CarlT Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 Nån som har en bra sida med fakta om Rangers (Delta?) utrustning i Somalia? Har ni nån sida som säljer grejer är det ju ännu bättre! ;) (Och ja... jag vet att jag är lite sjuk i huvudet. Men det är väl ändå själva definitionen av en MÖP, inte sant?`) Quote
bobbyk Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 Öhh.....hmmmm, ja DU ÄR SJUK I HUVET. Men det är lungt. VI HÄR ÄR ALLA SJUKA I HUVET. Nej, skämt åsido. Jag vet inget om en bra sida som behandlar utrustingen hos Rangers och Deltas i Somalia. Däremot så var det Blackhawk industries som utrustade skådespelarna i Blackhawk down. Deras sida är: www.blackhawkindustries.com Vet själv väldigt lite om utrsutning hos dem under deras mission, men de hade i alla fall en blandning av gamla 6-color (choco-chip) desert BDU:s och nya tri-color (coffe-stain) desert BDU:s. Vapnen var hos Rangers vanliga M16A2 som ibland hade M203:or. Dessutom användes förmodligen både ksp M60 och ksp 90 (känner ej till den amerikanska beteckningen). I filmen hade Deltas M4:or och M14 snipergevär. Vet faktiskt inte mycket mer. Quote
Sytare Posted November 16, 2003 Report Posted November 16, 2003 (edited) Läser man Mark Bowdens bok så får man inte mycket ledtrådar alls... Visst, dom hade M60, M249 SAW (KSP 90), M16A2, M203 GRT, CAR-15's (alltså, det som senare blev M4 när man häktat på picatinny-skena för bärhandtaget), det var tydligen väldigt få Delta som använde M14-geväret i alla fall. Piloterna fick ut MP5'or. DELTA's CAR-15 bössor var i många fall utrustade med surefirelampor med ett mera provisoriskt montage som häktades fast på bössorna (nämns gör även UV-filter som dom försökte sätta på inför mörkerstriden) Delta använde sig tydligen också av den s.k. Masterkeyen, en Remington 700 monterad under en CAR-15 (som användes för att sabba en dator Granatsprutan Mk.19 användes P-skottet M72 LAW nämns... Alla gubbarna hade ju tillgång till skyddsvästar, men det var inte dom så nu välbekanta Interceptor-västarna. Ska ta och ögna igenom boken igen vid tillfälle. En sak till, inför operationen den 3:e oktober så hade i alla fall Delta's försett sig med en då helt nylevererad 5.56 ammunition med pansarbrytande egenskaper. Den gjorde ack så lite nytta gentemot oskyddade Somalier. Edited November 16, 2003 by Tollen Quote
xteam Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Ska ta mig en titt på 7 timmars extramaterialet på min BHD - Deluxe edition och se om man får några ledtrådar. Fanns en massa dokumentärgrejs från '93 med där och så. Återkommer när jag kollat på det. xteam Quote
Ful Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Varför använde de AP mot dåligt utrustade milissoldater? Quote
Guest Triggerpuller Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Det var den enda am som hade skickats till dem.... Quote
Peo Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Varför använde de AP mot dåligt utrustade milissoldater? Dyr ammo är bra ammo kanske. Quote
Ful Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Ok, tänkte mer på varför de bara fick sådan am. Quote
Speedster Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Vad jag har hört så ska den utrustning som används i filmen vara så likvärdig som möjligt som den som användes -93. Så det är väl bara att kolla på filemn vad det är dom har. Finns också nån sida om filmen och den verkliga händelsen där dom intervjuar dom som var med. Där pratar dom en del om utrustningen kommer dock inte ihåg URL:en men sök efter det på nätet. Quote
kronvrak Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Sök efter en lista med medal of honor citaten, där nämns en del om vilka olika typer av vapen som förekom har jag för mig. Quote
Guest Triggerpuller Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Shughart hade en CAR-15, Gordon en M-14, han var den ende i hela skvadronen som använde detta vapen. Skateboardhjälmen som Delta använde finns att köpa på:D-gear Quote
nastyheadwound Posted November 17, 2003 Report Posted November 17, 2003 Här är skyddsvästarna som i.a.f. Rangers använde sig av (vet inte vad Delta kör med), kallad Ranger Body Armor: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/rba.htm Olikt nuvarande Interceptor-systemet (eller svenska kroppsskydd 94) har den bara keramplåt på framsidan. Quote
