Jump to content

SKYDIVING Fallskärmshoppning


facit

Recommended Posts

OBS:inget svensk tangentbord:OBS

 

Hejsan kara soldfare

 

Befinner mig for tillfallet po gran canria dar jag ska vara 2 veckor till, ung 1 monad sammanlagt, perfekt vader foresten:)!

 

Jag har fott tillfallet att gora ett skydive tandem hopp fron 3900 meter:). En enorm kick!

 

funderar po att ta licens efter mitt korkort.

 

Undrar om det finns nogra skydivare har?

 

Kan beratta sen om sjalva hoppet.

 

/Gmy

Link to comment
Share on other sites

Facit - face it.

 

Den störrsta kicken man kan få med kläderna på, anser jag.

 

Hoppade under min tid på Livgardet, första hoppet kommer jag ite ihåg så mycket av. Var halvvägs nere innan jag kom för mig att räkna till 4 och kontrollera kalotten.

Har en arbetskompis som hoppar i Eslöv, vill du ta kontakt så kan jag föra er samman.

 

Harebra :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju dra lite prisexempel.

 

Licens för ett år: ca 2200:-

Ett hopp från 4000 meter: ca 150:-

 

Ett tandemhopp med filmning: ca 3000:-

En kurs så att man kan hoppa själv: ca 6500:-

(Det finns två olika typer av kurs och priserna varierar ganska mycket)

 

När man är färdigutbildad hoppare behöver man köpa en del utrustning. Jag är inte helt uppdaterad när det gäller utrustningspriser men för 30.000:- bör man få en bra begagnad utrustning.

 

Om man gillar att hoppa fallskärm och inte har någon familj kan man räkna med att man lägger alla tillgänglig pengar på hoppningen på t.ex. hoppveckor(boogies) och träningsläger/resor.

Link to comment
Share on other sites

Ett hopp från 4000 meter: ca 150:-

CarlT: Det torde väl vara den avgiften. Man är ju inte den enda som hoppar ur och klubben hyr/äger planet så kostnaded blir inte så stor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det finns en hel del info att hämta på VFKs hemsida. Det är inte utan att man blir RIKTIGT sugen på att börja...

 

Västergötlands Fallskärmsklubb

 

 

//Y

 

 

Möpkurs i fallskärmshoppning

 

har läst tråden lite och kommit på en fundering...

Är hoppare sedan 10 år, har ca 1500 hopp och varit instruktör i ca sex år, innehar kursledarbehörighet och är även AFF-Instruktör så vad gäller utbildning av elever är det något jag brunnit för sedan länge.

 

Så.. finns det några som är intresserade av att utbilda sig till fallskärmhoppare här på forumet så kan jag absolut tänka mig att hålla en kurs, erfarenhetsmässigt brukar militärkurser (om uttrycket tillåts) vara tacksamma att hålla och kul då folk har lite gemensam intressen och det är då lätt att klara av alla firocirklar :)

 

Upplägget skulle i sådana fall vara en intensivkurs med teorikurs några kvällar i centrala i stockholm och sedan praktik och hopp på en klubb i mälardalsområdet.

 

mer info : http://www.sff.se/cgi-bin/surf.cgi?id=4

 

P:M'a mig om ni är intresserade och blir vi ett gäng så kör vi i Aug efter semstrarna. Inte bindande men intresseanmälan så jag vet hur många jag har att förhandla med klubbarna om, kostnaden torde bli runt 8-9000 kr för hela kursen.

 

/b

Hoppmästare

Hoppledare

Kursledare

AFF-Instruktör

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett intressant företag vad gäller utbildning i fallskärmshoppning:

 

http://www.tacairops.com/

 

Ta en titt på utbildarna på:

 

http://www.tacairops.com/staff.htm

 

Som jag förstått det, så grundades företaget för att US Navy SEALs ville ha mer valuta per investerad tidsenhet än vad arméns tre veckor långa static line kurs, som de tidigare hade som sin grundläggande fallskärmsutbildning, gav. Nu blir alla sälar utbildade i både static line och free fall, och det sker på totalt mindre än en månads tid.

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett intressant företag vad gäller utbildning i fallskärmshoppning:

 

http://www.tacairops.com/

 

Ta en titt på utbildarna på:

 

http://www.tacairops.com/staff.htm

 

Som jag förstått det, så grundades företaget för att US Navy SEALs ville ha mer valuta per investerad tidsenhet än vad arméns tre veckor långa static line kurs, som de tidigare hade som sin grundläggande fallskärmsutbildning, gav. Nu blir alla sälar utbildade i både static line och free fall, och det sker på totalt mindre än en månads tid.

 

några kända namn, men det ska tillägas att även här i norden så utbildar civila instuktörer miltära hoppare, vissa här har säkert gått hoppkursen under kadettiden civilt.

bortser man från mer exotiska varianter av hopp som ju mest handlar om teknik så ligger den civila hoppningen åratal före militären, undantar möjligen ett fåtal heltidshoppande militärer i USA, och i vårat lilla land så har vi många och naturliga kopplingar mellan det civila och militära hoppsverige som du vet A2.. även om du inte får beträda en del av fälten ;)

Link to comment
Share on other sites

@Blackadder

 

Vilken klubb tillhör du?

 

Aros, hoppar mest i SF och kommer försöka hjälpa NYFK med att komma igång med AFF under nästa år, själv?

 

/b

 

Rantade runt lite i Grytjom under en sommar för tre år sedan, tyvärr kom jag inte längre än E-cert. :baskerPa:

 

Jag har funderat dom senaste två åren på att börja igen, tyvärr saknas kapital. :(

Link to comment
Share on other sites

bortser man från mer exotiska varianter av hopp som ju mest handlar om teknik så ligger den civila hoppningen åratal före militären

 

Jag har förstått att civil hoppning inom många områden ligger långt före militär hoppning, men jag har däremot inte grepp på exakt hur och var. Kan du, eller någon annan, förklara det för mig? Är det bara avancerade tekniker och skärmkonstruktioner, eller rör det sig även om mer grundläggande saker? Vilka likheter respektive olikheter och för- respektive nackdelar finns det för övrigt med de militära respektive civila sätten att lära ut fallskärmshoppning, bortsett från militärens fixering vid traditionella static line masshopp med automatisk utlösning och rund kalott?

Link to comment
Share on other sites

bortser man från mer exotiska varianter av hopp som ju mest handlar om teknik så ligger den civila hoppningen åratal före militären

 

Jag har förstått att civil hoppning inom många områden ligger långt före militär hoppning, men jag har däremot inte grepp på exakt hur och var. Kan du, eller någon annan, förklara det för mig? Är det bara avancerade tekniker och skärmkonstruktioner, eller rör det sig även om mer grundläggande saker? Vilka likheter respektive olikheter och för- respektive nackdelar finns det för övrigt med de militära respektive civila sätten att lära ut fallskärmshoppning, bortsett från militärens fixering vid traditionella static line masshopp med automatisk utlösning och rund kalott?

ska försöka svara...

 

För den militära hopparen så är frifallet och skärmflygninen enbart ett transportmedel, s.a.s likt skidåkarens lift. I den civila hoppningen så är resan i stället huvudsaken och det gör att fokus på att utvekla förmågor, ta fram ny utrustning och hitta modeller för hur man kan göra resan njutbarare och säkrare myket mer hamnar i fokus.

redan för 15 år sedan var ju vingfallskärmarna på en sådan plats i utvecklingen och frifallshoppningen sådan att jag som militär chef tyckte att det var tillräckligt bra och tillräckligt säkert.

 

på en grundläggande och fundametal nivå så är det olika synsätt... sedan så omfattas inte den civila hoppningen av samma rigorösa säkerhetsbestämmelser som militär hoppning vilket alltid lämnat större plats för experimenterande.

 

konktret så kan man säga att allt som militären gör har civila hoppare, ibland med livet som insats utvecklat och sedan har militären tagit kunskapen. tex... vingfallskärmen kom först ut civilt medan militären var nöjd med att massfälla i rundkalott precis som du beskriver... frifallstekniken, dvs hur jag med min kropp som hjälp manövrerar i frifall har utvecklats och förfinats framförallt tack vare drivkraften i civila tävlingar. AFF modellen som används för att utbilda hoppare utvecklades civilt som ett komplement till static-line och är på många sätt en säkrare utbildningsform.

 

likheterna är dock många och iallaf i Sverige så är sammarbetet mellan det civila hoppsverge och FJS, som ju startade den civila hoppningen i Svedala tät och vi lär av varandra och som jag skrev tidigare så utbildar vi i stor utsträckning militära fallskärmshoppare, då även FJS vpl efter GU erbjuds att ta civilt hoppcert.

Klon för försvarsmakten är förutom det ovan även att det finns kanske 20 ? hoppare som är hyfsat aktiva i FM medan det finns kanske 200 riktigt aktiva och duktiga civila hoppare så då kan fm få tillbaka lite av sitt stöd genom kunskapsöverföring till den militära världen.

 

förtydliganden A2?, så fråga bara, har lite kola i mössan just nu.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

I den civila hoppningen så är resan i stället huvudsaken och det gör att fokus på att utvekla förmågor, ta fram ny utrustning och hitta modeller för hur man kan göra resan njutbarare och säkrare myket mer hamnar i fokus.

 

sedan så omfattas inte den civila hoppningen av samma rigorösa säkerhetsbestämmelser som militär hoppning vilket alltid lämnat större plats för experimenterande.

 

Finns det inte en motsägelse angående prioritering av säkerhet i de två ovanstående styckena? D.v.s. om den civila världen verkligen ville hoppa säkrare, så borde de väl anamma de militära bestämmelserna och rutinerna i de fall de är säkrare än de civila? Hur ser i praktiken olycksfallsstatistiken ut bland de militära respektive civila hopparna? Jag gissar att de militära hopparna har en avsevärt högre olycksfrekvens, då de gör flera typer av extra farliga hopp som de civila hopparna inte gör.

 

konktret så kan man säga att allt som militären gör har civila hoppare, ibland med livet som insats utvecklat och sedan har militären tagit kunskapen.

 

Fast militären håller å andra sidan på med saker som civila hoppare inte sysslar alls, eller i extremt liten utsträckning, med. Några exempel:

 

Hopp med tung och otymplig packning.

Hopp i mörker.

Hopp mot omärkt och obekant landningszon.

Hopp med landning i vatten.

Hopp med extremt lång glidflykt (HAHO).

Hopp från extremt höga eller extremt låga höjder.

Hopp från helikoptrar.

Hopp i område med fiender.

 

AFF modellen som används för att utbilda hoppare utvecklades civilt som ett komplement till static-line och är på många sätt en säkrare utbildningsform.

 

Om jag förstått AFF rätt, så berör den helt andra saker än static line. Medan AFF fokuserar på frifallshopparens position i luften under det fria fallet, så fokuserar static line mer på uthopp, nöddrillar och landning. Har jag förstått saken rätt?

 

då även FJS vpl efter GU erbjuds att ta civilt hoppcert.

 

Aha, jag trodde de fick det under gu.

 

Klon för försvarsmakten är förutom det ovan även att det finns kanske 20 ? hoppare som är hyfsat aktiva i FM

 

Hur aktiv är "hyfsat aktiv" i dina ögon? Hur många hopp per år? Hur är de svenska militära hopparnas uppdelning mellan antalet "Hollywoodhopp", d.v.s. hopp som liknar de civila, och antalet "taktiska hopp", d.v.s. hopp med packning, i mörker och med andra försvårande omständigheter?

 

Mummel, sådana här trådar ökar definitivt mitt intresse för att börja hoppa. Sedan blir det ju inte bättre av att man har en falang med vansinninga och fartgalna (> 300 km/h på allmän väg...) motorcyklister på jobbet som säger farliga och lockande saker i andra örat. :huh:

Link to comment
Share on other sites

konktret så kan man säga att allt som militären gör har civila hoppare, ibland med livet som insats utvecklat och sedan har militären tagit kunskapen.

 

Fast militären håller å andra sidan på med saker som civila hoppare inte sysslar alls, eller i extremt liten utsträckning, med. Några exempel:

 

Hopp med tung och otymplig packning.

Hopp i mörker.

Hopp mot omärkt och obekant landningszon.

Hopp med landning i vatten.

Hopp med extremt lång glidflykt (HAHO).

Hopp från extremt höga eller extremt låga höjder.

Hopp från helikoptrar.

Hopp i område med fiender.

 

Det enda som civila hoppare inte gör från den där listan skulle jag säga är "Hopp i område med fiender" & "Hopp från extremt låga höjder", sedan är det en definitionsfråga på dom övriga:

 

"Hopp med tung och otymplig packning" - Civila hoppar med tandempassagerare

"Hopp i mörker" - Förekommer, men blivit mindre vanligt....

"Hopp mot omärkt och obekant landningszon" - Händer till och från...

"Hopp med landning i vatten" - Sker på uppvisningar... dock inte så ofta

"Hopp med extremt lång glidflykt (HAHO)" - Sker en hel del..

"Hopp från extremt höga eller extremt låga höjder" - Extremt höga höjder ? Civil hoppning från 6000m förekommer.

"Hopp från helikoptrar" - förekommer, civila hoppar även från balong :uuh:

 

Så det är bara fram med guldkortet och börja hoppa NU :D

 

//Magoo

Civil HM

~620 hopp

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte en motsägelse angående prioritering av säkerhet i de två ovanstående styckena? D.v.s. om den civila världen verkligen ville hoppa säkrare, så borde de väl anamma de militära bestämmelserna och rutinerna i de fall de är säkrare än de civila?

 

förstår frågan, skillnaden är att den civila hoppvärlden är bra mycket större, iallafall i västvärlden. om vi tar fallskärmstorlekar som ett exempel, cilivit experimeteras det ganska friskt med mindre och mindre fallskärmar vilket på papper skulle tyckas bara vara farligare, dock har det ju såklart visat sig att det inte alltid behöver vara så då fart=lyftkraft så kan den civila hopparens högre vinglast och mer radikala fallskärm ge en skärm som i många förhållanden är säkrare att flyga. fördelen är här att inledningsvis så går det fortare att ta fram nya mtrl osv civilt.

 

Hur ser i praktiken olycksfallsstatistiken ut bland de militära respektive civila hopparna? Jag gissar att de militära hopparna har en avsevärt högre olycksfrekvens, då de gör flera typer av extra farliga hopp som de civila hopparna inte gör.

dessa siffror är oftast inte öppna så det är svårt att gissa, men intressant...

obs.. gissar.. att iom att militären har systematiserat all form av hoppning i hög utsträckning att deras varianter av hopp inte nödvändightvis behöver innbära mer olyckor och internationellt så finns inte samma välvilja att sprinda kunskaper mellan de två olika världarna, motståndet är masivt från båda håll.

 

Om jag förstått AFF rätt, så berör den helt andra saker än static line. Medan AFF fokuserar på frifallshopparens position i luften under det fria fallet, så fokuserar static line mer på uthopp, nöddrillar och landning. Har jag förstått saken rätt?

 

nja... vi genomför exakt samma grundutbildning på konvetionella kurs som på AFF ända fram till uthoppsträningen som då skiljer sig lite i teknik men inte i intensitet.

Eftersom AFF eleven redan från start har en massa mer saker att tänka på under det fria fallet så men efter drag så är ju eleven på exakt samma plats som static-line eleven måste aff ha samma kunskaper minst.

varför jag säger att det är säkrare är för att det farligaste momenten i all hoppning är draget och landningen, båda eleverna landar likadant men när det handlar om att ligga stabilt i luften i dragögonblicket så har aff eleven förspräng, dels för att han först har två instruktörer med sig som kan assistera och för att han redan på en gång blir duktigare på att vara stabil i luften.

 

Hur aktiv är "hyfsat aktiv" i dina ögon? Hur många hopp per år? Hur är de svenska militära hopparnas uppdelning mellan antalet "Hollywoodhopp", d.v.s. hopp som liknar de civila, och antalet "taktiska hopp", d.v.s. hopp med packning, i mörker och med andra försvårande omständigheter?

 

oj även det siffror som ävenom jag hade dom inte skulle vara öppna men aktiv är man tycker jag om man iallaf gör ett par hundra hopp per år.

 

 

Mummel, sådana här trådar ökar definitivt mitt intresse för att börja hoppa. Sedan blir det ju inte bättre av att man har en falang med vansinninga och fartgalna (> 300 km/h på allmän väg...) motorcyklister på jobbet som säger farliga och lockande saker i andra örat

 

klart du ska börja, 300km/h.. fnys.. det klår vi lätt...

världens snabbaste icke-motoriserade sport :uuh:

Link to comment
Share on other sites

fördelen är här att inledningsvis så går det fortare att ta fram nya mtrl osv civilt.

 

Antyder du att det möjligtvis kan finnas en viss tröghet i det militära systemet för materielutveckling och materielanskaffning? Det kan jag omöjligen tänka mig. :uuh:

 

internationellt så finns inte samma välvilja att sprinda kunskaper mellan de två olika världarna, motståndet är masivt från båda håll.

 

Varför? Är det för att civila hoppare är långhåriga hippie scum pot smoking no good punks, medan militära hoppare är dumma, agressiva, barbariska och stelbenta krigshetsare? :D

Link to comment
Share on other sites

"Hopp med extremt lång glidflykt (HAHO)" - Sker en hel del..

 

Menar du då hopp som har så lång glidflykt att man använder GPS och annan apparatur för navigering?

 

"Hopp från extremt höga eller extremt låga höjder" - Extremt höga höjder ? Civil hoppning från 6000m förekommer.

 

Fast militära hopp sker både från > 10000 m och < 200 m. Hur vanligt är det civilt, om vi bortser från base jumpers när det gäller det sistnämnda? Vilka regler gäller för civila hopp från exempelvis 10000 m i Sverige?

 

"Hopp från helikoptrar" - förekommer, civila hoppar även från balong

 

Åtminstone den brittiska militära hopputbildningen använder väl fortfarande ballong, om jag förstått saken rätt.

Link to comment
Share on other sites

Menar du då hopp som har så lång glidflykt att man använder GPS och annan apparatur för navigering?

 

Inom den civila hoppning finns det en term som heter "cross-country" vilket innebär att man flyger över en längre sträcka... gps/kompass/lokalkännedom kan vara användbart, dock vet jag inte hur ofta det används... själv brukar jag gå på lokalkännedom.. Själv sträckan man flyger beror lite på, ibland är det bara några km, ibland längre... dock inte riktigt motsvarande den utsträckning som mililtären gör.

 

Fast militära hopp sker både från > 10000 m och < 200 m. Hur vanligt är det civilt, om vi bortser från base jumpers när det gäller det sistnämnda? Vilka regler gäller för civila hopp från exempelvis 10000 m i Sverige?

 

Civilt hoppas det inte från 10000m i sverige, dock går det att göra i usa. Där får man först en utbildning på syrgassystemet och sedan är det "bara" att hoppa.

 

Basehoppning är inte fallskärmshoppning (För att verkligen märka ord) och inom den civila fallskärmshoppning sker inte det sällan hoppning på höjder lägre än 1000m.

 

Åtminstone den brittiska militära hopputbildningen använder väl fortfarande ballong, om jag förstått saken rätt.

 

Vet faktiskt inget om militärhoppning i England, men jag skulle inte bli förvånad om dom gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Antyder du att det möjligtvis kan finnas en viss tröghet i det militära systemet för materielutveckling och materielanskaffning? Det kan jag omöjligen tänka mig. :tveka:

 

antyder inget, säger det rakt ut :huh:

 

 

Varför? Är det för att civila hoppare är långhåriga hippie scum pot smoking no good punks, medan militära hoppare är dumma, agressiva, barbariska och stelbenta krigshetsare? :-(

 

huvudet på spiken min gode man, och även ganska nära sanningen i många fall :-(

 

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Hur vanligt är det civilt, om vi bortser från base jumpers när det gäller det sistnämnda? Vilka regler gäller för civila hopp från exempelvis 10000 m i Sverige?

 

samma som för militären... som sagt just i Sverige så är det nära mellan oss, så hittar du ett flygplan som vill ta dig till 10000 meter och släppa av dig så kan du läsa reglerna på www.sff.se kolla efter SBF och sen se till att ringa mig så jag får följa med :tveka:

 

 

Åtminstone den brittiska militära hopputbildningen använder väl fortfarande ballong, om jag förstått saken rätt.

 

kan iofs tänka mig det men ser inte riktigt vilken anledning rent taktiskt eller tekniskt det finns för att göra så...

ska man bara fälla någon rakt ner så kan man ju använda torn, mycket billigare i längden och mer väderoberoende.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Åtminstone den brittiska militära hopputbildningen använder väl fortfarande ballong, om jag förstått saken rätt.

 

kan iofs tänka mig det men ser inte riktigt vilken anledning rent taktiskt eller tekniskt det finns för att göra så...

ska man bara fälla någon rakt ner så kan man ju använda torn, mycket billigare i längden och mer väderoberoende.

 

Enligt det jag har läst, så ansåg de britter som införde de militära hoppen från ballong att det krävs mer mod för att hoppa från en ballong än från ett flygplan, så om soldaten vågar hoppa från ballongen, så kommer han även att våga hoppa från flygplanet. Jag har själv ingen aning om hur vettigt det resonemanget är.

Link to comment
Share on other sites

Enligt det jag har läst, så ansåg de britter som införde de militära hoppen från ballong att det krävs mer mod för att hoppa från en ballong än från ett flygplan, så om soldaten vågar hoppa från ballongen, så kommer han även att våga hoppa från flygplanet. Jag har själv ingen aning om hur vettigt det resonemanget är.

 

Jag har läst/hört att hjärnan är höjdrädd upp till någon gräns, över denna blir höjden s.a.s. för mycket för hjärnan (eller "reptilhjärnan") att förstå - och att det på så vis skulle vara enklare att hoppa från ett flygplan 4000 meter upp, än en ballong 300m upp.

 

Sanningshalt eller logik i detta låter jag vara en öppen fråga.

Link to comment
Share on other sites

Enligt det jag har läst, så ansåg de britter som införde de militära hoppen från ballong att det krävs mer mod för att hoppa från en ballong än från ett flygplan, så om soldaten vågar hoppa från ballongen, så kommer han även att våga hoppa från flygplanet. Jag har själv ingen aning om hur vettigt det resonemanget är.

Mycket läskigare att hoppa från ett stillastående objekt som är tyst än ett objekt som bullrar och rör sig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...