C DK012 Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 ...i brist på annat namn. Såg vid ett antal tillfällen under GU (och då i samband med B-styrkeuppträdande el. motsv.) m/90 uniformer utan det karakteristiska splinterkamot. Mönstret var snarare amerikanskt woodlandcamo, om än i annorlunda nyans. Blev sedan förvånad då jag träffade min kompis häromveckan och han softade omkring i ett par sådana brallor hemma, som tydligen hade förvärvats på ÖB. Någon som kan berätta mer, officiell beteckning, om de går att få tag på etc. Quote
JTS Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 ...i brist på annat namn. Såg vid ett antal tillfällen under GU (och då i samband med B-styrkeuppträdande el. motsv.) m/90 uniformer utan det karakteristiska splinterkamot. Mönstret var snarare amerikanskt woodlandcamo, om än i annorlunda nyans. Blev sedan förvånad då jag träffade min kompis häromveckan och han softade omkring i ett par sådana brallor hemma, som tydligen hade förvärvats på ÖB. Någon som kan berätta mer, officiell beteckning, om de går att få tag på etc. De är kinesiska kopior och har inget att göra med försvarsmakten. De är däremot arbetskläder för ÖoB:s Personal. De torde vara undermåliga i kvalitet jämfört med M/90. Quote
Vargas Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Kan det vara denna som avses? http://www.militaryshop.se/produkt.cgi?pro...B-styrkeuniform Quote
softfeel Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 (edited) m/90 uniformer utan det karakteristiska splinterkamot. Mönstret var snarare amerikanskt woodlandcamo, om än i annorlunda nyans. Menar du att det var fältuniform 90 i annat camo eller en helt annan uniform? Om det var fältuniform 90 i annat camo vet jag inte vad det var. Om det var en annan uniform var den troligtvis köpt på ÖoB och har inget m-nummer. Den går troligtvis att köpa på ÖoB. Edit: Stor bokstav efter punkt. Edited September 14, 2003 by softfeel Quote
JTS Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Nej det är inte den. Jag vet vilken han menar. ÖoB säljer en kopia på M/90 i nån form av woodlandmänster. De här helt kassa och alkisar brukar bära dem. Quote
achilleos Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Från sidan som Vargas länkade till: "Används av Swedint´s konfiguranter vid utbildning av utlandsstyrkorna." Quote
Hans Engström Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Från sidan som Vargas länkade till: "Används av Swedint´s konfiguranter vid utbildning av utlandsstyrkorna." Instämmer i fast militaryshop tenderar till lite blandade grodor. En av killarna svor på att BMP-1 bågen var helt korrekt att bära när jag var där senast. Quote
Axial Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Jag tror att den kopia som säljs på ÖoB brukar kalla "m/89" i deras annonser. Den säljs i citycamouflage, woodlandcamouflage och någon skum gul-brun färgsättning som kanske skulle göra sig bäst på en savann eller liknande ställen. Min bedömning är att det är ett plagiat av uniform 90 men med förenklat sömnadsmönster och exempelvis inga förstärkningar längst ned på benen. Dock finns namnbrickshållare ditsydd och om jag kommer ihåg rätt även facket för autoinjektor i höger bröstficka. Ska nog göra ett beök och kontrollera närmare och lämna rapport. Quote
Sir Vival Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Var i herrans namn är en konfigurant? En kombatantfigurant? *skrattar* Quote
Fu Carlsson Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Från sidan som Vargas länkade till: "Används av Swedint´s konfiguranter vid utbildning av utlandsstyrkorna." Eh.. ok.. roger that!? Hmm.. konfigurant.. konfigurant.. mummel mummel .. får nog slå upp det ordet.. Quote
Gator Posted September 15, 2003 Report Posted September 15, 2003 fast militaryshop tenderar till lite blandade grodor. En av killarna svor på att BMP-1 bågen var helt korrekt att bära när jag var där senast. Hrrm, jodå det kan man ju lugnt säga... Om ni är intresserade av en sko som MS kallar Magnum "Tactrop" (enligt katalogen), kan jag meddela att i verkligheten heter den "Amazon"... Quote
Razvedka Posted September 15, 2003 Report Posted September 15, 2003 Från sidan som Vargas länkade till: "Används av Swedint´s konfiguranter vid utbildning av utlandsstyrkorna." Eh.. ok.. roger that!? Hmm.. konfigurant.. konfigurant.. mummel mummel .. får nog slå upp det ordet.. Militaryshop har skrivit fel: De avser naturligtvis KONFIRMANDER KONFIGURANT är helt fel då det är en person som efterliknar en kona - används ofta på fotbollsmatcher för knattar... Quote
Erik_G Posted September 15, 2003 Report Posted September 15, 2003 Militaryshop har skrivit fel: De avser naturligtvis KONFIRMANDER KONFIGURANT är helt fel då det är en person som efterliknar en kona - används ofta på fotbollsmatcher för knattar... Hade jag vetat att jag kunde konfirmera mig inom FM när jag var 15 så kanske man hade sluppit alla tråkiga gudstjänster. Quote
Razvedka Posted September 15, 2003 Report Posted September 15, 2003 Militaryshop har skrivit fel: De avser naturligtvis KONFIRMANDER KONFIGURANT är helt fel då det är en person som efterliknar en kona - används ofta på fotbollsmatcher för knattar... Hade jag vetat att jag kunde konfirmera mig inom FM när jag var 15 så kanske man hade sluppit alla tråkiga gudstjänster. Erik G: Det kan du inte! Konfirmanderna utbildas av erfarna präster för att bli B-styrka mot Swedint - många svåra frågor för soldaterna att lösa vid exvis en Checkpoint...Allt detta sker i regi med konfiguranterna på Militaryshop! Och - nej de på MS har inget att göra med konorna som grabbarna spelar fotboll runt... Quote
The Swede Posted September 15, 2003 Report Posted September 15, 2003 Ni har missupfattat allting. En "kon"-figurant är någon som spelar en stressad chef under en övning. Allt för att försvåra för förbandet. Ner i stresskonen och ut i dumstruten. The Swede Quote
Axial Posted September 15, 2003 Report Posted September 15, 2003 (edited) En konfigurant är en IT-soldat (Markus kanske ?) som har fått som B-styrkeuppdrag att genomföra fientliga konfigurationer på stabens datorer. Så det så. EDIT: fixade syftningsfel. Edited September 15, 2003 by Axial Quote
Vakten_F4 Posted September 16, 2003 Report Posted September 16, 2003 [OT] Militaryshop kallade ju tröja m/87 för "försvarets populära värmetröja" [/OT] Quote
Recommended Posts