Jump to content

Recommended Posts

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

nu börjar jag ju fundera på om man kanske inte skulle inga och se om det finns någon plats över till PB! dom sa på mönstringen plus att det står i pappren jag fick där att jag "kan" bli PB men sedan sa han att det inte fanns plats på amf1..men det kanske har förändrats nu..nån som hoppat av eller så?

var föresten ute o prang ca 3km med 10 kilos packning nu ikväll...börjar lite långsamt med vikten..men det var rätt jobbigt i axlarna och skulderbladen..ska lägga till några övningar på gymet + börja träna med packning oftare..kanske varje gång jag springer?

Posted
nu börjar jag ju fundera på om man kanske inte skulle inga och se om det finns någon plats över till PB! dom sa på mönstringen plus att det står i pappren jag fick där att jag "kan" bli PB men sedan sa han att det inte fanns plats på amf1..men det kanske har förändrats nu..nån som hoppat av eller så?

var föresten ute o prang ca 3km med 10 kilos packning nu ikväll...börjar lite långsamt med vikten..men det var rätt jobbigt i axlarna och skulderbladen..ska lägga till några övningar på gymet + börja träna med packning oftare..kanske varje gång jag springer?

träna lungt. Gör ett schema och akta så att du inte drabbas av benhinne inflamation.

Posted

spring fan inte varje dag med packning den sliter på knän och rygg.. och det är bra att du startar med låg vikt och öka sakta..

Viktigt att du har bra skor också som ali sa så kan man lätt få benhinne inflamation med dåliga skor samt packning...

glöm inte heller att då du går i nerförsbacke belastas knän 7 gånger din kroppsvikt och har du packning på då också så är det ännu mer..

kör hårt, behöver du hjälp så vet du vart jag finns.. har massa tips!

Posted (edited)

Amf1 Vaxholm i Januari 2004

är jag inskriven som, inrycksdatum är 12 januari.. får se kanske försöker byta tjänst..

intrepid : för att stärka dina axlar för belastning så kan du köra hederliga militärpressar, knäböjjar stärker lite på axlarna också.. bara och fråga på..

Edited by Greenment
Posted
Om jag formulerar mig rätt då:

Varför får jag som vanlig amfibiesoldat inte samma chans än dem som gör längre utbildning...

vad gör dem till bättre soldater att dem får fler huvudtjänster att välja emellan än mig?

Jag vill inte sitta och löka framför en dator eller laga mat... tror jag knappast många vill så sluta snacka skit om att alla är spännande..

jag valde amf i tro om att få en chans att få kämpa för att få skytte och nu är den tjänsten bort tagen.. vad hade du gjort i en sådan situation... jag ser skytte som mest spännande och har man ett mål försöker man nå dit för 100% misslyckas jag god tar jag det och tar en annan tjänst..

Jag gissar vilt, men kan det inte vara så att ju mindre tid man ligger inne destå minder krävande uppgifter får man? :lol:

Klart att 7,5 månads vpl har mindren att välja på an dom som ligger in t ex 15... skulle vilja se en attackdykare som är inne i 7,5 eller stridsfordons befäl...

Posted
ska lägga till några övningar på gymet + börja träna med packning oftare..kanske varje gång jag springer?

du ska in på amf? se till att vänja dig att alltid ha en ryggsäck om ca 12 kg (börja med lägre för all del) på dig, och vid varje tillfälle du får skall du göra BÖJSTRÄCK.

lika bra att vänja sig, om man säger så..

Posted
12 kg? hur tungt brukar det vara när man väl är inne? full stridsutrustning..

jag ska till amf1!

Tja, jag är inte helt säker hur det är numera eftersom även Amf verkar köra med SS2k, men anta att den innehåller ungefär samma som NU + SU + vapen så blir det runt 20-25kg, plus trossen (Berghaus-säcken, som brukar landa runt 30-40kg + div grp.mtrl).

Men som sagt, jag vet inte riktigt hur det är nu - kanske nån annan vet?

Posted
Hum... OZ> Tillhörde du det hemliga Amf1 förbandet,? finns en SUPER hemlig pluton där... :D

Ser att du har deras nya camo iaf...

Mm...oz är så hemlig så han i princip inte finns... :P

Posted (edited)

Vysotskij,oz,Gotcha Vill ge er en stor medalj för era grymt bra inlägg i den här diskutionen ! kan bara hålla med till 100%

Edited by Thorleif
Posted (edited)
Vysotskij,oz,Gotcha   Vill bara ge er lite beröm för era grymt bra inlägg i den här diskutionen ! kan bara hålla med till 100%

Tack!

EDIT: Dumt inpass av mig, raderar det nu...

Edited by Vysotskij
Posted

Under GSU:n hade vi pb ss2k, stridsväst 2000 och ak5, ligger på runt 20 kg totalt.

Berghaussäcken har vi inte fått ut och alltså inte använt alls, amfskytte kommer att få använda den nu när de påbörjar sin utbildning.

Posted

mask: okej då vet jag! ligger du inne nu eller just muckat? jag börjar bli lite nervös..men längtar samtidigt...bara att fortsätta träna..

jag tänkte på det, måste man ha en sån där ID-bricka? Jag trodde att jag viste var den fanns men det viste jag inte alls :lol: ...kan man beställa den någonstans infrån om det nu är så att man måste ha en?

Posted

Ligger inne nu som maskintekniker, är i Karlskrona med en massa flottisttyper och lär mig plocka motorer. Utbildningen är helt ok, jag är mycket nöjd.

Det är kul på amf, fast det fysiska är grymt jobbigt för de av oss som är klena =)

ID-bricka behöver du inte ha med dig, bara legitimation

Posted

du måste inte springa 3 km med 10 kg packning hemma, visst är det bra ifall du gör det men det kommer ta en antal veckor innan du ens börjar springa med packning, och ta ALLT som sägs på detta forum samt andra forum om Amfbat med en STOR nypa salt, mycket har ändrats, många har fått för sig att det var mycket hårdare än vad det egentligen var osv, ex så bevhöver du inte göra böj-sträck varje tillfälle du får, eller springa 2 mil om dagen 3 gånger i veckan (ingen på detta forum har påstått det) osv.

träna med synt förnufft, det är bra för dig om du kan springa 2 mil om dagen 3 gånger i veckan, men det är knappast ett krav.

Varje gång du springer, tränar osv så underlättar du för dig själv.

så träna på med sunt förnuft, skada dig inte, fråga folk som ligger inne nu om hur dom hade det dom första veckorna (färk information) samt ha en ödmjuk inställning samt en kämparanda så kommer ni som ska till Amf oavsett hur länge ni ska ligga inne klara er jätte bra

lycka till!

Posted

Det är tungt att ligga på amfstrid. Man har stridsväst, vapen, hjälm och berghausen. En lättpackad berghausen väger runt 35kg. De som tror att det bara är amfskytte som skjuter mycket har fel... alla som ligger på amfstrid skjuter mycket för att kunna verka bra. Gruppstrid upp till plutonstrid. Självklart skjuter amfskytte mer än alla andra. Men för att komma dit så måste man prestera bra på pek. Så man kan inte bara välja vart man vill komma, man måste visa att man passar där med.

Posted
Man har stridsväst, vapen, hjälm och berghausen. En lättpackad berghausen väger runt 35kg.

Berghaussäcken är borta ur organisationen sedan minst 3 år, iaf på amf4

Posted

intrepid: skulle du vara rädd att du inte får kötta ordentligt så misströsta INTE! Du kommer få kötta.. vänta bara tills snabbmarsch och annt kul :((

För att orientera de undrande folket om hur utbildningen är nu: På Pb Amf GRK:s(Elfsborgs kompani med pb-elever i fsu skedet) första vecka har det bedrivits orienternade utbildning i Kulspruta 58 och ksp90b samt FYS. Vi har fått ur berghaus men inte packat den än. Vad jag förstått så kommer vi bli väl förberädda på UBKn.

Har du några frågor om amf intrepid så är det bara att PMa. Svarar mer än gärna på hur det är att ligga på amf. Kan tyvärr inte svara på hur amfskytte är då jag inte legat där och inte kommer få möjligheten. Men skulle du fråga mig så hade jag sagt amf instället för skyttesoldat. B)

/Laurin

PS. Det FANNS en fin tråd om amf i Pliktverket innan men det var visst någon som "råkade" ta bort den... :baskerPa: DS.

Posted

det är kul att se att alla är så trevliga och hjälpsamma på det här forumet! folk svarar på frågor och kommer med tips, vilket för mig (och säkert många andra"nybörjare") känns väldigt bra! Inga sura miner så länge man inte har gjort sig väl förtjänt av det. Sånt är kul att se på ett forum! på många andra forum blir man betraktad som en idiot om man frågar något som för vissa anses vara självklart.

ville bara säga det då jag fått så mycket bra tips och råd från er alla!

Posted
Berghaussäcken är borta ur organisationen sedan minst 3 år, iaf på amf4

00-01 hade vi berghaus på amf4. tror den försvann kullen efter.

När jag var på amf4 infomöte. så sa dem att vissa kommer använda berghausen. Tror GRK killar och några befattningar skulle ha den.

Om stridsäck2000 sa Fk:"...det är en sådan väska man har med si när man reser utomlands från arlanda. Varför vi ska använda den? Jo för att någora högre männ med fler medaljer på bröstet har bestämt det."

Posted
Om stridsäck2000 sa Fk:"...det är en sådan väska man har med si när man reser utomlands från arlanda. Varför vi ska använda den? Jo för att någora högre männ med fler medaljer på bröstet har bestämt det."

Otroligt omoget och oigenomtänkt

Posted

Citat av ovanstående typ brukar komma ifrån personer som ej har gjort GUAmf bat men som senare har hamnat där som befäl. Jag tycker att man har gjort helt rätt i att använda stridsäck2000 mer. Hur många gånger behöver man hela trossen om man nu inte tillhör någon speciell befattning. Det man borde satsa på är förbättrade bärsystem för olika vapensystem och understödsvapen

Posted

Otroligt omoget och oigenomtänkt

Jag kan ingenting om stridssäck 200.

Vad är fördelerna med den?

Fk har gjort värnplikten på amf. för han sa det.