Guest trössen Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Jag ryckte in 5/8 för att göra ~3 månaders gsu, för att sedan flyttas till FJS' tross. Nu har ju dom muckat och det komemr ju inte nya förrän nästa år. Va fan händer egentligen? Skall jag gå runt och städa deras logement eller? Visst jag kan fråga mina befäl, men jag vill hellre ha lite kött på benen innan jag gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Bara för att årets kull har muckat så är det ju inte tomt på FJS. Det finns ju fallskärmsjägare som inte är vpl och dom behöver också en tross. Eller hur? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest trössen Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Befäl då eller? Det kan ju inte vara speciellt många. Jag har ju fått höra att jag skall få åka runt på FJS-övningar i hela Sverige; bla deras vinterutbildning i arvidsjaur. Har värnplikitiga FJ någon tross då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Du kanske har råkat ut för det som många andra här tydligen också har, nämligen Pliktverket och deras bristande information. Det finns nog tillräckligt många befäl för att dom ska behöva en tross. Hur många är ni i trossen? Allt detta är spekulationer och inget annat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Finns det inte ett beredskapskompani på FJS med enbart yoff? Eller minns jag fel nu? Om det finns det och de övar kan det hända att du ska serva dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest trössen Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Informationen har varit MYCKET bristfällig. Men vad sysslar befälen på FJS med under den tid som inga jägare utbildas? Tränar? Eller är det yrkesofficerare som har övningar? Ähhh jag är kass ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 då FJS nyligen var nere i Afghanistan (tror inte det var vpl) så bör de ha en "beredskaps styrka" bestående av yoff. troligtvis är det dem du ska serva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest trössen Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Vore ju inte helt fel om en sådan resa blev av igen. Ganska fin permis man skulle få då =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 tror inte de skickar med vpl som tross på skarpa uppdrag. tror de kallar in gamla trossare i stället. eller så har de en tross styrka i beredskap. fast de utbildar troligen varje år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Nja, vpl får inte användas i skarpa uppdrag utomlands under GU. Bara som anställd för ett utlandsuppdrag via Swedint senare. Så du kommer inte att få en gratistripp till Afghanistan eller dylikt. Tänkte mer på om beredskapsstyrkan övar regelbundet, tex i Arvidsjaur, och då behöver en trosstyrka med sig. Å andra sidan kan pliktverket ha strulat till det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest trössen Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Nä jag menade inte att jag skulle få följa med till Afghanistan, utan att jag kanske kunde få vara hemma under den tiden. Hoppas det blir kul iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 De har två tre man som bland annat förflyttar övningsmtrl. till och från flygfält alt. övningsområden. Du lär nog få serva Insatskompaniet och övrig verksamhet som sker på skolan under tiden som inga vpl. är där. Nästa kull kommer ju som bekant i nästa vår. det är vad jag vet aif. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkman Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Vad sysslar egentligen en kille på FJS-tross med? Speciellt med tanke på att fallskärmar o dyl. packas av anställda vid FM och ej av värnpliktiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Kan de inte skicka över dig till LBB annars? Va fan, hur planerar de egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Jag har en känsla av att du inte berättar allt. Finns det något förband med så ärliga befäl som på FJS? Frågar du dina befäl så får du nog reda på hur det egentligen ligger till. Gör det innan allehanda personer börjar apekulera vilt om saker de inte vet något om på forumet. Så om du nu är placerad på FJS och frågar dina befäl så får du svar på dina frågor. Var är du placerad nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 då FJS nyligen var nere i Afghanistan (tror inte det var vpl) så bör de ha en "beredskaps styrka" bestående av yoff.troligtvis är det dem du ska serva. Nä men sluta gissa och spekulera nu. Ingen av oss vet ju ändå. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts