Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
ingen var där

Hur vet ni att ingen var där? ;)

låg du och såv i tältet eller? :P

nej vår patrull nyttjade inga tält under övningen så det är ingen risk!

du kommer inte ihåg namnet på platsen ni fann grejerna???

Posted

SKulle på bio igår så såg ja en grupp med FBJs, de hade med sig hunden också =)

Man blev skitsugen på att rycka in med en gång.

*Längtar*

Guest Fågel Fenix
Posted

Jaha, det verkar visst som jag skall försöka bli en FBJ:are jag med. Fick min andrahandstjänst och väntar nu på att göra samma sak som ni gjorde för ett tag sedan, förmönstra! ;)

Det är ju ett tag kvar dock...

Lycka till alla blivande FBJ, och var snäll mot mig när jag kommer och mösntrar! :camo:

Posted

ahh, FÅgel fenix, ett års väntan då till infohelgen.

Vet hur det känns, jag stod över ett år efter studenten för att hamna just på FBJS istället för en K3-tjänst.

Tror dock inte att jag kommer ångra mig, verkar vara en MYCKET intressant tjänst, och du kan vara lugn, vi kommer vara lika snälla mot dig som faddrarna var mot oss! :o

Posted

Uuurgh! Fick mitt dreadade andrahandsval. Damn. Skrev ett brev till min mönstringsförättare där jag bad att få mönstra om min kondition. NU ska jag fn int på FBJ eller inget alls!

Posted

Ett av många "förslag" till specialutbildningsmärke som jag grävt

fram. Tanken på ett sådant fanns redan runt 1990. FBJS är ett

relativt ungt förband men ambitionerna har funnits länge.

Specialutbildningsmärke%20FBJS.jpg

Guest Andrew
Posted

Instämmer med dig Dock kan jag ibland känna att det hade kännts bättre med FVs porpeller eller ett par vingar en de korslagda svärden.

Posted

En fråga, hur har LYNX fått tag i dessa förslag till specialutbildningstecken?

Intressant att se, fast det fastställda är helt klart snyggast!

Skulle vara intressant att höra hur ni som legat inne på FBJS tränade inför inryck.

Bara ca 2 månader kvar, men känner mig relativt väl förberedd med min träning.

Mvh Chrille

Posted

@Chrille,

Håll dig skadefri! Med bara 2 månader kvar så rekommenderar jag att du behåller nuvarande träningsmängd (förutsatt att du har någorlunda sådan!).

Tidigare inlägg i tråden berättar vad du behöver veta annars: Marschträning, mycket råtrg...(själv gick jag mycket samt en hel del cykling - löpning var ok, milen någonstans precis under kravet (snabbare idag:)

Annars är det bara att se till att rycka in med öppet sinne OCH ögon! Som vilken arbetsplats som helst: Hålla låg profil och lära av dem som kan! har du god grundkondition så sitter resten i psyket!

Lycka till!

Posted
Tidigare inlägg i tråden berättar vad du behöver veta annars: Marschträning, mycket råtrg...(själv gick jag mycket samt en hel del

Jag kanske är trött i huvudet men råtrg, är det terräng dvs. knalla rätt ut i skogen o strunta i skogsstigar?

Många pratar varmt om kamratskapen efter utbildningen, bland annat knyts kontakter mellan årskullarna, det låter himla bra men hur ser detta ut i realiteten? Träffas man o pratar minnen runt lägerelden? :)

Mvh Chrille

Posted

@Chrille

Just så! Att gå och löpa i utanför stigar stärker leder på ett mycket bra sätt, dessutom blir det inte lika statisk belastning för kroppen som om du går/löper på grus eller asfalt. En annan orsak är att det är i den miljön FBJ verkar...

Kamratföreningen: Alltifrån officiella årsmöten med middagar till spontant anordnade träffar mellan lodjur på samma ort! I Göteborg har gamla jägare ett eget stamhak...Dessutom blir det en och annan rövarhistoria kring lägerelden.... :clap: Det finns även stora möjligheter till olika fortbildningar för att bibehålla och eventuellt bredda kompetensen på enskild soldat. MAO det finns ett liv efter GU, dock inte lika intensivt....

Posted
Läs om skolans prickskyttar efter deras examination.

@FBJ972:

Fettvåa! 8-/

Ja, det skulle man kunna säga att jag är... Jag är en usel människa som belönar mig med diverse kroppsliga straff p.g.a. detta!

Posted (edited)

Angående löpning i terräng. Ta en karta. Sätt en punkt på kartan, en bit därifrån du är, spring dit, ny punkt, fortsätt så i 60 min. Så tränar du på orientering också. Det MÅSTE man kunna.

Trevliga timmar i skogen!

Edited by VH
Posted

Inte många dagar kvar tills muck för inneliggande lodjur väl? Och inte heller så långt kvar till inryck för oss aspiranter! B)

Posted
MUCK...! :baskerPa:

Beklagar...

Det civila träsket slår klorna om dig snabbar än du tror - passa dig!

jo det här var inget skoj, känns bra med lite medlidande! :(

Posted

Vad gjorde ni på Fbjs i slutet, någon speciell avslutningsceremoni?

lycka till med Polisen Emil-9.

Vi blir bittra konkurrenter i höstens sökomgång! :baskerPa:

Posted
vad fick du på konditionen?

Kravet är en sjua för flygbasjägare, bara att pinna på!

Lycka till!

Jag var förkyld och fick då inte cykla trots att jag tjatade som fn. Jag fick uppskattad 6a vilket inte räcker. Har fått svar från pliktverket och de skrev att de inte kommer låta mig mönstra om eftersom min syn bara blev en 6a, (vilket enligt min inskrivningsförrättare inte skulle vara något problem eftersom han kunde höja till 7a, schysst snubbe). I vilket fall får jag bli kvartersmästare i stället aj aj aj....

Resultaten på mönstringen:

Kraft: 7a

kondition uppskattad: 6a

Insk. prov: 9a

Hörsel: 9a

Syn: 6a

Befälslämplighet och psykologtjafs: högt betyg (vet ej siffra)

Tjänstbarhet: A

Vad skulle kunna passa mig i stället för FBJ nu när det är helt kört, och jag vill verkligen inte vara Kvartersmästare, vill vara ute och greja med fysiskt krävande saker i skogen...

Posted
Vad skulle kunna passa mig i stället för FBJ nu när det är helt kört, och jag vill verkligen inte vara Kvartersmästare, vill vara ute och greja med fysiskt krävande saker i skogen...

Hoppas att du hittar en annan tjänst du känner för, men du får nog hoppa in i någon annan tråd för att ta reda på det.

Lycka till!

Posted
Vad gjorde ni på Fbjs i slutet, någon speciell avslutningsceremoni?

lycka till med Polisen Emil-9.

Vi blir bittra konkurrenter i höstens sökomgång! :)

den som lever får se vad som händer sista veckan ;)

får väl hoppas på goda arbetskamrater istället för konkurrenter!!!

Posted (edited)
Instämmer  med dig Dock kan jag ibland känna att det hade kännts bättre med FVs porpeller eller ett par vingar en de korslagda svärden.

Rätt kul....mitt förslag såg ut ungefär så här....

Roger%20Nilsson.1.jpg

( TROR mig minnas att det på den tiden inte uppskattades när

det kom på tal om att andra än piloter ev skulle bära vingar. )

Många tänkte i samma banor och jag vet att det fanns andra

som hade liknande ( bättre ) förslag än mitt. :=o

Enligt mitt tycke så "vann rätt man".

Roger%20Nilsson.%202.JPG

M/99 FBJ är stilrent och snyggt, mitt "eget" och många andras låg på

gränsen(?) till "plottrigt". Ännu en gång... enligt MITT tycke!

Edited by LYNX
  • 2 weeks later...
Posted

Bara att hålla med Lynx, som vanligt :winner:

Hur går det med träningen för er andra som skall rycka in den 2a aug??

Och hur känner våra nymuckade lodjur såhär några veckor in i det civila livet?