Jump to content

militär hedersbegravning

bushman

Recommended Posts

om jag vill närvara vid begravningen av FM-personal, som nu när helíkopter besättningen från säve skall begravas, får jag göra detta i uniform?

som civil så har jag rätt att gå på vilken begravning jag vill, typ min gamle skollärare skall jordfästas och jag ser detta i tidningen behöver jag inte egentligen ta kontakt med begravningsentrepenör och familj, jag får i kyrkans egenskap av offentlig plats delta.

men vad gäller om jag är medlem i försvarorganisation, och vill visa mitt deltagande med uniformen på?

måste detta vara beordrat av min chf motsv?

får jag gå i m90 eller gäller m87 som jag inte innehar och då är det redan omöjligt ändå?

eller kan jag helt enkelt i varande av HV-man delta i min uniform på eget bevåg?

kan vara bra att veta om något liknade händer i framtiden, som kanske ligger närmare en själv, typ kompis i instatsstyrka eller motsv.

vill bara ha info fundrar på att gå dit ändå, om jag har tid, för att hedra de omkomna, med eller utan uniform

meddelande om begravningen

Sa vitt jag vet borde det ga att fa ut M/87 pa forradet - sa var det i a f pa F21.

ja men då kanske du inte som jag behöver gå igenom en större utredning varför du vill slita på bohus-dals-grp:s fina uniformsmtrl.

och om du får ja, så skall varenda jävla frivillig från minsta röda korsare till HV-general, ha ut en och då kommer du sist på väntelistan, för du dricker inte kaffe på HV-kontoret varje onsdag och köper 150 bingolotter i månaden.

har du tur att få ut något som passar så kommer den efter nyår.

dessutom lockar mig inte en tur till skredsviksbasen, speciellt mycket bara för att få plocka ut en uniform, som måste tillbaks likt askungen innan kl 00.00 samma dag.

risken är vid en tilldragelse som denna, är att alla gamla uvar som äger uniformer i hela västra götaland, dyker upp och gör cirkus av hela begravningsakten.

Jag och övriga 17 sjukårdare på Ing2 02/03 var närvarande på C SjvS begravning. Vi hade inte fått order om att närvara, men vi önskade detta. Ett annat befäl på SjvS, som kände den avlidnes fru, frågade om det gick bra om vi kom på begravningen. Samtliga, förutom jag*, var där under tjänstetid. Vi bar alla m/87 (med sorgband).

Det var en mycket fin begravning, som jag inte ångar att jag valde att närvara vid. Det enda jag ångrar bittert är att min kavaj (heter det verkligen så på militärspråk? Jacka?) var lite för stor. Jag hade inte provat den innan, på förrådet tog jag bara samma storlek som jag hade haft vid högvakten veckan innan. Tydligen var det någon skillnad i storlek... :baskerHV: (det såg dock inte helt för dj*vligt ut)

*) Efter högvakten fick vi en veckas övningsuppehåll, och begravningen lades under denna vecka.

Anställd militär personal skall bära uniform på militärbegravning. I övrigt gäller att anställd militär personal får på fritiden bära uniform efter eget tycke.

Uniformstyp enl ovan, ingen m/90 i kyrkan!

Jag undrar över hur en Svensk hedersbegravning eller "militär" begravning ser ut?? Jag har ju som de flesta endast sätt detta på TV och då Amerikanska/Brittiska sådana...

Hade varit kul om någon kunde berätta för mig som har noll koll i detta ämne!!

Tack på förhand RT!!

:wub:

Den begravningen jag var på (se mitt inlägg ovan) kan kanske inte kännetecknas som en "hardcore-militärbegravning". Anser att den var ganska civilt anpassad.

På kistan hade den avlidnes skärmmössa placerats. Kistan flankerades av en på var sida placerad fanbärare. De visade upp fanorna från Ing2 och IB12.

Själva ceremonin fortlöpte som vilken annan begravning som helst. Dock gick smågrupper med officerare och vi vpl fram mot kistan. Där ställde vi oss på ett led linje, gick upp i enskild ställning och efter några sekunder ner i lystring ställ igen. Efter det ställde vi upp runt kistan, gick upp i enskilt ställning, sade tyst farväl till den avlidne, och sedan ner till lystring ställ igen, och sedan tillbaka till bänkarna igen.

• 1 year later...

Jag sparkar liv i den här tråden igen med anledning av att jag ställer mig ytterst frågande inför det faktum att kistorna med kvarlevorna av de hemtransporterade omkomna från Thailand bars av militär hedersvakt. Ingen skugga faller över de som anmält sig frivilligt att delta i ceremonin och jag missunnar varken de anhöriga eller omkomna en "ordentlig" hedersbetygelse eller ritual för att understryka allas sorg och chock inför katastrofen, men varför det militära inslaget? Varför inte svarta civila kostymer enligt gängse civila normer? Mig veterligen är de omkomna semesterfirande civilpersoner eller hur? Jag tycker att detta var klart olämpligt och ogenomtänkt och att det snarare visar att regeringen fått rejäl panik i sina försök att rehabilitera sitt dåliga ommäle i samband med katastrofen. "Här skall inte knusslas" ungefär, alla tidigare teaterbesök, all handlingsförlamning och beslutsimpotens till trots....

Personligen hade jag tagit MYCKET illa vid mig om jag själv varit anhörig, för vad det nu är värt, och sett det hela som ett osmakligt geschäft.

• BlåGul -1

Det är rätt så vanligt att militär personal medverkar i den här typen av verksamhet när staten står som organisatör.

Vilken typ av personal har staten till förfogande? Jo, FM.

Vad använder sig FMs personal av för klädsel i tjänsten? Uniform.

FM flög hem kvarlevorna och hjälpte, under värdiga former, till med avlastningen.

Vad är det som är konstigt och osmakligt med det?

Jag tycker att det är stilfullt och värdigt.

/Krook

iden var jätte bra tyckte jag.Synd bara att hemvärnet inte kan bära en uniform ordentligt. Baskar bah. Titta på bilderna.Hur många hade en Svensk flagga på armen?

Skamligt.

Jag kan slå vad om att det inte råder brist på folk som kan tänka sig att ställa upp för en sån sak.Då kan man ju illaflall se till att få dit folk som kan bära upp sin uniform.

Skamsen hv soldat och anhörig.

Om du ska börja basha så gäller det att ha kunskap att backa upp med.

UniR FM 2003 sidan 114:

Nationsmärke

Nationsmärke m/94 av textil i form av en svensk flagga bärs av all personal

30mm nedanför axelsömmen på vänster ärm. Märket bärs på vapenrock

och jacka m/87A. Märket får bäras på mörkblå tröja och skjorta.

Om du tittar på bilderna en gång till ser du att dom bär kappa m/87 och skall alltså EJ ha något nationsmärke m/94 på vänster ärm.

The Swede

@Krook

Jag är för dåligt insatt i formalia och reglemente när det gäller militära hedersbetygelser vid begravning eller liknande ceremonier och jag böjer mig självfallet för det som är vedertaget och praxis, men jag trodde att detta var reserverat för militärer eller andra statens officiella företrädare.

Visst kan jag tycka att det var fint och så, men är det riktigt rätt?

Grabbarna från Sthlms Hemvärn gjorde ett bra jobb och ingen skugga faller över dem, men för min del känns det oerhört fel att ha denna form av inramning i sammanhanget avlidna civilister på semester. Jag upprepar att jag personligen, om jag varit direkt berörd, hade varit mycket frågande varför min fru/dotter/son burits av militär hedersvakt.

iden var jätte bra tyckte jag.Synd bara att hemvärnet inte kan bära en uniform ordentligt. Baskar bah. Titta på bilderna.Hur många hade en Svensk flagga på armen?

Skamligt.

Jag kan slå vad om att det inte råder brist på folk som kan tänka sig att ställa upp för en sån sak.Då kan man ju illaflall se till att få dit folk som kan bära upp sin uniform.

