Jump to content

Recommended Posts

Posted
Är det någon som vet hur det har funkat med lastbilsförarna på Livskv tidigare år. Jag är uttagen till det nu men hur funkar det när vi ska läsa ikapp det vi har missat. Någon som kan upplysa mig lite om detta. Befälen har sagt att det ordnar sig, vilket jag också tror men det är alltid trevligt att ha lite kött på benen.

Den som lever får se jofus =)=) Vi andra får väl sitta o lära upp er sen :P

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

japp då ansluter man sig till skaran som rycker in på 2a skvadron i jan 2007 :lol: .

Ni som genomfört tjänsten, hur hårt fysiskt är det i jämförelse med ex skyttesoldater ,amfibiesoldat eller bassäk. Har vänner som ligger/låg inne som sånna och tänkte ha nått att jämföra min träning mot..

Posted
japp då ansluter man sig till skaran som rycker in på 2a skvadron i jan 2007  :lol: .

Ni som genomfört tjänsten, hur hårt fysiskt är det i jämförelse med ex skyttesoldater ,amfibiesoldat eller bassäk. Har vänner som ligger/låg inne som sånna och tänkte ha nått att jämföra min träning mot..

Jag antar att de som genomfört utb. på 2. Skv inte vet hur mycket/vad övriga inom försvarsmakten pysslar med, till en viss del kanske. Ta o läs igenom denna tråden först så tror jag du kommer få svar på vissa frågor.

Posted

efter att ha läst inlägget där fördelar och nackdelar för dom två skvadronerna så vet jag fortfarande inte vilken jag skulle bli mest nöjd med, skulle hellst vilja "plocka godbitarna" från båda. men som någon sa så blir det nog en bra utbildning oavsett var man hamnar. rycker in juli 06. skulle jag lägga ner tid och försöka ändra det till jan 07 så har jag ett halvår som jag inte vet vad jag ska göra med, flytta in på gymmet kanske?

ända sedan inskrivningsörrättaren skrev ut pappret med information om den sökta utbildngen så har jag undrat om det var rätt jag fick.

jag fick frågan: "när passar det dig bäst att rycka in? juli 06 eller jan 07?"

efter en snabb fundering så valde jag juli 06.

*klick* *printing* den är till häst säger han då

min reaktion blir direkt att fråga om den andra också var till häst (jag är inte så finte kan byta till den andra istället, då predikar han lite för att MP till häst är bättre.... 0:)

Posted

Nån som vet hur det fungerar med graderna efter MUCK? Allla MP/Säk rycker ju in som GB (om de inte är PB uttagna), muckar vi hela högen som furirer då eller?

Och om man väljer att gå den sista terminen för utlandstjänst så de blir 15 mån, muckar man som Fänrik då? Nån som vet får gärna upplysa mig!

Posted
Nån som vet hur det fungerar med graderna efter MUCK? Allla MP/Säk rycker ju in som GB (om de inte är PB uttagna), muckar vi hela högen som furirer då eller?

Och om man väljer att gå den sista terminen för utlandstjänst så de blir 15 mån, muckar man som Fänrik då? Nån som vet får gärna upplysa mig!

Den 3e terminen gäller inte bevaknings-, högvaktssoldater samt MP.

källa: Värnpliksnytt

Posted

Vi som rycker in som GB kommer att mucka som Furirer, PB blir Sergeanter och KB Fänrikar. Man blir inte Fänrik efter utlandstjänst.

Men vet någon vad som kommer att gälla med PB/KB-tjänster i det nya systemet? Trodde inte att dom skulle vara kvar?

Posted

Kan du länka till någon specifik artikel? När jag pratade med LG:s vpl-handläggare för en månad sa han ingenting om att den tredje terminen inte skulle gälla vissa. Jag sa att jag ska in på 2:a skv. och ville på utlandstjänst, och han förklarade då att dom som är intresserade av det och bedöms lämpliga kommer att placeras i en egen grupp för utbildning riktad mot internationell verksamhet under det senare skedet av värnplikten...

Posted (edited)

Kan du länka till någon specifik artikel? När jag pratade med LG:s vpl-handläggare för en månad sa han ingenting om att den tredje terminen inte skulle gälla vissa. Jag sa att jag ska in på 2:a skv. och ville på utlandstjänst, och han förklarade då att dom som är intresserade av det och bedöms lämpliga kommer att placeras i en egen grupp för utbildning riktad mot internationell verksamhet under det senare skedet av värnplikten...

Jag har inte tittat på sidan, men jag tog fram det senaste VN nummret nu och tittade. Det står svart på vitt, sid.4. Stor artikel.

Anledningen är att den typen av tjänster behövs året om, då många av uppgifterna är skarpa. vakta förband osv. Därigenom får ni en annan inryckningsrytm.

Edit: Kolla den här

Edited by Hjelm
Posted

Jag har inte tittat på sidan, men jag tog fram det senaste VN nummret nu och tittade. Det står svart på vitt, sid.4. Stor artikel.

Anledningen är att den typen av tjänster behövs året om, då många av uppgifterna är skarpa. vakta förband osv. Därigenom får ni en annan inryckningsrytm.

Att vanliga MP har en del skarp tjänst känner jag till, men kommer det även gälla dom som ska in på andra skvadron alltså? Långt ifrån alla kommer ju att välja till den tredje terminen och sticka utomlands, folk kommer ju finnas kvar. Fan vad jag blir förbannad om det ändå inte blir någon tredje termin nu... :)

Posted

Att vanliga MP har en del skarp tjänst känner jag till, men kommer det även gälla dom som ska in på andra skvadron alltså? Långt ifrån alla kommer ju att välja till den tredje terminen och sticka utomlands, folk kommer ju finnas kvar. Fan vad jag blir förbannad om det ändå inte blir någon tredje termin nu... :)

Ja alltså jag är nu inte helt 100% säker på det, men jag har dock läst det klart och tydligt på flera ställen. Kolla även länken jag la till i mitt förra inlägg.

Posted

Ja alltså jag är nu inte helt 100% säker på det, men jag har dock läst det klart och tydligt på flera ställen. Kolla även länken jag la till i mitt förra inlägg.

Jo, har sett den där förut. MP nämns dock inte, utan det står bara: "Bevaknings- och insatssoldater ligger utanför systemet och kommer att rycka in kontinuerligt. Också högvakts- och musiksoldater har andra inryckningstider" Men står det om MP i tidningen? Tycker det verkar konstigt eftersom att MP tillhör dom som faktiskt behövs utomlands...?

Posted (edited)

Vi som rycker in som GB kommer att mucka som Furirer, PB blir Sergeanter och KB Fänrikar. Man blir inte Fänrik efter utlandstjänst.

Men vet någon vad som kommer att gälla med PB/KB-tjänster i det nya systemet? Trodde inte att dom skulle vara kvar?

Pratade med min mönstringsförrättare tidigare idag och han sa att KB tjänsterna inte finns kvar och att det endast finns ett fåtal/inga PB tjänster.

Är du säker på att vi muckar som furirer? Iom att vi inte blir gruppchefer utan endast skrivs in som detta (PB blir våra gruppchefer)?

Vad gäller utbildning för utlandstjänst så måste vi ju få nån form av chans att välja detta. Det är ju framförallt MP de vill skicka iväg.

Ska höra mig för på lördag under Livgardets dag, se om man kan få lite insikt i vad som VERKLIGEN gäller....

Edited by Lindén
Posted

Pratade med min mönstringsförrättare tidigare idag och han sa att KB tjänsterna inte finns kvar och att det endast finns ett fåtal/inga PB tjänster.

Är du säker på att vi muckar som furirer? Iom att vi inte blir gruppchefer utan endast skrivs in som detta (PB blir våra gruppchefer)?

