Jump to content

Taktisk vapenrem

Recommended Posts

Guest Dedicated
Posted

Ni har kanske allesammans sett Henkes knep & knåp med en egen vapenrem. Kan nån klok meddela var man i Malmö-området skulle kunna få tag på erfordeligt material till dylik rem snabbt och framför allt ENKELT? Tips mottages tacksamt!

• Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. payne
Posted

Jag har nått liknande liggande, får se om jag kommer till terrängbanan på söndag så kan du få den.

Posted

Ja det var iaf lysande av dig Henke, att lägga ut den här pyssel remmen, kul att kunna göra nåt själv. Inget jag tänkt på att göra utan ditt tips iaf. Tackar!!

:D

Guest Dedicated
Posted
Fyhr , kontakta HeHo , han sysslar med sådant.

Säg vad Heiho INTE pysslar med?

Nå, pga brist av tid men ett otroligt vill-ha-sug så åkte jag istället för till friluftsbutiken till närmaste bensinmack. Där har de nämligen svarta 2,5 m långa spännband eller kanske rättare sagt -remmar, 25 mm breda. Man behöver inte sy på nåt spänne, snabb-remmen är komplett som på när trebomsspännet som var MÖP/MIP ändå har hemma på nåt projekt.......total kostnad 26:-.

Återstår att se om 25 mm är behagligt att bära och om man kan färga om spännet som nu är glatt aluminium- eller metallfärgat.

Posted
Fyhr , kontakta HeHo , han sysslar med sådant.

Säg vad Heiho INTE pysslar med?

Nå, pga brist av tid men ett otroligt vill-ha-sug så åkte jag istället för till friluftsbutiken till närmaste bensinmack. Där har de nämligen svarta 2,5 m långa spännband eller kanske rättare sagt -remmar, 25 mm breda. Man behöver inte sy på nåt spänne, snabb-remmen är komplett som på när trebomsspännet som var MÖP/MIP ändå har hemma på nåt projekt.......total kostnad 26:-.

Återstår att se om 25 mm är behagligt att bära och om man kan färga om spännet som nu är glatt aluminium- eller metallfärgat.

Smart ide att åka till macken.

Tur att du inte åkte till Biltema, då hade det blivit en blå rem med biltema på. :P

Hade varit snyggt. :baskerHV:

Guest Dedicated
Posted
Tur att du inte åkte till Biltema, då hade det blivit en blå rem med biltema på.

Eller hur? Dock ska jag försöka bygga mig en 40 mm-version nu när man fått blodad tand......och det fixar inte macken.....

Guest Lt. payne
Posted

Ett förslag:

På den remmen jag har skippade jag det bakre remfästet och drog remmen genom fästet i kolven. På så sätt undvek jag jag skramlet.

Det främre fästet byttes ut mot en krok från en skyddsmaskväska, där jag sprätte bort den lilla tygbiten.

Posted

Jag söker ett sk Jam Lever Candle (bandlås) i 40 mm !!OBS!! 40 mm bredd.

Ngn som kan tipsa om inköpsställe ? Har sökt i Sthlms-området utan framgång.

:)

Posted

:huh:

Har du någon bild/beskrivning? Så skall jag se om jag kan hjälpa dig.

Posted

Sorry MR. Trodde det var 30 mm du sökte.

Prova om du kan få ett varuprov från:

ITW Fixlock

Bruksgatan 17

41451 Goteborg

Sweden

Tel: 46-31-775-6560

Fax: 46-31-775-6565

Dom hade en egen hemsida innan men den är borta.

Posted

jag byggde mig en skön vapenrem av bårmattans rem (den gröna ni vet)+ 2 st treboms spännen från FM ryggsäck + två befintliga vapenrems hakar, remmen är tjockare på mitten och har normal tjocklek i ändaran. Det blir mycket bekvämt att bära pga tjockleken o färgen är okej (grön) den har tilloch med en trekronor märkning.

helt okej grej.

Posted (edited)
ITWs internationella hemsida. www.itwnexus.com  :((

Har precis varit inne och beställt ett prov. Återkommer med besked om ev framgång !

:angry:

Edit: Glömde tacka för tipset, sorry... ;)

Edited by Gator
Posted
Själv använder jag inte rem förutom vid uppställningar o liknande

Har du ingen rem på vapnet eller använder du den bara inte?

Posted

En styck vapenrem tillverkad.:unsure: Nu återstår tillpassning och test.

Vill passa på och tacka alla berörda om tips på vart man får tag på spännen och självklart Henke för hela idén.

Posted

:unsure:

Går bra att använda en trebom som är större en remmen. Samma funktion fungerar utmärkt.. :D

Posted
ITWs internationella hemsida. www.itwnexus.com  :)

Har precis varit inne och beställt ett prov. Återkommer med besked om ev framgång !

:)

Edit: Glömde tacka för tipset, sorry... ;)

YES !! Ett stycke jamlever 40 mm mottagen från ITW, en styck taktisk vapenrem KLAR ! Satte även en Emergency Release Buckle "ovanför" jamlevern, mkt funkis !

:blink:

Guest Dedicated
Posted

Var så lat att jag köpte min rem av en forums-medlem......mycket smidigt och billigt.......PM-a om ni vill veta vem......

Posted

:ph34r:

Går bra att använda en trebom som är större en remmen. Samma funktion fungerar utmärkt.. :camo:

Exactemundo, alt ett sk Ladderloc - det spänne som man spänner axelbanden på en ryggsäck med.

:-(

Guest Dedicated
Posted
Borde inte denna vapenrem vara något för Solsdf shopen. Antingen som gör det själv eller färdiga vapenremmar, gjorda av någon sykunnig person.

Tja, man behöver inte ens kunna sy. Ett extra treboms-spänne som håller jam-levern på plats. Bra idé att ha i shopen. sats med rem och spännen samt instruktion på hur man gör själv!

• 4 weeks later...
Guest Dedicated
Posted

Efter 15 år i Hv snubblar man in på detta forum, läser Henkes knep & knåp om hur man gör egen vapenrem och häpp har man tillverkat 3 st olika samt även inhandlat 1 styck av en forumskamrat som roar sig med att tillverka dylika! Plötsligt har vapenremmen blivit viktigare än nåt! Snacka om MÖP-varning........

Sökandet efter perfektion är lång.......och kostar lite också!

Sista projektet består av ca. 2,7 m band, grön 40 mm. Till detta två stycken trebomsspännen samt ett sk. instickslås. 40 mm är lite för brett för ordinare fästena på vapnet, men man slipper att 30 mm-bandet vrider sig = oerhört irriterande! Leverantör av band och spännen; ett icke särskilt okänt företag i Uppsala, kostnad under 100:-. Dock tvingas jag nog köpa ny symaskin åt hustrun så lite dyrt blev det kanske ändå.......om nån är intresserad så kan jag kanske lägga upp lite bilder???