Moridin Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Aha Det va stackars Steiner som fick åka ambulans. Han fick en spricka i en kota elr nåt sånt så han får ha korsett på sig i 3 månader :P = Sjuk i hemmet (lucky bastard) Men han slapp frisedel iaf vilket är bra med tanke på att det bara är 62pm kvar nu Btw så muckade 1a och 2a pluton igår vilket inte var speciellt roligt. Nu längtar man till muck som bara den. Quote
DiamondBlue Posted August 23, 2005 Report Posted August 23, 2005 Då var första fältveckan avklarad Veckan rivstartade med 8km löpning på måndag morgon, tävlingmänniska som man är glömmer man ju lätt lite känning i halsen och springer på så fort man kan (36:15). Rivstartsmåndagen fortsätter med 8km(?) march ut i skogen iklädd stridsutrustning samt stridspackning. Första gången vi gått med packning dessutom. Resten av veckan flyter på i högt tempo med en hel del olika aktiviteter bl.a. våra första skjutövningar, 2-4h orientering och grävande av ståvärn. På det hela taget käns det som om vi har marcherat mycket, sovit lite (5h/natt max) och stressat en hel jäkla del. Konstigt nog var det nog bara en gång i fält som jag kände mig riktigt slut, i stället märktes veckan när man kom hem. Jag kände mig riktigt återhämtad först i dag (tisdag), dock så är mina stortår samt hälar en del bortdomnade. Lite sömn, stress och mycket fysisk aktevitet tar på en. Bara att hoppas på att man blir lite van vid det så att resten av utbildningen går lättare. Hoppas att mitt lilla inlägg glädjer någon. Quote
Patrik Ps Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 (edited) Veckan rivstartade med 8km löpning på måndag morgon, tävlingmänniska som man är glömmer man ju lätt lite känning i halsen och springer på så fort man kan (36:15). <{POST_SNAPBACK}> Vilket klockslag menas med morgon? 05.00? 05.30? 06.00? Kanske 10.00 :P? Edit: Klantfingrar Edited August 24, 2005 by Patrik Ps Quote
foting Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 Jag skulle tro att det var första passet efter morgonuppställningen, alltså ca 0800 ;) Quote
Wigsten Posted August 24, 2005 Report Posted August 24, 2005 Fick det slutgiltiga antagningsbeskedet för MP/Säk Jan 2007 idag.. Quote
Livdragonen Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Fick det slutgiltiga antagningsbeskedet för MP/Säk Jan 2007 idag.. <{POST_SNAPBACK}> Det är bara att gratulera! Du har en hård men spännande värnplikt framför dig! Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Våran morgonfys började 0500 med löpning i formation, takt och skadronsfärgerna med och avslutades med BRAK i blött gräs. Quote
Victor Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 DiamondBlue, är du MP/Säk eller vanlig MP? Fick själv brevet idag där det står att jag ska rycka in som PA805 MP/Säk-gruppbefäl i juli 2006. Ringde pliktverket och de sa att det var "MP/Säk-tjänst med ridning". Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt? Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen? Quote
Wigsten Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Fick det slutgiltiga antagningsbeskedet för MP/Säk Jan 2007 idag.. <{POST_SNAPBACK}> Det är bara att gratulera! Du har en hård men spännande värnplikt framför dig! <{POST_SNAPBACK}> Tackar! Jag förväntar mig inget mindre av placeringen heller. ;) Quote
Wigsten Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 DiamondBlue, är du MP/Säk eller vanlig MP? Fick själv brevet idag där det står att jag ska rycka in som PA805 MP/Säk-gruppbefäl i juli 2006. Ringde pliktverket och de sa att det var "MP/Säk-tjänst med ridning". Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt? Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen? <{POST_SNAPBACK}> Gällande din placering så skulle jag gissa att du hamnat på Liv. När jag mönstrade i juni var jag väldigt tydlig med, redan på den medicinska hälsodeklarationen, att jag ville till 2:a skvadron på Livgardet. När jag sen hamnade hos inskrivningsförrättaren så sa han att det inte var något alternativ att rycka in i Juli 2006 om jag skulle in som MPJ, utan det var bara Januari 2007 som gällde... Quote