Vad gäller utbildning för utlandstjänst så måste vi ju få nån form av chans att välja detta. Det är ju framförallt MP de vill skicka iväg.

Ska höra mig för på lördag under Livgardets dag, se om man kan få lite insikt i var som VERKLIGEN gäller....

Som regel muckar GB som Furirer, det är allt jag vet. MPJ bör inte vara något undentag. Jag kan också tycka att det borde finnas ett val där mot slutet av utbildningen, och dom som vill kan få söka till den tredje terminen. Folk kommer ju fortfarande att finnas kvar hemma. Däremot har jag lärt mig att pliktverket och försvaret inte tänker som vi gör utan dom skiter fullständigt i den enskilda individens önskan.. Jag förväntar mig det värsta kort sagt. "Tyvärr, vi kan inte skicka er på utlandstjänst, tänk om det blir skogsbrand här hemma??"

• Forumsledning
Posted (edited)

okej grabbar pleeeeaseee gör inte tråden till en enda stor MEGAQUOTE, då blir innehållet mycket svårläsligt.

Svara man någon direkt under ett inlägg måste man inte quota hela inlägget och skapa en miljard kod bara för att få fram en halv mening.

så här http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ndpost&p=383898 vill vi försök undvika att det ser ut så ofta det går.

Nu har Ing vart snäll och skapat en quoteskola och vi försöker jobba fram en lagom nivå på när man kan quota och inte.

Det tar 1sek att redigera bort onödigt i svaret.

Tänk lite på det nästa gång tack..

/BlåGul

Edited by Kimster
Posted
okej grabbar pleeeeaseee  gör inte tråden till en enda stor MEGAQUOTE, då blir innehållet mycket svårläsligt.

Svara man någon direkt under ett inlägg måste man inte quota hela inlägget och skapa en miljard kod bara för att få fram en halv mening.

så här http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...ndpost&p=383898  vill vi försök undvika att det ser ut så ofta det går.

Nu har Ing vart snäll och skapat en quoteskola och vi försöker jobba fram en lagom nivå på när man kan quota och inte.

Det tar 1sek att redigera bort onödigt i svaret.

Tänk lite på det nästa gång tack..

/BlåGul

Kan inte du som har stor erfarenhet ge en kommentar till tråden istället, vad är rätt/fel?

p.s vi ska sluta mega quota

Posted (edited)

utlandstjänst är något som jag har hoppats på att få göra. krossa inte mina drömmar tack :)

en fråga:

när i inryckningsmånaden brukar man rycka in?

jag har bara fått veta att jag ska rycka in i Juli 2006 men inget exakt datum, brukar det alltid vara den 1a eller han det lika gärna vara den sista eller mitt i? ifall man ska boka en semesterresa så vore det ju bra att veta ;)

Edited by MrPontus
  • Forumsledning
Posted
Kan inte du som har stor erfarenhet ge en kommentar till tråden istället, vad är rätt/fel?

Stor erfarenhet ? inom vad ? jag har ingen erfarenhet inom det nya systemet eller MP/SÄK på LG. Svårt att yttra mig då.

Båda ämnerna är mer eller mindre nya och kommer genomgå förändringar här eller där, och ingen kan i praktiken tala om hur det faktiskt kommer funka när det väl är dags, för ingen har varit där.

Posted

Stor erfarenhet ? inom vad ? jag har ingen erfarenhet inom det nya systemet eller MP/SÄK på LG. Svårt att yttra mig då.

Båda ämnerna är mer eller mindre nya och kommer genomgå förändringar här eller där, och ingen kan i praktiken tala om hur det faktiskt kommer funka när det väl är dags, för ingen har varit där.

sant, men brukar MP ligga i US då?

Posted

Livgardets dag på lördag

:)

jag åker till Umeå under helgen, hade så gärna viljat se mig omkring på Livgardet, jag tror att det är bra sen när man rytcker in så att man inte blir allt för chockad av den nya miljön, det är bra om man vet vad man har att vänta sig.

Livgardets dag låter som en sak som inträffar en gång om året, men har dom öppet hus någon annan gång? jag är inne på mil.se men hittar inget :huh:

• Forumsledning
Posted

Ja, MP finns i utlandstjänst. Antalet varierar beroende på storleken på förbandet.

Under KS05 hade vi en grupp på 8st BataljonsMP (BAT MP) inkl C och stf. chefer. (Enda fanjunkaren på Bataljonen :) )

Typ hälften av dem jobbade som Polis hemma, de andra hade legat som MP under sin VPL.

Utöver dem fanns BrigadMP (Brig MP) På 11st. Hur fördelning såg ut där vet jag inte, men kan väll gissa att det funkade motsvarande.

BrigMP jobbade inom Brigadens ramar och var unstödda brigaden. BatMP tillhörde själva Bataljonen på CV och var underställda BatCh.

Idag är det bara ett kompani där nere och jag vet inte hur organisationen ser ut numera där, ej heller i Liberia. Men de lär förmodligen inte vara så många numera. Någon från KS10+ eller LA kan säkert berätta hur det ser ut där och nu.

Posted

Ja, MP finns i utlandstjänst. Antalet varierar beroende på storleken på förbandet.

Under KS05 hade vi en grupp på 8st BataljonsMP (BAT MP) inkl C och stf. chefer. (Enda fanjunkaren på Bataljonen :banghead: )

Typ hälften av dem jobbade som Polis hemma, de andra hade legat som MP under sin VPL.

Utöver dem fanns BrigadMP (Brig MP) På 11st. Hur fördelning såg ut där vet jag inte, men kan väll gissa att det funkade motsvarande.

BrigMP jobbade inom Brigadens ramar och var unstödda brigaden. BatMP tillhörde själva Bataljonen på CV och var underställda BatCh.

Idag är det bara ett kompani där nere och jag vet inte hur organisationen ser ut numera där, ej heller i Liberia. Men de lär förmodligen inte vara så många numera. Någon från KS10+ eller LA kan säkert berätta hur det ser ut där och nu.

jaja, men dåså :)

• 2 weeks later...
Posted
Livgardets dag låter som en sak som inträffar en gång om året, men har dom öppet hus någon annan gång? jag är inne på mil.se men hittar inget :ph34r:

Tror att respektive skvadron har en anhörigdag/besöksdag. Det är ju för övrigt stor invigning av de nya stallarna på K1 den 4 december (intressant för er som ska in på Livskvadron). Annars kommer det tider allt eftersom.

Posted (edited)
Som jag skrev 4 inlägg upp

Ser inte att dte gav svar på MP/SÄK i EU battle group. Kan man inte gå med i Skyttekompanier eller liknande om man har gjort MP/SÄK? Några fördelar måste de ju va gentemot vanlig MP.

Edited by Jonatan
Posted

Va 17, MP som MP, dom vill bara sno min ASP och tvinga på mig ett bälte och få mig att binda fast vapnet i vapenställen istället för att ha det lätttilgängligt när jag fordonspatrullerar iallafall.

Dock kom jag på att dom bara är verkställande, inte deras fel. Sorry.

• Forumsledning
Posted
Som jag skrev 4 inlägg upp

Ser inte att dte gav svar på MP/SÄK i EU battle group. Kan man inte gå med i Skyttekompanier eller liknande om man har gjort MP/SÄK? Några fördelar måste de ju va gentemot vanlig MP.

Kan ? Du kan gå med i BG på vilken tjänst som helst om din chef finner den intressant. Om du har fördel med MP/säk vet jag inte om det spelar roll, kanske men då bara för att de kanske har fler fältdygn och bättre fältvana.

Jag förstår inte helt vart du vill komma med skillnader.