Smeghead Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Delta använde sig tydligen också av den s.k. Masterkeyen, en Remington 700 monterad under en CAR-15 (som användes för att sabba en dator Man får leta efter bättre dyrk Quote
Protiwa Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Skateboardhjälmen som Delta använde finns att köpa på:D-gear 595:-!? Den finns även och är BILLIGARE i en vanlig STADIUM butik. Quote
ArvidA Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 (edited) Jovisst...men då är det inte Pro-tec. Pro-tec är dyra......Kvalité kostar. Edited November 18, 2003 by Max Quote
Protiwa Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 (edited) Jovisst...men då är det inte Pro-tec. Pro-tec är dyra......Kvalité kostar. Jodå! Det är Pro-Tec, har själv varit inne och fingrat på dom. Har funderingar på att köpa en, och sätta ihop en Delta uniform till samlingen. Har för mig att den ligger på 395:- ,200:- billigare än på den rekomenderade sidan. Edited November 18, 2003 by Protiwa Quote
Guest fuzzie Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 (edited) Jag vet inte hur korrekt följande är men du kommer nog att bli ganska lik iaf Delta Force: kläder: -3-color dessert BDU -Protec classic skate -Svarta kängor -Nomex flight gloves Utrustning: Alternativ 1. Svart väst Alternativ 2. -Grön ranger H-harness -Grönt pistolbälte -Grön buttpack -Lite småfickor -"Chest pouches" Förutom det ovanstående är ett dropleg hölster och ett par knäskydd lämpligt, samt ett par ESS goggles Ranger Kläder -3-color dessert BDU -PASGT hjälm med 6-color hjälmdok Utrustning: -"RBA" Ranger body armor -SWD goggles -LC-sele med valfria fickor Sedan kan man ju leta efter detaljer å så Men detta är nog ungefär vad som behövs. Ni får gärna rätta mej om jag har fel! Edited November 18, 2003 by fuzzie Quote
Torak Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Dessert BDU? Glassfargad, eller? Nej, nu ska jag inte vara elak... pa engelska finns det ju skillnad pa "desert" och "dessert" - "desert" ar oken, %2 Quote
ArvidA Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Protiwa, jag är rättad. Tackar. *Genomför genast 40 böj-sträck på knogarna* Quote
Bamse Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Kanske ska ha äkta US Army "nametapes" och gradbeteckningar till din BDU..... Ta en titt på denna sidan. http://www.1800nametape.com/ Har testat att beställa namnband därifrån för skojs skull till Chimidan, funkade jättebra. Leverans inom 2 veckor och faktiskt avsevärt billigare än att köpa svenska namnband. Quote
CarlT Posted November 19, 2003 Author Report Posted November 19, 2003 Vilka kängor och västar tror ni Delta kan ha använt? Dvs. i filmen. Ingen kan ju säga vad de hade i verkligheten om man inte var där och såg dem. Quote
M203 Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Om du vill ha exakta svar på din fråga om utrustning kan du besöka www.bhd93.com Här hänger ett gäng av de rangers, csar medlemmar och 10th mountain som var med i somalia, forumet är inte så aktivt längre men här finns säkert det du vill veta. Om du inte hittar vad du letar efter med hjälp av SÖK funktionen kan du ju starta en tråd. Ha det Quote
Fbj972 Posted November 19, 2003 Report Posted November 19, 2003 Man får leta efter bättre dyrk Totalfräsch! Quote
Guest fuzzie Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 CarlT: Det som användes från BHI var Urban Assault DOAV Omega EOD .223 Chestpouches Ranger H-harness Kängor tar man ju alltid de som är bekvämast . Annars kan man ju tänka sej att det var US army bootsen Quote
Guest fuzzie Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 Eftersom du frågade vad det var de hade för västar i filmen så skrev jag det. Blackhawk tror jag inte existerade -93 överhuvud taget Quote
bobbyk Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 SANT! DOAV fanns inte 1993! En efterkonstruktion, som så mkt annat. Quote
SISU Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 En känga som det är troligt att dom använde är Jungel kängan (Vietnam kängan) Quote
nsky_517 Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 Rangers använde desert kängan. delta använde svarta kängor, kan tänka mej den svarta djungel kängan också Quote
CarlT Posted November 20, 2003 Author Report Posted November 20, 2003 Tycker det är ganska intressant att en film (som visserligen är gjord främst i kommersielt syfte)) som ska vara "verklig" inte äns har fått utrustningen rätt. Quote
Recommended Posts