Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Snygga vapen?

132 members have voted

1. 1. Snygga vapen?

• Steyr Stg.77 / AUG (Austria)
      15
    • Fabrique Nationale Herstal F2000 (Belgium)
      9
    • FAMAS (France)
      4
    • Heckler&Koch G36 (Germany)
      40
    • Heckler&Koch G11 (Germany)
      2
    • L85A1 (Great Britain)
      4
    • AK-47 / AKM (USSR)
      7
    • Armalite Ar15 / Colt M16 (USA)
      8
    • Alliant Techsystems / Heckler & Koch OICW (USA)
      6
    • FN P90 (Belgium)
      15

Recommended Posts

Posted
P90 är ett gränsfall... Den är ju ingen AK, och egentligen ingen SMG heller... Men den ser fräck ut :)

Och lättskjuten... och cool.. :) ser mer hi-tec ut än den egentligen är.

Och där fick du sagt att du har pangat med den igen. ;)

Nu förstår jag inte alls vad du menar?? ehhh... *rolleyes*

biggrin.gif.webp

Posted
P90 är ett gränsfall... Den är ju ingen AK, och egentligen ingen SMG heller... Men den ser fräck ut :)

Och lättskjuten... och cool.. :) ser mer hi-tec ut än den egentligen är.

Skryyyyyt! ;) Nå, det är väl hela idén med P90; att den ska vara just lättskjuten. Den är ju avsedd att handskas inte i första hand av infanteri, utan av t ex stabspersonal som behöver nått extremt lättskjutet med lite drag i kulorna.

Den korrekta benämningen, om den nu kan ersätta termer som k-pist eller karbin, är PDW, Personal Defence Weapon. Kul idé, som det verkligen borde finnas en marknad för!

Posted

Sorry, skall försöka att inte skryta i framtiden... men vapen är ju så kul, man bubblar ju nästan inlove.gif.webp

PDW konceptet torde absolut ha marknaden för sig tycker jag med.

Posted
Letade bland svaren, men hittade inte någon bössa ur SIG`s 550-serie. Helt klart en estetiskt tilltalande skapelse.

http://www.remtek.com/arms/sig/551swat/551.htm

http://www.remtek.com/arms/sig/552/commando.htm

PS. Länken fungerar säkert inte...DS.

Jo, den är inte dum alls. Ser ju rätt ball med trippelmagasinen. Tänk vad LEGO kan användas till! :D

Posted

jaa, sigarna är ju lite "sleepers" man ser dem så sällan.

Gillar deras utseende, aldrig sett en live vad jag kan komma ihåg, diskuterat med en snubbe som hade en del erfarenhet av dem (norrman) och han gillade dem skarpt.

Snice lösning med gummiläpparna vid rännan för manöverhandtaget, mer slick än ak5's metallplatta?

Lego rulez...

Posted

Sig'rna är rätt pårriga, men, likt 9x19 håller jag de "klassiska" bössorna högre, M-14 med moderna riktmedel/tillbehör är högt på listan. :inlove

Posted

I det femenistiska Sverige som vi trotts allt lever i så får mitt svar bli att det är innehållet som räknas.

Därför så är det Ksp 58 som är världens vackraste vapen i mina ögon. sexig som faaaaaaaaaaaaaan när det går för henne (och mig) :-D

• 3 weeks later...
Posted
"In 1977-78 Valmet built 50 chrome-plated model 71 rifles in 7.62x39 for the Qatar royal guard. The stock, pistol grip and forend were of walnut and the buttstock had a silver medallion inset on the left side. Slings were white."

http://www.valmet-weapons.com/valmetmodel71page1.html

Den såg lite trevlig ut, synd att det var lite dassiga bilder bara, eller i alla fall att det inte var fler bilder...

Posted

Well, jag hittade inte Joakim von Ankas trattbössa här :P så det fick bli M16 i stället. Klassisk, tidlös och vacker. Fick aldrig skjuta med den tyvärr :( när vi hade "lådan" på Revinge med utländska vapen.

Det var en hård kamp mellen M16 och G36. G36K är riktigt jäkla läcker. Men eftersom jag varit närmre M16 så får det bli den :angry: