Jump to content

Kort[-are] kolv till Ak4


2Sharp

Recommended Posts

Sådär, nu har jag en kortare kolv till min Ak4!

 

Jag har länge inte riktigt fått ihop min späda kropp med längden på Ak4'an och därför önskat en kortare kolv, vilket jag nu har.

 

Har inte haft möjlighet att testskjuta den ännu, men hoppas kunna göra det inom en snar framtid.

 

Kolven är ca: 30mm kortare och trots att jag bara fipplat lite med vapnet känns det som en stor förbättring jämfört med tidigare.

Vapnet känns mer välbalanserat, "snabbare" till anläggning och jag kan ha den skjutställningen jag vill ha.

 

Rapport efter skjutning kommer så fort som möjligt!

 

Verkar väldigt lovande som sagt!

 

2Sharp = exalterad!! :ph34r::ak::ak:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra!! Det finns inget värre vid skjutning än när man inte räcker till att hålla i vapnet.

Jag gick som skjutinstruktör på S1B i helgen och fick se 2 pers som var ca, ja det såg ut som 1,50 och som inte nådde fram till handskyddet. Det fick bli k-pist för dom. :ph34r:

 

Lycka till med den nya kolven!

 

Kalle

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis fjäskade han för en vapentekniker som gjorde ett bra och fack manna mässigt arbete (får se vad de säger om min kolv på vapen inventeringen...)

Nästan rätt :ph34r:

 

Jag behövde inte ens fjäska, jag frågade snällt och det gick att ordna, kanske inte lika snyggt som det var från början, men det verkar ypperligt funtionellt!

 

Skall försöka att ordna bilder :ak:

Link to comment
Share on other sites

Kan bara svara för Lv6 och här är det inte så att man "ska ha". Jag kortade en kolv till mig dels för att jag ville ha en kortare kolv men även för att utvärdera om det var genomförbart. Det är lite pill med att korta en ak4:a kolv så jag skulle inte korta den åt en person som det bara fattas lite grand för, då är det en bättre lösning med en kort instruktion i skjutställningar.

Kortar dock en heldel ak5 kolvar.

Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Får man fråga hur lång du är? Eller är det känsligt?  ;)

Nä, jag är inte så blyg.. :bash:

 

Jag är 1.81, i min mening inte så kort, ej heller inte så lång, men jag tycker att jag inte når...

 

Alt. så har jag kroppsbyggnad som en T-Rex.. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Det där gjorde en kille i min plut vid omrustningen i höstas.

Såg vad dom gjorde, han fick behålla gammla kolven, och dom tog en reserv och helt enkelt kapade den med såg. Va lite fippligt att få dit plattan bak sen, men det gick och han kunde för första gången sen han fick ut sin ak (hadde k-pist in i det sista) använda sin AK4 klokt. Sköt tom till sig en medalj på prisskjutningen med den bössan :Malaj:

 

EDIT: Har även fått höra, på ryktesvägar dock. Att nån/några fått kolven fixade till sina AK4 med OR. Att dom på något sätt monterat dit en bit från en extra kolv ovan på, om ni förstår hur jag menar? hurvida det stämmer vet jag inte. skulle va kul och höra om nån sett något liknande? Man har alltså med hjälp av en extra kolv höjt upp kolven. Och monterat dit det. Låter mindre troligt. Men man vet alldrig! :P

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Danskarnas variant har en kortare kolv, och den känns helt klart nimmare för mig i alla fall.

Men det är ju klart, du håller ju bara nästan "smurfhöjd" :wub:

 

Grp C Skarpskytten :huh: Stf Grp C Harald

 

Danska träkolvar till AK 4, det är kärlek det.. :)

 

Edit: Troll i tangenterna...

Edited by Skarpskytten
Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så ska iaf Livgardet ha kortade kolvar liggande för den som behöver.

 

@2Sharp

Får man fråga hur lång du är? Eller är det känsligt?  ;)

Vem på Livgardet skall man prata med för att få tag på en sådan kolv?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle inte vara fel med en längre säkringsomställare!

Har man som jag små händer är det lite jävligt å göra det snabbt  :(

Plus att man viker vapnet för att komma åt den, gör inte saken bättre...

Jeg har samme problemet, og løste det med å skru av plastikkgrepet på håndtaket.

Link to comment
Share on other sites

Intressant

 

Väldigt intresant

 

Inte för att jag vill sabba festen minna vänner

 

Men att korta en kolv borde vara i strid med BOA om jag inte missminner mig

 

Jag har tidigare själv fått det på pekat av en av de äldre visare meddlemarna här

 

Men det borde finnas ngn annan model av säkrings omställaren liggandes i ett förråd hoppas man gärna en i med AK5A´s stuk dvs lite vinklad och förlängd

Link to comment
Share on other sites

@ Skeberg 404

 

Du missminner dig. Läs vart han fick tag på kolven någonstans! Dammit!!!

 

Undrar om man kan få dom att såga av plastkolven helt ochch sen ta och svetsa fast en AK5 kolv på den lilla plåbiten vid rekylbufferten.

hehe, drömma kan man.

Skulle vara bra dock... men inget som händer tyvvör :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar den idén som någon här kläckte ur sig

 

Med att modda vår Ak4 kolv via att byta ut kolv delen mot den vikbara från en Ak5

 

Fan vilken härlig idé

 

Rambo har du någon god lösning på en ev sån modd och kan vi komma undan med det?

 

4´an skulle bli lite mer lättare samt att den skulle bli mer transportvänlig för fordons förarna samt för oss andra när vi är ute på bas och är vilo läge eller i en 20 bil

Link to comment
Share on other sites

Inskjutbar kolv..

 

+ Den kan göras kortare

- Resten

 

Infällbar kolv...

+ Den kan göras kortare, och trots det bibehålla någotsånär precisionen

- Inte specielt mycket

 

Fast kolv

+ Mycket (bättre anläggning, precition ect)

- Den kan inte göras kortare

 

Sen tycker jag att den inskjutbara verkar som om den skulle bli jävligt glapp och slekig efter ett tags användning... men jag vet inte..

 

//Sgt FJellman

Edited by Serg. Fjellman
Link to comment
Share on other sites

Finns ju dock inskjutbar kolv att f[ till ak4. senaste bat;vn var det iaf 3 varav en sakrpskytt som hade det. Vad 'r f;r&nackdel med inskjutbar respektive inF"LLbar

Skarpskytt med inskjutbar kolv... Hur urbota dumt låter inte det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...