Haggeman Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Go Kväll. Letar nu efter ett vintertält för att ha ute på skidturer. Det ska gå snabbt å lätt att sätta upp det. 2-3 pers och vill inte att det ska blåsa upp. Sen så är jag inte sugen på att slänga ut en 8000 för den, ska trotts allt bara använda den ett par ggr om året. Det behöver inte vara i camo. Någon som har något tips på vad jag ska införskaffa och vad jag ska tänka på? Tack på förhand. Quote
Sir Vival Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Ska du ha det i skog eller på fjället? Quote
Maximus Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Vad är den för skillnaden på ett sommar och vintertält? Quote
Haggeman Posted January 8, 2004 Author Report Posted January 8, 2004 Tjaa, det ska bla inte vara beroende av tältpinnar, bra skydd mot utrustning och det kanske finns dom som är bättre isolerade underifrån tom.. Quote
Gusten Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Tjaa, det ska bla inte vara beroende av tältpinnar, bra skydd mot utrustning och det kanske finns dom som är bättre isolerade underifrån tom.. @ Haggeman När du skriver att tältet inte skall vara beroende av tältpinnar så hoppas jag du menar de som sitter i tältet dvs bågar, (som på kupoltält) som om du skall ha det på vinter turer ska vara av en sorts aluminium (eastonaluminium T9 8,6 mm) som tål både kyla och påfrestning av vind. EJ glasfiber bågar, då har du snart ett stort sovsäcksöverdrag istället. Tältspikarna (som jag kallar dem) som sitter i marken ska på vintern vara av ett annatslag pga snön. Väven i yttertältet ska också vara av en kvalité som är både stark och lätt i vikt. I friluftsvärlden så är vävar som är både starka och lätta tyvärr mycket dyra. Alltså om du skall ha ett tält som pallar vinterförhållanden så är du tvungen att slanta upp ca 5000-7000.- om inte mer med dina önskemål om användningsområde och person antal. Skippa det där med isolering i golvet. Det skulle väga som fasen och satsa på bra liggunderlag istället som har slutna celler (ej 50.- modeller på OK & likn). Titta in på en välsorterad friluftsbutik (obs! värd sitt namn) med en kunnig personal som får vägleda dig rätt. /Gusten Quote
Raffe Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Om du inte ska ut på fjället klarar du dig antagligen med ett 3-säsongs-tält. Största skillnaden med 4-säsongs är som Gusten påpekade den kraftigare och bättre väven. Uppe på fjället så blåser det alltid och mycket, särskillt på vintern. Om du ska upp på fjället är ett 4-säsongs antagligen ett måste. När det gäller kylan så skyddar tältet främst mot vind och väta. Värmen håller du med ett riktigt liggunderlag och en bra sovsäck. I vilken terräng/del av landet hade du tänkt använda tältet? Quote
Adam Wilhelm Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Köp ett ordentlig 4-säsongers fjälltält av bra kvalite: Hillebergs, The North Face eller liknande. Bättre att ha ett tält som tål fjäll än ett som tål skog. Överkapacitet är alltid bättre än tvärtom om du någon gång vill dra till fjälls! /Thomas Quote
Lindeberg Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Letar nu efter ett vintertält för att ha ute på skidturer. Tält20. Fixa en pulka så slipper du bära Det ska gå snabbt å lätt att sätta upp det. Tält20 - snabbt och lätt att sätta upp med lite träning 2-3 pers och vill inte att det ska blåsa upp. Tält20 - rejäl plats för packning också! Fäst tältspiken i marken rejält så blåser det inte iväg Sen så är jag inte sugen på att slänga ut en 8000 för den, ska trotts allt bara använda den ett par ggr om året. Tält20 - Ett par tusenlappar (MÖP:ens webshoplista?), men det är ju en livstidsinvestering Det behöver inte vara i camo. Tält20 - skogsgrönt Förlåt Haggeman, men jag kunde inte låta bli Quote
danno Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Tält20 - snabbt och lätt att sätta upp med lite träning Utan att vara helt oseriös skulle jag isåfall slå ett slag för tält 8 (även kallat patrulltält) istället. Om man håller sig i skogen slipper man dessutom släpa på tältpinnar och tältspikar, bara å tälja/hugga nya. Rymmer upp till 6 pers om man bygger ut det helt men det är ju inget krav. Kaminen är ett plus också. <- mina känslor för "åttan" Quote
GeBe Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Kan enbart säga Hilleberg som svar på dina krav. Detta trots att det igentligen ligger över ditt pris. Detta på grund av att ett sådant tält håller en hel (människo)livstid. Min svärfar har ett som ser nytt ut trots att det är tjugo år gammalt och väl använt år efter år. För övrigt är jag själv även en lycklig ägare till ett Hilleberg Keron, det tält Ola Skinnarmo och Göran Kropp använde när de skidade till sydpolen. Till saken hör även att de flesta tält som finns på maknaden i dag är mer eller mindre kopior av Hillebergs. Quote
Sir Vival Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Till saken hör även att de flesta tält som finns på maknaden i dag är mer eller mindre kopior av Hillebergs. Bara en lätt överdrift! Quote
Sir Vival Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Annat exempel, än Hilleberg, på bra tält är Norska Helsports Trollhetta som finns att få för Dkk 3000. Det klarar vinterfjället men är inte helt ägnat för detta. Letade på Globetrotter, men de har bara Hilleberg, Helsport och TNF, som är "säkra kort", tidigare även Lowland och större utbud på Salewa. Lättast vore att rekommendera något Hilleberg eller t ex Helsport Rondane eller Rundhø, men priserna på dessa är ju inte helt enligt Haggemans önskemål... /Sir Vival - även han en "Hilleban" Quote
Malaj Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Jaha, ja. Men jag har faktiskt en butik hemmavid som kör med tyska Vaude-prylar. Ganska sjyssta tält. Quote
Recommended Posts