Fk Bodin Posted August 22, 2003 Report Posted August 22, 2003 En ny tråd om SV2K *suck* Jag funderar att sy en SV2K för en relativt billig penning med fler fickor och anpassad för Ak 4, men den får dock inte urskilja orginalet i utseende. Jag har ingen erfarenhet av västen och skulle nu vilja ha lite hjälp. Konfigurationen skulle i så fall vara: * 3 Magasinsfickor för 2 Ak 4 mag i varje * 1 Duellficka för Ak 4 * 1 Flerbruksficka stor * 2 Flerbruksficka liten * 1 Skyddsmaskväska 90 * 1 Flaskfodral 90 Vad är det på västen som bör förstärkas? Vad slits mest? Modifieringar som bör göras? Vilka fickor saknas/bör kompleteras? Quote
Dr.Koma Posted August 23, 2003 Report Posted August 23, 2003 Är det någon som kan upplysa mig om varför det är försäljningsförbud från sacci/snigeldesign på just den här artikeln? Quote
Forumsledning Kimster Posted August 23, 2003 Forumsledning Report Posted August 23, 2003 äh det är väll bara FM som är smarta. Tänk själva, om den nu inte får säljas så betyder att (mer eller mindre) alla som bär västen har "fått" ut den via förrådet. Alltså de som inte har det har stulit den. Skulle den säljas så skulle den som stulit västen kunna påstå att man köpt den helt lagligt. Ganska funkis idé. FM vet om att det snos ofantliga mängder utrustning varje år.. så helt naturligt att de har gjort så här... tycker jag. Quote
bushman Posted August 24, 2003 Report Posted August 24, 2003 och det är ju svårt att stjäla grejor från armen när man tillämpar metoden "släng era sorger i en gammal säck" och låter soldater som PC/KC är sur på, få släpa dessa säckar till serviceförrådet. vid dessa tillfällen är det ju bara att fylla judesäcken till bristningsgränsen, och släpa ut den till bilen. men det är fult att stjäla, staten gillar inte konkurens........ Quote
Dr.Koma Posted August 24, 2003 Report Posted August 24, 2003 Jaja. Om någon på något sätt kan fixa fram en för påseende en vecka eller två så kan jag ombespörja kopiering och civil försäljning för alla som har bråttom. borde inte ta mer än ett halvår. Quote
EOD Posted August 24, 2003 Report Posted August 24, 2003 (edited) En ny tråd om SV2K *suck* Jag funderar att sy en SV2K för en relativt billig penning med fler fickor och anpassad för Ak 4, men den får dock inte urskilja orginalet i utseende. Jag har ingen erfarenhet av västen och skulle nu vilja ha lite hjälp. Konfigurationen skulle i så fall vara: * 3 Magasinsfickor för 2 Ak 4 mag i varje * 1 Duellficka för Ak 4 * 1 Flerbruksficka stor * 2 Flerbruksficka liten * 1 Skyddsmaskväska 90 * 1 Flaskfodral 90 Vad är det på västen som bör förstärkas? Vad slits mest? Modifieringar som bör göras? Vilka fickor saknas/bör kompleteras? Om man börjar med själva västen så är väl det som jag har tänkt på skulle behövas moddas är "släphandtaget", för klent i infästningen. Sedan är ett problem som jag ser magasindumpningen, det går ju att dra åt snörningen i jackan och fortfarande dumpa dem innanför jackan men det var smidigare med 304K. Dumpa i de nätfickorna på bröstet fungerar men inte bra. Det är lätt att fastna med magasinsläpparna i nätmaskorna, sedan har det hänt flera gånger att jag tryck in magasinet i vad jag trott är nätfickan bara för att konstatera att jag missat fickan och lagt magasinet mellan västen och jackan. Tycker även att det kan vara problematiskt att dra upp dragkedjan med en hand när man befinner sig i sittande skjutställning, man måste ju ha något som håller mot i botten. Så någon bättre "magdumpficka" skulle man behöva känner jag. Sedan måste man ha något bättre remlås på de snäppspännen som sitter på midjebältet, får ju dra åt den var 5:e minut. magasinficka, det enda som jag inte gillar på den är locket, den är för styv och jag tycker den är ivägen när man ska plocka fram magasinet. Skulle helst se att man hade samma locklösning som på duellfickan. Alltså typ en duellficka som rymde två magasin. flerbruksficka liten, möjligen att man skulle sätta dit ett resårsnöre som på magasinfickan så att man ska spänna åt. Har man två mag så kan det skramla lite. Flerbruksficka stor, tycker den är bra som den är. duellfickan, klockren. Skulle gärna ha två - tre stycken. Andra fickor, ja du. Allt möjligt, kanske någon hgr ficka utformat som duellfickan med "öppning neråt" så att man kunde komma åt en rök lite snabbt. Sedan så känns det som att det börjar bli fullt på västen. Skulle sätta fler fickor som man t.ex. har på skyddsmaskväskan (de små fickorna på utsidan) på t.ex flerbruksfickan stor. EOD --edit-- Kom på en sak till --slut edit-- Edited August 24, 2003 by EOD Quote
Fk Bodin Posted August 24, 2003 Author Report Posted August 24, 2003 Tack EOD för tippsen. Det är ju så man börjar att tveka, i fall man skulle få den om ett halvår. Men hur som helst så kan man ju alltid önska sig fler fickor. Så att sy upp ett antal magasinsfickor extra kanske inte är så fel, samt en extra duellficka. Vad sägs annars om ficka med hölster för lyspistol och patroner, eller en ficka för Ra 135 med plats för extra accar? Småfickor som flerbruksficka liten är fickor som man säkerligen aldrig kan ha för mycket utav, skaffar nog några såna i alla fall till att ha i steget mellan 304K och SV2K. Quote
Dr.Koma Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 Klockrent Dahlberg lyspistol hölster hade jag faktiskt inte tänkt på men det är ju en skitbra idé. Inga problem bara att rita och sy. Den här firman är huvudleverantör till polska polisen så dom vet vad dom pysslar med oc deras väktar/polis bdu´s är det bästa jag sett kvalitetsmässigt. Alla övriga önskemål på specialfickor är helt möjligt att fixa fram men vad det kommer att kosta har jag ingen aning om än. Quote
bushman Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 (edited) @ fu bodin: med lite våld så kan man nog trycka ner ra 135, i flerbruksficka liten. vi körde våra TETRA-apparater i den, men det var ingen smidig lösning då man inte kunde stänga locket. kom på att jag faktist äger en ficka från snickers, som passar till div RA. deras snickar bältesfickor går vad jag kan se att modda ihop med SVK 2000. de kör oxå med infästningar med kardborre. Edited August 25, 2003 by bushman Quote
Fk Fjellman Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 Hölster till Lyspistol finns redan ju. Såg att befälen som sköt "indirekt eld" med lyspistol under sammarin -03 hade dom. Det fanns även plats för fyra patroner under flärpen på den. //Sgt Fjellman Quote
EOD Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 Hölster till Lyspistol finns redan ju. Såg att befälen som sköt "indirekt eld" med lyspistol under sammarin -03 hade dom. Det fanns även plats för fyra patroner under flärpen på den. //Sgt Fjellman Det är bara flyget som har dem, har försökt att få ut en på Ing2 men det gick inte. EOD Quote
Forumsledning Kimster Posted August 25, 2003 Forumsledning Report Posted August 25, 2003 Hölster till Lyspistol finns redan ju. Såg att befälen som sköt "indirekt eld" med lyspistol under sammarin -03 hade dom. Det fanns även plats för fyra patroner under flärpen på den. //Sgt Fjellman Det är bara flyget som har dem, har försökt att få ut en på Ing2 men det gick inte. EOD ..och hemvärnet då.. . Quote
Jimbo Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 om jag inte minns helt fel så hade vi ett sådant hölsteri gruppen på ks06... men det var nog inte alla som hade det.. tror jag.. jeje.. flum-flum Quote
Emil Posted August 25, 2003 Report Posted August 25, 2003 Detta påminner om en tidigare tråd då det var en hemvärnsman som sytt modifikationer på en sydafrikansk stridsväst jag fick det till ungefär 20 fickor, han såg ut som en grön michelin-gubbe och fick mig klart att ifrågasätta hemmabyggen. Quote
Maddman Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Jaha ! Då var vi inne i det förbenade ältandet om min moddade väst. Att ni inte ger upp !! Jag gör det inte.. Västen funkar glockrent för mig som Hv-soldat. MEN....... Det var ju inte det som denna tråd handlade om. Ett tips till lyspistolhölster är att använda läderhölstret till Kamrat 40. Användes med stor framgång i Libanon. Det ser kanske inte hi-tech ut, men återigen...... FUNKIS ! Quote
EOD Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Hölster till Lyspistol finns redan ju. Såg att befälen som sköt "indirekt eld" med lyspistol under sammarin -03 hade dom. Det fanns även plats för fyra patroner under flärpen på den. //Sgt Fjellman Det är bara flyget som har dem, har försökt att få ut en på Ing2 men det gick inte. EOD ..och hemvärnet då.. . Den finns alltså inom HV eller? Det är inte bara utr som har omgrupperat ut till HV. Att det bara ska finnas hos flygvapnet har jag fått från Swede när jag jobbade med honom (han hade självklart lyckats få tag på en ) samt faktumet att det inte fanns på Ing2. EOD Quote
Guest Lt. payne Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Jaha ! Då var vi inne i det förbenade ältandet om min moddade väst.Att ni inte ger upp !! Jag gör det inte.. Västen funkar glockrent för mig som Hv-soldat. Ett ordspråk till tröst.. "Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise" Quote
Dr.Koma Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 På vårt Hv komp har vi hölster / fodral till lyspistolerna tlvllverkade av samma vinylväv som dom nya pipväskorna till ksp 58. är det det ni talar om eller är det nåt hemmabygge vi har? Quote
Patroels Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 @Dr. Coma Inga problem bara att rita och sy. Den här firman är huvudleverantör till polska polisen så dom vet vad dom pysslar med Jag försökar igen: Vilken firma ? Quote
Patroels Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Tack snälla Doktorn Man är ju altid nyficken på olika producentar... Quote
Fu Kjellberg Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Hero collection. Kan det vara denna? Quote
Knekt Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 *lol* Man kan ju knappast säga annat än att det är nått knas med tilldelningen av materiel inom FM när man måste fixa polska piratkopior på prylarna! Quote
Dr.Koma Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Wörd! Knekt. Tanken med att jag vill handla med dom från början var att jag vill ta fram ett förbättrat 90system i funktionsmaterial och lite andra diskreta förbättringar som inte ska synas t. ex en pansarjacka med svettavledande insida och förbättrad ventilation för sommarbruk samt en vanlig 90 jacka i goretex a la KJ och löstagbart fleecefoder och med en löstagbar regntät kapuschong som inte syns utåt. Vi får se vad som händer först måste jag ha tag i en firma som kan trycka upp M90 tyg av superkvalité för ett vettigt pris. Tanken är ju att priserna ska vara rätt låga i slutändan också. Quote
Guest Skägget Posted September 1, 2003 Report Posted September 1, 2003 Wörd! Knekt. Tanken med att jag vill handla med dom från början var att jag vill ta fram ett förbättrat 90system i funktionsmaterial och lite andra diskreta förbättringar som inte ska synas t. ex en pansarjacka med svettavledande insida och förbättrad ventilation för sommarbruk samt en vanlig 90 jacka i goretex a la KJ och löstagbart fleecefoder och med en löstagbar regntät kapuschong som inte syns utåt. Vi får se vad som händer först måste jag ha tag i en firma som kan trycka upp M90 tyg av superkvalité för ett vettigt pris. Tanken är ju att priserna ska vara rätt låga i slutändan också. bad to da bone........... X| black ops sthlm Quote
Sir Vival Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 Wörd! Knekt. Tanken med att jag vill handla med dom från början var att jag vill ta fram ett förbättrat 90system i funktionsmaterial och lite andra diskreta förbättringar som inte ska synas t. ex en pansarjacka med svettavledande insida och förbättrad ventilation för sommarbruk samt en vanlig 90 jacka i goretex a la KJ och löstagbart fleecefoder och med en löstagbar regntät kapuschong som inte syns utåt. Vi får se vad som händer först måste jag ha tag i en firma som kan trycka upp M90 tyg av superkvalité för ett vettigt pris. Tanken är ju att priserna ska vara rätt låga i slutändan också. Tja du kan ju försöka få TAIGA att sälja ett GTX-ställ i 90-mönster till dig, i stället för att uppfinna hjulet igen, men å andra sidan så torde det inte lyckas... Sedan har jag inte förstått varför folk envisas med att bära ej tilldelad utr, än mindre betala för den och ofta dyrt. Det befäl som ser mellan fingrarna då någon kommer med, t ex, en SV2000 som denne någon inte fått tilldelad (alt tilldelad från annat förband och har dispens att bära på "orten") borde se sig om efter en ny sysselsättning - det råder om inte annat brist på förskolelärare! Quote
bravebat Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 [ Tja du kan ju försöka få TAIGA att sälja ett GTX-ställ i 90-mönster till dig, i stället för att uppfinna hjulet igen, men å andra sidan så torde det inte lyckas... Sedan har jag inte förstått varför folk envisas med att bära ej tilldelad utr, än mindre betala för den och ofta dyrt. Det befäl som ser mellan fingrarna då någon kommer med, t ex, en SV2000 som denne någon inte fått tilldelad (alt tilldelad från annat förband och har dispens att bära på "orten") borde se sig om efter en ny sysselsättning - det råder om inte annat brist på förskolelärare! Konstig inställning du har i mot HVbefäl som tillåter egenanskaffad mtrl. I mitt HVkompani är det flera som på grund av en förråds och beslutskedja som fungerar just på "Förskolenivå" har själva anskaffat SV2K , Detta är endast ett tecken på att något är fel i försvaret att soldaterna behöver skaffa den mtrl dom behöver själva. Dessutom är stridsväst 2000 reglementerad mtrl och jag ser hellre personligen att dom använder denna än Blackhawk och andra varianter, Om det är "Barnsoldaterna" här på bygderegementet eller Vuxna människor i HV som använder SV2K så kvittar det mej lika, utrustningen stannar ju ändå i firman!!! Just my 2c "Adapt and overcome" Quote
Fk Fjellman Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Tycker att bulldozer hade en poäng i inlägget om §12 i den här tråden http://forum.SoldF.com/in...pic=6518&st=210 //Sgt Fjellman Quote
Sir Vival Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Tja du kan ju försöka få TAIGA att sälja ett GTX-ställ i 90-mönster till dig, i stället för att uppfinna hjulet igen, men å andra sidan så torde det inte lyckas... Sedan har jag inte förstått varför folk envisas med att bära ej tilldelad utr, än mindre betala för den och ofta dyrt. Det befäl som ser mellan fingrarna då någon kommer med, t ex, en SV2000 som denne någon inte fått tilldelad (alt tilldelad från annat förband och har dispens att bära på "orten") borde se sig om efter en ny sysselsättning - det råder om inte annat brist på förskolelärare! Konstig inställning du har i mot HVbefäl som tillåter egenanskaffad mtrl. I mitt HVkompani är det flera som på grund av en förråds och beslutskedja som fungerar just på "Förskolenivå" har själva anskaffat SV2K , Detta är endast ett tecken på att något är fel i försvaret att soldaterna behöver skaffa den mtrl dom behöver själva. Dessutom är stridsväst 2000 reglementerad mtrl och jag ser hellre personligen att dom använder denna än Blackhawk och andra varianter, Om det är "Barnsoldaterna" här på bygderegementet eller Vuxna människor i HV som använder SV2K så kvittar det mej lika, utrustningen stannar ju ändå i firman!!! Just my 2c "Adapt and overcome" Tja... Antingen har man stulit eller så har man så svåra "jägarkomplex" att man betaler flera tusen kronor för en stridsväst - men det är kanske billigare än samtalsterapi, frågan är vilket som gynnar omgivningen bäst? Jag har ännu inte sett någon som betalt för en hjälm 90, som vore vettigare att införskaffa, men det säger kanske en del om vad man prioriterar... Den dag som Hv löser en så komplicerad stridsuppgift att nu tillgänglig mtrl inte är tillfyllest, så är jag övertygad om att kompletterande utr/mtrl kommer att tillföras. Däremot är jag helt enig med dig att det är bättre att utr är svensk än utländsk, men då ska den vara rekvirerad på rätt sätt. /Ulf Quote
Recommended Posts