Jump to content

Diplomatshit

Alexandersson

Recommended Posts

Posted

Oki får väl ta och ändra inlägget efter diverse påtryckningar..

Hur fungerar det för en polis om han tex skulle försöka gripa en person med diplomatstatus osv...

Vilka rättsliga påföljder kan diplomaten få osv¨?

Att notera är att ja för tillfället nyss öppnade en starköl, hoppas ja inte överstiger promillegränsen på forumet bara :o

Posted

Asså, så här det typ. De har en grejj som kallas diplomatisk immunitet och den skitgrejjen gör att de inte kan få skit för olagliga grejer de typ gjort i sverige. Däremot kan de bli utslängda till sitt shit land.

Sen finns det olika nivåer av den grejjen så alla har inte typ full immunitet.

Hittade lite skit om det här: Länk

Posted

Visst är det exakt som Limp säger. Ett par snabba tillägg bara.

Den diplomatiska immuniteten omfattar de diplomatiska företrädarna, deras arbetsplatser, privatbostäder och egendom. En diplomat kan inte tvingas att avlägga vittnesmål eller infinna sig i domstol. Även en diplomats familj har samma immunitet som diplomaten.

Förutom att förklara en diplomat som persona non granta finns möjligheten att begränsa den diplomatiska beskickningen för att bestraffa brott som begåtts av person diplomatisk immunitet. Är man riktigt förbannad kan man som en sista utväg avbryta de diplomatiska förbindelserna.

Begår diplomat mer allvarligt brott kan alltid den sändande staten häva immuniteten så att diplomaten kan ställas inför rätta. Immuniteten tillhör inte diplomaten utan den sändande staten.

En konsul däremot åtnjuter endast immunitet för tjänstehandlingar.

Immuniteten undantar INTE diplomaten från att ersätta de skador som han orsakar eller kompensera förluster som han orsakar på grund av avtalsbrott.

Posted
En diplomat kan inte tvingas att avlägga vittnesmål eller infinna sig i domstol.

Kan vi vanliga dödliga tvingas till det?

Posted

Visst kan vi det. Nemas problemas. Kan tom med bli hämtade av farbror blå, för inställelse i rätten. Även till förhör. Kan tom få böta om man uteblir från rättegång.

Edit: tillägg.

Posted
:P  :D Ja har intagit rusdryck för tillfället! :=o  va ja satt o funderade på var hur de fungerar med sånan här diplomatbilar o ambassader osv..

Min gode vän Mike som är Sheriff har berättat att man inte får stoppa diplomatbilar osv..  Inte äns oom dom gjort nått brott o shit..

ahja nå¨n som vet hur de ligger till..=?

Räknas dessa grejjer som främmande makts grejjer o således får man inte stoppa skiten o visitera ryssen eller va de nu är för grejjer=?

Nu ska ja gå ner på krogn en liten sväng.. hadet kalas mina vänner :D  :D  :(

[Lite OT]

Alexandersson...

Du har uppenbarligen varit medlem ett tag, så jag trodde att du visste bättre.

När du skriver i en tråd/startar en ny tråd tänk på följade två saker:

*1. Skriv aldrig när du är berusad.

*2. SKRIV ALDRIG NÄR DU ÄR BERUSAD!

Order som följer: När du nyktrat till. Nyttja "ÄNDRA" knappen som finns ovanför varje inlägg, rätt till dina inlägg så de blir läsbara.

[/Lite OT]

//Yman, moderator

Posted

Men en diplomat kan åtalas i Sverige om han vid tidpunkten då brottet begicks inte har rätten att hävda straffsrättslig immunitet.

Visa diplomater kan endast hävda straffsrättslig immunitet i tjänsten. Kan som exempel nämna ett tillfälle där polisen grep en diplomat som var grovt rattonykter. Denna diplomat var enligt UD på semester! Kan nämna att han endast hade immunitet i tjänsten. Påföljd: Åtal!

Dock finns det diplomater som har fullständig straffsrättslig immunitet.

(ID-kort märkt CD, CD F)

Lättast att kontrollera detta gör man genom att kontakta UD.

Posted

Haha vilka inlägg man har författat under gårkvällen, måste vart redigt jävla full när ja skrev skiten :blink: jaja de var ju ingen hit o vara full på forumet har ja upptäckt.. Ska förhopppningsvis inte inträfa igen :P

Posted

Vill minnas från skyddsvaktsutbildningen att personer med diplomatisk immunitet fortfarande lyder under skyddslagen, men jag är högst osäker. Är det så? Eller tvärtom?

Posted
Order som följer: När du nyktrat till. Nyttja "ÄNDRA" knappen som finns ovanför varje inlägg, rätt till dina inlägg så de blir läsbara.

Varför skall Alexandersson rätta sitt inlägg?

Jag har sett inlägg med betydligt sämre stavning och språk, skrivna av personer som vid tillfället får förmodas inte har varit berusade. Inlägg i vilka blå/gul istället för att anmärka på det bristfälliga språket valt att kritisera personen som påpekar felen. Detta har även diskuterats här på forumet för inte allt för länge sedan, en diskussion som ledde fram till att det språkliga minsann inte var viktigt alls. Det var vad skribenten med bristfällig svenska försökte säga som var av avgörande roll.

Vad jag efterlyser är konsekvens! Antingen rättar samtliga sina inlägg annars ingen alls.

Eller kan det vara så att ni kör en folkhälsokampanj och har som mål att förmå Alexandersson att sluta kröka på söckendagarna?

(Nu kan ni börja anmärka på stavfel och andra språkliga fel i detta inlägg…… )

Posted

Det stämmer nog att polisen inte får slita en rattfull diplomat ur en CD-märkt bil. Men det finns inga hinder att blockera bilen med exempelvis en polisbil bakom och en framför så att den berusade diplomaten inte kan fortsätta sin vingliga framfart. Denna taktik tror jag att Stockholmspolisen har använt sig av några gånger.

Posted

Sådär.

Rifleman/Medic och Alexandersson, ni har fått varsitt PM.

Nog skrivet om berusning osv. i denhär tråden.

Återgå till topic.

//Yman, moderator

Posted

Som skyddsvakt kan jag ej gripa/avvisa/omhänderta/visitera en diplomat med straffsrättslig immunitet. Detta tog man upp senast jag var på utb.

Men det åligger också en person som har straffsrättslig immunitet att

visa gilltig ID-handling utfördad av UD där hans diplomatiska status står angivet.

Innan han har visat denna är han för mig som vilken privatperson som helst.

Dock brukar de vara väldigt snabba på att få fram ID-kortet..............

Därefter kan jag endast (som skyddsvakt) försöka hindra fortsatt brottslig verksamhet, notera ID-nummer samt kontakta polis.

Posted

Får polisen hindra pågående brott som begås av en med diplomatstatus?

Posted
Som skyddsvakt kan jag ej gripa/avvisa/omhänderta/visitera en diplomat med straffsrättslig immunitet. Detta tog man upp senast jag var på utb.

Men det åligger också en person som har straffsrättslig immunitet att

visa gilltig ID-handling utfördad av UD där hans diplomatiska status står angivet.

Innan han har visat denna är han för mig som vilken privatperson som helst.

Dock brukar de vara väldigt snabba på att få fram ID-kortet..............

Därefter kan jag endast (som skyddsvakt) försöka hindra fortsatt brottslig verksamhet, notera ID-nummer samt kontakta polis.

Avvisa och avlägsna bör du väl få göra som skyddsvakt, eller?!

Man skall också skilja på (straffrättslig) immunitet och okränkbarhet. Som är olika grader av "diplomatshit".

Militär personal får hindra en person som åtnjuter immunitet eller okränkbarhet från att begå brott. Denne kan exempelvis avvisas eller avlägsnas, om det är nödvändigt för att förhindra brott, förutsatt att den som ingriper i övrigt är behörig att vidta åtgärden. Man får däremot inte ta om hand personens tillhörigheter.
  • BlåGul -1
Posted
Lite OT men ja anser att man borde få vara packad på forumet under samtliga dagar under året--

Självklart får du det. Du kan läsa hur mycket du vill. Du kan skriva hur mycket du vill också, förutsatt att det inte blir en massa strunt.

Ditt senaste inlägg är strunt.

För att du ska slippa behöva fundera på vad som är strunt eller inte, så har vi avaktiverat din rätt att posta inlägg tills framåt lunchtid imorgon, då vi hoppas att du nyktrat till.

Ha en trevlig fest!

Guest Dreaden
Posted

Men hur funkar det med diplomater? Hur kommer det sig att dom kan vara så onda i non annan land utan att åka fast? ;)

Posted
Men hur funkar det med diplomater? Hur kommer det sig att dom kan vara så onda i non annan land utan att åka fast? ;)

Tänk att du är diplomat och representerar ditt hemland ADAM i den mycket ociviliserade bananrepubliken BERTIL.

Den totalitära staten i BERTIL tycker att din regering hemma i ADAM lägger sig på tok för mycket i BERTILs angelägenheter och låter därför sin polis trakassera dig och sätta dit dig för jaywalking och att du fiser på allmän plats osv.

Du blir lessen och ringer hem och berättar detta och dina homies svarar med att behandla BERTILs diplomater på samma sätt, i värsta fall urartar det till krig, i bästa fall så sitter respektive lands diplomater utan att göra nån som helst nytta.

Men, då kommer plötsligt alla överens om att det är aja-baja att jiddra med andra länders diplomater, och om det mot förmodan (tror inte att man kan vara stolpskott 1. graden om man blir utsedd till diplomat) begås brott så blir det väldigt pinsamt för vederbörandes hemland och han/hon blir hemkallad illa kvickt.

Och för varje diplomat i Sverige som kan vara "ond" så finns det en svensk diplomat som kan vara "ond" i hans/hennes land.

Posted

Polisen måste fåga ambasadören eller konsuln om tillstånd att få gå in på båter ller ambasader å kunsulat, eller om dom till kallar polis så får man gå in.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...