Jump to content

FJS' tross

Guest trössen

Recommended Posts

Guest trössen

Jag ryckte in 5/8 för att göra ~3 månaders gsu, för att sedan flyttas till FJS' tross. Nu har ju dom muckat och det komemr ju inte nya förrän nästa år. Va fan händer egentligen? Skall jag gå runt och städa deras logement eller?

Visst jag kan fråga mina befäl, men jag vill hellre ha lite kött på benen innan jag gör det.

Guest trössen

Befäl då eller?

Det kan ju inte vara speciellt många.

Jag har ju fått höra att jag skall få åka runt på FJS-övningar i hela Sverige; bla deras vinterutbildning i arvidsjaur.

Har värnplikitiga FJ någon tross då?

Du kanske har råkat ut för det som många andra här tydligen också har, nämligen Pliktverket och deras bristande information.

Det finns nog tillräckligt många befäl för att dom ska behöva en tross. Hur många är ni i trossen?

Allt detta är spekulationer och inget annat!

Guest trössen

Informationen har varit MYCKET bristfällig.

Men vad sysslar befälen på FJS med under den tid som inga jägare utbildas? Tränar?

Eller är det yrkesofficerare som har övningar?

Ähhh jag är kass ;)

Nja, vpl får inte användas i skarpa uppdrag utomlands under GU. Bara som anställd för ett utlandsuppdrag via Swedint senare.

Så du kommer inte att få en gratistripp till Afghanistan eller dylikt.

Tänkte mer på om beredskapsstyrkan övar regelbundet, tex i Arvidsjaur, och då behöver en trosstyrka med sig.

Å andra sidan kan pliktverket ha strulat till det...

De har två tre man som bland annat förflyttar övningsmtrl. till och från flygfält alt. övningsområden. Du lär nog få serva Insatskompaniet och övrig verksamhet som sker på skolan under tiden som inga vpl. är där. Nästa kull kommer ju som bekant i nästa vår. det är vad jag vet aif.

Jag har en känsla av att du inte berättar allt. Finns det något förband med så ärliga befäl som på FJS? Frågar du dina befäl så får du nog reda på hur det egentligen ligger till. Gör det innan allehanda personer börjar apekulera vilt om saker de inte vet något om på forumet.

Så om du nu är placerad på FJS och frågar dina befäl så får du svar på dina frågor. Var är du placerad nu?

FJS nyligen var nere i Afghanistan (tror inte det var vpl) så bör de ha en "beredskaps styrka" bestående av yoff.

troligtvis är det dem du ska serva.

Nä men sluta gissa och spekulera nu. Ingen av oss vet ju ändå. Eller?