Foxtrot Lima Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Håller med FM om att överintaget kanske borde ligga på F istället. Dock skulle det bli mycket svårare att kompletera eventuella brister i personalstyrkan hos t ex. KB. Tror vi hade en historia på PSK förra året där en F visade sig oerhört vass. Denne har jag för mig klev upp på stfGrpC vid ett avhopp av ett GB. Osäker på om det verkligen gick till så eller om jag bara fått det hela om bakpansaret, men det har nog hänt fler än en gång att en mer kompetent F "klivit upp" ett snäpp. Någon som känner till någon sådan historia? Det fanns en F-sold på grannkompaniet som befordrades till korpral inför näst sista övningen (tror jag) för att ta över jobbet som packgruppchef. Han behöll grad fram till muck och jag tror han muckade som övriga GB, dvs med furirs grad. Orsaken var dels att han hade hyfsad koll på "läget" och att det fattades en GB. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
optimus Posted October 29, 2004 Report Posted October 29, 2004 (edited) Hemma från boden igen! Tänkte bara redogöra lite av veckan som varit före furir wagner :P I måndags var det fältlastning och alla f och gb var på garageplan, det blev ett ganska stort kaos men tillslut tog sej alla hem iaf! På tisdagen var säkerhetsgenomgång för f om 90 vagnarna och lite annat smått och gott. vi rullade ut mitt på dagen på och skulle som första punkt på fältveckan testa på teknisk plats. Detta gick smärtfritt och vi kunde framrycka till vår förläggningsplats för att där slå upp förläggning. Arbetet löpte som på räls tills att vi märkte att vårat tält var dränkt i fotogen ;) Nåväl tillslut fick vi CQ ett nytt tält men blev sist av alla. på kvällen var det överskäppning på en bro som ingenjörerna byggt och tiden blev flyttad så det blev en hastig middag och därefter uppsittning. Nästan framme till bron så luckade vi upp alla luckor på vagnen och hade bara kvar att korsa en väg före bron nästan. Eftersom så rullade hela psk över bron men när vi skulle korsa vägen så blev vi uppehållna av endel trafik medan FC ich EC körde över vägen. När vi väl fick oss över så var det plattan i botten för att komma fram till resten av CQ före bron och det gick väl ca 50 km/h när plötsligt efter en kurva så springer en grupp ingenjörer rakt över vägen framför mej och det var kolsvart ute så man blev ju måttligt förvånad och tur nog så hade vagnen lite bättre bromsar än min gamla volvo Den enda skadan var att vagnchefen slog huvet lite i luckan och lite svordommar. vi korsade bron utan större problem och åkte sedan tillbaka i mörkret och la oss och sov. Märkte då hur oerhört dålig mörkläggningsbelysningen är på strf90 för den lyser ju bara under frontpansaret där man inte ser så det tog en stund att ta sej tillbaka! morgonen var att riva förläggning och att äta frukost samtidigt som vi avmaskerade vagnarna. Onsdagen var skyttets dag och soldaterna övade avsittning och stridslinjer så som förare blev det endel sömn i vagnen under dagen! På kvällen slog vi åter upp förläggning och denna gång gick det hyffsat snabbt. Torsdagen bestod för f av kompleterande utbildning medan vagnarna med gb körde omkring och övade observations och eldställningar i grupp och senare i pluton som var rätt roligt! Torsdagskvällen bestod av inte oväntat en massa vård och sedan sova och nu sitter man hemma igen FK ZAK: vet iaf att KN Johansson och FK Holmberg från CQ kommer att åka ner.... hade genomgång om det idag men slumrade till under den så jag vet inte vilka fler. Edited October 29, 2004 by optimus Quote
KB_2004 Posted October 29, 2004 Author Report Posted October 29, 2004 (edited) ..Tillbaka efter kompövning 1! @ Optimus: hehe jaså du lyckades slumra till i X-huset du.. ;) Det var MÅNGA tunga ögonlock under den genomgången kan jag säga. Dock intressant då hela bataljonen var samlad för C Pbat gmg om framtiden, int tjänst, batorg etc. Och så fick vi ju se lite film från överskeppningen också Veckan som gått har i mina ögon varit riktigt bra. Faktiskt en av de bästa veckorna på länge bla pga att jag och Fu L (strigruppcheferna) äntligen börjar få lite förståelse för vad det är vi kommer att göra, att vi har en hel del ansvar, samt förhoppningsvis kommer få en rätt bra inblick i ledningen av komp/bat. Då det inte finns någon stf KKC just nu har jag varit VC hela veckan vilket har varit grymt kul och mycket lärorikt. Dessutom gick förläggningstjänsten rätt bra för att vara första gången med fullt kompani. Det är kul att se hur kompaniet med alla dess funktioner börjar växa fram, folk börjar förstå sin uppgift. DQ har fungerat bra och fick också beröm efteråt. Hoppas att plut fortsätter att jobba på såhär. Vi har även haft med oss skytte hela denna vecka, vilket har fungerat bra. Årets L1, L2 har ju en varsin full skgrp efter överflyttningarna från signbat, vilket gör att övningarna i tex avsutten strid blir riktigt bra. Tidigare nämnda broövergång var riktigt intressant, mäktigt att se alla vagnarna rulla över i mörkret. Verkar som att många gillade den delen av övn. Nästa vecka har KB ledarskap, orderträning etc, snart är det tenta i 5p kursen... Nu är det sovdags... Trevlig kväll Fu W Förresten, ang utlandstjänsten, ska ni ner engan och fk zak? Det är ovan nämnda befäl plus Kn San som ska ner, samt att flera kommer vara instruktörer under utb innan... Edit: gå in på www.i19.mil.se och läs om några av beffarnas rek Edited October 29, 2004 by KB_2004 Quote
Guest strvkomp Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 Du kan väl på allvar inte mena att öva förläggningstjänst en vecka i djungeln e skoj?? Sätt upp förläggningen-riv förläggningen-åk ett varv-sätt uppförläggningen-riv förläggningen-åk ett varv osv osv Än värre blir det om personal från funkavdelningen e på plats, då flippar ju befälen... Quote
Larsleo Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 lite info från spanplut då då var spanpluts skjutperiod över....vi har skjutit äckligt mycket ammo blixt och alla andra möjliga formationer och nu börjar man se hur gruperna funkar också. nu skall spaningsskedet börja och det är nu allt tungt slit kommer om inte annat har bvfö kört omkring som idioter med Bv och bif KÖRN på kusträsksvägar..och jo..vi var också med på överskeppningsövningen.. nästa vecka blir det spaningstjänst grunder för F-sold och förhoppningsvis får vi i C.grp öva på att leda Quote
Fk Zak Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 @ Optimus - just innan ni körde över bron, var det en brant nedförsbacke från den allmänna vägen? Lär säkert vara samma punkt Ing. bygger bro varje år. He, bilder från vår överskeppning hamnade på första sidan till Arménytt. Min tidigare klasskamrat poserade också. Har bara goda minnen från vår motsv. övning förra året. Trevligt att "se" hela plutonen och gruppen agera tillsammans. Låt mig säga såhär, om ni tycker det gått sakta med vissa moment, och att GB kanske inte leder vagnen bakåt som ni vill, så kom ihåg att det är långt kvar. Det kommer bli mycket bättre. Avsittning/uppsittning är dock ett moment jag upplevde som att det tar lite tid innan det riktigt flyter på. Men som sagt, det kommer. Stridsberedskap under veckan frågas kom. Jag har nämnt våra IR-poster. Placerade ni ut F som hörselpost? Ledarskapsutb., får ni högskole poäng för den eller? Vi åkte på UGL-kurs en vecka gemensamt med Pbat KB. Riktigt trevligt att umgås med sina polare från andra kompanier. Man träffas inte så extremt mycket under vissa perioder så det är alltid mycket uppskattat med KB-försteg motsv. @SE - anmälan på anekdoter från span. Gärna enligt vad jag önskat via PM Quote
djävulensgrönablod Posted October 31, 2004 Report Posted October 31, 2004 gahh, jajjemensan här kommer en rapport om ingbat, 3:e pluton och naturligtvis mig själv. vi är mitt i brobyggarskedet, har haft två slitiga veckor med p100 och db100. tung matriel som bråkar redan vid plusgrader. träningsvärk har varit ledordet. eftersomatt vi har haft för lite hjullastare så har vi fått bära saker som vanligtvis tas av hl, men om man går ihop ett par stycken och utövar lite TTH så gårdet. sedan så hade jag privilegiet att få åka på förtroendemannakonferans i borgholm. riktigt lyckat var det. det pratades mycket om framtiden och hur det kommer att bli för värnpliktiga efter FB04 (som det nu ser ut). det vart rätt så mkt politik av det hela, det var en del paneldebatter som för värnpliktrörelens var mycket lyckad, nog för att politiker pratar mkt men säger lite så lyckades man få fram lite poänger. sedan bar det iväg upp till boden för att ansluta till översäppningsövningen. det var dock ett litet problem, jag var tvungen att packa min strids och tross utan att väcka dem som låg o sov på luckan. need i say att jag lyckades , värsta ninjan, sedan att det tog 1 timme är en annan historia.väl ute på övningen ser jag att min pluton är rena katastrofen. de har sovit ca 50 min den första natten och 4h den andra, de har inte ätit alla mål mat och är allmännt risiga. allt hade strulat för dem. allt utom själva överskäppningen. jaja, det blev ett panikrace för att få det hela att gå ihop. och det gjorde vi. trots att övande plutch inte var så het sista 2 dagarna på övningen och inte alltid fattade de bästa besluten. imorrn börjar högvaktsträningen, ska bli kul o se vilken befattning man får. mindre kul blir det att åka buss från boden till berga. nu ska vårda den träningsvärk jag har i rygg och nacke. lev väl / boman (ombud 7) Quote
Foxtrot Lima Posted October 31, 2004 Report Posted October 31, 2004 väl ute på övningen ser jag att min pluton är rena katastrofen. de har sovit ca 50 min den första natten och 4h den andra, de har inte ätit alla mål mat och är allmännt risiga. allt hade strulat för dem. allt utom själva överskäppningen. jaja, det blev ett panikrace för att få det hela att gå ihop. och det gjorde vi. trots att övande plutch inte var så het sista 2 dagarna på övningen och inte alltid fattade de bästa besluten. Samma visa som förra året då. Var nog inte en enda övning som ingplut inte slet ihjäl sig på. Deras KB var nog också de mest stressade (mkt bajsmackor) på hela bataljonen... Något du känner igen? ;) imorrn börjar högvaktsträningen, ska bli kul o se vilken befattning man får. mindre kul blir det att åka buss från boden till berga. Har du någon koll på vem/vilka som blir VC och stf VC? Minns faktiskt det hela som igår när vi började öva inför högvakten. De flesta KB på bataljonen plus ingplut (samt lite löst folk från Sot på de båda kompanierna) stod uppställda inför den inledande genomgången, och vi KB som fick särskilda befattningar (typ AF1 osv) fick tjocka buntar med papper som vi skulle plugga in...vilket man inte gjorde. Men det slutade bra ändå. Bussresan vi gjorde gick mellan Boden och Almnäs utanför Södertälje, och jag kan säga dig att det var något i hästväg. Vi hade högvaktsexercis fram till middagen kvällen vi skulle åka, och middagen fick intagas relativt hastigt samt att vi skulle hinna ta med oss lupack. Man gjorde det bästa utav det hela och vi stannade ett par gånger på vägen ned för kisspauser och fikaraster. Det bästa av allt var att när vi kom fram till SWEDINT lastade vi ur bussen, bar in packningarna på logementena, gick och åt frukost, och fortsatte sedan med exercis. Från en kaserngård till en annan. ;) Eller som vår VC (Sthlm Slott) uttryckte det: "Att gå högvakten är som vilken bataljonsövning som helst." Lycka till! Hälsningar, Foxtrot Lima (ex-AF2) Quote
KB_2004 Posted October 31, 2004 Author Report Posted October 31, 2004 Några bilder från Kompövn 1. Skyttegruppen övar avsutten strid, framrycker bredvid vår vagn. Ganska ball bild tyckte jag.. min skyttegrp Den enda bild som blev någorlunda vettig från övergången. En riktigt ball upplevelse för oss, kan tänka mig att det var jobbigt för brobyggarna dock. Kommer aldrig glömma när vi framryckte genom någon form av ledningsplats på väg till bron. Där stod en soldat ca 5-6 dm från framryckande vagnar och kramade sin högantenn, i hopp om att vi inte skulle köra över den. Han såg något nervös ut broövergång mörker Quote
madog Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 AAAAh... Riktigt gött med lov nu. Sitter på biblioteket hemma och skriver eftersom datorn krashat. Var det nån mer här förutom KB_2004 (och jag då förståss) som var med och övade överskeppning med ingbat? Måste varit den lökigaste övningen hittils. Satt bara och myste medan ingenjörerna hade fullt upp. Quote
KB_2004 Posted November 6, 2004 Author Report Posted November 6, 2004 Goddagens! Denna vecka har bestått nästan enbart av ledarskap för oss KB. Mycket intressant i mina ögon. Snart dags för seminarium och tenta 5 p. Dessutom hade vi orderträning då vi åkte runt i terrängbil på BS och lekte plutonchefer.. Nästa två veckor kommer spenderas i tåme, skarpskjutning med skytt/förare. Hoppas det blir bra, det är ett speciellt liv man lever där Förresten, Engan och Fk Zak, vad gör ni nuförtiden? Börjat plugga? /Fu Wag Quote
Larsleo Posted November 6, 2004 Report Posted November 6, 2004 dåsså..då var man tebax efter en smådryg vecka med "spaningsdygn" eller vad man ska kalla det.. en vecka med mycket och litet men det var kul för nu fick vi KB leda plutonen fullt ut..sen så om det var så kul kl 2200 andra dygnet då man satt på ledningsplats dvs i en grop nära området med chefsgruppen och frös arslet av sig är en annan femma.. Quote
DavidNilsson Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 Nämen se på fan, här är det ju många som ska in och plågas tillsammans med mig i kylan . Rycker in i Boden den 24:e januari som systemtekniker för TS9000 (artbat). Någon som vet ungefär vad jag kommer att göra? Quote
Guest sthlm Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 Nämen se på fan, här är det ju många som ska in och plågas tillsammans med mig i kylan . Rycker in i Boden den 24:e januari som systemtekniker för TS9000 (artbat). Någon som vet ungefär vad jag kommer att göra? Du kommer vara en vital del på en KP-tropp. Dvs åka ut i skogen och sätta upp en mast som tillsammans med andra master bildar försvarets eget "telefonnät". Du kommer antagligen få cirka ett halvårs utbildning i östersund (där nuvarande systemteknikerna utbildas iaf) där du blippar på olika datorer i princip. Du kommer vara teknisk chef på din KP-tropp. Syten har tidigare år alltid varit den som fått sova minst, och varit mest sliten på KP-troppen . Räkna med många dagar i fält. Du kommer vara en vital del på en KP-tropp. Dvs åka ut i skogen och sätta upp en mast som tillsammans med andra master bildar försvarets eget "telefonnät". Själva resningen av masten är inte ditt huvudområde utan det är alla apparater i vagnen/bilen du kommer vara kung på. Du kommer antagligen få cirka ett halvårs utbildning i östersund (där nuvarande systemteknikerna utbildas iaf) där du blippar på olika datorer i princip. Du kommer vara teknisk chef på din KP-tropp. Syten har tidigare år alltid varit den som fått sova minst, och varit mest sliten på KP-troppen . Räkna med många dagar i fält. Är inte någon expert, gör lumpen på en KP-tropp nu, men våran syte har inte kommit tillbaka från sin utbildning än, så mina källor är bara från vad andra sagt till mig. Quote
DavidNilsson Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 (edited) Ah, tack så hemskt mycket för ditt svar sthlm, det uppskattas... Låter ju faktiskt rätt perfa det där Edited November 7, 2004 by DavidNilsson Quote
Fk Zak Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 Jag vill att någon utvecklar det här med ledarskapsträning på PSK. Får ni högskolepoäng för det iår och hur är den uppbyggd? Vem håller i den? Om mig då. Jag läser just nu vid Linköpings universitet i Norrköping. Elektronikdesign 180p. Trivs oerhört bra. Mycket trevlig stad, bra skola, sköna polare osv. Kan rekomendera studieorten till andra. Även programmet. Kan inom kort uppge om eventuellt studieuppehåll efter jul är aktuellt eller inte. Quote
svalan Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 Forstätter på samma förfrågan. Jobbar för tillfället men har studieplaner. Tittar på ett program i Göteborg som behandlar fiskevård och limnologi. Kommer förhoppningsvis att säga upp mig lagom till vecka 502 för annan utbildning. Mer Tåme för PSK. Roligt! Inget går upp mot akanskarpskjutningar! Quote
Larsleo Posted November 13, 2004 Report Posted November 13, 2004 en kort update från mig då.. Veckan på spanplut har varit varierande..fast spaning 2 dar och en dag med SIB och ja..måndan var väl lite smått å gott på.. Och Strvkomp körde förbi en oplats hur mycket som helst utan att se den.. + att vi äntligen fått lite nya grejer..som LK100, nya underställ, tröja 90 tjock..och GRG m/86! Nu på måndag drar övningen Lodjuret igång...10-11 dar av lidande. Spanpluts stora ubk så att säga.. Quote
svalan Posted November 16, 2004 Report Posted November 16, 2004 aah...span drar ut på nya äventyr ser jag. Lodjuret var inte roligt förra året fick jag höra. Har hört rykten om försök om att nedkämpa tjädrar på PEK? Stämmer detta? Kan kontra med att jag har nedkämpat två stycken älgar med lösplugg från skyttplats. KKC anmälde "Två fientliga älgar nedkämpade vid xxx" över kompl. Quote
Guest strvkomp Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Engan: Kan det månne ha varit någon av köldveckorna(-40) efter jul då det drog runt en gigantisk flock med älgar på Bodens Södra? Tamefan varenda vagn höll på att köra över älgar det fältet. De trilskades med att alltid springa framför vagnen och var alltid på språng exakt dit vi skulle. Bästa sättet att få iväg dem var med ett par distinkta skurar ytter. Kommer ihåg att det nämdes ngt om nedkämpade älgar på KompL. Var någon av oss underställda respektive kompani månne? Quote
svalan Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 det stämmer att det var efter jul. Kan dock inte minnas att det någonsin blev kallare än minus 29 grader vintern 03/04. Nåja. Jag minns inte om vi var korsvis underställda under denna övning. Jag TROR inte det men har du hört om nedkämpade älgar på QN kompl så var det mitt nedlaggda villebråd som behandlades. //Engan Quote
