Guest Dedicated Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Ni har kanske allesammans sett Henkes knep & knåp med en egen vapenrem. Kan nån klok meddela var man i Malmö-området skulle kunna få tag på erfordeligt material till dylik rem snabbt och framför allt ENKELT? Tips mottages tacksamt! Quote
Guest Lt. payne Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Jag har nått liknande liggande, får se om jag kommer till terrängbanan på söndag så kan du få den. Quote
Forumsledning henke Posted August 12, 2003 Forumsledning Report Posted August 12, 2003 Jag hittade nylonbandet på en butik Ohlssonstyger, http://www.ohlssonstyger.se/ Spännena på vilken friluftsbutik som helst i Malmö. Quote
valiant Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Fyhr , kontakta HeHo , han sysslar med sådant. -Valiant- Quote
Menige Ryan Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Ja det var iaf lysande av dig Henke, att lägga ut den här pyssel remmen, kul att kunna göra nåt själv. Inget jag tänkt på att göra utan ditt tips iaf. Tackar!! Quote
Guest Dedicated Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Fyhr , kontakta HeHo , han sysslar med sådant. Säg vad Heiho INTE pysslar med? Nå, pga brist av tid men ett otroligt vill-ha-sug så åkte jag istället för till friluftsbutiken till närmaste bensinmack. Där har de nämligen svarta 2,5 m långa spännband eller kanske rättare sagt -remmar, 25 mm breda. Man behöver inte sy på nåt spänne, snabb-remmen är komplett som på när trebomsspännet som var MÖP/MIP ändå har hemma på nåt projekt.......total kostnad 26:-. Återstår att se om 25 mm är behagligt att bära och om man kan färga om spännet som nu är glatt aluminium- eller metallfärgat. Quote
Fu Kjellberg Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Fyhr , kontakta HeHo , han sysslar med sådant. Säg vad Heiho INTE pysslar med? Nå, pga brist av tid men ett otroligt vill-ha-sug så åkte jag istället för till friluftsbutiken till närmaste bensinmack. Där har de nämligen svarta 2,5 m långa spännband eller kanske rättare sagt -remmar, 25 mm breda. Man behöver inte sy på nåt spänne, snabb-remmen är komplett som på när trebomsspännet som var MÖP/MIP ändå har hemma på nåt projekt.......total kostnad 26:-. Återstår att se om 25 mm är behagligt att bära och om man kan färga om spännet som nu är glatt aluminium- eller metallfärgat. Smart ide att åka till macken. Tur att du inte åkte till Biltema, då hade det blivit en blå rem med biltema på. :P Hade varit snyggt. Quote
Guest Dedicated Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Tur att du inte åkte till Biltema, då hade det blivit en blå rem med biltema på. Eller hur? Dock ska jag försöka bygga mig en 40 mm-version nu när man fått blodad tand......och det fixar inte macken..... Quote
Guest Lt. payne Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Ett förslag: På den remmen jag har skippade jag det bakre remfästet och drog remmen genom fästet i kolven. På så sätt undvek jag jag skramlet. Det främre fästet byttes ut mot en krok från en skyddsmaskväska, där jag sprätte bort den lilla tygbiten. Quote
Gator Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Jag söker ett sk Jam Lever Candle (bandlås) i 40 mm !!OBS!! 40 mm bredd. Ngn som kan tipsa om inköpsställe ? Har sökt i Sthlms-området utan framgång. Quote
heiho Posted August 15, 2003 Report Posted August 15, 2003 Jag söker ett sk Jam Lever Candle (bandlås) i 40 mm !!OBS!! 40 mm bredd. Ngn som kan tipsa om inköpsställe ? Har sökt i Sthlms-området utan framgång. Har du någon bild/beskrivning? Så skall jag se om jag kan hjälpa dig. Quote
heiho Posted August 16, 2003 Report Posted August 16, 2003 Sorry MR. Trodde det var 30 mm du sökte. Prova om du kan få ett varuprov från: ITW Fixlock Bruksgatan 17 41451 Goteborg Sweden Tel: 46-31-775-6560 Fax: 46-31-775-6565 Dom hade en egen hemsida innan men den är borta. Quote
Nifelhel Posted August 16, 2003 Report Posted August 16, 2003 ITWs internationella hemsida. www.itwnexus.com Quote
Fk Bodin Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 Och jag som precis har köpt mig en israelisk vapenrem. Quote
Jimbo Posted August 17, 2003 Report Posted August 17, 2003 jag byggde mig en skön vapenrem av bårmattans rem (den gröna ni vet)+ 2 st treboms spännen från FM ryggsäck + två befintliga vapenrems hakar, remmen är tjockare på mitten och har normal tjocklek i ändaran. Det blir mycket bekvämt att bära pga tjockleken o färgen är okej (grön) den har tilloch med en trekronor märkning. helt okej grej. Quote
