Jump to content

Om så kallad grå arbetskraft


Recommended Posts

I och med alla dessa besparingskrav tycker jag det kastas pengar åt alla håll. Alla pengar går till utomstående företag eller konteras runt i ett system som inte många förstår sig på. Så mitt kanske orumsrena förslag vore att en god försvarsmakt reder sig själv. Man tar fler värnpliktiga som får utvidgade uppgifter och ges mer ansvar. Även om det kanske låter otroligt så kan faktiskt en värnpliktig släcka och stänga efter sig. De behöver inte ha ett befäl som sitter några rum bort som lyfter OB och sin kaffekopp. Jag tycker helt enkelt det gått för långt i en del avseenden.

Höjde på ögonbrynen när jag läste i värnpliktsnytt att sjöbevakarna tyckte det var grå arbetskraft. Hade jag fått sitta framför en dator och förtära Delicatobollar under min lumpartid hade jag varit överlycklig. Nackdelen i dagsläget är väl att man tar in taggade burdusa stridspittar för att de vill så gärna. Detta slår sedemera bakut eftersom värnplikten kanske inte är så väldigt häftig alltid. Så då får värnplikta som gnäller på att de har tråkigt och om grå arbetskraft.

Jag tycker det har blivit för mycket "individanpassat", missförstå mig rätt nu. Jag vill inte alls att alla ska vara likadana. Det jag menar är att alla ska vara delaktiga i den verksamheten som bedrivs. Detta ökar vördnaden gentemot varandra. Så istället för att hyra in dyra tjänster, kör man ett rullande skift om vem som klipper gräset på regementet förslagsvis. Alla blir delaktiga i verksamheten och alla har således ett kall att bidra. Istället för att "det där fixar någon annan", din moder arbetar inte här helt enkelt.

Nu är gräsklippning blott ett exempel. Sätt bevakning i vakten, låt fälthållning ploga och låt säk köra garnisonstaxi. Nu i dagsläget sköts tjänsterna av folk med full månadslön en värnpliktig har en 10% av en sådan lön.

 

Denna utveckling vi har i dagsläget leder till en yrkesarmé om vi inte gör något åt det. ÖB har ju som bekant även talat varmt om det.

 

Så vad säger ni folket, hur tycker ni att det skall "reformeras"? Kan detta vara en vettig lösning?

 

Letade för övrigt och fann inget, om det skulle förfalla att en liknade tråd redan finns eller att denna ligger fel. Gör en förflyttning, ålning medelst hasning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag anser inte att grå arbetskraft är något som ska finnas i FM. Om sedan det behövs en gräsklipparpluton i organisationen så är det ju inget fel att de även klipper regementets gröna oaser, men att ta utbildningstid till att syssla med andra uppgifter tycker jag är fel. Lika fel som jag tycker att skolelever ska städa på skolan och patienter sortera papper på sjukhusen.

 

Låter man andra än värnpliktiga, ex samhall eller manpower motsv., sköta gräsklippning, plogning och garnisionstaxi så skapar detta arbetstillfällen. Något som likväl behövs i Sverige. Vill man sedan inte betala full lön för dessa arbeten så kan man säkert lösa detta politiskt genom att "tvinga" in långtidsarbetslösa eller bidragstagare på något sätt. Men det är en politisk diskussion som inte har med FM att göra och inte bör tas här.

 

Bevakning är ju kanske något som mera känns FM, så den frågan lämnar jag till andra att bestämma men om det nu outsourcas så ska det ske av samma anledning, dvs det behövs inte i organisationen.

Edited by Kingecho1
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är betydligt billigare att låta ett bevakningsföretag åta sig uppgiften att stänga och släcka än att utbilda värnpliktiga till det. Inför beslutet att avskaffa s.k. grå arbetskraft inom firman diskuterades det mycket ekonomi, även om det är de etiska ämnena som fått mest utrymme i media. På det förband som jag anställdes för att ersätta en värnpliktigs funktion under den tiden, höjdes kvaliteten på tjänsten betydligt. Även om pengarna tas ur olika kassor var det också på hela taget en ekonomiskt lysande förändring.

Link to comment
Share on other sites

Om jag har mig själv som måttstock. Så kände jag att vi aldrig gjorde något vettigt, vi utbildades, åkte på övning osv. Vi gjorde aldrig något på riktigt, vi blev aldrig/sällan betrodda alltid en blågul snokandes. Gärna helst någon som inte har koll på vad man sysslar med heller.

Blågul "Varför har du inte vapnet på dig?"

Vi "Det får vi inte ha när vi jobbar med detta, det kan fastna"

Blågul "Varför sitter inte jordspettet i backen?"

Vi "Vi drog upp det eftersom vi bryter nu"

 

Hade vi kvälltjänst, behöver vi inte något befäl där som kostar pengar och inte gör något vettigt. Vi släcker själva när vi går. Jag tror faktiskt en tekniker klarar av den uppgiften.

