Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Aha ok, jo det Kn har sagt om årets striledare är att de kommer ha stort ansvar i förläggningen, hjälpa till med att få ut oleat till plutonerna, vara "bollplank" samt föra lägeskarta, lyssna på BatL KompL, biträda KKC/stf KKC med det mesta, vara VC när det inte krigas etc.

Vi har haft vissa avhopp och därför saknas 1 st GB, e-biträdet i L2an. Vad jag menade var om den KBn kunde göra några av hans uppgifter. Vi har inte överskott så att nån kan ta över hans plats. Har fortfarande ganska dålig koll på hur han ska kunna leda IE därifrån.. men men...

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Den indirekta elden leds avsuttet. I praktiken fick vår kille leda indirekt eld en gång skarpt. Resten av utb. året var han som vilken skyttesoldat som helst.

Såååå...var hamnade du själv vid indelningen Krp W?

//Engan

Posted

Har inte lämnat något avtryck här på ett tag nu. Men jag följer hela tiden utvecklingen i Boden ändå. Har fått för mig att Regementetsdag är den 8-10 okt. Någon som kan bekräfta? Då är det iaf anmälan för återträff för Pbat KB03/04. Ah, vill känna på vagnen igen.

Wagner, har ni tilldelats platser på kompaniet ännu? Hur är stämningen annars bland KB? Sugna på att få soldater nu eller? Minns själv att det kändes lite konstigt vid det här tiden att man legat inne så länge och ännu inte riktigt börjat med det man "egentligen" ska göra. Alltså ordentlig pansarskytte-strid, med skyttesoldater och allt vad det innebär. Har ni övat mycket strid inom pluton och kompanis ram ännu?

Kan vid senare tillfälle berätta en härlig historia från när vi övade strid inom plutonsram. Då sergeanten Zakrisson (GB) var ensam kvar av sin pluton, och hur han slaktade CQ. Mot slutet var det bara Sg Zak mot Fk Str kvar. Fk dog. Har aldrig sett Lt Lövebon så lycklig.

/Fk Zak

• 2 weeks later...
Posted

7368 Käll anmäler sig tillbaka efter lyckat inryck!

Lite skumt upplägg på vissa delar iof. Dagen då vi skulle göra hörseltest hade vi vapentjänst ca 100 meter från pampas och där var det någon uppvisning av nåt slag (massa kanoner och sånt). Var ju mer eller mindre bedövad när man kom till HSA, men testet gick bra, precis som alla andra tester.

Posted
7368 Käll anmäler sig tillbaka efter lyckat inryck!

Lite skumt upplägg på vissa delar iof. Dagen då vi skulle göra hörseltest hade vi vapentjänst ca 100 meter från pampas och där var det någon uppvisning av nåt slag (massa kanoner och sånt). Var ju mer eller mindre bedövad när man kom till HSA, men testet gick bra, precis som alla andra tester.

Uppvisningen du pratar om, kan det kanske ha varit KB-samövningen? ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :Malaj:

Posted

skulle gissa att det var KB fältövning. det var förevisning på torsdag v.435. STRV och PSK pangade friskt på stackars KB från span och lv som låg på skyttelinje med sina ak5:or. det var hkp och hela konkaronen. amröj fick också vara med och göra en minst sagt snabb röjning.

fältövningen var rolig. kan inte säga att någon av stationerna var tråkig, alla hade något som var intressant.

efter fältövningen var det vård som gällde, utom för KB amröj som formellt gick över till amröjplut på fredagkvällen, de skulle ut på lite strapats söndag till onsdag. remi på allt som vi använt under KBS. kul inte. enbart vård från lördag till torsdag. lr nästan bara.

på morgonuppställningen i måndags kom stfc amröjplut och frågade efter frivilliga till en b-styrka. 18 av 19 högerhänder gick blixtsnabbt upp i luften. vi skulle föreställa ett spetznaz sabotageförban :baskerPa: med uppgift att förstöra en mast. chef och tilllika rekstyrka utsågs (jag och 2 till) och åkte till långberget för att reka och göra upp en stridsplan. vi visste på vilka platser som amröj skulle gruppera men inget om graden bevakning. planen blev att vi blev 4 grupper. 2st (AW och AT) skulle komma parallelt med vägen till masten och anfalla rakt mot masten och möta 2 av amröjs 3 grupper. 2 av grupperna skulle smyga sig upp längs med en kraftledningsgata. ena gruppen (NR) skulle sedan agera skydd åt den lilla gruppen (MC) om 3 man (däribland jag) som skulle "spränga" masten. NR höll tillbakaryckningsvvgen öppen samtidigt som de kunde verka mot en amröjgruppering. kl 2100 kvällen innan var det utlåsning vapen och jag fick utbildning på hur man använder knallskott. vi fick am (ca ett mag var) och en tom amlåda som skulle symbolisera bomben. befälet ville att anfallet skulle ske vid kl 0500. kl 0300 gick vi upp och förberedde oss. kl 0458 var alla grupper så gott som på plats. vi hade tur med vädret. det var tjock dimma så det var inga problem att ta sig upp osedd. det höll på att bli problem eftersom att KR och MC kom lite för nära och stannade bara 20 meter från en post. KR sprider ut sig i området och MC smyger sig mot masten. så kl 0458 ligger vi (MC) 20m från masten och är helt spattiga. vi hör en post som hostar och hur grenar bryts inte långt borta. vi törs inte vänta på klartecken från de andra grupperna så vi plockar fram bomben. de andra två smyger fram och för att understödja ifall ngn skulle komma runt ett hörn. jag smyger fram och lägger ner bomben, drar av knall skottet och springer sedan som en galning med de andra två tätt bakom. "bomben" smäller och inget händer. jag beordrar då AT och AW att anfalla och snabbt dra sig ur. det börjar smattra en bit bort. kort där på öppnar KR eld och börjar nästa ur. MC understödjer när KR rycker tillbaka. nu börjar amröj skjuta på riktigt, men inte åt rätt håll någonstanns först när vi har dragit ur skjuter dom i rätt riktning. sedan när alla har slut am så går vi ner till FAP. vi får rapport från AT att de tagit en fånge, en post som inte varit helt vaken. vid FAP utvärderar vi genomförandet och återlämnar fången till amröjbefälet. amröjbefälet var mkt nöjd med vårat genomförande.

sedan var det dusch och frukost.

ska kanske tillägga att amröj vid tillfället inte hade ätit mer än ½ guldburk på 2 dagar, sovit minimalt, någon eller några hade spytt hela första natten därtill hade ingen av dem fått snus på 2 dygn.

vi har även fått upp en hemsida med bilder som vi tagit under skolkomp och KBS.

www.ace0405.com

det är ännu inte alla bilder där, men ett dugligt antal finns iaf. ordningen är lite speciell just nu. ni som kollar lär märka.

har även fått veta att jag ska gå högvakt, det kom oväntat men blir säkert roligt.

lev för allt, dö inte för något

//

(nybliven) Fu boman, numera på ingplut

Posted
skulle gissa att det var KB fältövning. det var förevisning på torsdag v.435. STRV och PSK pangade friskt på stackars KB från span och lv som låg på skyttelinje med sina ak5:or. det var hkp och hela konkaronen. amröj fick också vara med och göra en minst sagt snabb röjning.

HRMF...

glöm inte att vi som luftlandsattes hade en Kulspruta 90 med oss ehh jag hade....hrm..eller iofs så skulle jag ha ak5 med men..lite hehe men med tjurskallighet så...

KSP90B :baskerPa::):=o

Posted

@ Boman

Det är väl nästan stående att Ingplut åker på högvakt - precis som förra året och året innan dess... Jag var själv avlösningsförare 2 (AF2) på Sthlm Slott med ingenjörplutonen och deras KB, tillsammans med de flesta andra KB från Ingbat. Orsaken till att så många KB som möjligt åkte med var att vi hade den mest omfattande skyddsvaktsutbildningen på bataljonen och valde att ställa många av oss som nattposter. Året innan jag låg inne (02-03) gick ingplut på Drottningholm, så jag vågar inte svära på vilket slott ni får.

Du och dina KB-kamrater kommer gå som patrullchef och avlösningsförare av något slag. Stooor bajsmacka! :P

Ska kolla in hemsidan!

Hälsningar, Foxtrot Lima (f d kvm/4. komp) :)

Posted

Stri förevisningen var okej, men artilleri verkans förevisningen var fan maxad :huh:

alla stationer på kb fältövningen var ju svin bra.. tycker dock synd om de stationer som hade befäl som förevisningsmän.. de var rääätt trötta på slutet :P märkte ju själv hur less man blev bara på en förmiddag av att stå och säga samma sak 6 ggr :\

Posted

@ Fu Boman

Har kollat in er hemsida (www.ace0405.com) och kollat på nästan alla bilder i full storlek. :Malaj: Kanske lite många bilder av ingenting, och ni verkar ha fotat mer under GSU:n än under sommaren. Borde det inte ha varit tvärtom? Blir ju lite långtråkigt att se snödräkt, efter snödräkt, efter snödräkt...

Men annars gillade jag bilderna ni tog från fjället. Riktigt maffiga! Såg även på en bild att ni hittade namnbrickan som tillhörde förra årets kvm på 2. komp. :) Ett plus för bilderna på Haubits 77 som pangade!

Försök gärna att fota lite nu under hösten, innan snön kommer, när ni är ute på era respektive plutoner. Sedan skulle du kanske kunna ta och hälsa till de KB som bor på 4. komp och fråga om de är nöjda med mängden kontorsmaterial på logementena? :D

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

Jag har också kollat in den där hemsidan och nu har jag två frågor:

De som fotas, vilken befattning har de för det mesta? Såg att det var mest från Ing.komp. men också lite pansar. Det är ingenjörerna jag är intresserad av :Malaj:

Ni som skriver, t.ex. djävulensgrönablod, vilka befattningar har ni? Så man vet vilka skribenter man ska hålla lite extra koll på så man vet lite mer när det är dags för ett fältarbetsgruppbefäl att rycka in...

Tack!

Posted

Befattning och befattning - det är ju väldigt olika. De personer du i huvudsak ser på bilderna är KB-elever som ligger inne just nu på Norrlands Ingenjörbataljon i Boden.

"Djävulensgrönablod" kommer troligtvis ha befattningen stf plutch eller plutch när de är ute på förbandsövningar tillsammans med ingenjörplutonen.

Ett fältarbetsgb rycker in i juni...

Hälsningar, Foxtrot Lima :=o

Posted

gahhhh!!!

jag har haft fullt upp med att göra ingenting för att kunna göra vettiga inlägg. livet på plutonen har börjat seeegt, vilket var väntat, men det är ändå trist när man jagat uppgifter och det helt enkelt inte finns något alls stt göra. förrutom att förbereda övningar man ska hålla i framtiden så har det varit mycket ingenting.

lr nästan, en sak hände faktiskt när vi hade marschträning hem från pek. när vi just kommit förbi ravinen vid bjässberget så ser vi en enduroåkare som har vurpat i skogen. sån tur var hade vi våran plutonssjukvårdare med oss (hans utbildning börjar imorrn) och alla hade fått sjvutb (trafikskademomentet genomfördes i fredags). enduoråkaren hade vridit till foten på ett dåligt sätt, ont hade han. så vi lyfte bort hojjen från hans onda fot och bar honom till vägen. sedan hämtade vi hans bil åt honom. jag och en gibb (han körde dit hojjen och var lagom nöjd att han fått köra den :D ) tog oss till bilen, blev vänn med hunden som var i bilen, lastade hojjen och körde iväg bilen till den skadade. han kunde köra själv, även om det såg ut att göra sjukt ont. han hade mobilen i bilen så han skulle nog klara sig.

nästa vecka blir lite roligare. övningen som KB ing och stab/ledning ska vara figuranter på kommer bli spännande. kan inte säga något om den ännu men rapport kommer att komma så fort jag kan.

annars blir det NBC för typ alla :=o . barndbana och annat jox. det är även förtroendemannautbildning till helgen så HFM boman får stanna kvar och göra någonting.

har även fått veta att jag INTE kommer att få gå högvakt. jag ska bygga BB2 istället :) . iofs bättre med utbildning som ger något, men det hade nog varit roligt att få ha gjort högvakten.

btw. KSP90B :D finns på INGplut och gissa vem som fått utbildning på den. :D .

//

boman

(leverantör av död och förintelse)

Posted

Dåså, då är det snart dags för Regementets dag. Kommer själv - tillsammans med ett tjog Pbat KB 03/04 - anmäla mig där. Ska bli mycket trevligt att känna lite på vagnen igen, prata med befäl samt givetvis träffa sina "brothers in arms", QN!

KB04/05, har ni fått höra ännu vad som kommer hända under regementets dag? Stridsförevisning motsv tro? P5-parad?

Posted

Tjena!