Foxtrot Lima Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 det stämmer att det var efter jul. Kan dock inte minnas att det någonsin blev kallare än minus 29 grader vintern 03/04. Nåja. Jag minns inte om vi var korsvis underställda under denna övning. Jag TROR inte det men har du hört om nedkämpade älgar på QN kompl så var det mitt nedlaggda villebråd som behandlades. //Engan Det stämmer enligt min uppfattning att det inte var mycket kallare än runt -30 i Boden förra vintern. Jag minns att man nämnde den "kommande kylan" strax innan och efter juluppehållet då vi skulle ut på BatÖ 1 - normalt den kallaste övningen varje år. Vad jag minns var det dock inte så fruktansvärt. Visst var det kallt, men inga -40. ;) Däremot var vår mato (läs: maskintropp) en vända nere i närheten av Älvsbyn strax efter nyår (övningsförberedelser inför BatÖ 1) och enligt dem var det runt -40 någon av nätterna. Förresten, har ni kollat på I 19 hemsida nyligen? Står en del om både pansar och ing. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest strvkomp Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Vet att jag hört det på KompL, kommer dock inte ihåg att det var på SN eller QN. Jag är f ö, nästan helt säker på att det under en eller två nätter var nedåt -40C. Det var då vi på VN fick order av just VN att inte ha poster längre än 15 min. Quote
KB_2004 Posted November 20, 2004 Author Report Posted November 20, 2004 Aah skarpskjutning i Tåme... helt underbart.. När vi kom hem i torsdags satt vi faktiskt o längtade tillbaka jag o några av polarna. Två mycket intensiva veckor, oftast j*vligt roligt, väldigt bra för sammansvetsningen av besättningarna! Dessutom är skillnaden enorm mot att bo på kasern.. tvåmannarum, dvs man har plötsligt en chans att välja om man vill sitta uppe och snacka till 01 på natten eller om man kanske vill gå o lägga sig 19 nån kväll. Vi satt ofta ett gäng inne på någons rum och snackade skit i timmar. Nån kväll var vi kanske 9 KB som kom in i nån riktigt lång diskussion som inte avslutades förrän sent på natten när alla GB hade gått o lagt sig för länge sen. Dagrum med TV där vi OFTA tryckte in större delen av kompaniet och kollade på hyrfilm.. Sammanhållningen på komp blev ruskigt mycket bättre. Läskigt god mat också Vad gäller skjutövningarna tyckte jag att det gick mycket bra för oss på DQ. Vi kom till övn G5 om jag inte minns fel. Tänk om man kunde få några fler veckor på detta underbara ställe... Här kommer några bilder från veckorna, tog väl nästan 200. Håller på att lägga upp dem nu, några är riktigt bra!! Den första bilden här är lite intressant, skytten gör nämligen ett fel =) Ser ni vad fk zak/engan? =) salva mörkerskjutning soluppgång på fyran "GA, i skogskanten attackhelikopter, eld, klart slut" bärgarnas underverk halt eld rök bakåååt min vagn klar jag innan övn stridskontakt solnedgång över vagnarna perfekt plog över korum Sådärja, nu ska jag återgå till vardagen.. Nästa vecka har vi tenta... ledarskap 5 p på LTH... Och kaderövn =) Vet faktiskt nästan ingenting om kadern, blir en överraskning Lev väl Fu Waggan Quote
Guest strvkomp Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 Bilderna funkar inte. Kader är kul! Quote
Fk Zak Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 (edited) Appropå temperaturdebatten, på själva boden södra minns jag att jag hörde talas om att det var omkring -34 har jag för mig. Mitt minne är svagt, men under trettio var det iaf. Den natten låg stridsvagn inte allt för långt från oss har jag för mig. Södra delen VKH. Även på PSK vill jag minnas patrulltiden fastställdes till 15min. Nåja, på Lomben brukar det kunna bli lite kyligt iaf. Där vet jag att det mättes upp temperaturer på -37 osv. Jodå Wagner, du minns väl att jag och Engan tidigt påpekade att Tåme kommer vara en vacker tid. Dels pga skjutningarna, dels pga förläggningen med käk och två-manna-loggen. Men de där bilderna får du faktiskt styra upp. Övrigt då, tja strax innan ni muckar, då åker jag och Engan till Afrika för lite göromål där. /Zakrisson, VC Strf90C LA03 Edited November 20, 2004 by Fk Zak Quote
Foxtrot Lima Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 Ha! Ska vi tävla om vem som hade det mest soft i Tåme?? ;) Var där på UGL-kurs i början av juli (2003) och DET var soft. Tjänsten började klockan åtta på morgonen med avbrott vid tio-tiden för kaffe och kaka. Sedan lunch mitt på dagen, följt av kaffe och kaka vid två-tiden. Slutligen middag mellan fyra och fem. Då snackar vi inte om någon äcklig skolmat, utan gott Tåme-käk, som ni också känner till. Ett par kvällar grillade vi tillsammans och proppade i oss ännu mer mat. Dessutom tillkommer allt snask man köpte när man tog en "Våffla" (Volvo 240) in till Byske och handlade på Statoilmacken. Hmm...undrar varför man gick upp 10 kg i lumpen... Fast ni kanske syftar på en del fina minnen från stridsskjutningarna också? ;) Åter till ämnet. Det måste rört sig om någon lokal köldknäpp vid er del av övningsfältet, för jag kan inte minnas att det var riktigt så kallt på någon övning efter jul. Fast mitt minne diskvalificeras nog av att jag bodde inne på kasern halva BatÖ 1 som b-styrka (skitskoj, men jobbigt). Hoppas ni klarade kylan i alla fall. En sak jag undrar är om någon eller några hos er på pbat blev ersatta av kadetter (FB6) under den övningen, eller om det bara var vi ingenjörer som råkade ut för detta? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest strvkomp Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 Under utbåret så hade vi en del kadetter. Däremot hade vi bara en kadett som bytte ut ngn vpl. Sg B som precis är nyexaminerad Fk på ROP, var plutch BS under störe delen av vinterns övningsserie. Quote
Foxtrot Lima Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 Under utbåret så hade vi en del kadetter. Däremot hade vi bara en kadett som bytte ut ngn vpl. Sg B som precis är nyexaminerad Fk på ROP, var plutch BS under störe delen av vinterns övningsserie. Aha...okej. Nej, jag bara undrade om det var lika på hela I 19 eller om det var olika från bataljon till bataljon hur funktionsskolorna övade sina elever. Du nämner "kadetter under hela utbåret", men jag menade enbart under övningar. Att vi (åtminstone KB) hade kadetter från både FYOP och YOP vid olika tillfällen under vpl är en sak, men jag var nyfiken på om man bytte chefer under BatÖ 1 på övriga bataljoner också. Som jag har nämnt tidigare blev, inklusive KKC och dennes stäff, även de flesta av oss KB som gick i befattning utbytta mot kadetter från TaP (kompch) respektive FB6 (plutch/stf plutch). En del KB och yoff fick stanna kvar för att bibehålla en viss kontinuitet i verksamheten, medan resten av oss vpl befäl åkte in på kasern och bildade b-styrka samt fortsatte vår utbildning i helikopterrekognoscering. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Fk Zak Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 Rätt FL, UGL var av sällsynt mjuk karraktär. Finns bildbevis på detta. Även KB Pbat genomförde denna utb. på Grubbnäsudden, Lomben. Men vi var också tillbaka där i februari (tror jag det var) och skjöt en hel del. Flera kubik faktiskt . Mmm, minns inte exakt hur det såg ut på kompaniet under Kader. Men har faktiskt för mig att det dribblades en del med andra befäl än de ordinarie. Har faktiskt för mig att en Stv-färnik agerade 90 VC under sista dagen. Gick inte så bra för hans lag faktiskt. Men som jag upplevde det på han var det någon annans smarta idé tidigt den morgonen att sätta han på den platsen. /Zakrisson Quote
Recommended Posts