 

 

Sedan har vi det svåra, var ska man dra gränsen? Jag tyckte det var tråkigt att sy på mina märken på min M90. Det har inte heller något med min tjänst att göra, vilket medför att det är grå arbetskraft? Sedan städade vi kasernen varje morgon, varför kan vi inte klippa gräset utanför? Som ni ser är det en svår nöt att knäcka. Samtidigt ser jag inga hinder att att säk/insats/eskort eller vad de nu heter kan träna/öva samtidigt de utför sina uppgifter som garnisonstaxiförare. Inte som huvuduppgift utan en bisyssla som går enligt lista. Sedan alla de som får ta körkort/förarbevis, det är dumt att inte använda dem för fordonsframförande.

Under lumpen, under teknikutbildning i Halmstad fick vi höra att alla var soldater. Så det blev skjuta av och fys 3 gånger i veckan. Jag hade hellre använt den tiden till att lära mig mer av mina befattningsuppgifter samt agerat "grå arbetskraft" hos lokala ledtek eller dylikt.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att Sveriges försvar kostar mer än det smakar jämfört med våra jämstora grannar, Finland främst, är att värnpliktiga kostar mer för oss än dem. Samtidigt som de kan använda värnpliktiga till lite diversesaker.

Plikttjänst är plikttjänst, de som gör militärtjänst får allt räkna med skitgöra med.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att Sveriges försvar kostar mer än det smakar jämfört med våra jämstora grannar, Finland främst, är att värnpliktiga kostar mer för oss än dem. Samtidigt som de kan använda värnpliktiga till lite diversesaker.

Plikttjänst är plikttjänst, de som gör militärtjänst får allt räkna med skitgöra med.

Vilket kan leda till en PR-mässig katastrof.

Och situationen ser inte bra ut idag.

Redan idag är det gnäll om att försvaret utnyttjar värnpliktiga till annat än att utbildas till att försvara sverige. (Vaktbassar)

 

Det vore bättre att köra det vitt (outsourcing, fokus på "huvudnäringen"). Det kommer förmodligen bli billigare i det långa loppet, och det är betydligt enklare att utkräva ansvar

Link to comment
Share on other sites

Att Sjöbevakarna ser sig som grå arbetskraft beror på tre saker

- Att många befälen dvs "sjöbevakningsledarna" är civilanställda. Främst pga att det är en uppgift det är onödigt att utbilda en officver i X år till. Förhoppningsvis kan bli ändring om man får anställa Uoff/ ubef till.

 

- Att Flygets luftbevakarna lyckades rationalisera bort sig själva som grå arbetskraft.

 

- Det anses av en del "stridspittar" som tråkigt.

 

Sjöbevakning (liksom luftbevakning) är ingen grå arbetskraft, det är en utmärkt krigsuppgift, dessutom skarp tjänst i en av FMs huvuduppgifter. Skall man avskaffa sjömän som plottar ytläget ombord också eller?

 

I min uppfattning så finns det ingen grå arbetskraft. Främst därför var man har sin plats. Klipper du överstens gräsmatta så kan översten bättre fokusera på sina krigsuppgifter (ekonomistyrning) och därmed är det till gagn för förbandet. Grå arbetskraft är ett utlopp för få bort tjänster/ uppgifter som de tycker är tråkiga tex måla däcket, skrapa rost osv, det handlar om att som besättning ta om sitt fartyg eller fordon.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att Sveriges försvar kostar mer än det smakar jämfört med våra jämstora grannar, Finland främst, är att värnpliktiga kostar mer för oss än dem. Samtidigt som de kan använda värnpliktiga till lite diversesaker.

Plikttjänst är plikttjänst, de som gör militärtjänst får allt räkna med skitgöra med.

Vilket kan leda till en PR-mässig katastrof.

Och situationen ser inte bra ut idag.

Redan idag är det gnäll om att försvaret utnyttjar värnpliktiga till annat än att utbildas till att försvara sverige. (Vaktbassar)

 

Det vore bättre att köra det vitt (outsourcing, fokus på "huvudnäringen"). Det kommer förmodligen bli billigare i det långa loppet, och det är betydligt enklare att utkräva ansvar

 

Kostnad per månad vpl:

Ersättning på vad den nu är, 120kr/dag eller så?

Mat, låt säga 100kr/dag

Som mest runt 8000kr/mån skulle jag gissa.

Kostnad inhyrd securitas vakt:

Lön: minst 20000kr/mån

arbetsgivaravgift o annat: ca 20000kr till.

Summa 40000 kr/mån

 

Japp det blir nog billigare på sikt med anställda securitas vakter, det är ju så alla andra militärer bevakar sina förband eller...

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att Sveriges försvar kostar mer än det smakar jämfört med våra jämstora grannar, Finland främst, är att värnpliktiga kostar mer för oss än dem. Samtidigt som de kan använda värnpliktiga till lite diversesaker.

Plikttjänst är plikttjänst, de som gör militärtjänst får allt räkna med skitgöra med.

Vilket kan leda till en PR-mässig katastrof.

Och situationen ser inte bra ut idag.

Redan idag är det gnäll om att försvaret utnyttjar värnpliktiga till annat än att utbildas till att försvara sverige. (Vaktbassar)

 

Det vore bättre att köra det vitt (outsourcing, fokus på "huvudnäringen"). Det kommer förmodligen bli billigare i det långa loppet, och det är betydligt enklare att utkräva ansvar

 

Kostnad per månad vpl:

Ersättning på vad den nu är, 120kr/dag eller så?

Mat, låt säga 100kr/dag

Som mest runt 8000kr/mån skulle jag gissa.

Kostnad inhyrd securitas vakt:

Lön: minst 20000kr/mån

arbetsgivaravgift o annat: ca 20000kr till.

Summa 40000 kr/mån

 

Japp det blir nog billigare på sikt med anställda securitas vakter, det är ju så alla andra militärer bevakar sina förband eller...

 

Peo. Kostanden før utbildning och resurser till en tjænst som utgørs av værnpliktig ær mycket mer æn førplægnadsersættningar. Jag tycker inte om sarkasmen i ditt inlægg. Fler utlægg om saken via PM till mig. Slut på OT från min sida/

Link to comment
Share on other sites

Sverige är ganska unikt med det att vi fortfarande har en massa funktioner som sköts av militärer. I många andra länder så sköts större delen av logistiken av civila t.e.x. Varför ska man lägga tid på att utbilda någon till något som endå inte fyller en funktion och desutom göra det för mina skattepengar?

Och ja, många regementen utomlands har civila vakter.

 

Jag tror att många i det här landet har någon sorts bild av att så fort det blir militärt då ska allt ha M-nummer, utrustning, fordon och manskap. Vilket jag tycker är fel. Går det att stoppa in en civil person så gör det.

 

Om inte annat, så för att en 18 åring som gör militärtjänst ska kunna få en riktig utbildning som gynnar oss som betalar för honom.

Link to comment
Share on other sites

Kostnad per månad vpl:

Ersättning på vad den nu är, 120kr/dag eller så?

Mat, låt säga 100kr/dag

Som mest runt 8000kr/mån skulle jag gissa.

Kostnad inhyrd securitas vakt:

Lön: minst 20000kr/mån

arbetsgivaravgift o annat: ca 20000kr till.

Summa 40000 kr/mån

 

Japp det blir nog billigare på sikt med anställda securitas vakter, det är ju så alla andra militärer bevakar sina förband eller...

 

Det dar ar en orattvis kostnadskalkyl. Du maste ocksa rakna in logi, forsakringar, administration, utrustning, osv for den varnpliktige. Och ja, det finns faktiskt andra krigsmakter som vaktar sa. Det ar inte alls ovanligt i USA att man vid grindarna mots av ett civilt vaktbolag istallet for US Army, Navy, eller vad det nu kan tankas vara....

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att Sveriges försvar kostar mer än det smakar jämfört med våra jämstora grannar, Finland främst, är att värnpliktiga kostar mer för oss än dem. Samtidigt som de kan använda värnpliktiga till lite diversesaker.

Plikttjänst är plikttjänst, de som gör militärtjänst får allt räkna med skitgöra med.

Vilket kan leda till en PR-mässig katastrof.

Och situationen ser inte bra ut idag.

Redan idag är det gnäll om att försvaret utnyttjar värnpliktiga till annat än att utbildas till att försvara sverige. (Vaktbassar)

 

Det vore bättre att köra det vitt (outsourcing, fokus på "huvudnäringen"). Det kommer förmodligen bli billigare i det långa loppet, och det är betydligt enklare att utkräva ansvar

 

Kostnad per månad vpl:

Ersättning på vad den nu är, 120kr/dag eller så?

Mat, låt säga 100kr/dag

Som mest runt 8000kr/mån skulle jag gissa.

Kostnad inhyrd securitas vakt:

Lön: minst 20000kr/mån

arbetsgivaravgift o annat: ca 20000kr till.

Summa 40000 kr/mån

 

Japp det blir nog billigare på sikt med anställda securitas vakter, det är ju så alla andra militärer bevakar sina förband eller...

arbetsgivaravgift betalar inte inte FM, om de hyr tjänsten, de betalar förmodligen en summa/år.

Det är det enda som behövs göras.

Inga utbildningskostnader, Inga Vaktbefäl, ingen husrumskostnader, inga matkostnader, inga administrativa kostnader, inga resekostnader inga planeringskostnader.

 

Dessutom har man en betydligt mer skarp och utvecklad vakttjänst, "bara sådär" och en starkare ansvarskedja.

 

Dessutom finn synergieffekter, som att man slipepr lägga tid på att fundera över bevakning mm, om de är utbildade rätt, så att det följer lagar mm mm

Det har man betalt någon annan att göra.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att Sveriges försvar kostar mer än det smakar jämfört med våra jämstora grannar, Finland främst, är att värnpliktiga kostar mer för oss än dem. Samtidigt som de kan använda värnpliktiga till lite diversesaker.

Plikttjänst är plikttjänst, de som gör militärtjänst får allt räkna med skitgöra med.

Vilket kan leda till en PR-mässig katastrof.

Och situationen ser inte bra ut idag.

Redan idag är det gnäll om att försvaret utnyttjar värnpliktiga till annat än att utbildas till att försvara sverige. (Vaktbassar)

 

Det vore bättre att köra det vitt (outsourcing, fokus på "huvudnäringen"). Det kommer förmodligen bli billigare i det långa loppet, och det är betydligt enklare att utkräva ansvar

 

Kostnad per månad vpl:

Ersättning på vad den nu är, 120kr/dag eller så?

Mat, låt säga 100kr/dag

Som mest runt 8000kr/mån skulle jag gissa.

Kostnad inhyrd securitas vakt:

Lön: minst 20000kr/mån

arbetsgivaravgift o annat: ca 20000kr till.

Summa 40000 kr/mån

 

Japp det blir nog billigare på sikt med anställda securitas vakter, det är ju så alla andra militärer bevakar sina förband eller...

arbetsgivaravgift betalar inte inte FM, om de hyr tjänsten, de betalar förmodligen en summa/år.

Det är det enda som behövs göras.

Inga utbildningskostnader, Inga Vaktbefäl, ingen husrumskostnader, inga matkostnader, inga administrativa kostnader, inga resekostnader inga planeringskostnader.

 

Dessutom har man en betydligt mer skarp och utvecklad vakttjänst, "bara sådär" och en starkare ansvarskedja.

 

Dessutom finn synergieffekter, som att man slipepr lägga tid på att fundera över bevakning mm, om de är utbildade rätt, så att det följer lagar mm mm

Det har man betalt någon annan att göra.

 

Nej de betalar inte arbetsgivaravgiften men priset är baserat på kostnaden för företaget man hyr från.

Om det hade varit billigare skulle alla andra länder också göra på det sättet, mig veterligt gör de inte så, det borde ringa femtusen varningsklockor då.

Link to comment
Share on other sites

Om det hade varit billigare skulle alla andra länder också göra på det sättet, mig veterligt gör de inte så, det borde ringa femtusen varningsklockor då.

Men nu är vi ju flera som hävdar precis motsatsen? Jag har personligen sett utländska örlogsfartyg vaktas utav civila bolag. Jag har personligen sett utländska regementen vaktas utav civila bolag. Jag har personligen kontakt med en person som arbetar åt ett civilt företag där han eskorterar militär matriel och har kollegor som utför personeskort utav "högre" militär personal.

Link to comment
Share on other sites

Om det hade varit billigare skulle alla andra länder också göra på det sättet, mig veterligt gör de inte så, det borde ringa femtusen varningsklockor då.

Men nu är vi ju flera som hävdar precis motsatsen? Jag har personligen sett utländska örlogsfartyg vaktas utav civila bolag. Jag har personligen sett utländska regementen vaktas utav civila bolag. Jag har personligen kontakt med en person som arbetar åt ett civilt företag där han eskorterar militär matriel och har kollegor som utför personeskort utav "högre" militär personal.

 

I vilka länder?

Link to comment
Share on other sites

Det dar ar en orattvis kostnadskalkyl. Du maste ocksa rakna in logi, forsakringar, administration, utrustning, osv for den varnpliktige.

Försäkringar betalar inte försvarsmakten eftersom man automatiskt är försäkrad genom komerskollegiet.

 

Övriga kostnader som administration osv försvinner inte bara för att man lägger ut verksamheten på entrepenad. Entrepenören har ju samma kostnader att bära och de kommer på räkningen.

 

Och ja, det finns faktiskt andra krigsmakter som vaktar sa. Det ar inte alls ovanligt i USA att man vid grindarna mots av ett civilt vaktbolag istallet for US Army, Navy, eller vad det nu kan tankas vara....

Ja, en stor del av bevakningen sköts numera av inhyrd personal. Kärnvapen däremot måste vaktas av militär personal.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till att Sveriges försvar kostar mer än det smakar jämfört med våra jämstora grannar, Finland främst, är att värnpliktiga kostar mer för oss än dem. Samtidigt som de kan använda värnpliktiga till lite diversesaker.

Plikttjänst är plikttjänst, de som gör militärtjänst får allt räkna med skitgöra med.

Vilket kan leda till en PR-mässig katastrof.

Och situationen ser inte bra ut idag.

Redan idag är det gnäll om att försvaret utnyttjar värnpliktiga till annat än att utbildas till att försvara sverige. (Vaktbassar)

 

Det vore bättre att köra det vitt (outsourcing, fokus på "huvudnäringen"). Det kommer förmodligen bli billigare i det långa loppet, och det är betydligt enklare att utkräva ansvar

Vad är då huvudnäringen? Det utbildas bevakningsplutoner, de får utrustning, mat och husrum. Därtill har man ett bevakningsbolag som sköter bassarnas uppgifter. Är inte detta ganska dumt rent ekonomiskt? Kaka på kaka. Hade bassarna fått gå skarpt, hade de försvarat Sverige under sin värnpliktstid. Istället för att kasta pengar på en utbildning som aldrig kommer att användas. Om den nu kommer att användas i Sverige eller under en utlandsstjänst i framtiden. Tror jag knappast konflikterna kommer lösas genom battlande i Tony Hawk proskating på Playstation. Hur rätt i tiden det än må vara.

