Guest J-Star Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Nu måste jag bara få skryta lite. På Aftonbladet och DN hittade jag i morse en artikel som hade rubriken "Datorer slocknar på Gripen". Här är texten: Försvaret har under två år inte kunnat öva fullt ut med sina Gripenplan. Risken för att planets datorskärmar ska slockna har medfört att försvaret sedan januari 2002 haft flygbegränsningar under mörker och vid dålig sikt, rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion. Ett fel i systemdatorn till Gripenplanen har inneburit att datorskärmarna i planets cockpit har slocknat under flygning vid minst tio tillfällen. Enligt Anders Jansson, chef vid försvarets flygsäkerhetssektion, kan felet innebära att piloten får svårt att navigera. Tillverkaren Saab Aerosystems tonar ned problemet och hänvisar till att piloten kan flyga med hjälp av reservinstrument om datorerna skulle slockna. Saab tror sig nu ha hittat felet och försvaret räknar med att kunna ta bort flygbegränsningen inom några veckor. Från TT Jag tyckte det var märkligt att rubriken var "Datorer slocknar på Gripen"... så jag mailade ansvarig redaktör på DN och frågade: Subject: Är det skärmarna eller datorerna som slocknar? I följande artikel... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=225841 ...lämnas ett stort frågetecken: är det skärmarna eller datorerna som slocknar? Att en dator felar är ju betydligt allvarligare än att "bara" dess skärm slutar fungera. Artikeln lämnar motstridiga uppgifter. Ett förtydligande vore på sin plats. Dessutom undrar jag: har *alla* skärmarna på en gång slutat fungera eller enbart en/två? Slutligen undras: hur har den så kallade "Heads up displayen" påverkats av detta? mvh /Michael Lundahl Svare kom snabbt: Datorskärmarna måste ju betyda skärmarna, vad jag har förstått. Ekot har en utförligare version: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=356661 mvh, [signatur bortklippt] Jag svarade åter: Rubriken och länkarna till artikeln säger "Datorer slocknar på Gripen". Bör inte dessa korrigeras då? Tack för snabbt svar. /Micke Och då kom detta: Jo, det har du alldeles rätt i. Jag ändrar. [signatur bortklippt] Och så blev det också. Länk till artikeln /J, tjänstgörande tidningskorrigerare.
ABP Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Bra att du ligger på dem J-star Tror vi får en bättre media om vi är mer kritiska på detalj felen eftersom de ofta leder till ganska stora missförstånd i slutändan. Fortsätt så.
Legacy Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Bra gjort! Bra gjort även av redaktören. Aftonbladet därimot är betydligt svårare att resonera med.
Forumsledning henke Posted January 23, 2004 Forumsledning Report Posted January 23, 2004 Hehe, bra gjort J-star! Nu återstår bara att lära dem säga ELDHANDVAPEN istället för eldhandvapen och att man inte är TUNGT BEVÄPNAD bara man har något annat än en ihoprullad kvällstidning som vapen. Ang Gripen: Personligen förededrar jag nog att säga DISPLAY om så små skärmar. Det är ju inga 21" de sitter bakom och brottas med att chatta på Lunarstorm med precis.
Sgt Papa Bear Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 ... jag älskar messerschmidtar... Om man vill vara riktigt petig som skall det heta Multi Function Display, inte bara display. Det finns ju en massa små knappar runt skärmen som ger den olika typer av funktionalitiet. Men nu är man nere på petimeter nivå. Något som bara förvirrar den stackars medelsvensson som tror att det pris per flygplan som redovisas i pressen är det verkliga priset för ett flygplan... fast det egentligen är ett pris där reservdelar, uppgraderingar och en hel del annat smått och gott ingår. Oups nu var jag där igen. Svensson jag -> <-petimeter jag. //Sgt Papa Bear som är alldeles för insyltad i försvarsindustrin för att kunna vara opartisk :P
Yman Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Yman fortsätter med lite messerschmidtning: //Slutligen undras: hur har den så kallade "Heads up displayen" påverkats av detta? // SiktlinjesIndikator!! Inte HUD! Utan SI!! Man måste ju passa på när tillfälle ges //Y
ABP Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Hehe Tror att HUD är det som står i den engelska utgåvan av manualen. (finns det en sådan?) "JAS for dummies" I sånna fall borde de andra små skärmarna heta Heads Down Display
106 Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 De små skärmarna heter inte HDD eller MFD, utan FI, TI och MI räknat från vänster i normalfallet. Ordet display vill jag undvika så långt som möjligt, då det är ett ganska dåligt låneord som det faktiskt finns svenska motsvarigheter till.
Haegg Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Jag gjorde samma sak som J-Star fast i mitt fall var målet Ny Teknik. Jag fick ett snabbt och proffsigt bemötande och journalisten ändrade rubriken. Många journalister är trevliga och tillmötesgående när man skriver till dem och påpekar brister på ett konstuktivt sätt. Det finns dock undantag men då ar man i alla fall gjort sin röst hörd istället för att bara knyta näven i fickan och småsvära för sig själv.
Sgt Papa Bear Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 @106 Bugar och bockar inför sakkunskapen. Dock är svenskan ett utdöende språk inom manualindustrin för militäraattiraljer. På Hkp 14 kommer det att heta MFD och MTD... ...hur jag vet det..... tja sug på det ni //Sgt Papa Bear
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.