Jump to content

REKRYTERING TILL FJS INSATSVERKSAMHET


Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Efter genomförd utbildning så tjänstgör man i FJS insatsorganisation under ett flertal år."

 

värnplikten börjar hänga lite löst.... :ak:

 

 

 

Edit:

 

Någon som vet hur många platser det handlar om ?

Edited by BUCK
Link to comment
Share on other sites

"Efter genomförd utbildning så tjänstgör man i FJS insatsorganisation under ett flertal år."

 

värnplikten börjar hänga lite löst.... :blink:

 

 

 

Edit:

 

Någon som vet hur många platser det handlar om ?

GU-förbandet och insatsorganisationen är två olika förband.

Link to comment
Share on other sites

Insats/beredskapsförbanden som organiseras nu, verkar vara ett stort steg mot en yrkesarmé...

http://www.s1.mil.se/nhqc/

Snart har väl varje disciplin inom försvaret sitt egna beredskapsförband, så nu är det bara att vänta på att beredskapskontrakten byts mot anställningskontrakt och vips så har vi ett yrkesförsvar...

Link to comment
Share on other sites

"Efter genomförd utbildning så tjänstgör man i FJS insatsorganisation under ett flertal år."

Nån som vet om det är heltidstjänstgöring på hemmaplan som gäller, eller har man civil sysselsättning om man inte är på uppdrag?

i stort sätt så gör du 1/3 jobb 1/3 ledigt och 1/3 utbildning

Link to comment
Share on other sites

"Efter genomförd utbildning så tjänstgör man i FJS insatsorganisation under ett flertal år."

Nån som vet om det är heltidstjänstgöring på hemmaplan som gäller, eller har man civil sysselsättning om man inte är på uppdrag?

i stort sätt så gör du 1/3 jobb 1/3 ledigt och 1/3 utbildning

Tack, men precisiering behövs.

 

Innebär det (i) 8+8 timmars jobb och resten vårda/sova eller (ii) 4 månader i Långtbortistan, 4 månader i Karlsborg och 4 månader på Handelshögskolan/playan?

Link to comment
Share on other sites

"Efter genomförd utbildning så tjänstgör man i FJS insatsorganisation under ett flertal år."

Nån som vet om det är heltidstjänstgöring på hemmaplan som gäller, eller har man civil sysselsättning om man inte är på uppdrag?

i stort sätt så gör du 1/3 jobb 1/3 ledigt och 1/3 utbildning

Tack, men precisiering behövs.

 

Innebär det (i) 8+8 timmars jobb och resten vårda/sova eller (ii) 4 månader i Långtbortistan, 4 månader i Karlsborg och 4 månader på Handelshögskolan/playan?

Ja du beror på vad politikerna lovar, om jag inte säger för mycket så lovade politikena ut fjs på uppdrag i 3 olika länder samtidigt under sista tiden så det vart inte så mycket ledigt för dom.

Link to comment
Share on other sites

"Efter genomförd utbildning så tjänstgör man i FJS insatsorganisation under ett flertal år."

Nån som vet om det är heltidstjänstgöring på hemmaplan som gäller, eller har man civil sysselsättning om man inte är på uppdrag?

i stort sätt så gör du 1/3 jobb 1/3 ledigt och 1/3 utbildning

Tack, men precisiering behövs.

 

Innebär det (i) 8+8 timmars jobb och resten vårda/sova eller (ii) 4 månader i Långtbortistan, 4 månader i Karlsborg och 4 månader på Handelshögskolan/playan?

Ja du beror på vad politikerna lovar, om jag inte säger för mycket så lovade politikena ut fjs på uppdrag i 3 olika länder samtidigt under sista tiden så det vart inte så mycket ledigt för dom.

Jag omformulerar mig. Säger man upp sig från sitt civila jobb om man antas, eller ligger man i beredskap på hemorten innan man åker ut?

Link to comment
Share on other sites

"Efter genomförd utbildning så tjänstgör man i FJS insatsorganisation under ett flertal år."

Nån som vet om det är heltidstjänstgöring på hemmaplan som gäller, eller har man civil sysselsättning om man inte är på uppdrag?

i stort sätt så gör du 1/3 jobb 1/3 ledigt och 1/3 utbildning

Tack, men precisiering behövs.

 

Innebär det (i) 8+8 timmars jobb och resten vårda/sova eller (ii) 4 månader i Långtbortistan, 4 månader i Karlsborg och 4 månader på Handelshögskolan/playan?

Ja du beror på vad politikerna lovar, om jag inte säger för mycket så lovade politikena ut fjs på uppdrag i 3 olika länder samtidigt under sista tiden så det vart inte så mycket ledigt för dom.

Jag omformulerar mig. Säger man upp sig från sitt civila jobb om man antas, eller ligger man i beredskap på hemorten innan man åker ut?

Heltids jobb i 2.5 år

Link to comment
Share on other sites

Insats/beredskapsförbanden som organiseras nu, verkar vara ett stort steg mot en yrkesarmé...

http://www.s1.mil.se/nhqc/

Snart har väl varje disciplin inom försvaret sitt egna beredskapsförband, så nu är det bara att vänta på att beredskapskontrakten byts mot anställningskontrakt och vips så har vi ett yrkesförsvar...

Just pricis vad jag tänkte :D

Vet du nåt mer om NHQC eller vad det nu hette...

finns ju ansöknings beskrining samt koder där... intressant tyckte jag, men i befattingskoderna finns det ju bara vakt plut c och ställföreträdande... inge soldater alls nästan... åsså 2 ksp skyttar eller nåt sånt... hmm, skumt.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Ace @ Nov 19 2003, 13:57 )

Insats/beredskapsförbanden som organiseras nu, verkar vara ett stort steg mot en yrkesarmé...

http://www.s1.mil.se/nhqc/

Snart har väl varje disciplin inom försvaret sitt egna beredskapsförband, så nu är det bara att vänta på att beredskapskontrakten byts mot anställningskontrakt och vips så har vi ett yrkesförsvar... 

 

 

Just pricis vad jag tänkte 

Vet du nåt mer om NHQC eller vad det nu hette...

finns ju ansöknings beskrining samt koder där... intressant tyckte jag, men i befattingskoderna finns det ju bara vakt plut c och ställföreträdande... inge soldater alls nästan... åsså 2 ksp skyttar eller nåt sånt... hmm, skumt.

 

Om ni skall söka till FJS insats så skall ni gå in på http://www.k3.mil.se/article.php?id=10160 ...NHQC som näms i föregående är internationella stabskompaniet som INTE har med FJS att göra :P . Men är ni intresserade av det med så är adressen http://www.s1.mil.se/nhqc/ :uzi

 

 

Edit: Fixade länken

Edited by Pbmin
Link to comment
Share on other sites

Även SSG kör en drive just nu:

 

http://www.mil.se/article.php?id=10142

www.mil.se / Vanliga frågor om SSG ...

 

 

 

Vanliga frågor om SSG och urvalsprocessen

 

 

 

Varför avbryter folk testveckan?

Många har förberett sig dåligt och inte förstått att fältdelen är en mycket hård, kall och tung jägarlik övning. I många fall sviktar den enskildes motivation att pressa sig utöver det vanliga.

 

Vad omfattar testet?

SSG meddelar bara moment enligt ovan, övriga tester hålls hemliga eftersom den enskilde inte skall kunna förbereda sig på allt.

 

Om jag misslyckas under testet kan jag söka igen?

Det får den enskilde svar på av ansvariga vid SSG.

 

Hur ser vardagen ut vid SSG?

För den personal som genomför grundutbildning hålls ett förhållandevis normalt arbetstempo, men naturligtvis med många övningar och en del kvällstjänster. Du är inte värnpliktig utan en framtida kollega under utbildning.

 

Hur lång är utbildningen innan jag kan börja som operatör?

Utbildningen är längre än ett år, exakt hur lång den är redovisas inte öppet.

 

Hur länge kan jag jobba vid SSG?

Tjänstens art gör att erfarenhet och rutin är viktigt. Därför vill vi att personalen stannar så länge som möjligt. Yrkesofficer kommenderas till SSG enligt normal rutin i Försvarsmakten, reservofficer tjänstgör normalt flera år efter genomförd grundutbildning.

 

Vilken lön och övriga förmåner har jag vid SSG?

Löner och övriga förmånder redovisas inte öppet. Lön och övriga ersättningar är anpassade till tjänstens art (övningar, beredskap, krav på deltagande i internationella insatser) etc.

 

Förväntas jag kunna tjänstgöra utomlands inom ramen för svenskt engagemang?

Ja!

 

Har jag beredskap när jag tjänstgör vid SSG?

Beredskapsgrader anges inte öppet. Men det ligger i tjänstens natur att den enskilde kan inställa sig förhållandevis snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju klart att det hela tiden blir svårare att rekrytera bra folk till våra SF förband, när jag mönstrade (95) så fanns det bara ca 3000 utav ca 50000 som hade hälso grupp A01 vilket är kravet till SSG/FJS/KJ/RÖJ-DYK mm. Hur många utav dessa skulle vara intresserade utav sådan tjänst? Sedan så tycker jag att det vore optimalt med att vi skulle ha uppsatta och stående förband med yrkes folk.

 

Om ni går in på FJS hem sida så kommer ni att se en kille som tillhör FJS PARPEN (en gammal KJ), mig veteligen så har dom under en viss tid rekryterat folk från andra förband, vilket bara är ett plus.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju klart att det hela tiden blir svårare att rekrytera bra folk till våra SF förband, när jag mönstrade (95) så fanns det bara ca 3000 utav ca 50000 som hade hälso grupp A01 vilket är kravet till SSG/FJS/KJ/RÖJ-DYK mm. Hur många utav dessa skulle vara intresserade utav sådan tjänst? Sedan så tycker jag att det vore optimalt med att vi skulle ha uppsatta och stående förband med yrkes folk.

 

Om ni går in på FJS hem sida så kommer ni att se en kille som tillhör FJS PARPEN (en gammal KJ), mig veteligen så har dom under en viss tid rekryterat folk från andra förband, vilket bara är ett plus.

Vilken kille menar du?

 

Om du menar dom i permis unform så har den killen enligt Infochefen där avbrutit KJ tjänst pga skada/sjukdom och sedan fått en plats vid FSJ med värnpliktiga.

Om det är en annan bild så vill jag ha vägleding... vart hittar man bilden? :baskerHV:

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Om ni går in på FJS hem sida så kommer ni att se en kille som tillhör FJS PARPEN (en gammal KJ), mig veteligen så har dom under en viss tid rekryterat folk från andra förband, vilket bara är ett plus.

Det står klart och tydligt att de rekryterar från HELA Försvarsmakten! Detta är mig veterligen inget unikt för denna rekryteringsomgång utan så har det varit från start, dock om möjligt något mer tydligt nu.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha helt rätt, jag gjorde bara ett antagande. :baskerHV:

Hmm... Ja, ska man lita på personen som svarade på mitt mail så är det så, en vanlig värnpliktig som fick avbryta A-dyk pga skada som senare fick fortsätta vid FSJ istället. Någon annan på forumet har snackat om detta, vad jag inte tillförde den tråden som jag kan göra nu är att han ryckte in året efter han avbröt.

Inte flera år som det diskuterades om i en tråd som handlade om att göra om vpl.

 

Men på K3 säger dom iaf att han av bört och fick påbörja tjänst hos dom istället, året efter. Anledingen va att jag va nyfiken på vad folk som gör om värnplikten har för skäl, men tydligen så fullgjorde han inte sin GU vid KJ.

 

Sen om han är i PARPEN eller inte har jag dock ingen aning om...

 

Tycker personligen att ett sånt antagen är liiiite väl... :P

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Tänkte slänga ut en fråga till er alla, hur får man till den där lilla bilden som så många har t.ex Panzerfaust hunden??

OT

 

Klicka på "min kontrollpanel" och sen "Ändra avatarinställningar" där fixar du den bilden. Antignen länkar du en bild från en site som stödjer länkning, eller så laddar du upp en egen.

Din avatar får inte vara större än 80 gånger 100 pixlar. Uppladdade avatarer från din dator får inte vara större än 20 KB.

De följande filtyperna är tillåtna: gif .jpeg .jpg .swf .png

 

/ BlåGul

Link to comment
Share on other sites

En nackdel som jag hört från FJS PARPEN är att det är ett mkt högt tidsutag, vilket gör det ganska svårt för oss som har familj. En bra sak är att dom står för boendet, dock så får man dela det med en stridsparskamrat. Men det kan ju IOF vara mysigt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...