Jump to content

Vapenstöld i Danmark


Recommended Posts

Guest Triggerpuller
Vad klagar du på det bästa vapent i Forsvaret? LSV? :unsure:

 

Veckans ironi utgår jag ifrån. Finns ju nästan inget som är mer hatat än LSV.

 

Och jag bedömer också att det är på Nørrebro som några av vapnen kommer att dyka upp inom sinom tid.

Link to comment
Share on other sites

Det är en ganska omfattande stöld. Kan behovet på "hemmaplan" verkligen hantera en sådan mängd vapen? Det blir ju en oehörd mängd blandade personer som kommer att ta del och information om dessa stulna vapen. Som rånare skulle jag helst vilja bli av med vapen till en grossist (eller vad man kallar det för i kriminella kretsar).

Verkar orimligt i min mening att sälja dessa styckevis?

 

Har vi haft en motsvarande stöld i Sverige och i så fall blev det uppklarat?

Link to comment
Share on other sites

Har vi haft en motsvarande stöld i Sverige och i så fall blev det uppklarat?

 

Under det s.k Stora Nordiska MC-kriget begicks ett par inbrott i mobförråd varvid en del p-skott och hgr försvann. Vid ett annat tillfälle lyckades man olovligen förfoga sig över ett tiotal AG90 om jag inte minns fel. Alla återfanns INTE.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Svenska polisen ska ju sätta upp en styrka på några hundra man till bekämpning av grov brottslighet nu. Kanske dom har "köpt" m/96 :banghead:

 

LSV bra? Som att koppla ett duracell batteri till ett kärnkraftverk.. Skulle köpt Minimi istället..

 

Intressant då att USMC ska gå från sin Minimi till en ny och häftig IAR som i klartext är en (drumroll) jävla M-16 med lite fetare pipa. Är det bara jag som känner att det här kan vara det dummaste sedan Gustav III invaderade Ryssland?

Link to comment
Share on other sites

Svenska polisen ska ju sätta upp en styrka på några hundra man till bekämpning av grov brottslighet nu. Kanske dom har "köpt" m/96 :banghead:

 

LSV bra? Som att koppla ett duracell batteri till ett kärnkraftverk.. Skulle köpt Minimi istället..

 

Intressant då att USMC ska gå från sin Minimi till en ny och häftig IAR som i klartext är en (drumroll) jävla M-16 med lite fetare pipa. Är det bara jag som känner att det här kan vara det dummaste sedan Gustav III invaderade Ryssland?

Jag håller med dig men marinkåren vill tydligen inte ha ksp i grupperna. De anser att det gör skytten långsam och osmidig samt att han/hon är ett tydligt mål för fi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Jag vill gärna tro att någon på den militära sidan var inblandad i kuppen och agerade som insidermedhjälpare, liknande att rånaren kommer till sin kompis i vakten och dessa iscensätter ett rån.

 

är det någon annan som tänker som jag?

 

 

Det ær det alla tænker ;) men tanke på hur rånet gick till och att dom viste precis allt om regementet så ja det ær någon som har varit eller ær anstæld på regementet.

 

Tråkigt før killarna som ska till Afganistan bara då det var deras vapen som stals och dom blir nu tvugna att få nya.

Lite surt med tanke på vapenbristen som råder.

SoldF - Snabbare än annat!

Link to comment
Share on other sites

Enligt radio P4 tidigare idag så har en dansk sergant/underofficer gripits i Kosovo misstänkt för att ha medverkat vid stölden. Han ska tidigare ha arbetat på regementet där stölderna skedde och var nu på mission i Kosovo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...