Jump to content

Resa till Vietnam.

nsky_517

Recommended Posts

Äntligen ska jag och min sambo åka ut på längre semester.

Valet gick till Vietnam där vi ska spendera 6 veckor. vi kommer till Hanoi och flyger från Saigon.

Jag kan tänka mej att det finns flera på detta forumet har vart här också, och som kanske har lite tips.

tillexempel sevärdigheter(som om jag inte vet vad JAG vill se :wub:..), trekking, käk(vad och vad man inte borde käka) m.m.

Mvh

Närskyddar´n. :uzi

Tror det finns en tråd om detta redan..sök...

Om ej

Lite tips:

Ät EJ fisksåsen....Garanterad rallymage....

Kolla i colaflaskorna INNAN ni halsar

Håll i plånboken, nära kroppen.

Åk på "combat-sightseeing" HÅLL ER PÅ SNITSLADE STIGAR.

Lek ej med oxa...

Ha kul.....

Köp inte hardrock Café T-shirts..håller en tvätt...

Jag och min flickvän spenderade 30 dagar i Vietnam i sommras. Vi åkte ifrån Ho Chi Minh till Hanoi.

HCMC var ingen rolig stad att landa i , om jag inte minns helt fel så bor det 12miljoner människor där! Ganska kul med alla moppar som äger gatorna.

Det var rätt så mysigt att bara vandra runt i stan. Det tog iofs ett tag innan man vågade korsa dom mest trafikerade gatorna =)

Något man inte får missa är War remnants museum. Riktigt äckliga grejer.

Från HCMC tog vi en 3dagars tur ner i Mekondeltat. Rätt så coolt då man får mycket valuta för pengara. Det enda negativa är att man reser i en grupp om ca 10-20 pers.

Man har alternativet att hoppa av när som helst och göra upp när man vill bli hämtat igen. Vi gjorde inte så vilket vi ångrar då det skulle vara cool att stanna till några dagar i diverse städer.

I paketet ingår, hotell och resor. Käket få man pynta för själv.

Från HCMC tog vi en sk Open ticket bus till Mui Ne. Jäkla sjyst strand. När vi vaknade på morgonen så var vi helt själva på stranden =)

8 dollar för en bungalow med ac 4m ifrån stranden. Kan inte bli så mycket bättre.

Var inte rädd för att hyra en moppe och köra runt under en dag. Så länge staden knappt har något trafik så är det bara att tuta och köra.

Om folk tutar på dig så är det bara att tuta tillbaks då det är deras sätt att hälsa på dig. Skit kul när man kör om någon moppe med mor/far och ett barn på och så tutar man och vinkar lite.

Sapa var en liten besvikelse. Själva stan iaf men omgivningen var riktigt jäkla sjyst. Vi skulle ha velat fortsätta igenom central highlands upp till Hoi An men det skulle kosta lite mer pengar än vad vi hade då man är tvungen att hyra en guide plus en jeep för ca 6dagar.

Nha Trang kan man lika gärna skippa, viss har den en sjyst strand med det känns som att man ha kommit till ett turist ort. Stranden i Mui Ne är lugnare och trevligare.

Hoi An, en lugn och trevlig stad men oändliga möjligheter till att få kläder uppsydda. 1skorta och 2st kallingar kostade mig 4dollar. Skräddarsydda kallingar är rätt så trevlig att ha =)

Man kan ta en tur och kolla på några sk Cham towers. Kvarlevor ifrån ett gigantiskt kungadöme som fanns för massa år sedan. Tyvärr så är nästan alla torn jämnade med marken av jänkarna under krigen. (Viet cong gömde sig där).

Hue. Lite märklig stad men rätt så trevlig. Vi tog en turist tur genom fd DMZ'at. Tur det för annars hade man alldrig sett något av intresse. Nästan alla fd baser är jämnade med marken. Lite stenrös kvar att titta på. Dom har iofs byggt upp lite saker i Khe Sanh basen, bla ett intressant museum.

Något man inte får missa är

Lite överallt så ser man plättar vid berg och dalar som det bara växer gräs på. Där sprutade dom lite halv osjusta kemikalier för ca 40år sedan!

Vi tog och sen från Hue till Hanoi mha tåg. Tågen är riktigt sjysta om man väljer sovkupen. Var dock ute i god tid då det inte går så många tåg och det brukar oftast vara fullbokat. Kommer inte ihåg vad biljetterna kostade men dom var billiga.

