Loki Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Var nyss och mönstrade och fick tjänst som stridsfordonsförare på LG Kungsängen. Någon som har erfarenhet av den tjänsten? Kan vara kul att veta lite om den innan man rycker in. (Juni 2005) Skriv allt möjligt. Kan man hoppas på att hamna i en stridsvagn 90 eller 122 eller blir det en bandvagn? Vill helst hamna i en stridsvagn 122 Quote
Mats Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 (edited) Snabbt svar: LÄNK johanp kan nog berrätta. EDIT: Strf 90 eller Strv 122 finns inte på LG. 90 har funnits dock. Edited February 19, 2004 by Mats Quote
Fk Fjellman Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Har dom inte Patgb på LG? //Sgt Fjellman Quote
Raffe Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Har dom inte Patgb på LG? //Sgt Fjellman De används numer av utlandsstyrkan. Nu är det 302an som gäller. (Om jag inte har helt fel.) Quote
Stefan_O Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 På LG är det patgb 203 och pbv 302 som används.. iaf när ja var där och hälsade på i somras Quote
Raffe Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Swedint finns ju nu på LG. Jag menar om 203an används av vpl-förb på LG. Som jag har förstått det användes den tidigare men har nu ersatts av 302. Quote
KD803 Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Kan man hoppas på att hamna i en stridsvagn 90 eller 122 eller blir det en bandvagn?Vill helst hamna i en stridsvagn 122 Just nu är det pbv 302 som gäller på LG. Vad som gäller i juni 2005 är en annan sak. Troligtvis så är det pbv fortfarande, men omöjligt är det inte att strf 90 gjort en come-back då. Strv 122 lär dock aldrig hamna på LG, vill du köra en sådan får du försöka byta till P4 eller I19. Quote
Loki Posted February 19, 2004 Author Report Posted February 19, 2004 (edited) Kan man hoppas på att hamna i en stridsvagn 90 eller 122 eller blir det en bandvagn?Vill helst hamna i en stridsvagn 122 Just nu är det pbv 302 som gäller på LG. Vad som gäller i juni 2005 är en annan sak. Troligtvis så är det pbv fortfarande, men omöjligt är det inte att strf 90 gjort en come-back då. Strv 122 lär dock aldrig hamna på LG, vill du köra en sådan får du försöka byta till P4 eller I19. Bara att hoppas på att Stridsfordon 90 gör comeback innan man rycker in. Vill helst inte försöka byta regemente. Dels för att slippa krångel och för att det blir väl ungefär 15 mil extra om jag ska till P4 och det är 90 mil till I19. Är inte direkt överförtjust i långa resor :P Aja, hoppas på en comeback som sagt. Huvudsaken är att man får göra lumpen. Edited February 19, 2004 by Loki Quote
Tompa Posted February 19, 2004 Report Posted February 19, 2004 Swedint finns ju nu på LG. Jag menar om 203an används av vpl-förb på LG. Som jag har förstått det användes den tidigare men har nu ersatts av 302. MP Livksvadron på LG använder sig av Patgb 203 tillsammans med Sprintern. Vad använder GRK på 8:e som transport fordon nu då, de hade ju också 203:an förut!? //toMPa Quote
Stefan_O Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Jag har för mig att 203:an även används av t.ex 6:e kompaniet.. Fråga Johanp..han ligger på 6:e nu.. Quote
Loki Posted February 20, 2004 Author Report Posted February 20, 2004 PBV borde väl räknas som det man kallar pansar? Får man den s.k. grötdräkten i början? Quote
1317 Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Aja, hoppas på en comeback som sagt. Huvudsaken är att man får göra lumpen. Rycker du in som stridsfordonsförare hamnar du antingen på 6.e eller 8. kompanit och blir terrängbils- eller pansarbandvagnsförare. Stridsfordon 90 kommer de inte att få tillbaka någonsin enligt befälen jag pratade med för ett år sen. Alla 203:or lämnades över till IA03. Det finns en liten chans att grk-203:orna är kvar, johanp borde veta det. Quote
Raffe Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Aja, hoppas på en comeback som sagt. Huvudsaken är att man får göra lumpen. Rycker du in som stridsfordonsförare hamnar du antingen på 6.e eller 8. kompanit och blir terrängbils- eller pansarbandvagnsförare. Stridsfordon 90 kommer de inte att få tillbaka någonsin enligt befälen jag pratade med för ett år sen. Alla 203:or lämnades över till IA03. Det finns en liten chans att grk-203:orna är kvar, johanp borde veta det. Det vet man aldrig nu när nästa försvarsbeslut kommer. LG lär knappast försvinna så möjligheten finns ju att man stoppar in ännu mer verksamhet. Man har ju redan börjat med Swedint. Kanske flyttar man dit lite psk från I5 eller nått. Lite vad som helst kan ju hända. Quote
1317 Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 (edited) Det vet man aldrig nu när nästa försvarsbeslut kommer. LG lär knappast försvinna så möjligheten finns ju att man stoppar in ännu mer verksamhet. Man har ju redan börjat med Swedint. Kanske flyttar man dit lite psk från I5 eller nått. Lite vad som helst kan ju hända. Det stämmer, och LG är ju lämpat på så vis att det finns personal och materiel där för att hantera 90:or. Någonsin var väl fel ord, men det är nog inte bra att räkna med att få köra stridsfordon eller ens något bepansrat på LG. Edit: De ju flyttar om stridfordonsförare till allt möjligt som kräver körkort. Allt för många stockholmsungdomar har helt enkelt inte körkort, och det märks på LG. Edited February 20, 2004 by 1317 Quote
johanp Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 I år är det som följer: 6.Kompaniet(stadsskytte) kör med 12st PBV302A och 2st EPBV3022. På 8.Kompaniet(granatkastare och sjukvårdare) så kör man Bandvagn 206 och på deras ledningspluton finns 2st STRIPBV3021. MilitärPoliserna har Patgb203. Om det är för fordonets skull du har "valt" LG råder jag dig om att byta, nästa år blir det PBV302 igen då den anses fungera ypperligt(av de befäl som slipper sitta och frysa i dem eller vara uppe och meka med dem hela nätterna...). Jag blev själv lurad i förhoppning om att få köra strf9040, men ojdå den fanns ju inte nej! Dock är stadsskytte mycket skoj! Läs mer om 6.Komp och dess fordon på www.stadsskytte.tk Quote
johanp Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 PBV borde väl räknas som det man kallar pansar?Får man den s.k. grötdräkten i början? Det är olika, men då man håller citatet "Attityd är ALLT!" väldigt högt på 6.Stadsskytte Kompaniet så gillar befälen att man får "förtjäna" alla saker man får, då även m/90. Grannarna på 8.Funktions Kompaniet som ryckte in samtidigt fick m/90 första veckan, medan vi fick den efter en-två månaders uppoffring i motoroverallen. Lite onödigt då det senare visart sig att ALLA andra kompanier har fått m/90 efter nån enstaka dag. Annars är idén även att visa vilka som är nya och därför inte hälsar på befäl eller beter sig helt reglements enligt. Quote
Bie Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 En del borde ju fortfarande gå runt i motoroverall... Quote
johanp Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 En del borde ju fortfarande gå runt i motoroverall... 1:a ssk plut då speciellt, var det 4:e grp? Quote
Loki Posted February 21, 2004 Author Report Posted February 21, 2004 I år är det som följer: 6.Kompaniet(stadsskytte) kör med 12st PBV302A och 2st EPBV3022. På 8.Kompaniet(granatkastare och sjukvårdare) så kör man Bandvagn 206 och på deras ledningspluton finns 2st STRIPBV3021. MilitärPoliserna har Patgb203. Om det är för fordonets skull du har "valt" LG råder jag dig om att byta, nästa år blir det PBV302 igen då den anses fungera ypperligt(av de befäl som slipper sitta och frysa i dem eller vara uppe och meka med dem hela nätterna...). Jag blev själv lurad i förhoppning om att få köra strf9040, men ojdå den fanns ju inte nej! Dock är stadsskytte mycket skoj! Läs mer om 6.Komp och dess fordon på www.stadsskytte.tk Det där låter ju inte alltför bra Jag har valde inte inte LG för fordonets skull. Valde mellan Eldledningssignalist på S1 och strifordonsförare på LG. Jag trodde att att det fanns stridsvagn 90 eller 122 där och tyckte det skulle vara roligare. Men var kan man hitta exakta kraven för stridsvagnsförare/skytt och vad ska man skriva för att få byta till t.ex. Skövde? Annars så kanske Eldledningssignalist är en mycket bättre tjänst? Får man hålla på med stadskytte även som förare? Quote
Raffe Posted February 22, 2004 Report Posted February 22, 2004 I år är det som följer: 6.Kompaniet(stadsskytte) kör med 12st PBV302A och 2st EPBV3022. På 8.Kompaniet(granatkastare och sjukvårdare) så kör man Bandvagn 206 och på deras ledningspluton finns 2st STRIPBV3021. MilitärPoliserna har Patgb203. Om det är för fordonets skull du har "valt" LG råder jag dig om att byta, nästa år blir det PBV302 igen då den anses fungera ypperligt(av de befäl som slipper sitta och frysa i dem eller vara uppe och meka med dem hela nätterna...). Jag blev själv lurad i förhoppning om att få köra strf9040, men ojdå den fanns ju inte nej! Dock är stadsskytte mycket skoj! Läs mer om 6.Komp och dess fordon på www.stadsskytte.tk Det där låter ju inte alltför bra Jag har valde inte inte LG för fordonets skull. Valde mellan Eldledningssignalist på S1 och strifordonsförare på LG. Jag trodde att att det fanns stridsvagn 90 eller 122 där och tyckte det skulle vara roligare. Men var kan man hitta exakta kraven för stridsvagnsförare/skytt och vad ska man skriva för att få byta till t.ex. Skövde? Annars så kanske Eldledningssignalist är en mycket bättre tjänst? Får man hålla på med stadskytte även som förare? Någon strv 90 finns fortfarande inte, det finns strf 90, strv 120 och 122. Quote
The Swede Posted February 22, 2004 Report Posted February 22, 2004 Någon strv 90 finns fortfarande inte, det finns strf 90, strv 120 och 122. Jag vill inte vara en Besservisser men om du ska knäppa någon på näsan så gäller det väl att du själv vet vad du pratar om. :P Strf 90, Strv 121 och 122 ska det vara. The Swede Quote
JAS Posted February 22, 2004 Report Posted February 22, 2004 (edited) Någon strv 90 finns fortfarande inte, det finns strf 90, strv 120 och 122. Vill inte vara taskig men eftersom du rättar honom får väl jag rätta dig...? Strf 90 Strv 121 Strv 122 ICKE Strv 120 /JAS EDIT: Satan PansarGuden hann före... Edited February 22, 2004 by JAS Quote
Raffe Posted February 22, 2004 Report Posted February 22, 2004 Någon strv 90 finns fortfarande inte, det finns strf 90, strv 120 och 122. Jag vill inte vara en Besservisser men om du ska knäppa någon på näsan så gäller det väl att du själv vet vad du pratar om. :P Strf 90, Strv 121 och 122 ska det vara. The Swede Helt rätt, även om någon knäpp på näsan inte var menad. Så går det när man varit ute på övning med lite sömn och borde sova. Hoppas nån fick ett litet leende eller nått för min felskrivning. Andra SOldFare -> <- Ralph *går och lägger mig* Quote
Loki Posted February 23, 2004 Author Report Posted February 23, 2004 Hur är det om man skulle försöka byta till P10? Vilka fordon har man där? Bra eller dålig regemente jämte LG? Quote
Loki Posted February 26, 2004 Author Report Posted February 26, 2004 Vad ska man ange som anledning för att byta till P10? Det räcker väl inte med att man hellre vill köra strf90? Quote
johanp Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Ja naturligtvis har även förare/skytt SiB. Det borde räcka som skäl. Quote
Loki Posted February 28, 2004 Author Report Posted February 28, 2004 Ja naturligtvis har även förare/skytt SiB. Det borde räcka som skäl. SiB? Hur är det på P10? Det går ju inte att söka på saker under 4 bokstäver Quote
johanp Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Strid i Bebyggelse. Det är nog helt ok. Vi har mött deras spanings pluton som har övat endel SiB de med(bl.a. mini op sthlm) och jag kan nog tänka mig att de har rätt skoj. Annars så finns ju Strf90 förare/skytt där och det är ju alltid trevligt. Quote
Loki Posted February 29, 2004 Author Report Posted February 29, 2004 Skriver ihop ett brev om att jag vill byta regemente för att få köra strf90. Det får bära eller brista, annars har jag 1½år på mig att försöka byta igen ;) Quote
Recommended Posts