När man ändå har utb. hur kul är det att skutta runt och säga "pang pang". Eftersom pengarna ska gå till ett bevakningsbolag. Även när man inte har utb. så lär man sig saker. Värnplikten, ja hela livet är ett livslångt lärande.

 

 

Att Sjöbevakarna ser sig som grå arbetskraft beror på tre saker

- Att många befälen dvs "sjöbevakningsledarna" är civilanställda. Främst pga att det är en uppgift det är onödigt att utbilda en officver i X år till. Förhoppningsvis kan bli ändring om man får anställa Uoff/ ubef till.

 

- Att Flygets luftbevakarna lyckades rationalisera bort sig själva som grå arbetskraft.

 

- Det anses av en del "stridspittar" som tråkigt.

 

Sjöbevakning (liksom luftbevakning) är ingen grå arbetskraft, det är en utmärkt krigsuppgift, dessutom skarp tjänst i en av FMs huvuduppgifter. Skall man avskaffa sjömän som plottar ytläget ombord också eller?

 

I min uppfattning så finns det ingen grå arbetskraft. Främst därför var man har sin plats. Klipper du överstens gräsmatta så kan översten bättre fokusera på sina krigsuppgifter (ekonomistyrning) och därmed är det till gagn för förbandet. Grå arbetskraft är ett utlopp för få bort tjänster/ uppgifter som de tycker är tråkiga tex måla däcket, skrapa rost osv, det handlar om att som besättning ta om sitt fartyg eller fordon.

Jo jag hörde det även på annat håll. Jag tycker det är dumt att ha "vanligt folk" som sköter handhavandet. Inte undra på att det urholkas. Varför ha en bevakningspluton när Securitas gör jobbet, varför ha ingenjörertrupper när Skanska kirrar biffen. Varför ha ett försvar när vi kan starta ett svenskt black water, svartvatten.

Nej jag tycker som du skriver. Så kallad grå arbetskraft är en del av livet, särskilt värnplikten.

Jag tyckte jag läste att Norge hade något så man kunde tillgodo göra sig praktik under värnplikten. Så om man gått elektronikprogrammet i skolan så kan man jobbat skarpt åt försvaret och skramla ihop till en behörighet. Vore ypperligt, hade det funnits sådana tjänster i försvaret hade jag valt den.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl just där i sådant fall som är vägen att gå för att kunna nyttja värnpliktiga i annat än det som direkt kan kopplas till utbildning. Att kunna ge ett civilt meritvärde och det är ju något som man jobbar en hel del med i form av behörighetsgrundande utbildning och praktik. Däremot har jag svårt att se hur man på ett trovärdigt sätt skulle kunna få fram ett användbart och bra mervärde på det här sättet för rena handräckningstjänster såsom att klippa gräs och måla staket. När det gäller bevakningstjänst så ser jag definitivt en möjlighet att att säkra meritvärdet och det görs lite varstans i olika form (och med olika resultat).

Link to comment
Share on other sites

Vi har värnplikt i sverige, för att vi skall kunna utbilda värnpliktiga så måste vi ha regementen, på dessa regementen finns det fordon av olika slag, vapen, uniformer, lokaler, gräsmattor, byggnader etc etc, detta används av de som gör värnpliken, vad är det för skillnad att vårda sitt logement, sitt vapen, fordon mot att vårda byggnader och gräsmattor.

Det är en del av värnplikten att vårda den mtrl som man använder, ibland måste man faktiskt bita ihop å göra saker som är tråkigt sånt är livet och en del av värnplikten, den är ju trots allt 11 månader där en och en halv går bort i ledighet.

 

Men kanske ska hyra in civil personal till att vårda soldatens utrustning och en städ firma kommer varje förmiddag å plockar upp och bäddar sängar i logementet, på kvällen kan en annan firma komma och vårda vapnet, och när vi ändå håller på, varför inte en egen uppassare till varje soldat som kan putsa kängor å borsta uniformen, nu vet jag, soldatens mamma kan ju följa med så kan hon ju få en 25000 i månaden å göra allt detta. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

jag tycker värnpliktiga skulle kunna släcka lampan efter sig när dom går ut från sitt rum och det gör säkert många med och hjälpa till med gräsklippningen men inte mer då blir det nog mer ett kommunjobb än en försvarsutbildning

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju en komplex fråga. Det är inte så enkelt att man bara kan säga att värnpliktiga skall sköta handräckningstjänsten. Vilka värnpliktiga?

Man måste se saken ur ett vidare perspektiv, dessutom på lite sikt.

För det första är vi på väg bort från ett värnpliktsförsvar. För det andra grundar sig militärtjänsten mer och mer på frivillighet. För det tredje har FM medvetet valt vägen att välja de alternativ, militära eller civila som är mest optimala för helheten mht bl a ekonomi. :rolleyes:

 

Att lägga viss verksamhet på entreprenad kan vara ekonomiskt fördelaktigt i ett helhetsperspektiv. Hur då? Att låta en soldat klippa gräset och köra trädgårdsavfall till soptippen kostar inte mer än dagersättningen. Är det så enkelt?

För det första utnyttjas inte personal, anläggningar och resurser som anskaffats för att utbilda vederbörande i krigsbefattning under den tid man klipper gräs. FM skall anskaffa, underhålla och administrera de verktyg soldaten använder för gräsklippningen.

 

Vad innebär detta? Dyra anläggningar och spetskompetens står under vissa perioder outnyttjad. Denna kostnad skall bakas in i totalpriset.

Man binder upp kapital genom att investera i verktyg(gräsklippare eller vad det nu kan vara). Denna kostnad skall bakas in i totalpriset.

Man löper risken att maskiner och verktyg havererar och måste ersättas, eller reservdelar införskaffas. (Svårt att förutse/budget)Denna kostnad skall med i totalen.

Man måste administrera maskiner och verktyg. Kostnad läggs på totalpriset.

Hur många vändor till soptippen etc.?(Budgetera)

 

Att lägga ut arbetet på entreprenad innebär ett anbudsförfarande. Redan där har man en mekanism som pressar priset. Man skriver avtal som är fördelaktiga för FM. Man kan göra sig av med kostnaden utan dyra avvecklingsprogram om behov uppstår, beroende på hur smart den är som ställer upp avtalsvillkoren. Man har ett fast pris och det underlättar budgetering. Man har inga oförutsedda kostnader.......avtalat pris gäller. Entreprenören tar alla risker!

 

Lägg till att man inte kan motivera en ung individ att frivilligt försaka sin civila karriär sittandes på en åkgräsklippare. De tjänstgör frivilligt!

 

Gräsklippningen är ett exempel, men detta resonemang gäller i princip allt som inte har med krigsförbandsproduktion att göra. Förplägnad, bevakning(om inte ett led i utb), mtrlunderhåll, telefonitjänster, fastighetsunderhåll, markarbeten, transporter(mtrl/personal) eller what ever. Aktuellt just nu kan ju vara att lägga ut allt ekonomiskt arbete på entreprenad(expertis), och bara det bör ju vara ren vinst i sig!

 

Vi skall absolut inte ha grå arbetskraft av något slags nostalgiskt skäl.

Link to comment
Share on other sites

Förr i världen, när vi hade allmän värnplikt i det här landet, så skedde det alltid ett visst överintag av värnpliktiga till viktiga tjänster. Man visste nämligen att det alltid föll bort ett antal soldater under GSU:n. Vissa år var överintaget större än bortfallet, vilket gjorde att regementena efter genomförd GSU stod där med soldater som man inte hade några tjänster till. Dessa soldater placerades ofta på rena handräckningstjänster som som att koka kaffe, klippa gräs, måla staket, skotta snö, kratta löv osv.

 

Personligen så hade jag nog desserterat ifall jag hade hamnat på en sådan tjänst och antagligen så skulle ingen ha brytt sig om det heller. Det mest rättvisa hade nog varit att hemförlova dessa soldater direkt efter GSU:n. Det som dessa soldater gjorde var mer av karaktären terapiarbete än grå arbetskraft. Trots det är det dessa terapitjänster som fortfarande står modell för uttrycket "grå arbetskraft" (borde det inte heta "grön arbetskraft" för övrigt?).

 

Idag ser läget annorlunda ut. Även om antalet värnpliktstjänster är färre så görs inget överintag eftersom man inte har råd. Det är därför som det åter börjar dyka upp värnpliktsvägare i domstolarna. I dagens försvarsmakt finns det inte utrymme för någon grå arbetskraft. Alla i FM har redan fullt upp att göra det det är meningen att de ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Ok, man kan vrida dett hur som helst men man behöver inte uppfinna hjulet igen, jag kan se saken på att annat plan, om man under värnplikten får göra mindre underhålls arbeten så anser jag att man kanske kan blir en bättre soldat om man får insikt i vilket jobb det ligger bakom saker å ting och kanske då lite bättre respekt för mtrl även då civil sådan, bara en tanke?

Link to comment
Share on other sites

Ok, man kan vrida dett hur som helst men man behöver inte uppfinna hjulet igen, jag kan se saken på att annat plan, om man under värnplikten får göra mindre underhålls arbeten så anser jag att man kanske kan blir en bättre soldat om man får insikt i vilket jobb det ligger bakom saker å ting och kanske då lite bättre respekt för mtrl även då civil sådan, bara en tanke?

Räcker det inte med att man får smaka på vilka umbäranden det ligger bakom ett färdigt krigsförband?

Grundutbildningen är ingen allmän uppfostringsanstalt, det är en produktionsapparat för militär förmåga, inget annat.

 

Men Du har kanske rätt, högskoleelever, elever på räddningsskolan etc. skall kanske också klippa gräs och måla lokaler. Kanske höjer det kvaliteten på slutprodukten.

Link to comment
Share on other sites

Grundutbildningen är ingen allmän uppfostringsanstalt, det är en produktionsapparat för militär förmåga, inget annat.