Vi spenderade bara några timmar i Hanoi innan vi åkte till Sapa.

Tåg till Lao Cai var billig och bussturen ifrån LaoCai till Sapa var oxå billig. Om man bokar allt på egenhand så blir det kanske lite dyrare än en paketresa men valfriheten är större.

Sapa var grymt. Tyvärr så regnade det 2dagar utav 3 så det blev bara 1 dags vandring. Vi vandrade i ca 10h. Jäkligt kul. Se till att ta med dig sjysta dojer så att ni kan vandra även om det regnar. Jympadojjer är ej att rekomendera då det blir lite lerigt..

Sapa -> Hanoi. Hanoi var nog an av dom bästa städerna. Det var så jäkla trevlig att bara vandra runt i kvarteren. Detta gjorde vi i en dag. Sedan blev det måndag och vi gick till banken för att fixa pengar till resan ut till Cat Ba (Halong Bay). Vi tog en taxi till bussstationen och hoppade på en lokalbuss till Haiphong. Sjystaste bussen på hela resan. Man fick vatten och våtservetter i priset och det var billigt. Bussen tog ca 3h. Vi gick ifrån bussstationen till hamnen och hoppade på en båt till cat ba.

Vi träffade några Australiensare i Hue som vi träffade på i varje stad därefter. Dom körde paketresor och vi klarade oss själva. Dom tyckte att dom oxå borde ha gjort det själva när vi berättade hur lätt det var att fixa tåg m.m.

Det enda man missar på resan till catba om man gör det själv är att man inte får sova på en båt under natten(ingår oftast i paketresor).

Köra moppe runt ön var hur kul som helst! Mopparna kostar oftast 5$/dag så det är bara att tuta och köra =)

Sen bar det av till Hanoi. Vi gjorde dom mesta sevärdheterna och det man inte får missa är Ho Chi Minh's Mausoleum där man får se den balsamerade Uncle Ho. Fängelset Hanoi Hilton var riktigt coolt. tyvärr så är det bara 1/4 del kvar av fängelset men inte mindre sevärt för det.

Pruta hela tiden. Speciellt på vattnet. Innan man kom in i prutandet så pyntade man fullt pris för vattnet(15.000 dong(1$)) När man prutade så kunde man få ner det till 2500 dong beroende på märket.

I övrigt så är det bara så billigt och trevlig. Vi blev beroende av Nem Rau. Små vegetariska vårrullar. Smaskens. och tith Bo, stekt nötkött med ris. Om man tog detta och en öl så gick det på ca 2.5 -> 5 dollar, blir man inte mätt så tar man bara in en skål ris för ca 2000 dong, då får man en STOR skål.

Om du tycker att kycklingklubborna ser lite konstiga ut ät dom då ej. Jag var skithungrig och käkade dom. Det slutade med 4dagars rallybajs utan dess like! =)

Bra magmedicin är immodium, jag vet inte om man kan köpa det här men det finns i nästan alla medicin butiker där nere. Funkar "skit" bra =)

Vill du veta något mer är det bara att hojta till.

-fredrik

Jag var i Vietnam under ett par månader 1994. Mina erfarenheter var väl att Hanoi - där jag var i två av tre månader - var den mest sevärda delen av Vietnam då.

Det är baserat på allmänt sociala upplevelser men visst, coolt att spana på nedskjutna B-52:or (kanske inte flera men en) i någon förort/kåkstad i utkanten av stan.

Dessutom var ju bemötandet som svensk rätt häftigt. Stod utanför Ho Chi Minh och spanade på deras paradgata när ett gäng äldre män i uniformer frågade mig på bruten franska varifrån jag kom.

När jag svarade "Sverige" var deras reaktion rörande. De grät och vill alla bli avfotograferade invid mig. Jag hade ingen kamera med mig tyvärr men det skulle varit schysst att ha bilderna. En 1, 90 svensk i mitten av tio gråtande vietnamesiska män i uppskattad ålder kring 50 (ja, det är svårt att ålderbestämma dem) som var runt 1, 55.

Hue - coolt om man läst sin krigshistoria - har fortfarande kvar ett par 7.62 tomhyslor som jag hittade inne på palatsområdet.

I Hue stod det enda slaget under det Vietnamesisk- Amerikanska kriget då arméns förlustsiffror översteg marinkårens (kanske inte så mycket att hänga i julgranen).

Men kring broarna över parfymfloden (något missvisande namn) hittar man en del schyssta lämningar om man är intresserad av modern krigshistoria.

Passa på och ta en tur genom DMZ:en också. Det finns turer som går längs själva gränslinjen och när jag var där kunde vi komma upp till ett par schyssta ställen där man såg lämningarna av en och annan firebase (am-lådor, maskeringsnät. En i min buss hittade till och med en 10, 5 hylsa. Gissa hur det kändes för en gammal artillerist!). OBS. FORTFARANDE OXA-RISK!

Däruppe i trakterna av Khe Sahn - som då var en röd, lerig tom fläck - fann också tunnlar som i motsats till de utanför Saigon INTE var turistanpassade.

Klaustrofobiskt...

Saigon var en stor besvikelse. Ja, förutom museer och en lite titt på amerikanska ambassaden (som forfarande var orörd. maskeringsnäten och sandsäckarna fanns på plats även om väder och vind gjort sitt).

Mekongdeltat. Ok.

Men. Mitt tips - om jag ska ge ett enda - är Apocalyse now. Två barer (Saigon och Hanoi) som fick mig att transporteras 25 år tillbaka i tiden.

En salig blandning av amerikanska krigsveteraner, hallickar, horor och marijuanaförsäljare.

På väggarna kritades hälsningar till vapenbröder från förr, hälsningar till döda kamrater och minnen. Coolt.

Men som sagt, det är 10 år sedan...

Edit: la till OXA-varningen som är i allra högsta grad skarp. Uppe på Khe Sahn fann tvåmeters högar av OXA som skulle gjort vilken amröjare som helst blöt i byxorna av glädje.

Guiden sa att vietnameserna själva hanterade allt utom fosfor. Det dumpades i de där tvåmetershögarna.

Aaah! jag vill åka NU! kul att höra om era upplevelser, ni kommer helt klart höra av mina.

Finns amerikanska ambasaden kvar ännu? jag har hört att den skulle vara riven.

är det någon som har skjutigt i Vietnam? jag har läst att man kan göra det någonstans vid Cu chi, vad kostar det isåfall?

skalfisk*

Hur många liter var din rygga på, jag funderar på att köpa 100 litarn(berghaus kopian) från rangershop men vet inte om det blir för stort..? vad tror du, som har tagigt samma resa under lika lång tid som jag och min sambo kommer vara där nere? några tips? jag tror inte att det räcker med min alice pack medium eller heller vara så bra..

Nsky.

skalfisk*

Hur många liter var din rygga på, jag funderar på att köpa 100 litarn(berghaus kopian) från rangershop men vet inte om det blir för stort..? vad tror du, som har tagigt samma resa under lika lång tid som jag och min sambo kommer vara där nere? några tips? jag tror inte att det räcker med min alice pack medium eller heller vara så bra..

Jag tar mig friheten att svara..

Asså, dude, vad i hela friden ska du ta med dig TILL SO-asien???

Allt du behöver finns ju DÄR - och mycket, mycket billigare än här..!

Tag hellre med en enkel strids/uppdragssäck med minsta möjliga packning, samt stålar och annat i ex. ett penningbälte.

SÅ mycket prylar kommer du knappast att köpa - och skulle det bli mycket eller stort så är det bara att skicka med båt hem till svedala, det kostar inte så mycket (vilket däremot överkilon på planet gör..).

Så: stridssäck, kängor (/bekväma gå-skor) 1 ombyte och tandborste är väl ungefär allt som ska med.

He he.. jag måste ju ta med hele garderoben.. :) tackar för upplysningen, skiter i den ryggsäcken då.

Patrullsäck, arrch försökt hitta en med det är ju hopplöst! så jag får välja mellan kronans Lk35 :blink: (över min döda kropp. hata hata) eller min alice. känns inte bra med något av valen. så de får nog bli en haggalöfs som jag har sett... :D

Jag tror jag kör med mina djungelkängor där nere när vi går på trekk eller leriga utflykter. annars kör jag hårt med ett par Nike ACG som jag fyndade här om dagen(Försäljnings ex. för 300 spänn!). Vad rekomenderas?

jag funderar på att ta med min poncho liner(som ett tunnt täcke av samma typ som fodret i M65 jackan), den väger ju knappt nåt och den är go och varm att sova i. vad rekomenderas annars?

Tackar för svaret Gotcha!

är det någon som har skjutigt i Vietnam? jag har läst att man kan göra det någonstans vid Cu chi, vad kostar det isåfall?

Cu Chi-tunnlarna visas av militär personal, och delar ligger fortfarande på militärt område. Klart sevärt, även om många påstår att det är lite "turistfälla". Så även "War Remnants Museum" i HCMC. Där finns en hel del gamla grejor av alla möjliga slag. I slutet av den guidade visningen finns en mängd gamla bössor av olika modeller från vietnamskriget som du får skjuta för det hutlösa priset en dollar skottet. För helautomatiska vapen måste du köpa minst tio skott.

Således ungefär 70 spänn för ett par snabba eldskurar med M60.

Känns udda med de priserna i ett land där världens största chateaubriand serverad av kypare i vit smoking på lyxkrog kostar 30 spänn - och då ingår en importerad 70 centiliters öl.

En trevlig turistfälla till i Saigon är att hyra en cyclo (cykeltaxi) och sitta i den och hinka bärs medan man tittar på stan. Se bara till att göra upp om priset först - och stå på dig.

@nsky_517

Patrullsäck borde du hitta på närmaste regementesbutik, troligen till FMLOG's fantasipriser..

En Alice duger alldeles utmärkt, eller är det ramen du hänger upp dig på? Inga problem med det!

Att ta med nån liner gör du som du själv vill, det kan vara skönt att dra något "täcke" över sig under långa buss/tågfärder, men du lär inte behöva den för _värmens_ skull.. :sniper:

Te en kik på Lonelyplanets bok/böcker om Vietnam/SO-asien, det är i stort allt du behöver, saker o ting faller snabbt på plats väl där.

Det enda du behöver är lite "street-smart" och sunt förnuft. Samt en fet karta över krigets gång! ;)

*nsky_517

Jag tog med mig en 70liter säck som var nästan helt tom. Fick tom in den som handbagage på resan dit =)

Tjejen hade en 30liter säck så den användes dagligen medan den stora säcken lämnades kvar på hotellet då man hade möjlighet till det.

Packa så lite som möjligt. t-shirt får man för ca 1$ säkerligen billigare om man är lite envis.

Det enda jag tyckte var svårt att hitta i klädväg var kallingar men i Hoi An så fixade dom som sagt var ett par skräddarsydda..

Se till att shoppa så lite som möjligt när du är på resande fot och gör det sista i stan du flyger hem ifrån.

I HCMC så finns det hur mycket som helst att köpa. Att rekomender är att köpa en Nike bag kopia och slänga ner allt i den. Jag fick tag i en för 2$ som var rätt så stor och fortfarande är intakt.

Jag ville köpa lite ormbrännvin(som smakar riktigt gott) men var lite orolig över vad tullen skulle säga när dom röntgar min väska =).

Vi sket i Cu Chi tunnlarna då vi hörde av andra personer som nyss varit där att dom inte alls var så coola. Dom som ligger i DMZ'at, kommer ej ihåg vad dom heter men dom är iaf större då dom användes av en hel by som bodde där i x antal år och smugglade vapen. Dom ligger precis vid kusten så när man kommer ut ur tunnlarna så är man nästan nere på stranden. Jag tror det var något i stil med att 7st barn föddes och levde deras första år i dom tunnlarna =(

Se till att vara glad hela tiden! Man kommer jäkligt långt och blir så trevligt bemött om man inte ser sur och förbannad ut!

I Hanoi så gick vi förbi en "Peoples Commitie" där det stod en beväpnad vakt(en av dom få man såg i landet med vapen) och man frågade honom snällt om man fick ta ett kort på huset vilket inte alls var några problem och han sken upp som en sol =)

Peoples commitie är något i stil med att den regionen styrs ifrån det huset. Varje region har sitt eget hus dock så var Hanois det coolaste kanske pga att det är huvudstaden.

Ett av dom mest minnesvärda sakerna var när vi var i Lao Cai i norr och väntade på tåget. Vi gick runt i stan och kom fram till någons hus längst gatan där det var några barn som lekte med en hundvalp. Vi stannade till där och lekte tillsammans med dom och efter bara några minuter så var hela familjen där och stog och log och lekte med hunden. Man fattade ingenting vad dom sa men kul var det.

//Fredrik

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...