarades vapen fastlåsta i kasunen och slutstycken inlåsta i säkerhetsskåp som var kameraövervakade.

detaljerade rutiner om vapenförvaring både i sverige och danmark kan vi kanske hålla oss ifrån att speca här.

 

/BG

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna tro att någon på den militära sidan var inblandad i kuppen och agerade som insidermedhjälpare, liknande att rånaren kommer till sin kompis i vakten och dessa iscensätter ett rån.

 

är det någon annan som tänker som jag?

Link to comment
Share on other sites

Det ær det alla tænker ;) men tanke på hur rånet gick till och att dom viste precis allt om regementet så ja det ær någon som har varit eller ær anstæld på regementet.

 

Tråkigt før killarna som ska till Afganistan bara då det var deras vapen som stals och dom blir nu tvugna att få nya.

Lite surt med tanke på vapenbristen som råder.

Link to comment
Share on other sites

Det ær det alla tænker ;) men tanke på hur rånet gick till och att dom viste precis allt om regementet så ja det ær någon som har varit eller ær anstæld på regementet.

 

Tråkigt før killarna som ska till Afganistan bara då det var deras vapen som stals och dom blir nu tvugna att få nya.

Lite surt med tanke på vapenbristen som råder.

 

Ahh det måste finnas en hel drös m/66 och m/75 att skicka med, sen kan dom ju ta med några m/62 också. Ingen lär ju klaga över att LSV försvann i stölden (möjligtvis rånarna).. Skämt och sido, jag tror dessa vapen redan är hos beställaren.

Link to comment
Share on other sites

Vapnen gick nog rätt snabbt över landsgränsen till en köpare någon annan stans.

Svenska Försvaret? ;-)

Vad talar för att de försvann utomlands? Eftersom det pågår ett litet krig i danmark mellan olika

organisationer som kör tvåhjuligt så kan det ju vara så att vapnen stannar inom landets gränser.

Vilket i och för sig inte är helt negativt då de förmodligen blir lättare att återfinna dem.

 

/martinator

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Svenska polisen ska ju sätta upp en styrka på några hundra man till bekämpning av grov brottslighet nu. Kanske dom har "köpt" m/96 :rolleyes:

 

LSV bra? Som att koppla ett duracell batteri till ett kärnkraftverk.. Skulle köpt Minimi istället..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...