Sir Vival Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Någon med erfarenhet av fallskämsutbildningen i Holland som kan bidraga med lite info/anekdoter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 (edited) Har ej varit på kursen men känner några som har. Deras uppfattning var att man får betydligt mer för pengarna om man går en nybörjarkurs på en fallskärmsklubb. Värt att veta är att det egentligen krävs tillstånd från C FJS om man skall bedriva militär hopputbildning utomlands och tillhör FM. Men man får vingar som en del bär på sin uniform B) ;) Edited February 10, 2004 by GA KA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Någon med erfarenhet av fallskämsutbildningen i Holland som kan bidraga med lite info/anekdoter? Finns det någon länk eller så där man kan läsa om denna utb? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Låter intressant, finns det mer info om detta på forumet? Kanske OT i tråden, men är det tillåtet med utländska tecken på M/90 uniformen? I såfall vilka är godkända? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 (edited) Jag organiserade den första resan 1996. Vi hoppade med rundkalott av märket GQ7m och en manuell reserv modell Invader. Det är en krigsskärm med en mycket liten yta, och det går fort ner. Hopphöjd var 750 m och mestadels från en Cessna, eftersom DC3-an var på service. Tur var väl det för den kraschade året efter. Vi fick nådigt bärandetillstånd av HKV/PROT citat: "med hänsyn till det beundransvärda att frivilligt genomföra för försvarsmakten viktig utbildning utomlands" - härlig formulering, men senare kurser som f.ö. hoppat styrbar stärm (fegisar) fick nej och det finns inget stående bärandetillstånd. Kursen var fullkomligt livsfarlig med undermålig utrustning och dåliga instruktörer. Vi hoppade i vind över 8 m/s och fick ett mycket stort skadeutfall. Bara 19 av 24 deltagare klarade kursen, övriga var för skadade för att slutföra den. Vad mer vill ni veta? Edited February 10, 2004 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Det finns en uppsjö av olika länder där man kan hoppa "Militärt". http://www.milparatours.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Schysst att Fjs örnen tillhör Schweiz oxå. http://www.milparatours.com/Wings.htm LtP vi vill veta allt naturligtvis... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Afghanistan och Schweiz var nog de sista länderna jag hade förväntat mig ha fallskärms soldater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Om din stävan är att få hoppa rundkalott så kan du göra det på närmare håll tex i i Pärnu Estland i sommar. Misstänker dock att det är vingarna som lockar och det finns som sagt inget generellt bärande tillstånd utärdat på dom. Dom kursar fortfarande på rundkalotter såväl som fyrkanter. Jag har varit på Texel och jag skulle inte gå min grundkurs där men vill du ha mer info så maila till [email protected] (engelska såklart) /uno Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 11, 2004 Author Report Share Posted February 11, 2004 Det är en kombination av orsaker varav "hoppvingarna" är en. En annan är att få möjligheten att på ett lite mer informellt sätt träffa mil pers från andra länder. Men den främsta är att få hoppa fsk. Jag har däremot inga planer på att bli en aktiv hoppare, annat än att vidmakthålla kunskapen (om vi nu kommer iväg 2005). Dvs om man inte blir drabbad av hoppdjävulen! Så detta är ett sätt att "gör tre flugor på smällen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Varför får man inte hoppa med rundkallot i Sverige? har hört det förut men då var jag så liten så jag kommer inte ihåg det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 11, 2004 Author Report Share Posted February 11, 2004 Varför får man inte hoppa med rundkallot i Sverige? har hört det förut men då var jag så liten så jag kommer inte ihåg det. Så här står det på FJS sida om "fallskärmstjänsten vid FJS": "De första åtta hoppen, varav ett i mörker och tre med utrustning, ingår i den grundläggande utbildningen.De följande fallskärmshoppen..." "När du kommer tillbaka till Karlsborg efter vinterutbildningen i Norrland får du lära dig att hoppa med fyrkantsskärm och landa i vatten." Bild på hoppare med kalottskärm Så utifrån detta tolkar jag det som att det är helt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Fin bild: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 man får visst hoppa runt i Sverige, ska man göra det och inte har genomför grundutbildning på runt så måste man kursas av en kursledare som har rätt kompetens och det kan vara lite joller att få till det. Det är sällan det hoppas runt som huvudkalott i sverige men det finns inget förbud mot det. ja såklart gäller det jag sagt civil hoppning, det var ju det som frågan rörde. Ska man hoppa runt militätt så är man del av GU FJS, FJS-IK eller SSG eller motsvarande, för visst är det så att 0203 kursen inte genomförs längre? Så vill ni hoppa fallskärm så är det klart mycket bättre på alla sätt att gå kursen på en klubb här hemma i svedala, när ni väl har erat cert så kan en driftig människa säkert ordna besök o studieresor till spännande hoppfält för att på lite mer informellt sätt träffa mil pers från andra länder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
69:an Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 klippSka man hoppa runt militätt så är man del av GU FJS, FJS-IK eller SSG eller motsvarande, för visst är det så att 0203 kursen inte genomförs längre? Fjs-kursen för befäl heter/hette 0231 o inget annat. Den ligger dock på is pga att fjs har en hel del andra åtaganden och skickar folk till diverse världsdelar ;) Troligtvis (rykte) kommer kurs 0231 inte tillbaka inom rimlig framtid. Elever på militärhögskolorna genomför hopp också vill jag minnas. //C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 11, 2004 Report Share Posted February 11, 2004 Elever på militärhögskolorna genomför hopp också vill jag minnas.//C Fram till 2001 hoppade de ur armén med Fsk72C, den fallskärmen används dock inte längre (FskJ-kullen 01/02 var de sista). Även flygförare har fått utbildning på FJS. Vet inte om armén fortfarande skickar kadetter till FJS eller om alla genomför det civilt med vingskärm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted February 12, 2004 Report Share Posted February 12, 2004 Vet inte om armén fortfarande skickar kadetter till FJS eller om alla genomför det civilt med vingskärm. Det sker numera i "civil" hoppklubb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Ja jag skulle i alla fall aldrig rekommendera att genomföra en kurs på Texel om de inte ryckt upp sig ordentligt d.v.s.. www.airbornesociety.com tycker jag verkar seriösare är Milparatours. Jag kommer alltid att vara skeptisk mot allt som har med Soldier of Fortune att göra. Förresten, glömde att några (de som vägde mer) hoppade med T-10 skärm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 13, 2004 Author Report Share Posted February 13, 2004 Jag kommer alltid att vara skeptisk mot allt som har med Soldier of Fortune att göra. Förresten, glömde att några (de som vägde mer) hoppade med T-10 skärm. Instämmer tillfullo ang SoF! Vad är en "T-10"? Har du (eller någon annan) någon erfarenhet av Association of British Military Parachutists? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 T-10 den vanligaste förkommande militära rundfallskärmen 30 fots.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Fjs-kursen för befäl heter/hette 0231 o inget annat. OT @69:an Finns motsvarande kurs för t ex KJ? /OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 det var en FM-gemensam kurs öppen för alla. Har som sagt inte genomförts på ett tag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 det var en FM-gemensam kurs öppen för alla.Har som sagt inte genomförts på ett tag Alla YO alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 det var en FM-gemensam kurs öppen för alla.Har som sagt inte genomförts på ett tag Alla YO alltså. känner till åtminstånde en RO som genomfört 0231 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 (edited) det var en FM-gemensam kurs öppen för alla.Har som sagt inte genomförts på ett tag Alla YO alltså. känner till åtminstånde en RO som genomfört 0231 Jovisst, RO om behov fanns var det väl, men inte alla. Edited February 13, 2004 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-M- Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Lite intressant är att 0231:an av inneliggande FJS:are brukade kallas "saft&bull-kursen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brunk.dunk Posted February 13, 2004 Report Share Posted February 13, 2004 Lite intressant är att 0231:an av inneliggande FJS:are brukade kallas "saft&bull-kursen". På grund av att de vid introduktionen fick se en overheadbild på saft och bulle. Det var tydligen så nära de skulle komma nämnda livsmedel under kursen läste jag någonstans här på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts