Jump to content

Recommended Posts

Posted
Inget fint uppvaknande man fick här nere på plats...

*mössa av*

:((

Vadå, är du på samma camp?

Har du i så fall lite insideinformation?

Uttern

Posted
Inget fint uppvaknande man fick här nere på plats...

*mössa av*

:dong:

Vadå, är du på samma camp?

Har du i så fall lite insideinformation?

Uttern

Med stor respekt för anhöriga kan jag bara säga läs pressmeddelandet på www.mil.se

:basker av:

• Forumsledning
Posted

@Ehlana Alltså du behöver givetvis inte gå in på detlajerna om själva personerna eller skadorna.

Men det som vore intressant att veta (om ni fått reda på nåt)

1. Vad small, nåt gammalt beslag eller nytt och typ?

2. Vilka kontainrar. De längs T-wallen nedanför Plutförvaringen eller EODs egna på avkroken där t-wall övergår till stängsel?

3. Var den andra killen långt ifrån?

Ett foto skulle säga det mesta för oss som redan sett platsen.

• Forumsledning
Posted

@KnaZen: Kanske rent uppgiftmässigt, men det är en fara de är utbildade på samt är beredda och medvetna om.

Den största faran är oftast de risker man tar men inte är medveten om eller struntar i. I kosovos fall är det överlägset trafiken, speciellt om du är på fotpatrull i mörker i pristina , kör softskin på de trafikerade vägarna eller SISU på smala, porösa branta leriga bergsvägar.

Posted

Hejsan,

Jag kan förstå att det är många frågor som cirkulerar och svaren är få.

jag har hört rykten om vad det var för pryl som briserade och hur

stor den var, men det är väl lika bra att hålla sig till det man vet.

Ni som har varit här känner ju till mindungen. vid mindungen så har EOD en container med diverse prylar. Nu är det så att jag vet inte om den small i dungen eller i containern. men det kommer säkert fram inom kort.

Jag satt i stabshuset när "prylen" briserade, och tro mig det kändes direkt att något inte stod rätt till.

Jag kommer tillbaka om jag får tillgång till mer fakta.

Vi höres grabbar!!

• Forumsledning
Posted

Bara att beklaga sorgen, fick idag reda på vem, och han har jobbat närmare mig än jag trodde.

Tankar går till Familj och även hans plutonskamrater som oxå måste må verkligen skitdåligt, samt till de som har jobbat med honom på tidigare missioner inom samma område. :(

Mitt i allt detta fortsätter jag tänka på de de konsekvenser som nu kommer att hända. Hur kommer EOD´s sysselsättning påverkas där nere nu. Vad händer med säkerhet och regler nu. Det är just sånt här som ingen accepterar och 'nån' kommer göra vad som helst för att detta aldrig ska hända igen.

Nu väntas givetvis en utredning av VAD som hände och VARFÖR. Den kommer bli intressant om den offentligörs.

Jag har mina teorier om vad som skulle kunna hänt... men låter bli att spekulerar här för att visa respekt och för att slippa skitsnack.

Än en gång, mycket tråkigt och synd att det hände. Min tröst i detta är att detta är en medveten risk de tar och vet om. Det var en professionel soldat som dog i tjänsten och inte en oskyldig civilist eller ett barn.

Posted

Läste aftonbladets artikel.

en i sömnen *mössa av*

en vid styrketräningspass *mössa av*

Nu till min fråga... en person, som jag känner berättade om sin granne som åkte ner och dog hemma på leave.

Det står inget om det?

• Forumsledning
Posted

en i sömnen *mössa av*

Nu till min fråga... en person, som jag känner berättade om sin granne som åkte ner och dog hemma på leave.

Det står inget om det?

Det var en kille på KS05 (min mission) Han vart påkörd av tåg eller hur det var, när han var hemma på leave. Inget som hade med hans tid/tjänst att göra där nere alltså.

Posted

en i sömnen *mössa av*

Det står inget om det?

Personen som dog under leave var under Ks05, troligen en olycka, har för mig att det var ett tåg inblandat.

Anledningen att det inte nämns kan vara att han inte dog under tjänsteutövande.

Kimster, även under Ba12 var det en olycka med dödlig utgång som var relaterat till EOD/ammunition, vad jag vet förändrades inte arbetet nämnvärt efter det.

• Forumsledning
Posted

@Azan. Det är mig veteligen 3 st som dött I Kosovo, men det är fler som dött under tjänst i Kosovo, dvs på andra platser. Grejen är den att man är i tjänst 24-7 när man är anställd i utlandstyrkan under hela kontraktstiden, även när man är hemma eller utomlands på leave.

På dessa leavar har det dött minst 1 Ks05 och 1 Ks07.

/Henke

Posted

Tragiskt...mycket tragiskt

Mina tankar går till familj o vänner till den avlidne.

Posted

ruggigt med sånt.

misstänker att det ligger tyngre moln än vanligt över centrala kosovo nu....

finns någon mer info om vad som gått snett?

minns ovissheten och olusten från bao5 då vi på op hörde om en olycka på vår camp som gick riktigt illa.... inte särskilt kul och svårt att förbereda sig på.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...
Posted

en i sömnen *mössa av*

Det står inget om det?

Personen som dog under leave var under Ks05, troligen en olycka, har för mig att det var ett tåg inblandat.

Anledningen att det inte nämns kan vara att han inte dog under tjänsteutövande.

Kimster, även under Ba12 var det en olycka med dödlig utgång som var relaterat till EOD/ammunition, vad jag vet förändrades inte arbetet nämnvärt efter det.

Liten rättelse. Det var under BA99 han dog.

Vi blev lovade att vi skulle få reda på vad polisutredningen gav (man vet ju rätt så väl vad som hände dock...). Men det var väldigt tomma löften.

Posted
Liten rättelse. Det var under BA99 han dog.

Vi blev lovade att vi skulle få reda på vad polisutredningen gav (man vet ju rätt så väl vad som hände dock...). Men det var väldigt tomma löften.

Helt rätt, fel av mig, tack :sniper: