Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

@KB_2004

Vi gör vad vi kan för att höja stridsvärdet! Historier är bra i sådana lägen =)

@Fk Z

Jag vet inte om Pasanen satt i VN1 faktiskt. Jag tror aldrig jag hörde hennes röst på BatL iaf under RSÖn. Såg henne kamma vagnen med masknät vid nått uppehåll dock.

Hamburger hill. Det är jag tillsammans med ett par andra 4e pluttare som döpte punkten efter den ökända platsen i vietnamkriget. Exakt var den är lokaliserad rent geografiskt kan jag inte minnas. Jag vet bara att det var en av de sista dagarna och att vi och L2 blev nedkämpade tillsammans med en eller ev. två andra vagnar inom en yta på tyå 300x200m. Dock återupplivade vi oss för att kunna leda kompaniet. Rätt fuskigt där men blågul kan man itne säga emot. Inte ens Kn Lindström. Ett annat ex. på hur överkligt det är att sitta i kkc vagnen är QN11 besättning aldrig behövde åka sjukvårdspebba eller spela skadeplats. Detta pga att tjäna övningstid åt er andra. Nåja. Med en karta på boden södra ska jag nog kunna hitta Hamburger Hill. Jag vet att det ligger i närheten av forsgärdan och södra bodsjöberget.

Jag anar att det var i dessa trakter ni hittade fi bakom oss?

En annan dryg sak som man tänker på när man sitter i QN1 är hur dåliga övningarna är ibland. Ex. kunde QN inte strida alls som det är tänkt. Kringgång och omfattningar tar för lång tid. (förarvila och annat) Detta gjorde att vi aldrig fick möjlighet att rensa redan tagen terräng osv.

En annan mkt begränsande sak är boden södras begränsade yta i öst-västlig riktning. Anfallen blev väldigt likartade och de som leder striden vet hela tiden vilka alternativ som finns för fi. Striden blir sällan slumpartad, kkcarna är tillräkligt vana för att veta vilka stråk som kommer att användas. Detta gör åxå att individuella prestationer ej syns.

//Engan - som packar till årefestivalen!

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Mmm, men är det troligt att hon skulle höras så mycket? Jag menar, de hon ska rapportera till sitter väl därbak hos henne ändå. Enda gången jag såg hennes vagn var strax norr om Forsgärdan - minuterna före slakten på Hamburger Hill. Anmäler kontakt med Hamburger Hill, eller Södra sidan "Södra Bodsjöberget" på kartan. Då var det där jag trodde du menade. Det var därifrån jag vände söderut och hamnade i strid vid bron, Pkt 65,3. (Ja, jag sitter med en karta från RSÖ framför mig. Har faktiskt kvar oliatet från RSÖ fasttejpat på den än.)

Mmm, just det där med upprensingar och längre manövrar känns ju riktigt surt att man ej fick genomföra. Att göra halt på kompaniet för att slå ihjäl det Fi som finns kvar i ett taget terrängparti känns ju jävligt angeläget när de annars kan ta oss i ryggen.

Och så en liten civ. fråga till Fk Eng. Njuter du av filmen, och anmäler han sig på PDOL?

Posted

Jaha, idag har vi skjutit BT hela dagen, från BT-plattan mot två mål ca 700 samt 1000 meter bort. Det var treskottsregeln som övades i normal samt reservförfarande. Intressant att det heter treskottsregeln när man skjuter 4 skott i normalförfarande... men ganska kul var det väl, en lugn dag iaf.

Hur många BT-övn skjuter man ungefär som VC Fk Zak/Eng? Jag har kommit till BT 05.

En MYCKET intressant sak var när några strv-polare körde ut framför oss för att styla lite grann (de skulle ut på BS och öva grp strid), ett par PSK-KB tar tillfället i akt och sätter ett antal (!) pil i vagnen, som börjar blinka som f****n :lol::lol::lol::D Sen var det slut på kaxigheterna.. Haha..

Undrar hur glada deras befäl blev..

Spelade fotboll med gibbsen häromdan, de flesta verkar justa tycker jag.

:baskerPa::baskerPa:

Posted

Wagner.. hahahaha så ni jävlades med strv va fint =)

vi var ju ute med våra gibbs i terränglådan i det vackra vädret

Posted (edited)

@Z

Kolla din mejl ang. civ. frågorna. Bättre att ta det där.

Ang. Pasanen så har jag egentligen ingen klarhet i vad hon hade för befattning och/eller vad hon gjorde. Men du har rätt ang. radiotrafik....att hon förmodligen inte borde höras. Kanske som VN 11 i så fall.

@KB_2004

Som jag skrev tidigare så fick vi en mkt begränsad BT utbildning och vi hade inga formella BT-skjutövningar på det sätt du beskriver. Det var dåligt och kostade oss dyrbar tid senare under övningarna.

Vad sa befälen ang. denna strv vådaskjutning?

//Engan

Edited by engan
Posted

:/ gaaaah!

shit så jag inte har uppdaterat om läget på ingbat. får börja här och se om jag orkar skriva allt idag eller om det blir ett tvådelat inlägg.

först och främst må jag säga att hela perioden har präglats av övning i informationsbrist. vi har aldgir haft en susning om vad som skall hända näst och om man känner våra befäl kan man vara säker på att vad som helst kan hända

v429 kommer 28 smått slöa KB tillbaka efter 18 dagar ute i mörkret bara för att upptäcka att vi är ensama på hela i19. jaja, sprolla tänker vi. vi fick äta i pers. matsalen så vi gillade läget, efterrätt minst en gång om dagen och stor sallads buffe. utb denna vecka är uppdelad i 2 stationer, en ledarskap som är mkt teoribetonad och KSB58 som då är lite mera praktisk. ledaskapsutbildningen var ofta seg men ack så nyttig. som ett led i denna utb fick vi ha ledarskap i stressade situationer, här i form ar rökdykning :) . det var kul som tusan men ledarskaps momentet rann ut i sanden.

Kulspruta 58 utb var drill på isär-ihop, ladda -patron ur, byt pipa och förflyttning. förflyttning drillades i tmmarna två genom att Lt berodrade vi blablabla ELDSTÄLLNINGAR, och vi sprang till vi stupade. när vi kommit längst bort på Hkpskv område (folk från i19 borde veta hur det ser ut) efter 2 timmars löpande sa lt att vi kommit halvvägs, /me ville då avlida. sedan tog vi en eldställning till innan vi gick tillbaka.

vi fick äran att skjuta salut för vickan som fyllde 27 oxo. det är kul med kanoner :D . den gick snyggt och smidigt dock tog den utbtid som vi fick ta igen på nätterna ...

på lö v429 så åkte vi till ormberget i luleå och hade övning i höjdskräck vid en "äventyrsbana". detta var riktigt kul, även fast knäna blev som gele när man stod 10m upp på en 30x40cm platta för att sedan dyka ut och greppa en trapets som hängde ca 3m från plattformen.

v430 inleds innan den hinner börja redan på sö v429. vi vet att vi ska ha skjutvecka i kusträsk med början må v430. så på sö tänkte vi ta det lite lungt och vårda upp utr och vila lite. men faan den som hoppas på något bra. efter middagen fick vi 15 min marschberedskap, grpch fick order, grp matriel fördelades och vapen låstes ut. fotmarsch till kusträsk via div upk som inte låg längs den kortaste vägen.

därmed inleddes operation ensamma vargen.

Posted

Hmm...Kusträsk i augusti...det har jag bara jobbiga minnen ifrån. ;) Vad hade ni för vapen med er (ak, grg, ksp och p-skott antar jag) och hur var veckan upplagd?

Har ni inte haft någon UGL i år?

Hur många kvm är uttagna?

Har ni haft någon mer kontakt med GB-komp efter deras första fältvanevecka?

Är det planerat någon målbildsförevisning i samband med F-sold inryck?

Hälsningar, Foxtrot Lima (f d KVM/4. komp) :)

Posted
Hmm...Kusträsk i augusti...det har jag bara jobbiga minnen

Kusträsk.. Många minne som dyker upp. :D Stället som gud glömde, Satan förnekade och försvaret köpte

Posted

Rätt Fk Eng, kommer väl ihåg den första resan dit. Minns du den om att under sommaren 2004 få "åka tillbaka och städa av hela jävla kusträsk"? Jag köpte då det med hull och hår.

Övriga, har ni hört talas om Pbat:s årsvideo utbildningsåret 02/03? Den är värd att kolla upp.

Posted (edited)

Ny berättelse....om min första stridskontakt med strv....

Tid: Någon övning strax efter jul...

Plats: I eldställning på Boden södra, strax norr om svartsjöstråket

Utrustning: strf 9040B

Vi bedriver fördröjningsstrid mot strv. QN 11 har tagit eldställning på vänster flank i nordlig riktning och skytte samt striledaren hörselobserverar. Då QN har haft gott om tid att förbereda sig har MN (BGBV90) skottat upp ett ordenligt värn åt oss och endast akan, lite av tornet samt toppspegeln syns. MN har åxå skottfältsröjt 300 m framför oss i ett slyparti...

Den perfekta platsen att nedkämpa en strv.

Till och med jag hör ljudet (halvöppen lucka) när strv börjar närma sig. Deras anfall börjar vid garaget och går i sydlig riktning. Jag tänker igenom vilka vägar dom kan ta och hur lång tid det kan tänkas ta. Stråk för stråk passerar i mitt huvud. Ljudet blir mer och mer intensivt. Ingen stridskontakt rapporteras på KompL. Inte så konstigt då strv antingen kommer att välja den närmaste vägen...dvs vänster eller höger flank....rakt in mot oss.

Eldställningen är genomtänkt. Jag kommer att skjuta i sidattityd på den första stridsvagnen som framrycker på stråket framför oss. Det gäller att vara kall. Skjuter jag för tidigt kommer jag skjuta front eller snett in i front. Det kommer endast att missgynna oss....

Samtidigt är det gles skog och om strv gör obshalt kommer dom antagligen hitta oss på irv då vi står i lite solljus. Vi har skottat över vagnen med snö och maskerat med granris. Men avståndet är enbart 300m och möjligheten att bli röjd är stor. Alltså, is i magen.

Nu är det nära. Dom borde vara framme nu. Jag har lättat på telehjälmen för att lyssna jag med. Dom har valt vår flank. Jag kommer få sammanstöt när som helst. Fattar riktdonet och kontrollerar alla värden och inflytelser en gång till. Går i lugn och ro igenom allt. Sätter mig lite mer bekvämt.

-STRV KLOCKAN ETT!

Min hjärna fattar sakta men säkert att strv har valt en annan väg. Hur dom har undgått upptäckt från de övriga på QN är ofattbart för mig. Vrider toppspegeln (tyst spaning) mot alternativt skjutområde. Inget. Den har dragit sig tillbaka mot dungen. Såg den oss? Varför backade den tillbaka? Spanar över tänkbara platser. Inget. Men där borta då? En liten rörelse mellan träden. Följer med. Jodå. Nu händer det. Den framrycker sakta i det tänkta stråket. Tornet svper förbi oss. Såg dom oss? Igen. Vänta.....50m till eld.

Nu ska dom få smaka på akan. 100% sidattityd. Första pilen lägger jag i tornkransen i framkant på vagnen. Inget. Tvekar lite sen kommer nästa och nästa och nästa pil. 3 träffar mkt bra och förmodligen i eller i direkt anslutning till tornkransen. De övriga går sämre men träffar i sida. Den fortsätter utan tecken på träff. Vrider in mot oss men skytten hinner inte hitta/skjuta.

Vi klarar oss för stunden....men sen kommer den in på vårt stråk och jagar oss längs hela svartsjöstråket och slutligen blir vi nedkämpade när vi har en hel strv pluton efter oss. Strv bryter effektivt igenom vårt försvar och slaget är förlorat.

Taggade av dagens erfaranheter krossar vi stridsvagn dagen efter :=o

Inget går upp mot att öva mot strv.

:lol:

@Z

Du var inte ensam om att köpa det om städningen...hehe

Edited by engan
Posted
Övriga, har ni hört talas om Pbat:s årsvideo utbildningsåret 02/03? Den är värd att kolla upp.

jag har den och har sett den. det finns en massa najs i den, rekomenderar den mycket :surprise:

Posted (edited)

@jake the snake:

QN 11 är alltså falan för vagnen som KKC sitter i (KKC hette QN1). Detta ger att när KKC har gjort avsittning svarar vagnen upp med QN 11 istället för QN1. Pga överskottet av KB på pbat I/19 utb. år 03-04 satt två KB på QN 11 vagnen. Den ena blev Striledare/VC (garagetjänst mm) den andra (jag) blev skytt/stf VC.

I praktiken innebar detta att under övning satt vpl. VC i striutrymmet och förde lägeskarta på kompaniet. Fungerade i stort som KKC:ns extraminne. Han passade KompL och svarade upp på meddelanden i vissa lägen. Striledaren var även till stor nytta vid observation då han i ur och skur stod uppluckad :camo:

Under alla annan verksamhet var denna vpl KB VC. Dvs vid vård, tolo, remi mm mm.

Jag, den andra KB:n på QN11 blev skytt/stf VC. En roll som jag själv valde då jag egentligen var placerad VC från början. Ett val som jag verkligen inte ångrar en sekund! Skyttplats blev mitt hem och redan vid första skarpskjutningsperioden förstod jag att detta var min grej. :rocketl:

Min roll var naturligtvis att vara skytt i första hand. Men jag hade fler uppg. som tex passning BatL (föra lägesuppg om bataljonen) samt ett större ansvar vid förläggning mm. I övrigt fungerade jag som vanlig KB vid kaserntjänst.

Läget var detsamma på QN2, dvs två KB på den vagnen åxå. Deras uppgifter var snarlika med våra.

Personligen tror jag att deet är rimligt att lösa det på detta sätt. Stridsledarens/vc uppgifter var i vissa lägen väldigt oklar och ostrukturerad men besättningsmedlemmarnas roller växta så småningom fram och vi blev en ganska bra enhet till sist. Synd att utbildningen skulle ta slut då =(

Den extra KBn där bak kan utnyttjas betydligt bättre än vad som gjordes under vårat utb. år. Hade ledningen på QN tänkt igenom detta lite mer noggrant hade de sparats från mycket arbete själv samt effektiviserat kompaniet.

//Engan

Edited by engan
Posted (edited)

Vem är den du kallar för Striledare? Är det en KB?

Edit: nu såg jag när jag läste din text en gång till. Men varför kallades han för Striledare? Han hette inte Stridsledare? Han kan inte ha lett så hemskt mycket strid eller?

/Edit.

Då förstår jag varför ni kallade den för 11.

Dock är det ju så att ex. VN 11 enligt FALA är Stridsledaren i Batljonchefens vagn. VN 12 är Stridsledaren i Stf Bataljonchefens vagn.

Därför blev jag lite förvirrad.

Edited by jake the snake
Posted
Vem är den du kallar för Striledare? Är det en KB?

Edit: nu såg jag när jag läste din text en gång till. Men varför kallades han för Striledare? Han hette inte Stridsledare? Han kan inte ha lett så hemskt mycket strid eller?

/Edit.

Då förstår jag varför ni kallade den för 11.

Dock är det ju så att ex. VN 11 enligt FALA är Stridsledaren i Batljonchefens vagn. VN 12 är Stridsledaren i Stf Bataljonchefens vagn.

Därför blev jag lite förvirrad.

Var kan man hitta alla nummer på befattningar någonstans? Finns ju en hel uppsjö med dem...

Hälsningar, Foxtrot Lima :rocketl:

Posted (edited)

Pratade med en GB häromdagen som ska bli e-ledare på L1 vagnen... han var inte nöjd eftersom han ville bli skyttegrpC, och jag hade vissa problem med att försöka förklara vad han skulle göra/motivera honom eftersom jag inte hade en aning om att det skulle sitta en e-ledare i L1:an... någon förklaring engan?

Hade det varit e-vagnen han hade hamnat på hade jag ju kunnat motivera honom en del, då han både hade haft en bra VC samt att e-tjänsten verkar rätt ok.

Har också några polare bland GB som ska bli skyttegrpc på L1/L2, och de har fått höra att de inte skulle få några f sold. Hmm.. men men allting klarnar väl snart antar jag. Nästa vecka ska vi bli plutonsindelade (KB alltså, GB är det redan) vilket skapar en del nervositet hos ganska många av oss.

För övrigt ska vi till NOLIA och visa upp oss, så vill ni se på stridsförevisning kan ni ju komma dit nästa helg (v33) =)

De senaste dagarna har varit riktigt intressanta, och under helgen hade vi beredskap. En stor del av den spenderades på stranden, aldersjön, eller ute i solen, och det blandat med att vi fick äta samtliga måltider i den betydligt lyxigare personalmatsalen gjorde helgen till en rätt så trevlig tillställning.

De uppgifter vi i beredskapsstyrkan fick var att vakta ett tåg från italien, samt att åka ut till två nedbrunna förråd och under ett dygn se till att elden inte spred sig, eller att någon av alla hundratals nyfikna boden-bor skulle gå för nära..

Edited by KB_2004
Posted
Pratade med en GB häromdagen som ska bli e-ledare på L1 vagnen...

jag inte hade en aning om att det skulle sitta en e-ledare i L1:an... någon förklaring engan?

Förmodligen skall han bli E-signalist. Eldledaren (KompArtCh som det hette förr) är KB och sitter oftast i en E-Pbv 90.

Posted

@jake the snake:

Ja han var KB. Man kan inte påstå att vår stridsledare ledde striden på ngt som helst sätt. Som jag skrev tidigare förde han lägeskarta på kompaniet med allt vad detta innefattar. Han stöttade KKCn genom att påminna om platser tider samt ge förslag.

@KB 2004:

Varken L1ans besättning eller L2ans fick F-soldater under vårat utb. år. David fick över huvud taget inga F-sold vilket i mångt och mycket var bra. Dock skulle lite rå arbetskraft varit bra vid vissa tillfällen (läs förläggningstjänst tex vedhuggning mm mm) eftersom david var kraftigt underbemannade pga så många uppgifter och funktioner. De gibbs vi hade var tyvärr ganska tillbakadragna och det fanns få ledarfigurer bland dom vilket var till besvär särskillt i fält.

Nåja. Rollerna bland skytte på QN11 under utbår 03-04:

E-signalisten:

KSP-skytt som bla har i uppg att skydda KKC vid avsittning. Kan även leda indirekt eld samt har utb. på RA 180. Ser till att den bärbara radion i QN11 alltid har batterier =) samt släpar runt på denna vid avsittning.

Stf. Grpch:

Ja, stäff helt enkelt. I princip vanlig skyttesoldat med AK 5 och ibland pskott. Kan ibland ta rollen som tältlagschef.

Grpch:

Chef över denna tremannastyrka. Bär ibland pskott och givetvis AK 5. Fungerar även som tältlagschef.

Tillsammans med L2ans skytte utgör dessa en skyttegrupp dock med vissa undantag på utrustning (tex inget grg). Förutom gemensam avsittning med L2(vilket var sällsynt) verkade de från vagnarna uppluckat som vilket annat skytte som helst. I praktiken blev det väldigt mycket åka vagn för dessa herrar vilket jag tror de upplevde som frustrerande.

NOLIA. Ja jäklar det var roligt. Vi stod inför samma uppg förra året men då var det i Umeå vilket passade mig mycket bra eftersom det är min hemort. Jag är nog en av få som har kört strf i centrala Umeå =) Stå och glänsa med basker och informera om vagnens prestanda och kompaniets uppgifter mm. Mkt underhållande. Kom ihåg att uppträda proffsigt! Stolta pansarsoldater. Hade gärna kommit upp och snackat med er men som det ser ut nu så blir det inte så. Nästa årskull ska dock inte slippa undan då NOLIA kommer tillbaka till Umeå.

Posted

Idag hade vi KB span nog den roligaste dagen hittills.

Vi skulle jaga GB under deras baskerprov från understberget till P5.

(tänk slutet på Black Hawk Down fast med mindre personer bara)

3 KB i tshirt, stridsväst ,8 mag till ak5:an :D:uzi:ak::):winner:

vi understödes av 1 st BV206 med takmonterad Kulspruta 58..ojoj vad våra GB sprang :lol:

tusan va cool man kände sig där ett tag..att strida iförd t-shirt och stridväst var kul..lite actionfilm över det hela..å javisst ja, vi målade tigerstripes i nylet..sån där B-filmscammo

dagen får :rockon::rockon::rockon::rockon:

av 5 möjliga

Posted

jeehaw

försökte uppdatera i förra veckan men datorn här på ingbat var inte het på det. så här kommer det inlägget i 3 delar.

operation ensamma vargen

utmarsch från ing3 till kusträsk och en natt i knäppetält innan vi vaknar upp på måndagen. då får vi ligga och bevaka en korsning tills lunch. därefter övar vi lite stridsförflyttning innan vi får gå ut och jaga lite upks. vid ca kl 1400 börjar det att regna på oss. lagom tills kvällen kommer vi till p100 och blir tilldelade områden för att bygga vindskydd. det fortsätter att regna.

på tisdag morgon regnar det ännu mer och våra regnkläder har gett upp och är nu som läskpapper, alla är blöta innifrån och ut. stridsvärdet är typ :/ .på tisdagen följer utb på 2 täter. jag fick mintjänst. bygga slagtändarpålar, drilla uppsättning av fordonsmina 14 och pentylsystem. dagen avslutades med att vi drog av 2 st försvarsladdning 21, 1 st försvarsladdning 22 och en fordonsmina 14, skarpa. :wub: asså den mängd död och ondska som dom små sakerna innehåller är absurd. första måltavlan närmast 22:an (ca 15m rakt framför) hade 39 hål i ett ca 25cm brett band längs bröstkorgen. 14 minan skjöt vi genom en 3 cm tjock pansar plåt, splittret som bildades var inte nådigt. när klockan blev middag slutade det at regna. tillbaks vid p100 fick vi bygga ny vindskyddsförläggning. ca kl 0200 den natten blir vi anfallna av 2 st fk med Kulspruta 58 och en lt med ak5. striden gick inte något vidare då våra grpch inte var helt med i leken. vi lyckades iaf att skydda kasunen, vilket var våran uppg.

onsdag börjar med strålande sol, tid att torka lite utr. nu ska jag ha Kulspruta 58 utb. med oss hade vi 8st Kulspruta 58 och 42000 7.62. det var bara att banda och skjuta hela dagen. mosade sönder figurerna ute på banan. bara ösa 200-band på 200-band. våran kompanisjuksyster fick prova skjuta ett 200-band, innan hade hon bara skjutit luftgevär. hon var mkt nöjd med övningen :D . sedan fortsatte vi att banda och skjuta. lt E som höll i utbildningen skrek aldrig eld en enda gång, hans kommando var "döda, döda, döda". "ja du boman, fi står uppradad och väntar det är bara och bestämma sig för vem som ska falla först". på kvällen fick jag och övriga som har båtutb åka till ängesholmen för att förbereda pontoner för p100 utb som vi skulle ha v 432 (i skrivande stund så har den utb just avklarats). tungt och segt arbete som pågick till kl 0030 då åkte vi tillbaka till kusträsk och fick tvaga oss i kusträsket. därefter fick vi order för vart vi skulle marschera och vara innan kl 0800 samma dag.

vart vi skulle var inte längre än försvarsbanan mellan näste 1 och 6. där vädrade vi oss (det är nu stekande sol) åt den torrskaffning som vi hade kvar innan vi började med plut-strid. jag fick äran att vara plutch vi det första genomförandet. det vart mkt skjutande med KSP, ak5 och 20mm pskott den dagen. vid sista genomförandet hade vi riggat upp 2 st skarpa strv mina 5, var av en med en liten tilläggsladdning av sprängdeg och bensin :D . fysa**n vad det small och fif**n vad det började brinna. elden tog en timme att släcka och då var skjuttiden över så vi åt middag. sedan utsågs det nya grpch som fick en lång, lång ordergivning.

forts följer...

Posted

osso del två

. Innan vi fick veta vad vi skulle göra höll vår kära kn E ett litet tal. valda stycken ur det talet: "den här övningen kommer präglas av blod, svett och bajs", "för många av er kommer det bli det värsta ni gör under eran värnplikt", "det här kommer inte att vara roligt om 2 timmar, inte om 8 timmar eller om ens 20 timmar, kanske när ni någon gång nästa vecka tittar tillbaka att ni tycker att den var rolig". Övningen var i korta ord ett stridsdygn. många eldöverfall skulle ske mot en bandvagn som körde runt i kusträsk. tiden för förflyttningarna mellan eldöverfallen var mkt knapp och nästan alla eldöverfall skedde i våtmark så det va svårt att kunna ligga eller ens sitta ner och ta igen sig medan man väntade på bv:n. vid kl 7 fick vi meddelandet att jag och krp olsson skulle ta oss till grind 401 innan kl 0730, vi låg grupperade ca 1 km ifrån i olika riktningar så vi knatade iväg. det vi skulle göra var att informera alla 10 månaderssoldater på ingbat om förtroendemannaskapet. via vår chafför fick vi order om att ha ordentlig ansiktsmaskering på oss och se sletna ut, inga problem för oss. vi lyckades iaf ta oss igenom 4 st genomgångar utan att göra bort oss allt för mkt, trötta och förvirrade som vi var. sedan tillbaka till kusträsk, för mer eldöverfall. vid kl 14 lr 15 på fredagen kom alla tre grupper till samma upk, där står bandvagnen med släpet öppet. släng in era stridssäckar i släpet och ta av vapenremmarna. klart. lägg sedan all övrig utrustning i en hög på marken, ta ut sådant som ni inte vill tappa bort ur fickorna. klart. våran lt stod och såg klart nöjd ut. övningen var en stridshinderbana, ute på kusmyran. efter att ha levt på kex, jägarknäcke och leverpastej i ett par dagar var detta inte kul. ca 13 minuters intensiv mjölksyra och blött och varmt och geggigt. dyngsura pustade vi ut i skuggan innan befälet skriker att fi är på väg och att det är snabbast möjligen tillbaka till kasernen som gäller. är man kvar förlänge blir man tillfångatagen och det har sina konsekvenser. 1.7 mils snabbmarsch i vattenfyllda kängor :D , gissa hur många hela fötter vi hade kvar på hela plutonen när vi var framme vid ing3? svaret är 3 st (en fot på en kille som fick marschfraktur innan kusmyran, två st fötter på en som hade bullervila). hela plutonen satt ner i halvkoman och vårdade grp utr utanför plutförrådet, sedan visiterades det och packades in i förråden och vapen låstes in. efter vapeninlåsningen kommer det en otrevlig order "om 15 min uppställda här i källarkorridoren i full stridsutrustning och stridspackning, vi ska nu inleda fas 2 av övningen. inga frågor! frammåt!". han sa och vi gjorde. stämmningen var inte precis på topp när vi ställde upp. själv tänkte jag "det här är lungt, mina föter kanske håller i 30 min till innan jag står på mina knän och inte kommer längre, 30 min är inga problem att orka". fas 2 visade sig vara utvärdering av fas 1. PG:s fick omgående en ganska så massiv beställning på ca 20 pizzor lr motsv. lördag var det vård som gällde, i mekoverall och kungens blå. vid hvo på lördagen fick vi order för vad som gällde på söndagen. vilket var flygspaning vid aldersjön :wub: . när vi på söndagen vaknar vid lunch ser vi att det regnar ute. vi körde gokart istället.

v431, följde rek utb med en trött och sliten pluton kb-elever.

Posted

bara lite till nu

till FL

vi hade bara Kulspruta 58 mtb ra 180 och grputr med oss på marscherna.

vi kommer inte ha någon UGL. vi får en ledarskapsutbildning som ger oss 5 högskolepoäng. den är helt ny för i år.

det är 2 st KVM uttagna, de har haft en 2veckors utb och en del praktisk tjänst isamband med fält.

mina grpch var med oss och byggde p100 nu iveckan och jag antar att de ska vara med nästa vecka när vi bygger bb2. annars har det varit glest med kontakt med gb i tjänsten. KB-amröj bor numera ute på ÄH med sina amröjsoldater.

jag vet inte om någon målbilds förevisning är inplanerad för F-sold.

nu ska jag gå och gymma lite innan jag ska få ordnung på min utrustning inför nolia som börjar imorrn. ni anar inte hur lite monter som i19 har fått. vi har en 122, en 9040, en FH77b, en 23 tons bandschaktare och ca 400 kg minmatriel ståendenästan på varandra. och det är ARTHUR och 4021 och lednigsvagnar och rb70 o massa annat på ett område som är hälften så stort som det först var planerat för. trångt är ordet. jaja, gilla läget.

lev som man älskar och älska som man behöver pengar.

//

krp boman

numera även säkerhetsbåtschef :navy

mer kommer när jag kommer hem till min dator som varit på rep.

Posted

Trevlig beskrivning!

Kul att ni också fick uppleva en trevlig vecka på Kusträsk. Synd bara att ni inte hade med grg, ak4:or och p-skott med er på marscherna som vi hade... ;) Det är härdning på hög nivå när man har fått order om att inte förflytta sig på vägarna, tar en genväg över ett berg och man hoppar i uppförsbacke från stenblock till stenblock bärandes stridspackning, stridsutrustning och ett granatgevär. Svettigt värre...

Jaså, amröjarna bor med sin pluton ute på Ängesholmen i år? Undrar vad de tycker om det. Vi "slapp" flytta ut dit. Jag säger inte slapp för att jag inte gillade plutonen, men det hade blivit drygt med själva flytten. Ni har väl också varit ensamma inne på ingbat nu i sommar?

"Blod, svett och bajs"...det låter som Kapten E det verkligen. Den mannen är för härlig...som jag sagt tidigare. Ingen politisk korrekthet, en massa raljerande och stenhårda övningar. Inte konstigt att han är ogillad av vissa andra befäl på bataljonen. :D

Ser du fram emot att komma ut på plutonen?

Hälsningar, Foxtrot Lima *saknar Ingbat*

Posted

har ni sett att lastbilssäsongen har börjat komma igång på allvar nu. särskilt i tisdags kryllade det av lastbilar. vid ett tillfälle har jag kunnat räkna till 10 st inom det område jag kunde överblicka. B)

valmet - som rullat runt i en 03:as volvo fm12 :o

Guest Conscript
Posted

Några roliga folk som ligger inne nu ? Rycker in 20 September.

Posted
Personligen tror jag att deet är rimligt att lösa det på detta sätt. Stridsledarens/vc uppgifter var i vissa lägen väldigt oklar och ostrukturerad men besättningsmedlemmarnas roller växta så småningom fram och vi blev en ganska bra enhet till sist. Synd att utbildningen skulle ta slut då =(

Den extra KBn där bak kan utnyttjas betydligt bättre än vad som gjordes under vårat utb. år. Hade ledningen på QN tänkt igenom detta lite mer noggrant hade de sparats från mycket arbete själv samt effektiviserat kompaniet.

//Engan

@engan: Kan du utveckla detta? Hur hade det kunnat lösas bättre?

Satt och funderade på det där häromdagen, en kille på nolia sa att den KB som hamnar bak i L1/L2 egentligen är ganska onödig, men jag håller inte riktigt med. Samma kille sa även iofs att det är bättre att hamna där än att hamna på en av plutch vagnarna, vilket i hans ögon var den största bajsmackan av alla. Men vad vet jag, vi vet inte mycket än har vi märkt...

sen måste jag även fråga en annan sak, som det ser ut nu så saknas en E-sold i L2an nämligen e-bitr/KSP skytt. Tror ni att de kommer sätta en F-sold på dennes plats eller är det nåt som KBn i den vagnen kan göra?

MVH Krp W

Posted

@KB_2004:

Med det menar jag att om KKC och stäff KKC mfl hade suttit sig ner och diskuterat igenom var och när de behöver stöd och "extra" chefer så hade de kunnat ta fram ngn typ av instruktion och tydligare roll för Striledaren. Som klart och tydligt visade vilka uppgifter denna hade. Så var det inte i vårt fall och KB:n fick ofta handla på ren intuition och initiativförmåga. Ibland blev det fel och ibland blev det rätt, just detta kostade tid. Bla skulle dessa KB även kunna bli ngn typ av chefer vid förläggning vid 4.e plut.

Min uppfattning är att ni inte har samma överskott som vi hade och ni KB behöver inte vara lika oroliga ang. dessa specialbefattningar.

Hehe, jag tror minsann det var Vpl FK Holmberg som dök upp och pratade med er. Han satt på E-vagnen. Han har rätt. KBn på plutsch vagnarna får den värsta bajsmackan av alla. Han har i princip inget att göra där bak. Det var ingen höjdare.

Vidare tror jag inte att nån KB kommer ta över e-sign/kspskyttens roll. Det känns som om de antingen kommer rationalisera bort denna befattning helt eller kommer ersätta med nån annan 10 mån sold. (har ni brist eller överflöd på 10 mån sold?) Det är sällan de flyttar om mellan kb,gb och f. Dvs en KB kommer inte ta en 10 mån befattning.

//Engan

Förresten, anmälan när KB åker på skarpskjutning i höst!