Gator Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 (edited) ITWs internationella hemsida. www.itwnexus.com Har precis varit inne och beställt ett prov. Återkommer med besked om ev framgång ! Edit: Glömde tacka för tipset, sorry... ;) Edited August 18, 2003 by Gator Quote
Speedy2 Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Spännen Tjena grabbar denna sidan gick inte av för hackor! Kolla på huvud sidan under militärt, där finns alla spännen krokar och hakar att köpa. http://www.ossian.nu/index2.htm JIIIIIHHHA här skall slöjdas Quote
Bad Karma Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Själv använder jag inte rem förutom vid uppställningar o liknande Quote
heiho Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Själv använder jag inte rem förutom vid uppställningar o liknande Har du ingen rem på vapnet eller använder du den bara inte? Quote
daan Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 En styck vapenrem tillverkad. Nu återstår tillpassning och test. Vill passa på och tacka alla berörda om tips på vart man får tag på spännen och självklart Henke för hela idén. Quote
Dies irae Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Jag söker ett sk Jam Lever Candle (bandlås) i 40 mm !!OBS!! 40 mm bredd. Ngn som kan tipsa om inköpsställe ? Har sökt i Sthlms-området utan framgång. Går bra att använda en trebom som är större en remmen. Samma funktion fungerar utmärkt.. Quote
Gator Posted August 21, 2003 Report Posted August 21, 2003 ITWs internationella hemsida. www.itwnexus.com Har precis varit inne och beställt ett prov. Återkommer med besked om ev framgång ! Edit: Glömde tacka för tipset, sorry... ;) YES !! Ett stycke jamlever 40 mm mottagen från ITW, en styck taktisk vapenrem KLAR ! Satte även en Emergency Release Buckle "ovanför" jamlevern, mkt funkis ! Quote
Guest Dedicated Posted August 21, 2003 Report Posted August 21, 2003 Var så lat att jag köpte min rem av en forums-medlem......mycket smidigt och billigt.......PM-a om ni vill veta vem...... Quote
Gator Posted August 21, 2003 Report Posted August 21, 2003 Jag söker ett sk Jam Lever Candle (bandlås) i 40 mm !!OBS!! 40 mm bredd. Ngn som kan tipsa om inköpsställe ? Har sökt i Sthlms-området utan framgång. Går bra att använda en trebom som är större en remmen. Samma funktion fungerar utmärkt.. Exactemundo, alt ett sk Ladderloc - det spänne som man spänner axelbanden på en ryggsäck med. Quote
Bravo One Posted August 21, 2003 Report Posted August 21, 2003 Borde inte denna vapenrem vara något för Solsdf shopen. Antingen som gör det själv eller färdiga vapenremmar, gjorda av någon sykunnig person. Quote
Guest Dedicated Posted August 22, 2003 Report Posted August 22, 2003 Borde inte denna vapenrem vara något för Solsdf shopen. Antingen som gör det själv eller färdiga vapenremmar, gjorda av någon sykunnig person. Tja, man behöver inte ens kunna sy. Ett extra treboms-spänne som håller jam-levern på plats. Bra idé att ha i shopen. sats med rem och spännen samt instruktion på hur man gör själv! Quote
Guest Dedicated Posted September 17, 2003 Report Posted September 17, 2003 Efter 15 år i Hv snubblar man in på detta forum, läser Henkes knep & knåp om hur man gör egen vapenrem och häpp har man tillverkat 3 st olika samt även inhandlat 1 styck av en forumskamrat som roar sig med att tillverka dylika! Plötsligt har vapenremmen blivit viktigare än nåt! Snacka om MÖP-varning........ Sökandet efter perfektion är lång.......och kostar lite också! Sista projektet består av ca. 2,7 m band, grön 40 mm. Till detta två stycken trebomsspännen samt ett sk. instickslås. 40 mm är lite för brett för ordinare fästena på vapnet, men man slipper att 30 mm-bandet vrider sig = oerhört irriterande! Leverantör av band och spännen; ett icke särskilt okänt företag i Uppsala, kostnad under 100:-. Dock tvingas jag nog köpa ny symaskin åt hustrun så lite dyrt blev det kanske ändå.......om nån är intresserad så kan jag kanske lägga upp lite bilder??? Quote
Bad Karma Posted September 17, 2003 Report Posted September 17, 2003 Har du ingen rem på vapnet eller använder du den bara inte? Jag har ingen rem på vapnet. tycker det stör alldeles för mycket. Quote
Recommended Posts