hemvärnsungdom Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Jag var först placerad på MP till häst men efter att ha kontakta pliktverket blev jag placerad på 2.skvadron. För någon månad sedan fick jag brev om att det varit något fel i systemet och inryck var juli 2006. Innebär detta då att jag återigen är på MP till häst om det är så att det endast är januari 2007 som gäller för 2.skvadron? Bäst att kolla med pliktverket antar jag. Jag som var så nöjd med att ha hamnat där jag ville och dessutom tidigare än vad jag först trott. Quote
DiamondBlue Posted August 27, 2005 Report Posted August 27, 2005 Pliktverket vet inte vad de håller på med. Jag ligger inne som mp/säk. Det var också vad inskrivningsförrättaren sa att jag skulle bli. Det som hände var dock att jag blev placerad på livskvadronen "mp till häst", men efter lite telefonsamtal och liknande blev det fixat. Problemet är väl att det som skiljer mp och mp/säk inte är befattningskoden. Det är vilken enhet man blir inskriven på, där enhet 01 är 1.skv = MP och enhet 02 är 2.skv = mp/säk. Rätt dumt enligt mig. Så håll koll på vad det står i era brev och har ni blivit felplacerade så får ni ringa och prata med pliktvereket. Livgardet kanske kan ge er lite värdefull info men de kan inte omplasera dig. Quote
Loki Posted August 27, 2005 Report Posted August 27, 2005 Var är det fortfarande en massa som springer runt i motoroverallen för? Är ni inte värda att bära M/90 ännu eller? :P Quote
Victor Posted August 27, 2005 Report Posted August 27, 2005 Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen? <{POST_SNAPBACK}> ?? Quote
tommyli Posted August 27, 2005 Report Posted August 27, 2005 Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen? <{POST_SNAPBACK}> ?? <{POST_SNAPBACK}> Det vet jag inte... det enda jag vet är att vi sprungit mellan 6-10 km nu ett par ggr d första veckorna men det har inte funnits några tidskrav. Det jag vet är att vi kommer ha ett sådant prov senare och att kravet bör ligga på FM:s nivå, alltså 55 min. Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted August 27, 2005 Report Posted August 27, 2005 Officiellt hade vi bara kravet 55min på Dragonmilen, dom ville ha alla under 45 dock. Quote
Livdragonen Posted August 28, 2005 Report Posted August 28, 2005 Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt? Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen? <{POST_SNAPBACK}> Vad spelar det för roll? Om det skulle vara ett mindre krav på milen på Livskv än 2 skv? Skulle det då innebära att du skulle tränat mindre och därmed fått det bättre på Livskv? Då ska du nog tänka igenom om MP tjänsten kanske är lämplig för dig? MP/MPJ tjänsten innehåller en hel del fys med inrikting på löpning. iallafall 04/05 dom andra utbildningsåren kan jag inte uttala mig om. Quote
Victor Posted August 28, 2005 Report Posted August 28, 2005 Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt? Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen? <{POST_SNAPBACK}> Vad spelar det för roll? Om det skulle vara ett mindre krav på milen på Livskv än 2 skv? Skulle det då innebära att du skulle tränat mindre och därmed fått det bättre på Livskv? Då ska du nog tänka igenom om MP tjänsten kanske är lämplig för dig? MP/MPJ tjänsten innehåller en hel del fys med inrikting på löpning. iallafall 04/05 dom andra utbildningsåren kan jag inte uttala mig om. <{POST_SNAPBACK}> Men tänk lite nu va! Besserwissersvar undanbedes! Varför skulle det innebära att jag ska träna mindre om jag visste att kravet på milen för en vanlig MP inte var 49 min? Det skulle INTE innebära att jag tränade mindre om jag visste att kravet på milen inte var 49 min för en vanlig MP. Quote
tommyli Posted August 28, 2005 Report Posted August 28, 2005 (edited) Om jag har fattat alla inlägg i den här tråden rätt så kommer jag alltså att hamna på Livskvadron där de "vanliga" MP håller till. Alltså kommer jag INTE bli MPJ, har jag fattat det rätt? Också, har "vanliga" MP också kravet 49 minuter på milen? <{POST_SNAPBACK}> Vad spelar det för roll? Om det skulle vara ett mindre krav på milen på Livskv än 2 skv? Skulle det då innebära att du skulle tränat mindre och därmed fått det bättre på Livskv? Då ska du nog tänka igenom om MP tjänsten kanske är lämplig för dig? MP/MPJ tjänsten innehåller en hel del fys med inrikting på löpning. iallafall 04/05 dom andra utbildningsåren kan jag inte uttala mig om. <{POST_SNAPBACK}> Men tänk lite nu va! Besserwissersvar undanbedes! Varför skulle det innebära att jag ska träna mindre om jag visste att kravet på milen för en vanlig MP inte var 49 min? Det skulle INTE innebära att jag tränade mindre om jag visste att kravet på milen inte var 49 min för en vanlig MP. <{POST_SNAPBACK}> 49, 45 eller 55... det spelar enligt min mening ingen som helst roll då detta är krav som inte är övermänskliga utan som vilken person, med lite motivation, skulle kunna klara. Att tjänsten sen blir tuffare och coolare för att man har ett löparkrav som ligger 6 min under det som grann-skvadron har är bara skitsnack. Enligt min mening så bör inte dessa två tjänster jämföras på detta sätt. 2.Skv är en jägarliknande tjänst med en hel del fysiska krav. Liv.Skv däremot är militärpoliser i traditionell mening. Detta är enligt mig en av de mer varierande tjänsterna inom FM och jag skulle inte byta till nå'n "coolare" tjänst som har hårdare fyskrav. Som parentes kan jag tillägga att man gått ifrån trafiktjänst mer, då MP är lite onödigt att använda till detta och vi har ju trors allt trafiksoldater idag. Allt för mig (va tvungen att avreagera mig lite, men hoppas jag svarade på nån fråga) Edited August 28, 2005 by tommyli Quote
Lindén Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Fick mitt inskrivningsbeslut förra veckan: PA805 MP/Säk Jan-07 Tänkte ringa pliktverket imorn och kontrollera så de verkligen blir MPJ för min del. Några andra som rycker in samma period? /Lindén Quote
Patrik Ps Posted August 31, 2005 Report Posted August 31, 2005 Ja, vi är några här på tråden som skall útbildas till MP/Säk på 2.svk , det är bara att bläddra bakåt, skulle tro att vi är runt 5-7 stycken nu. Välkommen till gänget! Quote
pjtr Posted September 1, 2005 Report Posted September 1, 2005 Jag har glasögon ungefär 0.2 på båda ögonen kan jag bli MP? Quote
wiek Posted September 1, 2005 Report Posted September 1, 2005 Jag har glasögon ungefär 0.2 på båda ögonen kan jag bli MP? <{POST_SNAPBACK}> jag tror inte det, faktist. hindrade iaf mig från att bli det... Quote
C-O.M Posted September 3, 2005 Report Posted September 3, 2005 Ser 0,1/0,1 - ligger på LivSkv. Olof Quote
pjtr Posted September 4, 2005 Report Posted September 4, 2005 Då kanske det inte är helt kört ändå? Tycker det verkar småkul att få lära sig rida. Quote
Wigsten Posted September 4, 2005 Report Posted September 4, 2005 Jag har glasögon ungefär 0.2 på båda ögonen kan jag bli MP? <{POST_SNAPBACK}> En kille som mönstrade samtidigt som mig hade 0,1 på båda ögonen utan glasögon och 1.0 med, och han blev preliminärt placerad på 2:a skvadron. Quote
Jonatan Posted September 6, 2005 Report Posted September 6, 2005 Någon som vet var man kan läsa mer om militärpolisjägarna? Quote
Born Posted September 6, 2005 Report Posted September 6, 2005 Någon som vet var man kan läsa mer om militärpolisjägarna? Google ger dig svaret. alternativt den fantastiska sk "sökfunktionen" på det här forumet. Quote
tommyli Posted September 7, 2005 Report Posted September 7, 2005 Någon som vet var man kan läsa mer om militärpolisjägarna? <{POST_SNAPBACK}> Det finns länkar tidigare i denna tråden... men men go.to/mpj kan jag bjuda på... Quote
jofus Posted September 7, 2005 Report Posted September 7, 2005 Är det någon som vet hur det har funkat med lastbilsförarna på Livskv tidigare år. Jag är uttagen till det nu men hur funkar det när vi ska läsa ikapp det vi har missat. Någon som kan upplysa mig lite om detta. Befälen har sagt att det ordnar sig, vilket jag också tror men det är alltid trevligt att ha lite kött på benen. Quote
Recommended Posts