Jump to content

Recommended Posts

Posted
Bilden användes snarare som referens för att påtala att min erf inte är att fransmännen bär stora baskrar nu för tiden.

Inte?

150px-Chasseur_alpin_FAMAS.gif.webp

chasseur_alpin_et_afghans_mission_epidote.jpg

Posted

De där bilderna är nog undantaget som bekräftar regeln Eskil.

De fransmän jag träffat på i Libanon och i Bosnien har haft väldigt tighta baskrar.

Det är även min uppfattning från de bilder och filmer med franska soldater jag sett.

Speciellt i Legionen bär man små, tighta baskrar, kan hända att det är annorlunda inom vissa reguljära förband.

The Swede :baskerPa:

Posted (edited)

Samma gäller för mig ang. Bosnien , Afrika och Affe såsom Swede påtalar.

Eskil de där bilderna du postade i ditt senaste inlägg så är fransmannen i snödräkt soldat ur Chasseurs alpins det samma gäller för fransmannen i Affe som även han tillhör Chasseurs alpins och de bär enligt tradition den gamla baskern såsom Chasseurs alpins alltid gjort. Att generalisera och säga att de flesta fransmän bär den stora baskern innbär att man kanske inte vistas speciellt mycket utomlands bland franska enheter eller att man har dålig koll rent allmänt. Men jag sticker ut hakan och hävdar fortf. att generellt så är de franska standard-baskrar tighta i storlekarna vad det avser mängden tyg kontra t.ex Wigéns och Kangol, sedan får du posta hur mkt bilder du vill på de fåtalet franska soldater ur enheter som bär basker modell äldre och modell större enligt deras traditioner på förbandet.

Skall man köpa en fransk basker att nyttja inom svenska FM ifrån de svenska företag som säljer franska baskrar så är nog inte risken så stor att man lyckas köpa t.ex Chasseurs alpins stora basker eller ?

Mer tyg en svenska ? ----> http://www.doursoux.com/index.php?cPath=979_1006&language=en&osCsid=l4qekoei3r189lfuihunnp5il0

1582890512.jpg

Inte speciellt stora , häng över örat ? .... njaäe inte direkt !

cote-d-ivoire-la-force-licorne-rehabilite-une-ecole.jpg

Eskil jag tycker du skall ta dig en titt på detta filmklippet och titta noga och försök sedan bedömma hur många olika franska förband du ser i klippet som bär basker. Kolla då efter alla utom de som tillhör just 13eme BCA det vill säga, 13e bataillon de chasseurs alpins. Då deras baskrar är specifikapga av tradition och hävdar du sedan fortf att de flesta Franska baskrar generellt sett är stora så lämmnar vi det därhän.

http://www.defense.gouv.fr/content/download/12195/114459/17_06_10_afghanistan_la_task_force_hermes_releve_black_rock_en_kapisa.wmv

Have a nice day ! :baskerHV: <--- Jösses Henke du får stuka smileysarna bättre :happy:

Edited by Mikky
Posted
Eskil de där bilderna du postade i ditt senaste inlägg så är fransmannen i snödräkt soldat ur Chasseurs alpins det samma gäller för fransmannen i Affe som även han tillhör Chasseurs alpins och de bär enligt tradition den gamla baskern såsom Chasseurs alpins alltid gjort. Att generalisera och säga att de flesta fransmän bär den stora baskern innbär att man kanske inte vistas speciellt mycket utomlands bland franska enheter eller att man har dålig koll rent allmänt.

I så fall har samtliga baskerbärande fransmän jag har träffat i Nijmegen varit just Chasseurs alpins (inte helt osannolikt). Övriga fransmän verkar föredra kepi eller vanlig fältmössa. Några fransmän i tajt basker har jag aldrig sett där.

Posted

Man kan med andra ord dra slutsatsen att fransmän inte är nån vidare bra måttstock för nånting. Föga förvånande iofs.

• 1 month later...
Posted

Okej

Hittade en Fransk basker som Fransmännens Armé (Skyldra Baugette) använder.

Skyljer dom sig mycket i Storlek? Om man gemför en Fransk storlek 62-63 och en Svensk

62-63?

Vet ju att tyget är mindre i Franska baskern. Men den är väl inte som "Commando Baskern" som många softairgun shoppar säljer? Tyskgjorda skitsaker.

Baskern fick underkänt hos Uniformsansvarige. När jag kom dit sa dom: den är för liten. Ja men Erik kan ju gå runt med en sufflé på huvudet. Han hade inte stukad baskern och då såg den ut som en sufflé. Sedan tog jag med en basker jag hittat i en Second Hand affär. Det var nog en sådan LP smugglarbasker. ÄR DENNA SWTOR NOG? Den är för stor. Och ändå får Erik gå runt med sin sufflé på huvudet. Nu blev jag hungrig här...

Har letat som en tossing överallt. Tillverkar Wigéns ens baskrarna längre?

För isåfall borde det ju vara tekniskt möjligt att be en återförsäljare ta hem en.

Baskern jag har nu är en Wigéns 2003. Dock är den förliten och klipp där bak (Dålig nödlösnin av ansvariga)

Förra gången jag tog på den hade jag bråttom. Så jag slet på den. Hör ett RITSCHHHH! och sedan står jag med baskern om halsen framför publiken. Fick gömma den i Tuban (Sant. Killen klagade på att den lät dåligt :lala:) Och stå där utan basker.

• 4 years later...
Posted

Jag lånar den här gamla tråden.

Jag har börjat höra ett rykte om att Försvarsutbildarna skall "få" en basker i någon nuvarande färg för att kunna användas av dess personal.

Detta kan väl inte stämma?

Posted

skulle inte förvåna mig, med tanke på hur de strösslas med tygtrasor i FM. En fundering dock, tillhör inte större delen av medlemmarna ett förband i FM och borde ha en basker redan.

Posted

på sätt och vis är det väl så, men detta skall handla om försvarsutbildarpersonal vid representation av organisationen i sig för personal som inte tillhör något förband innan.