Jump to content

Jägarbåren?

Sytare

Recommended Posts

:camo: (hur ska jag klara mig ur det här nu då :camo:)

edit: Reagerade väl mest på att snödräkt saknades på överkroppen än att snöbyxor var monterade. Tyckte att han kanske skulle ha varit helvit i och med snön, men jag vet ju inte förutsättningarna.

Men såklart funkar de ypperligt som fuktskydd. Det var tom en i plutonen som lånade kungens vita kläder när han åkte till fjälls för skid/snöbrädeåkning.

Edited by Marzocchi

http://www.narescue.com/stretchers/talonII.htm

Kanske inte exakt samma bår men är av samma typ och ska enl. företaget användas mycket av specialstyrkor i USA.

Finns lite info bl a bruksanvisning.

Bra bilder på sjv-väskan??? Någon som har?

Tillägg: Båren på bilden är inte den som normalt kallas jägarbår. Har tyvärr inga bilder på jägarbåren. Båren på bilden är nog försöksverksamhet än så länge för att hitta lämpliga system för t ex LBB.

Edited by Bamse

Ang. sjv.väskan

Jag kan tänka mig att det är den nya som man håller på att testa fram som ska ersätta Sjvväska 9.

Består av två separata delar som kan spännas på antingen SS2000 eller på SV2000. Såg en försöksvariant på FV 75år jubileum på F16 2001. Himla trevlig utrustning måste jag säga...

Kan ha fel, kan ha rätt... :((

Väskan på bilden har funnits i några år. Den har testats/köpts in på några få förband. Personligen har jag bara känt på den och är inte särskilt imponerad. Bättre är att köpa in den "nya" läkarväskan till alla. Det är dock inte troligt pga av kostnanden.

Är det akutväskan som tillverkas av Norröna som du menar med läkarväskan?

Båren på bilden är vad vi kallar en israelisk bår. Båren har både fördelar och nackdelar jämfört med sjvbår 2.

Fördelar: Lättare (väger hälften så mycket som sjvbår 2), snabbare att upprätta, lättare att fästa på ryggsäcken på ett bra sätt, skönare bärhandtag med bättre fäste samt att den skrammlar mindre.

Nackdelar: För kort (långa svenska soldater sticker ut vilket gör den svårare att bära), dåliga skenor på undersidan (svår att skjuta in i tält och fordon) samt att den inte passar in i alla fordon som är anpassade för sjvbår 2.

Jägarbåren är en "puppa" i vilken man kan föra in slanor i alternativt bära i de öglor som redan finns. Jägarbåren används oftast ovanpå en vanlig bår och fungerar då som ett skydd mot väta för patienten som ligger inbäddad i det mysiga patienttäcket. Har man stora krav på vikt- och volymreduktion kan jägarbåren användas för sig.

:D Vacker bår

Men, varför har sjukvårdarens chef kommenderat "Snöbyxor, på!"  :huh:

Det var just det att han inte bar snöblus som jag började fundera. Har själv nämligen bara använt hela snödräkten eller ingen alls.

Nu lägger vi ner OT:andet i denna fina tråd om sjv-mtrl

1. Observera att det är snö på backen men ingen snö på träden. När man rör sig fram i terrängen så "syns" man mindre om man har en "mörk" överkropp. Detta pga terrängen i denna höjd är mörk och ej vit.

2. Råkar man ut för att få vara B-styrka så får man ej ibland andvända sig av hela snödräkten. Detta för att man skall kunna skilja på A-/B-styrka.

Ber om ursäkt för att jag kanske är otydlig. Är mkt trött just nu.

Mvh

H O L

Edited by Holmlund K4 97/98