Jump to content

REKRYTERING TILL FJS INSATSVERKSAMHET


Recommended Posts

Ang. KJ-killen på K3 hemsida så har han avbrutit sin vpl på kj efter skada precis som Panzerfaust skrev.

 

Ang. ev. förmåner, tester, arbetstider beredskap mm.

Detta är saker som är föränderliga! Detta gäller både SSG och IK/FJS.

Är ni sugna på att verkligen veta så sök, det värsta som kan hända är att ni inte blir kallade!

banner_fjs2.jpg

Nu ligger det dessutom en "banner" om IK/FJS på K3s hemsida sida

(huvudsidan längst ner 21/11)

Dock få jag be er att SLUTA att gissa om de ovannämnda sakerna, om ni nu får möjlighet att komma dit, ja då yttrar ni er inte om detaljer efteråt i alla fall.

 

 

 

//C

edit ändrat länk tillfogat bild

Edited by 69:an
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är ju klart att det hela tiden blir svårare att rekrytera bra folk till våra SF förband, när jag mönstrade (95) så fanns det bara ca 3000 utav ca 50000 som hade hälso grupp A01 vilket är kravet till SSG/FJS/KJ/RÖJ-DYK mm. Hur många utav dessa skulle vara intresserade utav sådan tjänst? Sedan så tycker jag att det vore optimalt med att vi skulle ha uppsatta och stående förband med yrkes folk.

 

Om ni går in på FJS hem sida så kommer ni att se en kille som tillhör FJS PARPEN (en gammal KJ), mig veteligen så har dom under en viss tid rekryterat folk från andra förband, vilket bara är ett plus.

 

 

På din profil står det

 

"Lumpen inom vilken gren ? Amfibie

Mil. Grundutbildning: KJS MPJ O.S.V"

 

Kan du förklara för mig hur du lyckats med konstycket att

göra din vp som KJ och MPJ?

 

O.S.V? Vad blev du mer utbildad till i försvaret? :camo:

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alltså måste fråga...är det nån som har sökt? Är fruktansvärt sugen men snabbmarsch 2 mil? Vi som legat på amf vet hur bara 3,5 km är...(lite längre för Kj). Är bara nyfiken på om nån har tagit sig i kragen och anser att dom kommer klara kraven? ;)

Link to comment
Share on other sites

Alltså måste fråga...är det nån som har sökt? Är fruktansvärt sugen men snabbmarsch 2 mil? Vi som legat på amf vet hur bara 3,5 km är...(lite längre för Kj). Är bara nyfiken på om nån har tagit sig i kragen och anser att dom kommer klara kraven? ;)

20 km snabbmarsch på 2 tim och 20 min, är tungt men absolut inte någon omöjlighet - Jag vet av egen erfarenhet. SÖK!

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det har man svårt att få folk (när det gäller SSG), annars hade man inte rekryterat öppet nu för tredje, fjärde terminen. Får nog en del papphattar som söker. Har man någorlunda förutsättningar och referenser så kommer man nog få åka på test.

Som jag har förstått det är det absolut viktigaste att man passar in, du ska kanske bli deras kollega i ett antal år och har du ingen social kompetens eller noll humor så tror jag inte att man har mycket att hämta. En sån arbetskollega vill ingen ha dessutom inte när man lever och jobbar på det sättet.

 

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Alltså måste fråga...är det nån som har sökt? Är fruktansvärt sugen men snabbmarsch 2 mil? Vi som legat på amf vet hur bara 3,5 km är...(lite längre för Kj). Är bara nyfiken på om nån har tagit sig i kragen och anser att dom kommer klara kraven? ;)

Ang 20km på 2.20h

 

på IK/FJS står det

 

"Snabbmarsch 20km med kängor på 2h 20min"

 

dvs ingen NU som vi körde med på AMF/KJ

 

då hade vi ju sandsäckar i ryggorna alt vanliga NU den väger ändå 20-25kg med Ak5an.

 

Span körde 20km snabbmarsch när vi var placerade ute på utö ett par veckor. De körde med su(botswanan, eller va fan den heter).

 

Jag tror kravet på "möstringen" är 20km snabbmarsh med overall och kängor under den nämnda tiden.

 

Varefter träningen byggs upp efter inryck och man till slut ska kunna köra 20km snabbmarsch med NU och samma tidskrav.

 

/Håkan

Edited by SGT Jakobsson
Link to comment
Share on other sites

Som Sgt J redan nämnt så är det troligt att det är ett test utan packning för att sedan "byggas" på med mer utr.

 

Mer om förberedelseer och träning finns här

Träning inför Förtest

samt här

Vad årets FJS klarar!

 

klipp från sista länken (test i September inryck i Juni)

 

"20 km löpning i uniform, kängor, stridsutrustning:

Under 1h 45min: 3 stycken

(September, krav 2 h 20 min) 1h 45min - 2h 00min: 27 stycken

2h 00min - 2h 10min: 6 stycken"

 

Så nu vet ni ännu mer mot vad ni måste träna!!

Alla som skall placeras/ingå på FJS skall klara kraven för Örnen!

 

källor: internet samt CFJS komp.

 

@LYNX, i en annan tråd har LtS skrivit om hur han AVBRUTIT kj utb. pga trafikolycka, dock inget om hur långt i utb han kom?! LtS förklaring

Personligen tycker jag att den lämnar en del att önska!

 

Ha det!

//C

Link to comment
Share on other sites

Jag tror kravet på "möstringen" är 20km snabbmarsh med overall och kängor under den nämnda tiden.

Det måste väl rimligen vara med vapen och stridsutrustning?

 

EDIT: 69:an hann reda ut begreppen före mitt inlägg.

Edited by Fbj972
Link to comment
Share on other sites

Jag läste fyskraven för FJS insatskompani och måste säga att grundkraven inte var sådär jättesvåra. Visst inser jag att de bara är "grundkrav" att kraven sedan för att klara utbildningen är högre men ändå.

 

Jag förutsätter att alla tester görs på samma dag vilket gör det hela något svårare men inte så jätteimponerande.

 

Någon som vet om de har ytterligare fyskrav i mönstringen eller iaf någon form av uthållighetsövning eller "jobbigt" moment?

 

10 km terränglöpning på 48min (kuperad terräng)

7 uppdragningar i bom från raka armar

Klädsim 200m

Snabbmarsch 20km med kängor på 2h 20min

Krav på hög fältduglighet med ryggsäck och orienteringsförmåga

Link to comment
Share on other sites

@ronnin

Testerna genomförs under mer än ett dygn, så mycket kan jag säga.

Tro inte för ett ögoblick att detta är en "saft o bulle" uttagning!!!

Alla som skall tjänstgöra skall klara högt ställda krav som är relaterade till verkligheten och kommande tjänst.

 

Att tro att man ska klara tjänsten bara för att man klara grundkraven med nöd o näppe är att be om problem.

Men med marginal till kraven och mycket vilja så går det säkert bra.

 

Är ni intresserade så sök, tveka inte. Det värsta som kan hända är att ni kommer in ;)

 

//C

källa: tillförlitlig om jag säger så... :((

Link to comment
Share on other sites

Jag tror absolut inte att det är en "saft och bulle" uttagning. Dessutom kan jag tänka mig att de verkliga "kraven" är betydligt högre än grundkraven.

 

Som du skriver, att precis ramla igenom är att be om att misslyckas i den verkliga antagningen längre fram (kanske). Jag tycker bara att ex 7 chins är lite lite och 200m klädsim lite kort. Visst löpningen och snabbmarschen suger musten ur en ordentligt men fan lite fler chins skall man väl klara och lite längre simning också?

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att styrkan i fält är väldigt viktig. Bara för att man har bra fys betyder inte det att man är stark i skogen.

 

 

Edit: strök och skrev om

Edited by M203
Link to comment
Share on other sites

@ronnin

Det är pull-ups och inte chins, jag håller med om att 7st är lite få om man är torr, varm, mätt och dessutom nyäten.

Man kanske inte alltid är just det ("TVM" alltså) när de olika momenten genomförs...

Det finns dessutom olika jobbiga sätt att klädsimma 200m!

 

@ev. sökande

Träna inte bara fysiken utan också den mentala biten.

Pröva att gå länge, utan mat blöt och kall. Utsätt er för prövningar.

Tänk på att FJS motto är, VILJA - MOD - UTHÅLLIGHET!!

Det finns en anledning.

Se kraven som en absolut lägsta nivå för att ens tänka på att söka.

Det är inte fysen bara som avgör, givetvis genomförs det andra typer av tester också, annars skulle ju tidigare utlandtj., livserfarenhet, specifika kunskaper mm. tappas till förmån för superathleter om ni förstår vad jag menar.

 

Lycka till

//C

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett antal saker som ni bör förså om ni skall söka FJ/IK

 

1: Samtliga krav som finns att läsa är absoluta minimekrav....

2: Det är en lång test. flera dygn där huvudelen av dygnen bedrivs i fällt, med mycket, jag betonar mycket tröttsamma testmoment...

3: Ni kan prestera bra under testerna men den viktigaste är att dom som är där nu, anser sej vilja göra skarpa uppdrag (strid) med er, för det är syftet till att ni skall vara där.

4: Det kommer att vara många sökande till få platser, så det är svårt att bara få komma till testerna.

5: Bara för att man klarar dom fysiska testern är man inte inne. Det är en veckas medecinska och psykologiska tester kvar där ytterigare en viss procent kommer sollas bort...

 

VILJA MOD UTÅLLIGHET

 

Viljan att göra något,

modet att våga göra det,

uthålligheten att orka göra det - även under det största påfrestningar

 

/ B

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För mer info om antagning etc till SSG rekommenderas läsning av senaste armenytt. Där understryks vikten av att det är den mentala biten som är viktigast. Läser man mellan raderna kan man dra slutsatsen att det kan tullas något på andra bitar dvs fysiska men aldrig på den mentala.

Hursomhelst så tolkar jag artikeln som att SSG har lite rekryteringsproblem.

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är scanner och digitalkamera hos mojjan så jag kan inte göra något av det. Tror jag får tillbaka kameran snart men å andra sidan har säkert mil.se lagt upp den redan då. Intressant artikel, heter förövrigt elitsoldater sökes. Som jag vetat sen innan är grunden för testerna en en övning i skogen. Sedan bedöms varje person från fall till fall utifrån erfarenhet, kompetens etc. En högskoleexamen inom vissa ämnen verkar utan tvekan vara ett stort plus.

En sak som var extra intressant är "alla tjänster kräver inte monsterfysik. I organisationen finns befattningar inom samband, sjukvård, IT, minröjning där yrkeskunskap och kompetens väger tungt. - En del av de som rekryteras till stöd och ledningsfunktioner deltar endast i vissa delar av utbildningen, säger han." Verkar vara en intressant organisation helt klart.

 

Och för en del här på forumet så gäller kanske detta citat "- Vi ser helst att de har några års livserfarenhet mellan genomförd värnplikt och uttagningsprov, säger han."

 

Ha det

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
tänkte väcka väcka denna tråd till liv

 

är det någon som sökte till FJS insatskompani?

Det tror jag nog att det var någon som gjorde. Vore ju katastrof ifall de stod där med 0 sökande. :D

Link to comment
Share on other sites

tänkte väcka väcka denna tråd till liv

 

är det någon som sökte till FJS insatskompani?

Det tror jag nog att det var någon som gjorde. Vore ju katastrof ifall de stod där med 0 sökande. :)

:D

 

 

om vi säger så här, var det någon från forumet som sökte

Link to comment
Share on other sites

Guest Old No.7
tänkte väcka väcka denna tråd till liv

 

är det någon som sökte till FJS insatskompani?

Det tror jag nog att det var någon som gjorde. Vore ju katastrof ifall de stod där med 0 sökande. :D

:lol:

 

 

om vi säger så här, var det någon från forumet som sökte

:D

eller

:D

eller

:lol:

 

Ja låt oss höra nu alla som ska söka...

 

 

They still amaze me

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...