Hur mycket har du sysslat med soldatutbildning egentligen? Idag är grundutbildningen i allra högsta grad en uppfostringsanstalt. De små liven ska få lära sig att det är dumt att dricka för mycket alkohol, att man ska använda kondom vid samlag, att man inte ska kalla andra människor för fula saker osv osv. En hel del som inte skapar militär förmåga annat än synnerligen indirekt.

 

Vad de inte får lära sig däremot är att vara rädd om saker och ting. Det spelar ju ingen roll om man tappar bort halva sin stridsutrustning, det är bara att hämta ut ny på förrådet. Går en glasruta sönder i logementet får det heller inga konsekvenser, det kommer ju någon och lagar det. Ur den aspekten kan jag hålla med om att det kunde vara bra att de små liven får uppleva att det tar tid och kraft att fixa saker när inte curlingmamma är där.

 

Vidare, jag hoppas verkligen inte att du tror att en grundutbildning innebär 48 timmars utbildning i veckan från dag ett till muck. Det finns gott om luckor där man mycket väl skulle kunna stoppa in enklare underhållsarbeten. Sådant som de små liven sedan förväntas kunna klara av ute i missionen, kanske?

Edited by dieseltrollet
Link to comment
Share on other sites

Grundutbildningen är ingen allmän uppfostringsanstalt, det är en produktionsapparat för militär förmåga, inget annat.

1.Hur mycket har du sysslat med soldatutbildning egentligen? Idag är grundutbildningen i allra högsta grad en uppfostringsanstalt. De små liven ska få lära sig att det är dumt att dricka för mycket alkohol, att man ska använda kondom vid samlag, att man inte ska kalla andra människor för fula saker osv osv. En hel del som inte skapar militär förmåga annat än synnerligen indirekt.

 

2.Vad de inte får lära sig däremot är att vara rädd om saker och ting. Det spelar ju ingen roll om man tappar bort halva sin stridsutrustning, det är bara att hämta ut ny på förrådet. Går en glasruta sönder i logementet får det heller inga konsekvenser, det kommer ju någon och lagar det. Ur den aspekten kan jag hålla med om att det kunde vara bra att de små liven får uppleva att det tar tid och kraft att fixa saker när inte curlingmamma är där.

 

3.Vidare, jag hoppas verkligen inte att du tror att en grundutbildning innebär 48 timmars utbildning i veckan från dag ett till muck. Det finns gott om luckor där man mycket väl skulle kunna stoppa in enklare underhållsarbeten. Sådant som de små liven sedan förväntas kunna klara av ute i missionen, kanske?

1.Ingenting, men har själv genomfört en. Det Du nämner är upplysning, och visst, myndiga individer kan kallas små liv, och visar på vilken syn man har på

sina elever.

 

2.När fordonet haverer i fält lagar man själv eller andra soldater det, annar får man gå. När vattnet tar slut får man fixa nytt, annars överlever man inte. När kompisen mår dåligt får man stötta, annars fungerar inte kollektivet. När högantennen går av löser man problemet. Vad säger att målning och gräsklippning är en bättre pedagogisk metod att lära soldaterna att ta ansvar?

3.Jag vet att det inte är så. Det är detta som är det stora problemet. Man underutnyttjar de investeringar man gjort. Det blir inte bättre av att man ägnar än mer tid åt terapiarbete.

 

På den privata marknaden har man sedan urminnes tider förstått att en investering måste nyttjas maximalt för att slutprodukten skall bli billigast möjlig.

FM löser inte sin ekonomiska kris genom att medvetet underutnyttja gjorda investeringar på så sätt att soldaterna ägnar sig åt sysslor som inte har med förbandsproduktionen att göra.

 

För att vara riktigt rakt på sak så bör produktionen pågå i treskift. Materiel, fordon och anläggningar bör vara i drift under dygnets alla timmar, och då finns det inte tid för terapiarbeten.

Link to comment
Share on other sites

1.Ingenting, men har själv genomfört en. Det Du nämner är upplysning, och visst, myndiga individer kan kallas små liv, och visar på vilken syn man har på sina elever.

Du må kalla det upplysning eller utbildning, det är i bägge fallen något som tar tid. Tid som i varje fall jag inte kan se "bidrar till produktionen av krigsförband". Jag ser att du gjorde gu i slutet av 80-talet, man skulle kunna säga att det har hänt en del sedan dess...

2.När fordonet haverer i fält lagar man själv eller andra soldater det, annar får man gå. När vattnet tar slut får man fixa nytt, annars överlever man inte. När kompisen mår dåligt får man stötta, annars fungerar inte kollektivet. När högantennen går av löser man problemet. Vad säger att målning och gräsklippning är en bättre pedagogisk metod att lära soldaterna att ta ansvar?

Vad säger att gräsklippning är en sämre metod? För reparera fordon får de inte göra, det ska anställd personal sköta.

3.Jag vet att det inte är så. Det är detta som är det stora problemet. Man underutnyttjar de investeringar man gjort. Det blir inte bättre av att man ägnar än mer tid åt terapiarbete.

Att du kallar det för terapiarbete visar vilken syn du har på nödvändigt, men måhända osexigt, arbete.

På den privata marknaden har man sedan urminnes tider förstått att en investering måste nyttjas maximalt för att slutprodukten skall bli billigast möjlig.

FM löser inte sin ekonomiska kris genom att medvetet underutnyttja gjorda investeringar på så sätt att soldaterna ägnar sig åt sysslor som inte har med förbandsproduktionen att göra.

 

För att vara riktigt rakt på sak så bör produktionen pågå i treskift. Materiel, fordon och anläggningar bör vara i drift under dygnets alla timmar, och då finns det inte tid för terapiarbeten.

Din syn på människor som något som ska produceras till billigaste möjliga kostnad tycker jag är tämligen skrämmande. Det är nog tur att du inte sysslar med soldatutbildning. Din reflektion om treskift visar ännu tydligare på detta.

Link to comment
Share on other sites

1.Du må kalla det upplysning eller utbildning, det är i bägge fallen något som tar tid. Tid som i varje fall jag inte kan se "bidrar till produktionen av krigsförband". Jag ser att du gjorde gu i slutet av 80-talet, man skulle kunna säga att det har hänt en del sedan dess...

 

2.Vad säger att gräsklippning är en sämre metod? För reparera fordon får de inte göra, det ska anställd personal sköta.

 

3.Att du kallar det för terapiarbete visar vilken syn du har på nödvändigt, men måhända osexigt, arbete.

 

4.Din syn på människor som något som ska produceras till billigaste möjliga kostnad tycker jag är tämligen skrämmande. Det är nog tur att du inte sysslar med soldatutbildning. Din reflektion om treskift visar ännu tydligare på detta.

1.Upplysning och utbildning i vissa samlevnadsfrågor, etik och moral tjänar ett syfte, nämligen att klargöra hur soldaterna måste uppföra sig mot varandra och allmänheten. Det finns en direkt koppling till produktionsmålen, och är ett av verktygen att nå dit man vill. Även 89-90 fanns det inslag av den karaktär vi pratar om här.

 

2.Detta var ett exempel, och Du förstår innerst inne vad jag menar. Om det i detalj är anställda som rycker ut och lagar en punka på stridsfältet spelar ingen roll i sammanhanget. Mycket annat sker under utbildningen som får "småglinen" att växa som ansvarstagande individer.

 

3.Gräsklippning och målning utan koppling till förbandsutvecklingen är inget annat än terapiarbete för att få tiden att gå. Fråga dem som utsatts för det, och Du finner dem företrädesvis i årskullarna fram till nittiotalets början. För en soldat är det terapi, men för den förvärvsarbetande är det ett sätt att försörja sig.

 

4.Försvarsmakten skall inte producera människor av rätt sort, utan krigsförband av en viss kvalitet till billigast möjliga peng. Är det över huvud taget diskutabelt?

 

Vad gäller idén om treskift så är det ett uttryck för i vilka banor jag anser att man bör tänka. Alltså, hur nyttjar vi gjorda investeringar på ett så ekonomiskt fördelaktigt sätt som möjligt är. Maximal effekt för pengarna är ett enklare uttryck. Om det skall vara treskift eller inte är en detalj. Slut

 

Jag kan dra ett exempel. Under min GU hade vi vakt och beredskap under en vecka. De som inte satt i vakten hade under några dagar uppgiften att städa regementsområdet från nedfallna grenar med målsättningen att regementsområdet skulle vara polerat och snyggt för att arméchefen skulle komma på besök någon vecka senare. Min bestämda uppfattning är att denna tid kunde ägnats åt att utveckla förbandets förmåga. Våra fordon, mtrl och infrastruktur stod helt outnyttjat under en hel veckas tid. Min fråga till Dig är..........Är detta ett exempel på maximalt utnyttjande av gjorda investeringar?

 

Allt för mycket sånt här trams kostar FM pengar, pengar som man inte har.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

3.Gräsklippning och målning utan koppling till förbandsutvecklingen är inget annat än terapiarbete för att få tiden att gå. Fråga dem som utsatts [...]

 

4.Försvarsmakten skall inte producera människor av rätt sort, utan krigsförband av en viss kvalitet till billigast möjliga peng. Är det över huvud taget diskutabelt?

 

Min personliga åsikt är att vpl bör få större ansvar för kasern och kasernområde. Dels för att öka ansvarstagandet, men främst för att befälen ska få mer tid att planera verksamheten. Därför utesluter inte "grå arbetskraft"/fastighetsskötsel en god utbildning. Om man ser till A9 Boden där jag lumpade så skulle nog två-tre timmar i månaden och per vpl göra susen och reducera utgifter till FortV motsvarande.

 

Ett tankefoster jag har är en tropp som istället för t.ex. väktarutbildning ansvarar för fastigheterna och får certifikat/meriter på det. Det finns civila utb. på detta så eventuellt skulle det gå att genomföra något motsvarande i det militära?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...