Jump to content

Recommended Posts

Posted

det är ju kul att folk är nöjda...

sjelv tycker jag amf1 inte är bra alls, det enda jag har upplevt sen jag komm dit (jag är pb) är att dom är otrevliga, dom kör över folk och att det i allmän het finns en anda av "shut the f*** up... osv". det man får höra är bit i hopp hela tiden. man får halv sanningar levererade på löpande band. och som det står på forumet det du fick på mönstringen betyder inte ett skit.

den här matcho skiten som folk kör med hjälper ingen, motiverade soldater gör ett mycket bättre jobb än soldater som tycker allt är skit och vill där ifrån.

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
dom är otrevliga, dom kör över folk och att det i allmän het finns en anda av "shut the f*** up... osv"

Befälen? Visst kan det finnas rötägg, det gör det överallt (även där jag var..), men kan du ge några bättre exempel?

man får halv sanningar levererade på löpande band. och som det står på forumet det du fick på mönstringen betyder inte ett skit.

"Halvsanningar"? Kan du exemplifiera?

När det gäller att "mönstringen inte betyder ett skit" är ett skolexempel på att kommunikationen mellan Amf1 och (virrigt, eftersom det finns en och annan KA/Amf-off på VplV) Värnpliktsverket: Amf1 har "beställt" ett antal soldater, si och så många PB, GB och F, osv. Denna beställningen gjordes för ett par ÅR sedan - och eftersom politrukerna inte alltid håller den linje som en gång utlovades (finns det verkligen politiker som inte håller ord..) så har sålunda behovsläget på regementet ändrats.

Sedan tycker jag Amf gör helt rätt i att sätta "rätt person på rätt plats" efter EGNA erfarenheter, snarare än vplv's. Att du (ex.) blev uttagen som BåtC på mönstringen innnebär inte automagiskt att du är rätt person i verkligheten...kanske snubben som blev GRK'are mera lämplig egentligen..? osv, osv

den här matcho skiten som folk kör med hjälper ingen, motiverade soldater gör ett mycket bättre jobb än soldater som tycker allt är skit och vill där ifrån.

Naturligtvis ska man inte mobba och trycka ned folk, det rimmar ju illa med vår demokratiska och fina samhällsbild - men ibland måste faktiskt soldatmaterialet lära sig att bita ihop och inte snyfta efter mamma för de dumma befälen.

Det är krigets krav som gäller, inte velourpojkarnas - vad skulle ni göra när kriget väl är här och ni inget gillar läget? Bita ihop och kötta på eller sitta ned och tjura tills någon annan har rett ut situationen?

Som KJ vet jag ett och annat om jobbiga stunder och elaka befäl, och givetvis fanns tanken att lägga ned och, vafan SIMMA hem - bara man kom bort från ön!

Men det blir bättre framöver, hur långt in på utb är ni nu?

Posted

När jag låg inne som pb-min för ett år sedan så använde vi och robot nog våra pannben mest. :D Lovar dig att om du istället väljer min eller robot så kommer du aldrig mer att tänka på skytte. Det kommer du inte orka eller att ha tid med. Och du sa att du inte är särskilt vältränad? då e det nog dax att börja träna nu annars kommer du inte ens att klara den första dagen och då har ju allt gnäll varit i onödan. :} UT OCH SPRING! :camo:

Posted

neon, tråkigt att du tycker så, men som Gotcha säger, det kommer bättre tider. Du måste ju sökt till Amf av någon anledning, att vilja bli något, få en viss utmärkelse, inte sant? Sätt upp ett mål som du ska klara om du inte redan har det och kör på förfan!

:Malaj:

Posted (edited)
det är ju kul att folk är nöjda...

sjelv tycker jag amf1 inte är bra alls, det enda jag har upplevt sen jag komm dit (jag är pb) är att dom är otrevliga, dom kör över folk och att det i allmän het finns en anda av "shut the f*** up... osv". det man får höra är bit i hopp hela tiden. man får halv sanningar levererade på löpande band. och som det står på forumet det du fick på mönstringen betyder inte ett skit.

vet inte riktigt vad du är missnöjd med?

att de skriker på dig? att de inte berättar vad ni ska göra förrän 3 minuter innan?

vissa människor pallar inte med att bli tillsagda, dessa får det förbannat svårt i lumpen, andra tar det lite bättre. själv såg jag å mina kamrater under vpl det som en förmån att få såna praktfulla utskällningar pga nån skitsak att man sen på kvällen fick torka golvet från befälsfradga.

Ibland går befälen (oftast yngre) lite för långt och då kommer detta att påtalas, dock är inte detta något som ni som soldater kommer få se, för i största möjliga mån undviker man att ifrågasätta varandras kompetens inför väringarna, då detta skulle sänka ert förtroende för mannen i fråga samt betydligt minska hans pondus.

Sen får man inte glömma att befälen också är människor (nåja, inte alla kanske).

Det finns faktiskt en mängd syften med att befälen spelar teater och försöker vara så elaka som möjligt:

De vill skapa en vi-mot-dem känsla inom gruppen/plutonen.

dvs se till att ni hjälper varandra i "kampen" mot dem.

Min erfarenhet är att det effektivaste sättet att skapa gruppkänsla är just denna vi-mot-dem teknik.

Sen gäller det ju såklart att det hela görs med glimten i ögat!

"Dåså, efter att ha rundat kasern tre och fyra, åter uppställda här om alldeles-för-lite-tid... sätt av!" ett uttryck som direkt får alla som legat på amf att dra på smilbanden å luta sig tillbaka, mysa, muttra å minnas den vackra tid då man fick äran att tjänstgöra därute!

Det gäller att ta det på rätt sätt, i nio fall av tio går ju befälen iväg å garvar efter att ha sträckt upp plutonen med en saftig 20minutersutskällning för att nån tappat sin namnbricka när de övat stridsförflyttningssätt...

Såhär såg iallafall jag det under lumpen: Ok, därframme står en stor köttig tokig grönklädd herre med bestick på armen å skriker åt oss att jag ska sluta svettas när jag springer runt, å att han aldrig sett nåt värre härke... Han har gjort denna skiten, å då 90% av våra befäl va kj så har de gjort det värre o klarat det, alltså är det inte omöjligt. Det är en sak att ta skit av folk som inte gjort något själva, men befälen (iallafall de flesta inom amf) har iallafall gått såpass mkt med blöta kängor att de kan avgöra ifall det är fråga om gnäll eller ifall det är något annat.

blev lite krångligt, orkade inte göra mig tydligare, men kontentan är iallafall:

GILLA LÄGET! se det som en förmån att få stå öga mot öga mot de tokigaste rakade människorna som får ströva fritt å för guds skull: tänk 1.25! 1.25! 1.25!

EDIT: med gilla läget menade jag inte bara acceptera skiten, utan snarare: ta fram det positiva, och GILLA läget, ! du kommer inte ångra en endaste sekund när du väl muckat!

Edited by Guest