Skamsen hv soldat och anhörig.

nu tror jag nog inte vi skall skylla saknaden av flagga på vänster-armen på enskild HV-soldat.

gissar att du hade stressat en hel del inne på LG för att få ut någorlunda rätt storlek.

du får ju tänka på att det är helgdagar och ett TSF är en instans som tar hårt på helger.

det ända jag tycker är lite skämigt i det hela är att när väl alla offer idenifieras och kommer hem under de närmsta månaderna, tror jag inte kungenfamiljen, statsministern och resten av de styrande stå på plats.

däremot hoppas jag på flaggor, och HV uppslutning.

risken finns ju att det blir i reguljära sasplan med ett par tre kistor i bagaget varje resa.

hoppas dock de flygs hem av flygvapnet.

om inte detta går att ordna utan att hela försvaret kursar, gör samnordiska resor då.

så länge de anhöriga får hem de sina tror jag de kan tåla ett stopp i helsingfors innan arlanda.

The Swede Vissa bar flaggor vissa bar inte flaggor.

Bushman du har däremot rätt.Man blir bara besviken på att se att soldaterna inte såg särkskilt hedrande ut.

Man kanse bara är nitisk och arg över allt just nu.

Har många agritoner att bära på.

Ber om ursäkt.

@Flo

Jag såg inslaget. Jag tycker killarna från Hv gjorde en bra insats. Vi har hamnat off topic nu, för ämnet är inte "rescension av Hemvärnets hedersvakt" utan "militär hedersbegravning". Efter att ha sett inslaget, kan jag inte låta bli att ännu mer tycka att det känns djävligt FEL!

Enligt reportern var det RPS som ansvarade för arrangemanget. I så fall borde hedersvakten väl bestå av polismän, om man följer Krooks resonemang. Jag hoppas att jag inte sårar någon och jag vill för allt i världen inte vara vanvördig, men jag tycker att det hela påminner om en scen från Roy Anderssons "Röster från andra våningen". Jag fattar fortfarande inte närvaron av militär hedersvakt. Att personalen från Hercan står uppställda vid rampen är helt OK, de har ju transporterat hem de avlidna och de är militärer, men det andra.... Näe, vetefan alltså....

Tycker defentivt att militär närvaro och hedersvakt var en god ide.Många äldre anser även att när kris saker händer så är det FM som är det ytersta symbolen för Sverige.

Jag blev själv väldigt glad när jag såg detta.Och vet att många andra anhöriga även dom blev glada över detta.

Det är en heder att motagas på det sättet.

Man blir trött ibland...

Hur kan man vara så inkrökt i MÖP:eriet att man absolut måste diskutera FM uppdrag att transportera de avlidna hem till Sverige? Vadå, militärbegravning? Jag tror säkert att förre ÖB generalen Hederstedt vet vad han håller på med. Har FM fått ett uppdrag att stötta det civila samhället vid katastrof och genomfört det på att mycket fint sätt, så känns det väldigt pinsamt att alla inte kan ta det utan måste hänga upp sig på fel sak i reglementena, hemvärnssoldaternas baskrar och annat vardagligt tjafs.

Man blir väldigt trött ibland...

Jag blir uppriktigt ledsen och förbannad när jag läser den kritik som framförs.

Under de förutsättningar som rådde hade det inte kunnat göras bättre det kan jag lova. Vad gäller uniformerna så kan jag meddela att truppen transporterades till ett STÄNGT förråd som blixtsnabbt fick ordna fram utrustningen.

Jag kan lova att det inte var ett lätt uppdrag. Om ett år eller så när allt har lagt sig så lovar jag att komma med alla detaljer så att bilden klarnar för er som har synpunkter.

Fram tills dess kommer jag inte yttra ett ord till i debatten. Om inte annat av respekt för de individer som transporterades hem samt av respekt för deras familjer.

Snälla lägg ner den här debatten just nu. Många mäniskor sörjer, nästan alla svenskar är berörda, landet är i sorg, vi står mitt i en extrem händelse. Just nu är tid för sorg och stillhet - lät det vara så. Senare kan vi debattera huruvida min basker stukades rätt eller om det var rätt att FM skulle stödja med transporter och omlastning.

Döva sorgen hjälper inte.En väldigt många anhöriga/offer VILL prata om det.Många vill kritisera diskutera.Många vill älta i allt det otrevliga det är ett sätt för många människor att bearbeta sin sorg.

Låt oss bearbeta vår sorg på vårt sätt så kan ju ni som inte vill älta samma sak till död dagar gå och titta på andra trådar i detta STORA forum tack.

Sen behöver ju inte diskutioner sluta i bråk och hat.

Stil kan du efterfråga.Men att be oss att avsluta det finns ingen mening med.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...