Jump to content

Hemvärnets funktion

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt.

Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering.

Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land.

Hemvärnspersonal skall också kunna medverka i samhällets räddningstjänst

Saxat från http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=2900

Guest Lt. payne
Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt.

Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering.

Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land.

Hemvärnspersonal skall också kunna medverka i samhällets räddningstjänst

Saxat från http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=2900

Med andra ord,Hemvärnet ser till att du sover tryggt om natten!

Inte dom jag har mött, tvärt om så får jag mardrömmar och om nån opponerar sig bevisa motsatsen...

Och det räcker inte med att "du" varit värdens bästa Vpl utan ni skall vara ett förband som kan jämnföras med ett Gu förband.

Ett scenario: Sverige hamnar i ofred. På vissa orter i Sverige, där hemvärnet står under mindre seriösa befäl som överskattar sin egen betydelse, sker utrensningar bland befolkningen. ”Överlöpare” mördas av hemvärnsgrupper som ställt sig över Svea Rikes lag, vägspärrar upprättas vid vilka kvinnliga ”agenter” våldtas av hemvärnsmän som inte klarar trycket, familjer med ”misstänkta” sympatier för motståndarsidan försvinner mystiskt osv.

För mig är det obegripligt att vi i Sverige ska ha personer som ska få ha Ak-4:or (och nu tydligen även PSG90) hemma. Kan inte se vad Hemvärnet skulle ha för egentlig betydelse i den nya försvarsplanen. Framförallt inser jag inte varför vapnen ska förvaras hemma, vid en eventuell krissituation ska väl ändå hemvärnet möta upp nånstans och de kan lika gärna få vapen då. Nu finns ju alltid risken att någon tokig fan direkt skulle gå ut på gatan och skjuta allt som rör sig.

Går man in på soldat.nu ser man tydligt en målgrupp för Hemvärnet, de som inte fick göra vpl. Man erbjuder en 3 månaders gsu. Andledningen till att man inte fick göra lumpen kan ju vara att man inte är lämplig att vara i kontakt med vapen. Jag vet inte om den kontrollen görs inom Hemvärnet, berätta gärna!

Guest Greven

Rent stridstekninskt innebär det att HV kan:

Skydda

Bevaka

Ytövervaka

Bedriva fördröjningsstrid

Vissa förband skall även kunna bla:

Bemanna och starta instalationer

Försvara

Silen: Vem som helst får inte genomföra 3 månadersutbildningen. Däremot finns det idag många lämpliga personer som inte får göra värnplikten på grund av att försvaret inte längre utbildar lika många personer varje år. Dessa personer skulle kunna göra en insats i Hemvärnet.

Hv som mörder och våldtar?!?! Skulle inte detta kunna gälla även det övriga försvaret? Personer som begår sådana brott lär ställas inför rätta även om det är krig.

I min pluton finns det inte någon som skulle kunna göra något sådant och komma undan, han skulle omedelbart avväpnas och låsas in även under pågående krig.

Guest Lt. payne
Inte dom jag har mött, tvärt om så får jag mardrömmar och om nån opponerar sig bevisa motsatsen...

Och det räcker inte med att "du" varit värdens bästa Vpl utan ni skall vara ett förband som kan jämnföras med ett Gu förband.

Synd att du mött den dåliga sidan av Hemvärnet.

Jag var inte den bästa vpl.heller..Men jag är med och försöker förbättra och utveckla Hemvärnet från insidan.

Jag är mycket väl medveten om att HV inte är i klass med övriga försvarsmakten när det gäller utbildnings och material nivåer.Skulle det vara det?

Jag kan inte förstå resonemanget att ett HV förband ska jämföras Med ett GU förband?!

Det är ju faktiskt två olika krav nivåer och även materialtekniskt finns det skillnad.

Min slutsats är:Gå med och försök påverka med dina kunskaper till det bättre eller sluta att stå utanför och kritisera.

Vi som är med gör detta frivilligt och jag anser att rätt vilja är

är en del av Hemvärnets styrka.

Ett scenario: Sverige hamnar i ofred. På vissa orter i Sverige, där hemvärnet står under mindre seriösa befäl som överskattar sin egen betydelse, sker utrensningar bland befolkningen. ”Överlöpare” mördas av hemvärnsgrupper som ställt sig över Svea Rikes lag, vägspärrar upprättas vid vilka kvinnliga ”agenter” våldtas av hemvärnsmän som inte klarar trycket, familjer med ”misstänkta” sympatier för motståndarsidan försvinner mystiskt osv.

För mig är det obegripligt att vi i Sverige ska ha personer som ska få ha Ak-4:or (och nu tydligen även PSG90) hemma. Kan inte se vad Hemvärnet skulle ha för egentlig betydelse i den nya försvarsplanen. Framförallt inser jag inte varför vapnen ska förvaras hemma, vid en eventuell krissituation ska väl ändå hemvärnet möta upp nånstans och de kan lika gärna få vapen då. Nu finns ju alltid risken att någon tokig fan direkt skulle gå ut på gatan och skjuta allt som rör sig.

Går man in på soldat.nu ser man tydligt en målgrupp för Hemvärnet, de som inte fick göra vpl. Man erbjuder en 3 månaders gsu. Andledningen till att man inte fick göra lumpen kan ju vara att man inte är lämplig att vara i kontakt med vapen. Jag vet inte om den kontrollen görs inom Hemvärnet, berätta gärna!

Ditt scenario

Det finns folk i alla organisationer som kommer att bli knäckta av den psykiska stressen i en krigssituation, det är ju ett faktum. Ser dock ditt scenario som osannolikt, och snudd på befängt.

Den tokige fan

Han kommer alltid att finnas, Oavsätt om han har illegalt vapen, sportskytte vapen, jaktvapen eller AK från Hv. Han kan lika gärna ta kökskniven, sätta sig rattonykter i bilen, hämta grepen från kolonilottens grönsaksland…

Kontrollen av personal

Skulle vilja påstå att hemvärnet har bättre koll på, och kontakt med sina medlemmar än vad värnpliktsverket har på sina Vpl.

Den mesta rekryteringen av personal till Hemvärnet sker i hemvärnsmäns bekantskapskrets. Således vet man ofta väldigt mycket om personerna som man plockar in.

Om vi ska försöka hålla oss till ämnet och försöka komma fram till något vettigt så kvarstår vissa frågetecken.

Behövs verkligen en organisation som hemvärnet när vi satsar på ett litet och slagkraftigt försvar inte ett stort och brett som ska kunna motverka en fullskalig invasion.

Hur och vilka är det hemvärnet egentligen vill rekrytera?

Är inte tillgången till vapen lite för frikostig inom organisationen?

Vidare har jag fått det intrycket att råder en väldigt underlig attityd inom åtminstonde vissa delar av hemvärnet. Kom in på en hemsida för något HV-förband i mellan Sverige där medlemmarna lagt ut bilder på sig själva, där ansiktena var maskerade och dolda på samtliga, varför?

/Polar

”Det finns folk i alla organisationer som kommer att bli knäckta av den psykiska stressen i en krigssituation, det är ju ett faktum. Ser dock ditt scenario som osannolikt, och snudd på befängt.” Mitt scenario är möjligen lite överdrivet, men det skulle inte förvåna mig om Hemvärnet på vissa platser skulle bilda en sorts medborgargarden. På många hemsidor och liknande tycker jag mig se en obehaglig attityd som går ut på att just deras hemvärnsavdelning vet precis hur allt ska vara. Jag skräms också av den dåliga insynen som samhället har. Dessutom undrar jag varför man ska ha ett hemvärn i nåt som inte är ett invasionsförsvar.

”Han kommer alltid att finnas, Oavsätt om han har illegalt vapen, sportskytte vapen, jaktvapen eller AK från Hv. Han kan lika gärna ta kökskniven, sätta sig rattonykter i bilen, hämta grepen från kolonilottens grönsaksland” Då gör vi så här: Ge Hv grepen från grönsakslandet i stället för PSG90. En Ak är ju så mycket farligare än det övriga du nämner. Jag menar främst i en stridssituation när ”Den tokige fan” ger sig ut för att leta förrädare i grannskapet.

Ang. kontrollen på personalen så finns det ju tom en länk på soldat.nu för de som inte fått göra lumpen så det måste ju vara en rekryteringskrets. Det jag anser konstigt där är ju att alla jag känner som varit motiverade har fått göra, så de som vill men inte får kanske har vissa brister. ”

Den mesta rekryteringen av personal till Hemvärnet sker i hemvärnsmäns bekantskapskrets” Slutna sällskap, känns ju bra…… INTE

Behövs verkligen en organisation som hemvärnet när vi satsar på ett litet och slagkraftigt försvar inte ett stort och brett som ska kunna motverka en fullskalig invasion.

Det är just därför som hemvärnet behövs. Glöm inte de civila beredskapsuppgifterna som hemvärnet har.

I stort så vill hemvärnet ha in all typ av personal, allt från kockar till prickskyttar. Mångfalden av erfarenheter från olika förband och tjänster ger en styrka i hemvärnet. Likaså den civila bakgrunden och åldersskillnaderna bidrar till helheten.

Det här får du gärna utveckla lite, vad syftar du då?

Vidare har jag fått det intrycket att råder en väldigt underlig attityd inom åtminstonde vissa delar av hemvärnet. Kom in på en hemsida för något HV-förband i mellan Sverige där medlemmarna lagt ut bilder på sig själva, där ansiktena var maskerade och dolda på samtliga, varför?

Anledningen till att maska bilderna och ta bort synliga ansikten är för att man ska försvåra/omöjliggöra identifikation. Detta för att man inte ska göra det lättare att hitta enskilda hemvärnsmän och komma åt eventuella vapen i bostaden.

Guest Lt. payne
Om vi ska försöka hålla oss till ämnet och försöka komma fram till något vettigt så kvarstår vissa frågetecken.

/Polar

Något vettigt?Ok.

Ett stort antal människor med både bättre utbildning och mer erfarenheter än både du och jag kan skaffa oss under vår livstid anser att HV har ett existensberättigande.

Varför läggs inte Hv ner istället för Andra förband,typ F10 etc?

Hemvärnet vill rekrytera pålitliga och ansvarskännade medborgare som vill gör en insatts för Sverige,inget konstigt med det eller?

En person ett vapen det är regeln.Inget konstigt med det eller?

Vad de maskerade vill ha sagt är att de inte vill ha hembesök av ogärningsmän,inget konstigt med det eller?

Jag skräms också av den dåliga insynen som samhället har.

Utveckla gärna, varför skulle samhället ha dålig insyn i de olika hemvärnsföreningarna?

Slutna sällskap, känns ju bra…… INTE

Om du vill kalla din umgängeskrets för slutet sällskap så gärna för mig…

Ta det lugnt jag förstår om HV ligger er varmt om hjärtat, men man måste ju få ifrågasätta, eller?

Varför måste man som hemvärnare ha vapnet hemma? Och om det föreligger en så extremt hög stöldrisk att folk inom HV måste skydda sin identitet kanske det där med att ha vapen hemma inte är en speciallt bra idé?

/Polar

Ta det lugnt jag förstår om HV ligger er varmt om hjärtat, men man måste ju få ifrågasätta, eller?

Varför måste man som hemvärnare ha vapnet hemma? Och om det föreligger en så extremt hög stöldrisk att folk inom HV måste skydda sin identitet kanske det där med att ha vapen hemma inte är en speciallt bra idé?

/Polar

Det är väl ingen som hetsar upp sig här?

Givetvis ska det ifrågasättas, det var därför jag startade inlägget och omröstningen "AK 4 i bostaden...", under kasunen.

Tror faktiskt att det är så att det finns givna riktlinjer från FM om hur hemvärns sidorna får/ska utformas i avseende information och bilder.

Bara för att vapnen inte förvaras i bostaden innebär det inte att de eventuella/möjliga hotbilder  mot hemvärnsmannen försvinner. Man kan ju lika gärna bli hotad/tvingad till att tala om vart och när nästa övning där det kommer att finnas vapen ska hållas.

Hv i sig är en ganska fantastisk organisation, med en mångfald av personer och kunskap som är svår att slå.

I våra övningar där vi har instuktörer/blågul från GU-förband frågar vi ofta hur vi uppför oss i jmf med GU-förbanden, men inte i syfte att hävda oss och förnedra andra - utan för att efterfråga vad vi bör öva mera på och förbättra.

I min pluton har vi alla möjliga (goda) typer av människor, allt ifrån kust- och norrlandsjägare till flygledare, signalister och flottister. Vi må inte lösa anfallsstrid med samma aggressivitet som ett SSK-förband, men mångfalden uppgifter vi klarar av är enorm!

Somliga är oroliga över de vapen som fins ute, och det med all rätt - en AK4 är ett fruktansvärt vapen i "fel" händer. Varje sökande blir kollad i polisregistret och har ganska ingående samtal med blivande komp/plutchef, ev kan de kolla referenser.

Titta i statistiken och se hur många Hv-vapen som använts illegalt - det är försvinnande litet, eller hur!?

Dessutom finns ju ingen mob.ammo ute längre, och utan licens kan man inte heller köpa civil ammo (som ändå inte bör användas i AK4, vilket alla hv-folk vet), så vad som finns ute är alltså vapen utan ammo.

I princip lika farligt som vilken golfklubba som helst alltså..

All hv-personal utvecklar ett ganska nära förhållande inom grupperna, och är det någon som börjar spåra ur så märks det ganska fort, och då kan man vidta åtgärder innan något händer. Är man för inaktiv får man lämna in vapnet.

Alla vapen SKALL dessutom undantagslöst vara låsta med ptrlägeslås, vilka tas bort på gemensamt kommando av chefen.

Med rätt folk och rätt åtföljda regler är Hv ingen risk - utan en enorm tillgång för samhället och i förlängningen Sverige som nation.

Hv är ingen form av "sluten förening", är du nyfiken på något är det bara att kontakta närmsta Hv-kontor för mer info och se hur det går till.

Men vad har hemvärnet för funktion i insatsförsvaret? Det känns som att det är en kvarleva från tiden då vi trodde Sovjet skulle komma traskande runt knuten som man inte avvecklat, antingen av politiska eller ekonomiska skäl.

Då övriga Försvaret fortfarande har en beredskapstid på cirkus 10 år kan ju inte vapen hemma vara en direkt nödvändighet. Nej, om man ska ha någon form av hemvärn idag skulle väl det snarare röra sig om stödpersoner som kan hjälpa folk psykiskt vid exempelvis ett terrorattentat.

Hemvärnet VAR en god tanke när hotbilden fanns, idag skulle det nog kunna avvecklas eller reformeras radikalt.

Kan man inte se det som så att hemvärnet kompletterar det övriga försvaret, genom att vara just insattsberett, i princip dygnet runt, året runt. Att alltid tro att man har 10 år till krig är lite vanskligt. Kom och mucka med Sverige, och vi har 50 000 man med AK4 redo inom ett dygn eller hur det nu fungerar med moben för HV. Vi VET ju knappast vad som händer imorrn, vi kan bara anta (och med ganska stor sannolikhet är det ju riktigt) att läget är helt stabilt.

Som det ser ut idag i försvaret så finns det under året stora luckor då det knappt finns några värnpliktiga som ligger inne. Under sommaren rycker ganska många in för grundutbildning men det tar några månader innan dessa soldater är redo för att utföra skarpa insatser.

Här har HV en mycket viktig roll att fylla. Under de tider på året som det saknas värnpliktiga är det meningen att HV ska förstärka om det behövs. T.ex. om det sker åverkan eller inbrott i förråd eller om en tillfällig hotbild uppstår mot militära objekt som gör att objektet behöver bevakas dygnetrunt. Utan HV kan inte försvarsmakten lösa detta under delar av året.

HV:s roll har förändrats mycket de senaste åren och en föryngring pågår för fullt. Det finns bataljoner inom HV som är mycket kompetenta på sina uppgifter och antagligen löser dessa mycket bättre än värnpliktiga.

"Under de tider på året som det saknas värnpliktiga är det meningen att HV ska förstärka om det behövs. T.ex. om det sker åverkan eller inbrott i förråd eller om en tillfällig hotbild uppstår mot militära objekt som gör att objektet behöver bevakas dygnetrunt. Utan HV kan inte försvarsmakten lösa detta under delar av året."

Om nåt sånt skulle hända borde man kanske kalla in förra årets värnpliktiga eller?

Håller med Jonas fullständigt! ;)

"HV:s roll har förändrats mycket de senaste åren och en föryngring pågår för fullt. Det finns bataljoner inom HV som är mycket kompetenta på sina uppgifter och antagligen löser dessa mycket bättre än värnpliktiga."

// Tompa :shaun

"HV:s roll har förändrats mycket de senaste åren och en föryngring pågår för fullt. Det finns bataljoner inom HV som är mycket kompetenta på sina uppgifter och antagligen löser dessa mycket bättre än värnpliktiga."

De kan säkert lösa sina uppgifter på ett bra sätt, men vad är det för uppgifter i insatssförsvaret? Kan någon ge mig ett svar som inte tillhör den gamla hotbilden eller är det så att det inte finns nån funktion för HV?