Jump to content

Aftonblaskans super klant

Panzerfaust

Recommended Posts

Där kan man läsa om mannen som dödade Anna Lindh.

Man kan även läsa om andra psykiskt sjuka gärningsmän.

Därav en fin lista då.

Det jag reagerade över va Flinks straff han har enligt tidingen setat 12 år av sitt straff, och begick brottet 6(tror det va 6) december 1991.

han va 26 år vid tillfället enligt aftonbladet.

Varför postade jag?

Nån som vet hur sådana fel går till?

För inte kan väl någon svensk jornalist vara så korkad att han inte ens kan året som 7 okylldiga vart mördade i sverige?

hmm... eller är det maskin fel när det blir sådär?

vad tror ni?

@Panzerfaust

Det är skitbra om du länkar till nämnda ting på aftonslasket. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,418207,00.html Panzerfaust --> :/ <-- /me

20040113-19911206=ca12år

Fast eftersom han begick brottet -94 så är det en grov felräkning utav reportern ifråga.

Tiden i häktet brukar ingå i straffet.

Tex sitter du häktad i 2mån och döms till 4mån, så har du har 2mån framför dig i fängelse.

@Wittman

Jag förstod först inte vad du menade, utan fick söka lite på Google eftersom jag inte själv hade koll på några årtal. Om du hade en poäng med inlägget hade det ju varit bra om du skrev de korrekta uppgifterna.

Det här är vad jag fick reda på bland annat från http://www.tfror.se/artikeln.htm

Brottet begicks natten mellan den 10 och 11 juni 1994

Mattias Flink var 24 år vid tiden för händelsen

HDs dom föll den 13 februari 1995.

Har man ovanstående siffror är det lätt att se alla aftonblaskans fel, men inte annars.

Ah, sorry på det :D

Glömde skriva årtal, tänkte inte på det :/

Trodde kanske att ni hadde koll på hans ålder samt år.

Anledningen till att jag inte länkade va som sådan att jag läste det i pappers formatet av tidingen, och orkade inte kolla om det fanns på nätet :P

Aja, nog om det.

Det är alltså reportern/jornalisten som klantat sig?

Reagerade för jag tyckte det va sådan enorm skillnad -91 -94.

Samt Vinter/sommar.

Förstod helt enkelt inte hur man kan göra en sån enorm miss, i Sveriges största(?) kvällstiding, med en sån grej som Flink, som är en såpass kännd grej.

Förstår inte hur det kommit igenom kollen dom har innan dom trycker.

Va mest det som va påängen med meddelandet.

Får skylla på tjejen och hunden att det inte kom fram sist, han helt enkelt inte.

"Kommer du eller? ska vi gå snart? vill inte gå själv! det är tråkigt" osv.

:P :D:/

Tex sitter du häktad i 2mån och döms till 4mån, så har du har 2mån framför dig i fängelse.

Eller, för att vara exakt, 20 dagar. Eftersom man blir villkorligt frigiven - såvida man inte missköter sig - efter två tredjedelar av straffet (om straffets längd överstiger en månad).

Men det är riktigt att man avräknar den tid man varit frihetsberövad som anhållen eller häktad från fängelsestraffet.

Någon filur här som träffat på nämnde Flink?

Hans pappa har jag dock träffat 0:)

Han hadde(har?) en vapen smedja, samt att han jobbade också vid regementet.

Sen har jag faktiskt skickat post till Mattias Flink.

(va sjuk skriven och fick ha post tjänst, så sorterade jag lite mass utskick, då hittade jag Mattias Flink i högen, med adress till fängelse.)

Va nån slags fack post eller liknande.

Sen gjorde en barndoms kompis brorsa lumpen i samma grupp som Mattias Flink.

Sen har jag förmodligen sett flinken, dock visste jag ju inte vem han va då så jag har inte lagt det på minnet.

Min "merit" lista. Eller vad man ska kalla det :D

Sitter inte Flink på Säters Sjukhus tillsammans med Tomas Quick??

Nope, det gör han inte.

Han sitter på nåt fängelse, minns inte vilket. På en speciell avdeling. Typ rymmningsäker samt liten sammanträffning med andra fångar.

Tror polismördarna sitter likadant.

@Marzocchi

jopp, Fänrik.

Reglerna va ju lite annorlunda då.

Det va lättare att få ut grejerna. Som jag har förstått det hadde vpl sina Ak:n på logomentet med slutstycket inlåst i ett "kassa skåp" eller "mini kasun" någon stans vid kompaniet. Bara ett bevis på hur annorlunda det va.

Så jag antar att han hadde tillgång till grejerna utan att begära hjälp eller kvittera ut några nycklar. Sen hoppade han väl över staketet om jag inte mins fel, tror inte han gick genom grinden. OM han gjorde det så har det ändå ingen betydelse... med tanke på att man inte tror att sånt kan hända så misstänker man nog inte en fänrik med en bag.

Men som sagt, jag TROR vapnet fanns på kompaniet.

Enligt mina befäl så ändrades detta efter flink händelsen, om jag inte missupfattat det hela.

EDIT:detta va ju före sturkompani grejset, eller va det nu hette... man trodde väl helt enkelt inte att en normal person, dessutom officer kunde göra en sån grej. Tror inte vakten ens skulla ha tänk tanken när han gick ut (OM han gick ut, tror dock han hoppade) sen sköts ju den första ca 60-70 m (kanske lite mer) från vaktkuren så dom lär ju fått sig en chock som heter duga.

Som jag har förstått det hadde vpl sina Ak:n på logomentet med slutstycket inlåst i ett "kassa skåp" eller "mini kasun" någon stans vid kompaniet. Bara ett bevis på hur annorlunda det va.

Inte så konstigt att han kunde få fram ett fungerande vapen då. Hoppas försvaret har bättre skåp nu då. ,O

/E

Reglerna va ju lite annorlunda då.

Det va lättare att få ut grejerna. Som jag har förstått det hadde vpl sina Ak:n på logomentet med slutstycket inlåst i ett "kassa skåp" eller "mini kasun" någon stans vid kompaniet. Bara ett bevis på hur annorlunda det va.

När jag låg inne för lite drygt 10 år sedan hade jag en k-pist, en AK4 och en AK5 i skåpet på logementet. Vitala delar var inlåsta i ett kassaskåp i korridoren. Skåpet hade kodlås och en del vpl (KB,PB) fick lära sig koden. Understödsvapnen förvarades i plutonsförråden i källaren på kompaniet och deras vitala delar låg också i nämnda kassaskåp...

Helt perfekt! Man kunde ju göra vapenvård när man kände för det! ,O

Vapnen började förvaras i kasun våren 96 (i maj om jag inte minns fel). Tror det var någon vapenstöld på P10 eller Lv3 som föranledde förändringen i rutinerna.

Eller om det var ökat hot från Mcburen ungdom i södra sverige.

Innan det förvarades underbeslaget till AK4an i kassaskåp.

Ak5 var det slutstycket.

Tack vänner för upplysningarna.

Kanske därför det stod ett par kassaskåp på kompaniet, som aldrig användes.

Mycket möjligt, vi ha hadde också "kassa skåp" ikorridorerna, grå som bara stod där.

Fast jag tror det låg något i en av dem, men det va förmodligen bara nåt tillfälligt förvarings utrymme.

@111 SSK bat

ah, okej. Trodde Flink va anledingen till ändringen. Va nåt befäl som nämnde det, dock kan det ju vara fel. Låter ju mer logiskt att det skulle vara som du säger, sen kan ju flink vara ett av skälen också iof.

Men tror å andra sidan att ett befäl relativt enkelt kan få tag på ett vapen om han/hon vill.

@akula

Flink sitter i Norrköping, enligt uppgift är han fortfarande otroligt militär till sitt sätt.

Enligt uppgift? Ja, konstigt vore ju annat, han fattar väl inte bättre.

Fattar inte vad han gör i fängesle överhuvudtaget. Han ska sitta på psyket!

Om man går runt och säger att man är hemlig agent och varit på hemliga uppdrag i sthlm osv så är man inte frisk i min mening.

Mycket möjligt, vi ha hadde också "kassa skåp" ikorridorerna, grå som bara stod där.

Fast jag tror det låg något i en av dem, men det va förmodligen bara nåt tillfälligt förvarings utrymme.

När jag ryckte in 1999 användes kassaskåpen fortfarande för förvaring av slutstycke. Resten av vapnet, liksom understödsvapen, förvarades i en större vapenförvaring i anslutning till vårdlokalen. Samma förvaringssätt användes året efter och skulle tro att det fortfarande är så på sina håll. Det hände dock mitt år att vapnen (utan slutstycke) förvarades i logementsskåpet någon enstaka natt.

Senare under GU förvarades vapnen kompletta i vanlig kasun.

[OT mode]

I "våra" sådana skåp på kasern förvarades "plomberade" kuvert med reservnycklar till vpl's skåp i logementen ifall att dessa tappades bort.

[/OT mode]

:lol: xteam

När jag ryckte in 1999 användes kassaskåpen fortfarande för förvaring av slutstycke. Resten av vapnet, liksom understödsvapen, förvarades i en större vapenförvaring i anslutning till vårdlokalen. Samma förvaringssätt användes året efter och skulle tro att det fortfarande är så på sina håll. Det hände dock mitt år att vapnen (utan slutstycke) förvarades i logementsskåpet någon enstaka natt.

Senare under GU förvarades vapnen kompletta i vanlig kasun.

Jag ryckte in i juni -98.

Vi körde med kasunerna på kasern gården hela tiden.

Förutom EN natt, det va samma kväll somjag fick lunginflamation, istället för att sova itält fick jag sova på logomentet... så tänkte jag inte på at jag kunde lämna vapnet hos ett befäl i fält, kom på det försent så då sa dom att jag skulle ge slutstycket till dom som satt i vakten då, så fick jag ha Ak:n i skåpet... :)

Annars va dom mycket noga med dessa regler, dock så verkar det skilja sig en del, finns det förband måntro som fortfarande förvarar vapnet i kasern?

Annars va dom mycket noga med dessa regler, dock så verkar det skilja sig en del, finns det förband måntro som fortfarande förvarar vapnet i kasern?

Det verkar som att det är på väg att bli så igen. På I5 hade vi våra Ak 5:or i ett jättebastant skåp i korridoren och understödsvapen i källaren.

Vi låste in hela grejorna, tog inte ur vital del.

På P4 tror jag de också skulle få vapenskåp i korridorerna, men det fanns inte sist jag var där.

EDIT: Stavning.

Under en övning i skogarna kring Södertälje skadade sig en instruktör, och jag gavs order om att åka med honom till akutmottagningen. Väl framme noterar vi båda att jag har min AK5:a med mig. Sjukhuset vill inte att en grönklädd luns springer omkring med ett eldhandvapen på akuten, så jag åker tillbaka till plutonen.

På väg tillbaka kunde ju en massa hemska saker hända. Jag kunde ha blivit stoppad av några kraftiga herrar som åker motorcykel utan hjälm, som hotade mig till livet om jag inte gav bort min AK. Hade jag hört röster hade jag ju kunnat skrämma livet ut folk och rånat banker och annat ofog.

Det är nog inte helt fel att man måste vara minst tre grönklädda vid marsch med vapen.

Inte speciellt svår att "få med sig" skarp ammo heller. Under skarpskjutningsövningarna hade man ju knappast koll på hur många patroner soldat x skjöt, och hur många soldat y stoppade i fickan.

Fick faktiskt med mig en skarping i snöblusfickan (efter patron ur) till förläggningen (jo, efter att ha svurit på att jag hade lämnat all ammo). Nästkommande dag stoppade jag in patronen i magasinet och sköt bort den

Det är nog inte helt fel att man måste vara minst tre grönklädda vid marsch med vapen.

Stämmer inte. Det hela regleras i H SÄK VapAm 2000.

Hotbild samt därpå grundad säkerhetsanalys är avgörande, man får alltså rent formellt framrycka ensam med komplett vapen på stadens torg, eller företa enskild resa med allmänna transportmedel såsom tåg eller buss förutsatt att det godkänns i säkerhetsanalysen

.

Fick faktiskt med mig en skarping i snöblusfickan (efter patron ur) till förläggningen (jo, efter att ha svurit på att jag hade lämnat all ammo). Nästkommande dag stoppade jag in patronen i magasinet och sköt bort den

Helt onödigt, såvida ni inte hade skarpövning den dagen också. Det är normalt sett inga som helst problem att lämna in "upphittad" ammunition. Men skulle någon komma på att man haft am kvar och på eget bevåg skjutit av den så ligger man lite risigt till.

De sista reglerna jag hörde ang. antal personer var tre stycken. Det kanske var en lokal bestämmelse från Ing2. Om jag inte minns helt fel gällde detta de sista övningarna på våren 2003, dock praktiserades det lite dåligt, men vi var två i varje fordon i alla fall.

Jo, vi hade skarpskjutning dagen efter också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...