Äntligen hemma :lol::D efter 4 veckor hemifrån... :banana:D,O:-(

Sjukt LESS på Boden helt enkelt.

Högvaktstjänsten är dock ganska ok, något jag sett fram emot helt klart. Är riktigt kul ibland när vi övar, förutom att befälen borde ha övat lite innan de skulle lära oss..........

Dessutom riktigt bra att komma ifrån garaget ett tag, även om det är mkt frustrationer pga att vi missar så mkt vagnchefstjänst.

Regementets dag kan bli kul, förevisningen kan bli riktigt bra!! Vi gjorde den under KB-fältveckan och den var populär då.

Kul att gamla KB kommer upp. Längtar ni tillbaka? Just nu längtar många bland oss till den 8 april..

Vi syns i siktet, som vi säger

Fu Wag

Posted
btw. KSP90B :banana finns på INGplut och gissa vem som fått utbildning på den. :D .

//

boman

(leverantör av död och förintelse)

ahh jag ser att jag fått en själsfrände nu..

Boman..erkänn den är askul eller hur..hehehe..

jag SKA vara kspskytt på regementets dag..som sist B)

Posted
Tjena!

Äntligen hemma :lol::D efter 4 veckor hemifrån... :banana:D,O:-(

Sjukt LESS på Boden helt enkelt.

Högvaktstjänsten är dock ganska ok, något jag sett fram emot helt klart. Är riktigt kul ibland när vi övar, förutom att befälen borde ha övat lite innan de skulle lära oss..........

Dessutom riktigt bra att komma ifrån garaget ett tag, även om det är mkt frustrationer pga att vi missar så mkt vagnchefstjänst.

Regementets dag kan bli kul, förevisningen kan bli riktigt bra!! Vi gjorde den under KB-fältveckan och den var populär då.

Kul att gamla KB kommer upp. Längtar ni tillbaka? Just nu längtar många bland oss till den 8 april..

Vi syns i siktet, som vi säger

Fu Wag

He he... var underhållande att se pedantiskt klädda pbat marschera runt garagen, medan vi myste inne i våra bandvagnar iförda motoroverall. :)

Posted
Så kul hade inte vi iaf..gillar inte högvaktshistorien men men..nåja nu bär det iväg till sthlm på söndag...

:blink: "may the force be with you!" :lol:

Posted

aha. Högvaktstider nu för pbat.

Vilka beff går ni högvakten med?

Jodå. Vi blir en hel drös från 03/04 som släntrar in på I19 påbesökshelgen. Gamla "raggarskytte" alltså. Ser helt klart fram emot att glida dit som 100% civil.

Svar Johan Adam....jag längtar tillbaka. Men inte så mkt till uppgifterna utan mer folket och stämningen. Skulle inte kunna tänka mig att göra om det för det skulle inte ge mig särskillt mkt....

Däremot vet jag att jag inte är färdig med att bära svensk uniform.

//Engan

Posted

TJOo! någon som ska till boden som KB 24 jan 05 ?? eller kanske nån veteran som vet nåt om Pbat GJ600? :wub:

Posted
aha. Högvaktstider nu för pbat.

Vilka beff går ni högvakten med?

Jodå. Vi blir en hel drös från 03/04 som släntrar in på I19 påbesökshelgen. Gamla "raggarskytte" alltså. Ser helt klart fram emot att glida dit som 100% civil.

Svar Johan Adam....jag längtar tillbaka. Men inte så mkt till uppgifterna utan mer folket och stämningen. Skulle inte kunna tänka mig att göra om det för det skulle inte ge mig särskillt mkt....

Däremot vet jag att jag inte är färdig med att bära svensk uniform.

//Engan

Kan inte annat än hålla med. Man saknar kanske inte vissa dagar då allt kändes överdrygt och inget fungerade, men människorna och det faktum att man fick vara med om många roliga saker gör att man längtar tillbaka lite. :unsure:

Ibland när man berättar vad man varit med om för bekanta, märker man att de flesta (som inte gjort GU) har en väldigt abstrakt syn på vad "lumpen" är. En stridsvagn har de sett på film och ett AG 90 är bara ett vapen som killen i filmen "Seals" använder när de ska skjuta genom väggar.

När man jämför med vad de har gjort tiden efter studenten inser man snabbt att det inte var bortkastad tid - trots de 15 månader man investerade. Okej, visst reste en del ut i Europa och fick se väldigt mycket. Några lyckades skaffa hyfsade jobb och knegade ihop en del pengar osv, men de flesta fick aldrig uppleva att sitta på en ryggsäck i skogen mitt i natten och stirra upp på ett gigantiskt norrsken som täckte en stor del av himmeln. En himmel utan smog och störande ljus. De fick aldrig se ett ton trotyl detonera så att vuxna män skrattade hysteriskt av lycka. Inte heller fick de öva sig i att orientera från en helikopter eller öva samtidigt eldöppnande från Leåkersbatteriet i Bodens fästning.

Det var grejor det...och de upplevelserna kan inte ersättas med ett civilt liv i 15 månader. ;) Så viktigt är det ju inte med arbetslivserfarenhet och flickvänner... :blink:

Hälsningar, Foxtrot Lima :unsure:

Posted

"...De fick aldrig se ett ton trotyl detonera så att vuxna män skrattade hysteriskt av lycka...."

Det finns inget som är så barnsligt roligt som att spränga... :blink::unsure::unsure:

Posted

Faktiskt, vilka bef kör högvaktsträning med er? Kn Kertu, Mj Niva? Högvakten var enligt min mening mycket jobbig att genomföra. I efterhand var den dock väldigt rolig. Hade skön stämmning på slottet tycker jag. Tog ett dubbelpass som mitt sista. 0400-0800 stod jag och vaktade. Kan säga att Högvaktsmuck var den första muck vi hade. Och den var riktigt skön faktiskt. Eller hur Engan? Som kuriosa kan jag berätta att vi höll samtliga på att dö när vi åkte buss till Boden efter högvakten. Hade kunnat sluta med bussen upp och ner i diket.

Appropå det Foxtrott säger. Helt rätt, för många är det nog så att de först efter värnplikten inser hur mycket de fått ut av den. Kan själv ärligt säga att jag aldrig under mina 445 dagar ångrade eller funderade på att bryta. Aldrig. Växte mycket som människa. Lärde mig otroligt mycket om mig själv på alla sätt och vis.

Anser att de uppgifter man övar inför är av sådan karraktär att man inte annat kan än att vara stolt och ödmjuk inför att man givits det förtroende och möjlighet att få den rollen. Det är ju ändå för "alla andra" vi gör det.

Att vi sedan hade fruktansvärt roligt tillsammans gör ju saken mycket lättare. Några av de bästa killar jag känner har jag lärt känna under min VPL. Kommer bli härligt att få träffas igen - i den miljön dessutom.

Posted

Givetvis inser man hur mycket man lär sig, vad man får vara med om, vilka man får träffa osv. Det är helt otroligt vad man ibland får uppleva! Jag brukar beskriva lumpen hittills som en blandning av det bästa och det värsta jag gjort.

Minnena från de första 8 månaderna är MÅNGA. Det allra allra bästa, utan tvivel, är polarna man får, man lär känna alla så sjukt mkt bättre än nån i skolan.

:tveka::lala::baskerPa:

Dock så är vi en del som har tröttnat på att fortfarande, efter 8 månader samt med furirs grad (det är inte mycket, jag vet, men ändå) bli behandlad som att man inte var värd något. Samt att 10 (!) av 21 strv/strf vagnchefer inte kommer att få utöva sin befattning efter jul.......dvs batövning, slutövning.. allt helt enkelt. På strv har de ju den berömda bandvagnen full med extra VC, på psk har vi ju de som blir Helge (plutch vagnarna) samt "Strigrpcheferna" (L1,L2). Detta leder till frustration och en känsla av onödighet, samt en ibland dålig stämning pga konkurrensen. Jag tycker det är helt sjukt att man utbildar 10 pers i 15 månader och sen får de inte göra något på övningarna (3 månader)...

Givetvis finns det nöjda KB också, tex egruppcheferna samt bärgargruppcheferna. Något att tänka på för er som rycker in 05.

Högvakten tycker ju jag är riktigt kul oftast, men många är ju tokarga på det också, eftersom vi inte kommit nånstans i VC-utb.

De befäl vi har är Kn Ker, Mj Niv, Mj Lun, Kn Lae (vaktchef), Fk Shm (stf vc), Fk Lun (stf vc). Vaktchef + stf kunde precis lika lite som vi om högvakt när vi började, vilket ledde till MÅNGA gör om gör om gör om för alla... :camo:

Posted (edited)
Dock så är vi en del som har tröttnat på att fortfarande, efter 8 månader samt med furirs grad (det är inte mycket, jag vet, men ändå) bli behandlad som att man inte var värd något.

Det varierar starkt från pluton till pluton även på pbat misstänker jag. Har man tur ser de en som en resurs. Har man otur är man en f-sold med dubbelt så många pinnar muck... :/ Jag själv hade tur...kände dock folk som inte hade den turen.

Jag minns själv hur KB från piplut berättade att de inte fick gjort något vettigt på nästan hela sommaren (befattningsutbildningen), förutom när de hängde med oss ingenjörer och pillade med minor och hade strapatsövning och pangade grg.

Som kuriosa kan jag nämna att vi från Ingbat fick se filmklipp inspelade från när pbat gick högvakten förra året inför vår egen "tour of duty". Har en känsla av att man kommer göra det i år också. Vi hade jäkligt svårt att öva in "på axeln gevär" under marsch. Irriterar mig fortfarande. Om jag inte minns helt fel hade vi "i armen gevär" när vi marscherade från Mynttorget till Borggården. Nu på sistone har man ju sett på foton att det är ganska vanligt att man har "på axeln gevär", för det avlastar den enskilde, men jag antar att vi skulle vara lite hårdare... :camo: ;)

Hade själv befattning som Avlösningsförare 2 vilket innebar en del extra pluggande och övande, men det visade sig inte vara så jobbig befattning i efterhand. Var lite kul att få synas vid avlösningarna osv. Om jag ska vara ärlig var det jobbigaste med högvakten början och slutet. Börja därför all träning, både på kaserngården i Boden och nere på SWEDINT (f d Ing 1) i Södertälje, var krävande. Slutet för att vi hade en ganska kaotisk avrustning ute på SWEDINT pga vissa missförstånd från befälens sida. Jag och några till fick åka tidig taxi till Södertälje Syd, och sedan satt jag i två timmar och väntade på ett tåg mot södern.

Dessutom var det ingen höjdare att åka buss från Boden (Norrbotten) till Sthlm (Sörmland/Uppland)... 8-/ I och för sig pendlade jag mellan Malmö och Boden i 15 månader, men det var inget jämfört med den bussresan.

Trots det har jag en del fina minnen från tiden ute i Södertälje också. En kväll hade vi fys och vi sprang runt inne på området och i skogsdungarna runt omkring lite på måfå. Sedan blev det bollspel i idrottshallen om man ville det. Vi fick också äta i personalmatsalen ett par dagar eftersom vi tillbringade en helg där ute, och gissa om käket var gott. Ingen snål salladsbuffe åt den indiske majorn eller afrikanske kaptenen. :) Ett danskt befäl kostade t o m på sig att hälsa med honnör och säga "god morgen" när vi möttes utanför matsalen.

En kul grej var att de spelade Arméns paradmarsch när de hissade svenska flaggan på morgnarna och det kommenderades givakt för hela styrkan på kaserngården. Personalen från KS 09 som ryckte in samtisigt som vi kom till SWEDINT kikade på oss från fönstren och tyckte väl vi såg gulliga ut i damasker och vita hjälmar... :baskerPa:

När vi hade en ledig dag skulle alla in för att kolla på när Hemvärnet från Boden gick av sin högvakt och luftvärnsbataljonen gick på. Syftet var att vi skulle få någon sorts målbild inför vår pågång. Vi hade också gratis inträde på alla slottets muséer, så man passade givetvis på att springa omkring som en japansk turist för att se alla sevärdheter. Vem sa att man inte fick ut något av värnplikten? :D På kvällen var vi ett gäng som drog på Pizza Hut i närheten av Centralen (jag vetifasen vad gatan heter) och avslutade den lyckade dagen med att gå och se Matrix Revolutions. Den sämsta filmen jag sett på år och dagar!

Ett tips är att försöka hamna i patrullen, som kalfaktor eller avlösningsförare, för då har man "egna" rum i bottenvåningen på högvaktsflygeln med tillhörande sanitetsutrymme. Bättre det än att trängas med drygt 35 man på ovanvåningen. :lala: Ett annat tips är att gå på toaletten innan...

EDIT: Ja, jag tillhör en av dem som lyckats med bedriften att byta ut ordet avlösning mot utlösning. :tveka:

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Edited by Foxtrot Lima