Jump to content

Kort[-are] kolv till Ak4


2Sharp

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ohh, så vackert :D , tyvärr så är prylarna endast i garderoben numera och samlar mögel, 8-/  hur funkade benstöden i handskyddet, några nackdelar?, funkade dom bra som benstöd samt var inte i vägen när man fällde in dom?samt var inte i vägen när man fällde in dom?

Har klämt och känt på det handskyddet men inte haft nöjet att prova ut det under fältmässiga förhållanden, hade själv en harrisbipod som var lite klumpig vid bärande, men funkis vid skjutning, hade också en förlängd flamdänpare/kompensator som funkade suveränt tillsammans med benstödet, man kunde skjuta 3-skotts salvor samlat i bröstet på en halvfigur från 100m vallen(liggande), hmm, nu blev det OT som f-n får sätta mej i mobförrådet och gråta ut en stund med alla gamla prylar som straff

Blocket

 

Sluta gråta och börja skruva ;)

Link to comment
Share on other sites

Blanksliten!!

Ser ut som en "Pimp-gun" :bash:

 

Härligt att se välanväda vapen, då vet man att användaren har varit mycket ute i fält och brukat vapnet.

/Thomas

Den har vel sine beste år bak seg:

http://obqrsn1.cm.chello.no:81/ag3.jpg

Edited by julenissen
Link to comment
Share on other sites

http://www.pof-usa.com/hk91parts/hk91grnwdfabipod.htm

 

140 $ + frakt är inte heller fel....

Ett grönt handskydd till min gröna ak hade inte varit fel. :bash:

Usch näe! Helt fel gröna färg på plasten - det skulle skära sig! :P Men den danska är bättre...

Link to comment
Share on other sites

Det har aldrig varit något kvalitetsproblem med dem. Endast av kostnadsskäl att inte fler anskaffades.

Jasså? Inte!

 

Vi hade 30 st i mitt gammla kompani, samtliga av dessa fick lämnas in, kolven belades med skjutförbud sedan sprickor upptäckts på fästet mot lådan...Däremot fick vi inte tillbaka dom pga kostnadssjäl...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Någon som råkar ha en bild på AK4 med kortad kolv? Brorsan tänker lämna in sin till smeden på Revinge som kortar kolven med 50 mm, innebärande att bulthålen försvinner, bakkappan kortas, skruvas fast därmed ger mindre anlägningsyta mot axeln. Vore intressant att se hur ett vapen som genomgått sådan mod. ter sig ut! Funderar på att låta smeden korta även mitt vapen, nämligen.

 

http://www.pof-usa.com/hk91parts/G3green4pos.htm

 

Vore kanske en intressant detalj om man nu ändå vill ändra sin AK4......

Edited by Dedicated
Link to comment
Share on other sites

Benstödet funkade bra. Det går lätt att ta väck med ett enkelt tryck på en spärr.

Men det bästa var handskyddet. Brett bra grepp och inget glapp.

Nackdelen skulle vara att benen inte är justerbara i längd.

Var inte i vägen när man fällde in pga spår i handskyddet.

Kan instämma. Har ett likadant handskydd liggande i garderoben... Hemskt, när det nu är ett originaltillbehör. Hade det påmonterat när jag var tilldelad kikarsikte, mycket funkis.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle helt klart behöva ha kolven kortad på min ak.

Just nu är jag tvungen att ta stöd med handen mot magasinet för att inte bössan ska hoppa till månen.

 

Jag blev förövrigt tillsagd på min GU-HV att man kunde få kolven kortad om man behövde det. Eller för att citera befälet -ak4an är gjord för folk byggda som apor-. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle helt klart behöva ha kolven kortad på min ak.

Just nu är jag tvungen att ta stöd med handen mot magasinet för att inte bössan ska hoppa till månen.

 

Jag blev förövrigt tillsagd på min GU-HV att man kunde få kolven kortad om man behövde det. Eller för att citera befälet -ak4an är gjord för folk byggda som apor-. :baskerPa:

Jag är skapt som en apa. Seriöst alltså. 186 cm med armar långa som ett skyfall, men jag tycker fortfarande att AK4ans kolv är lite för lång samt att säkringen är lite för kort. Vet inte riktigt vad dom hade för über-Fritz som modell/testperson då dom designade den där bössan men det skulle vara kul att se honom, antagligen går han raklång och drar knogarna i backen.

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild på mig med min "kortare kolv ak".

 

Jag tycker det syns tydligt att kolven är kortare.

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/combatjonas.jpg

 

 

 

Mannen. Den bildstorleken... :D

*mecka* /Ing

 

Tack Ing, i owe you... ursäkta mig... du kan iofs behöva jobba lite.. ;)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Jag har i helgen pratat med en Lt. E på T2 skaraborgsgruppen ang kortare kolv till AK4. Han sa att deras vapentekniker inte längre får korta kolvarna utan att det skall göras på fabrik. Jag själv är 190cm i strumplästen och tycker att kolven är för lång, jag har fått möjligheten att skjuta med en kortad kolv och det funkade mycket bättre när man har kroppsskyddet på. Utan kroppsskydd funkar det med den vanliga kolven. Problemet med för långa kolvar har enligt Lt. E, lyfts upp på Central nivå, så det är bara att vänta och se vad som kommer att hända enligt honom.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju funkis ut.

Verkar vara proffsigt gjort.

 

Har du lust att maila mig bild på hur du löst din SADF-väst. Ser tex att du satt Stridern mellan tillbehörsficka vänster och magfickorna. Antar att du också tagit väck ryggfickorna eftersom du har en fristående Camelbak.

 

Mycke OT blev det. :P

Link to comment
Share on other sites

Ser ju funkis ut.

Verkar vara proffsigt gjort.

 

Har du lust att maila mig bild på hur du löst din SADF-väst. Ser tex att du satt Stridern mellan tillbehörsficka vänster och magfickorna. Antar att du också tagit väck ryggfickorna eftersom du har en fristående Camelbak.

 

Mycke OT blev det. :P

Det är schysst gjort, lite repor här och där, men vad gör det då det funkar :D

 

Inte skjutit med den ännu men det kommer.

 

Tyvärr har jag ingen bild eller digitalkamera.

Du har helt rätt i att jag skurit bort ryggfickorna, jag har använt striders originalslida och sedan förstärkningsfäst den med para-cord, sitter lätt åtkomligt men ändå ur vägen.

 

Mellanväggarna i magfickorna har jag sprättat bort, förutom det är västen inte ändrad.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har lånat en vikbar kolv av en plutonkamrat som inte använde den.

Den är kortare, så jag kan skjuta med den. Men har inte haft den på övningar.

Problemet är ju att allt inom Hv i Mellansverige är byggt runt termerna: FÖRBJUDET, FÅR INTE, o.s.v :D

Blir ganska förvånad då jag ser bilder på väldigt moddade Ak4:or, å undrar då hur Ni kan få haft dessa under övningar?

 

Jag är 1.74 cm lång, å i liggande skjutställning måste jag greppa magasinet för att kunna skjuta.

Jag BEHÖVER en kortare kolv för att kunna vara en stridsduglig soldat! :D

 

Hur ska jag gå till väga?

Link to comment
Share on other sites

min kolv är kortad av en vapentekniker på P7 så jag har inte modat själv.

@Hensoldt ring till närmsta militära vapentekniker och be han korta en kolv till dig det är alldeles gratis och du får använda kolven i hv utan att någon kan komma o gnälla

Link to comment
Share on other sites

:dribble: Tyvärr är det så att det är förbjudet att bygga om sitt vapen vilket jag hoppas att alla förstår.

Have a nice day!

Ett tips från oss forum rävar är att man läser tråden innan man uttalar sig...

 

Så slipper man framstå som en besserwisser av stora mått, som inte tar sig tid att läsa tråden innan man kastar sig "ut" och minsann skall visa att man kan..

 

Jag har käkat citron..

 

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag nog inte insett att tråden är tydligen = att uppmana soldater att begå tjänstefel, (jag är kanske för gammal och naiv som håller mig till spelreglerna) men ok lycka till med era missgrepp :D

Missförstår du med vilje?

INGEN uppmanar NÅGON att själv göra ingrepp på vapnet, utan att detta skall göras av en vapentekniker på regementet.

 

Kan det bli klarare än så, eller är du ett "troll"?

Link to comment
Share on other sites

Tydligen så har jag trampat på en "öm tå" men jag hade gärna sett att nu när vi skall byta in våra ak4 till ak4b så hade säkert många uppskattat om det fanns ett infällbart axelstöd. Tyvärr så räckte inte pengar till det.

Troll vad är det? Kan det vara någon som ifrågasätter olika saker? Eller vad ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...