Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg nyss på rapport att dom planerar att införa ett nytt mönstrings system då alla gymnasie elever skall göra 1 veckas försvars träning och sedan om man vill fortsätta att man gör en hel värnplikt och skriver kontrakt om att tjänstegöra på respektive förband.. ;)

Synspunkter någon?

PingisÖga 0:)

Posted

Låter som det finns tre viktiga punkter i detta.

1, Man får större frivillighet i att göra värnplikt.

2, Alla får en större intro till vad det innebär att göra värnplikt, samt större möjlighet för pliktverket/FM att granska de som vill göra Vpl.

3, Ett första steg mot ett yrkesförsvar, där man är kontraktsanställd.

Tycker det låter som ett bra system

Posted

Jo, det är klart. Den där "tränings" veckan kommer ju att kosta mer än systemet som är idag.

Dock tycker jag att det är ett bra förslag.

Tror man även kan förhindra en del avhopp på detta sätt.

Posted

troligtvis kommer det vara någonsorts överlevnads kurs eller liknande där man får lära sig basen av att leva i fält (det är i alla fall vad jag tror)

PingisÖga som är helt för förslaget :navy:

Posted
Beror väll helt på vad 'veckan' kommer innehålla.  Det behöver inte alls vara dyrare.

Kanske en mönstring de 2 första dagarna, sedan en rejäl genomgång om vad försvarets uppgifter är + en genomgång om vad olika tjänster innebär, för att minska andelen avhopp. Ifall man minskar andelen avhopp, så behöver inte regementerna göra ett överintag av folk som kostar en massa extra pengar.

Fredagen avslutas med ev. kontraktsskrivande. Så skulle jag lägga upp det hela om jag fick bestämma i den stora världen utanför mitt arbetsrum.

Guest Triggerpuller
Posted

Eller så inför vi yrkesförsvar på en gång. Onödigt att behålla värnplikten mer än som en lag paragraf som regeringen kan tillämpa i kristider.

Låter som att den förstnämnda modellen av prova-på-veckor kan bli väldigt dyr och få liten återbäring.

Posted

Nja som jag ser det (och hoppas på) så har man försvarsinformation och en eller två "fältvane veckor"

Och sedan skriver man kontrakt.

värnplikt bör finnas kvar i lagen så man har laga stöd för att tvinga män och kvinnor om skiten skulle träffa fläkten.

Då kommer dock den stora frågan om hemvärnet upp i dagen igen.

Hur många är det som är med i hemvärnet men väldigt gärna skulle vilja vara anställda istället?

Ganska många (räcker att kolla här på forumet) skulle jag tro.

Och vad händer om man har ett hemvärn i dess nuvarande form med dess nuvarande ersättningar paralellt med ett system med yrkessoldater?

Varför skulle jag vilja vara i ett förband där jag får kass ersättning och utrustning som inte räcker till när jag kan skriva på ett annat kontrakt och verkligen få betalt för det jag gör?

Posted

Citerar ÖBs tal i Sälen som kan läsas i sin helhet här (.pdf-format)

Kanske kan Försvarsmakten genomföra en veckas obligatorisk försvarsutbildning på gymnasieskolorna. Den utbildningen skulle kunna innehålla en förberedande mönstringför alla. De som anses lämpliga erbjuds att komma till en fördjupad mönstring med efterföljande uttagning. Efter en grundläggande utbildning får varje soldat som klarar kraven ta ställning till eventuell fortsatt militär utbildning. Det sker i så fall i form av ett kontrakt.

Den som vill vara med förbinder sig alltså för förbandsutbildning och kommande tjänstgöring i det förbandet, som självklart skall kunna användas både här hemma och internationellt – helt enligt de önskemål som regering och riksdag har. Detta skulle ge oss en värnplikt som är bredare än i dag och dessutom mer ”allmän”. Vi får ett större mått av frivillighet och en bättre anpassning till den internationellt inriktade Försvarsmakt som efterfrågas i dag.

Den här visionen innebär alltså:

- Vi låter alla ungdomar – både pojkar och flickor – få en kortare försvarsutbildning, gärna hemma på den egna gymnasieskolan.

- Alla genomför en förberedande mönstring.

- Försvaret kommer till folket.

Det skulle bli ett personalförsörjningssystem som bygger på ett stort mått av frivillighet och kontraktsskrivning och en lämplighetsuttagning i flera steg.

Verkar faktiskt rätt vettigt. Försvarsupplysning behövs och då är det ju inte så dumt att kombinera detta med information om värnplikt och olika tjänster. Om alla dessutom genomför det samtidigt riskerar färre att missa något i skolan på grund av mönstringen. Vissa fysiska tester går ju bra att genomföra på den lokala idrottsanläggningen och/eller simhallen, exempelvis de fysiska baskraven.

Det är ju onödigt att ta tid i anspråk för att på traditionellt vis mönstra de som redan här inte visar sig ha motivationen/intresset eller de fysiska förutsättningarna.

Dessutom lär fler inse redan där att de inte kan/bör bli jägare så slipper pliktverket diskutera det med hälften av alla mönstrande och de kan i tid inrikta sig på att hitta en befattning som faktiskt passar dem och därmed även försvarsmakten.

Guest Triggerpuller
Posted

Troligen kommer livet som svensk yrkessoldat vara aningen jobbigare än att vara värnpliktig idag. Och då tänker jag bland annat på att med kort varsel sättas på ett plan för att flygas till hula-bulaland där det pågår inbördeskrig och risken finns att man aldrig mer kommer hem därifrån. Dessutom är många för bekväma för att bli yrkessoldater och ligga ute i fält på övningar dag ut och dag in.

Många är också ute efter att tjäna pengar/bli pilot/läkare/jurist/lärare/polis etc etc. Dessa vill istället ha det militära som ett sidospår och nånting man gör på en helg per månad, vecka per år. Se bara på alla de mindre länder i Europa som har ett yrkesförsvar, de har också oftast en slags reserv/hemvärn.

Posted

Fast andra länder har väl antingen som Usa och i viss mån England ett "hemvärn" som är till för att försvara hemlandet medan "reguljära" förband är mer dedikerade till att åka utomlands.

Eller så är det just en reserv (vilket även usas Ng är) att ta till när krigandet utomlands blir långdraget.

Och i vilket fall så får de mycket mer uppskattning och mer betalt.

Jag tror på att sätta upp förband som IA och NL m.m och sedan så tjänstgör man där i kanske tre år och sedan så får man antingen skriva på ett nytt kontrakt eller bli civil.

Vore kanske idé att återinföra underofficerare?

Guest Triggerpuller
Posted

Nu tänkte jag väl mest på länder som Belgien, Nederländerna, Irland och i viss mån Tyskland. Dock är ju både Territorial Army samt National Guard bra exempel på hemvärn som består av relativt användbara förband.

Angående hemvärnets ersättningsnivåer så ser jag i framtiden ett hemvärn på kanske 20 - 30 000 man med avsevärt bättre ekonomiska förmåner, 300/h utbildning per år samt vilka som förband kan användas till peacekeeping mm.

Jag tycker att vi i Sverige borde ha samma system som i UK, dvs att man skriver på för upp till 30 år men är bunden till bara 4.

Att återinföra underofficerarna vore smart, helt klart.

Posted (edited)

spånar vidare lite:

*i framtiden*

Det börjar i trean:

(XL är en helt vanlig svensson student bosatt i Göteborg)

I XL:s skola så kommer två miltärer och har en heldag med information till klassen som avslutas med fystester och lite prov.

XL tycker att det miltära verkar vara något han vill prova och skickar in den lilla lappen som han fick.

Efter några dagar får han ett brev där det står att han ska till pliktverket på AMF4.

Här får han göra lite mer tester såväl medicinska teoretiska och fysiska.

Han får prata med en psykolog men mest givande var samtalet med inskrivnigsförättaren som berättar lite om de olika tjänsterna han kan söka.

Han får ett papper där det står en massa tjänster han ska kryssa i vilken han vill ha i första andra och tredje och måste skicka in papperet inom en månad annars måste han hit igen och göra om allt.

Han skyndar sig hem och surfar in på SoldF forumet och frågar så mycket han kan om de tjänster han kan söka.

Till slut så bestämmer han sig för att söka pansarskyttesoldat och skickar in papperet.

Efter ytterligare några veckor så kommer ett nytt brev med lite tider och information och en bussbiljet till Skövde.

Veckorna går och går (väldigt långsamt.)

Men så till slut så kliver han av bussen utanför grindarna till P4.

Den något förvirrade gruppen ungdomar står ett tag med sina väskor och ser bussen köra iväg.

Efter ca 5 minuter så kommer en officer och en vaktsoldat och hälsar alla välkomna.

Sedan skiljer sig inte drillen från första dagen vi gjorde lumpen det är inkvartering, hämta utrustning med mera...

XL bor således på P4 i 3 veckor och får under dessa veckor information hur försvarsmakten fungerar i stort, en vapen utbildning grundlägande färdigheter i strid, får se lite stridsvagnar dundra omkring, får vara med och spränga vägbank, klämma på lite "tyngre vapen"

åka CV90, och sist men inte minst göra en vecka ute i skogen där han både fryser blir väckt i tid och otid och måste springa ut i värnen hans pluton grävt m.m och de sista två dagarna i fält avslutas med en långmarch hem.

När de kommit tillbaka så är det vård och sedan lite diplomutdelning.

XL som tycker det här verkar kul skriver upp sig för att få mer utbilding under ett års tid.

XL skriver på för att utbilda sig ett år och sedan tjänstgöra i ett beredskapsförband ytterligare fyra år.

Alternativen efter det första året är två, tre, fyra eller sex år.

Ju längre man är inne desto högre rang får man och som en konsekvens mer betalt.

När dessa femår har passerat så är XL överfurir och lite sugen på en civil karriär.

Han vill dock inte lämna det militära helt utan han skriver in sig i Hemvärnet.

Hemvärnet har ett par större övningar om året och annars övar man lokalt.

Det är ungefär som idag fast bättre uppslutning, bättre motiverade soldater och befäl och bättre kvalite på både utrustning och övningar.

Desutom så står hemvärnet/fbu för utbildning till underofficer.

I Hemvärnet så finns det möjlighet att "läsa upp sig" och detta gör XL.

På ett år så går han från överfurir till fänrik.

Han har nu insett att han gärna vill tillbaka till P4 så han skriver ett brev och frågar om han behövs.

P4 säger naturligtvis ja och när dom får veta att han desutom läst upp sig till fänrik så blir dom ennu gladare och erbjuder honom tjänst som ställföreträdare i en av plutonerna som övar för insats i Långtbortistan om ett halvår.

slut

ok det är lite sent och jag är lite trött

men i grova drag så tänker jag mig framtiden ungefär så här.

editerade bort lite kråkfötter

Edited by dxl
Posted (edited)
Efter ytterligare några veckor så kommer ett nytt brev med lite tider och information och en bussbiljet till Skövde.

Veckorna går och går (väldigt långsamt.)

Men så till slut så kliver han av bussen utanför grindarna till P4.

Den något förvirrade gruppen ungdomar står ett tag med sina väskor och ser bussen köra iväg.

Efter ca 5 minuter så kommer en officer och en vaktsoldat och hälsar alla välkomna.

Sedan skiljer sig inte drillen från första dagen vi gjorde lumpen det är inkvartering, hämta utrustning med mera...

*suck* 4 dygn till inryck.... :2guns:

läser man här = längtar man än mer = tiden går ännu långsammare

Gillar delen med kontraktsanställning.

Edited by Fridhem
Posted

@Dxl XL som tycker det här verkar kul skriver upp sig för att få mer utbilding under ett års tid.

XL skriver på för att utbilda sig ett år och sedan tjänstgöra i ett beredskapsförband ytterligare fyra år.

Alternativen efter det första året är två, tre, fyra eller sex år.

Ju längre man är inne desto högre rang får man och som en konsekvens mer betalt.

Tycker det låter ganska mycket som främlings legionen fast i sverige :2guns:

PingisÖga

Posted (edited)
Beror väll helt på vad 'veckan' kommer innehålla.  Det behöver inte alls vara dyrare.

Jo, jag tror det. Om mönstringen är inbakad i denna vecka är det ju inte så mycket dyrare. Men självklart kostar 5 dagars(eller 7) logi mer än 2. Enkel mattematik :navy:

inte frågan om några jätte summor, har jag ju inte påstått.

OM mönstringen tillkommer utöver denna vecka (vilket jag tror)

så blir det kanske mer än dubbelt så dyrt. Men tanken är god och jag tror FM tjänar mer på det i längden vad gäller lämlighet, avhopp osv.

Edited by Panzerfaust
Posted

Jo, jag tror det. Om mönstringen är inbakad i denna vecka är det ju inte så mycket dyrare. Men självklart kostar 5 dagars(eller 7) logi mer än 2. Enkel mattematik :baskerHV:

Jag kan förstå funderingarna över att det kan bli dyrare men jag köper inte det skälet.

Om de som informeras/förmönstras är på sin gymnasieskola kostar ju logi ingenting för dem. Dessutom hinner man testa många fler på en gång. Om man räknar ihop hur många mönstringsdagar det krävs för alla elever på en skola så blir det mer än 2.

Däremot måste de som åker runt och informerar ha kost och logi, vilket kan kosta en hel del, så det hade jag kunnat köpa som argument. De som mönstrar bor ju i princip gratis på ett regemente, det är inte säkert att officerare eller informatörer kan göra på alla orter.

Guest Triggerpuller
Posted

Varför skall man mönstra en massa människor som ändå aldrig kommer att tjänstgöra. Vad skulle vi tjäna mest på? Genomföra modellen med att åka runt och tala till döva öron? Eller lägga ner pliktverket och låta RekryC genomföra tester på de som vill skriva kontrakt och bli soldater?

Posted
Vad skulle vi tjäna mest på? Genomföra modellen med att åka runt och tala till döva öron? Eller lägga ner pliktverket och låta RekryC genomföra tester på de som vill skriva kontrakt och bli soldater?

Om man tror att döva öron alltid är döva öron har man redan gett svaret.

Om man tror att också de som inte är MIP/MÖP i gymnasiet kan lockas att bli intresserade och göra nytta för fosterlandet och så småningom kanske skriva kontrakt håller inte det sista förslaget.

• Forumsledning
Posted

Jo, jag tror det. Om mönstringen är inbakad i denna vecka är det ju inte så mycket dyrare. Men självklart kostar 5 dagars(eller 7) logi mer än 2. Enkel mattematik :/

så blir det kanske mer än dubbelt så dyrt. Men tanken är god och jag tror FM tjänar mer på det i längden vad gäller lämlighet, avhopp osv.

Jag köper inte riktigt det argumentet. Visst i ett kortsiktigt perspektiv, men vi måste titta lite längre vad det blir av allt i slutändan.

Hur mycket kan man tjäna in när man får ner avhoppen med kanske 60-70% tack vare att man skrivit kontrakt och det är frivilligt. Man vet alltså mer vad pengarna behöver gå till. Det blir billigare i längden skulle jag tro.

Visst det kanske kommer kosta mer under den veckan än vad 2 dagars mönstring.. men det är ju bara då, under det första steget.

En annan grej med detta som jag ser det..

När det blir mer frivilligt kanske de kan ändra lite på ens rättigheter inom FM också ..till det sämre. Så tidningar som VPL-nytt måste hitta andra saker att skriva om. För i min mening verkar VPL-tiden blivit nån jevla demokratisk skola där man lär sig typ lite matriell och köra lite fordon och kanske träffa en tavla. Men inget om hur det kan funka i krig.. inget där din handlingar kommer kunna påverka livet för resten i gruppen. Saker som spelar roll när det värsta händer.

Ge FM lite större frihet till hur de vill bedriva utb. Detta är både på gott och ont. Men för att lösa den sorts uppgift FM har så tror jag det är mest till det bättre.

Kontraktet kanske kan hjälpa till med detta.

Posted

Om nu alla ska in på en veckas mönstring så kan man ju passa på att lära alla att lägga första förband och göra fria luftvägar.

Det skulle kunna rädda många liv på sikt.

Posted

Jo, jag tror det. Om mönstringen är inbakad i denna vecka är det ju inte så mycket dyrare. Men självklart kostar 5 dagars(eller 7) logi mer än 2. Enkel mattematik :lol:

Jag köper inte riktigt det argumentet. Visst i ett kortsiktigt perspektiv, men vi måste titta lite längre vad det blir av allt i slutändan.

Hur mycket kan man tjäna in när man får ner avhoppen med kanske 60-70% tack vare att man skrivit kontrakt och det är frivilligt. Man vet alltså mer vad pengarna behöver gå till. Det blir billigare i längden skulle jag tro.

Visst det kanske kommer kosta mer under den veckan än vad 2 dagars mönstring.. men det är ju bara då, under det första steget.

En annan grej med detta som jag ser det..

När det blir mer frivilligt kanske de kan ändra lite på ens rättigheter inom FM också ..till det sämre. Så tidningar som VPL-nytt måste hitta andra saker att skriva om. För i min mening verkar VPL-tiden blivit nån jevla demokratisk skola där man lär sig typ lite matriell och köra lite fordon och kanske träffa en tavla. Men inget om hur det kan funka i krig.. inget där din handlingar kommer kunna påverka livet för resten i gruppen. Saker som spelar roll när det värsta händer.

Ge FM lite större frihet till hur de vill bedriva utb. Detta är både på gott och ont. Men för att lösa den sorts uppgift FM har så tror jag det är mest till det bättre.

Kontraktet kanske kan hjälpa till med detta.

Det är ju pricis det jag säger. (åtminstånde menar)

Vid första anblicken blir det dyrare.

Eller?

I längden tjänar man på det. Men just veckorna borde ju bli dyrare.

Avhopp kommer ju garnaterat minska :)

Tycker du säger samma sak som jag i ditt motargument fast bättre formulerat förståss! :D