mr_kalle Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 Jag undrar om det blir mycket bajonett träning under värnplikten? Rycker in i LBB i sommar.. Hade väll vart skoj? =) Quote
EOD Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 Bajonett träning!! Nä du, den försvann med ak4:an. Nu delas inte bajonetten ut (förutom till Amröjare). Själv så fick vi öva något som kallas "gå på marsch". Det man gjorde för var då att sätta på bajonetten, det man gör nu är och sliter fram KLAS och slår att sparkar vilt omkring sig EOD Quote
mr_kalle Posted May 12, 2002 Author Report Posted May 12, 2002 KLAS? Kniv tränar man väll iaf med? Quote
Fu Gson Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 Är inte helt säker på detta men enligt våra befäl så ska SSK få ut bajonett vid mobilisering, alltså SSK enligt den gamla organisationen med ak4:or. Quote
EOD Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 KLAS = Kort Lätt Attack Spade, på civil språk, en vanlig spade. Misstänker att jag kanske missförstod dig. Man använder vapnet på samma sätt som man gjorde då det satt en bajonett på den. Alltså pipstöt och allt vad det heter. Detta ingår i skyddsvaktsutbildningen och den är jag inte helt hundra på att alla får. I denna utbildning så lägger man in allt vad som har med närsrid (med och utan vapen) att göra, d.v.s. även knivar. För mig så handlade den utbildningen i tid om ca 1 vecka om ens det. Någon mera övning en sådan blir det nog inte. LBB, vad står den för, Luft Burnen Bataljon eller? Fu Gson, vid mob slänger de nog ut bajonett till höger och vänster. Amröjare på Ing2 får i alla fall ut den under utbildning eftersom den används som minpik. EOD Quote
Guest Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 KLAS är ett namn för fältspaden som nån vpl hittat på. Kort Lätt Attack Spade. Kan nog slå ihjäl en person med den hyfsat lätt. I det gamla (d.v.s. nuvarande) stridsbältet så fanns det en verktygshållare där man fäste den. När man la sig i eldställningen så skulle man ta fram magasinen o spaden fick vi lära oss. Men spaden kommer med nya stridsvästen säkerligen hamna på stridssäcken där den redan är nu för de flesta plutoner med yngre befäl (det där med ta fram spaden i eldställningen var det en gammal inglöjtnant som lärde oss). Spaden o kniven i bältet är ett verktyg o inget vapen. Vad gäller slåss med kniv o spade så är det helt meningslöst att lära ut enligt min mening. I SoldF står det att läsa att stridsförsumlighet o att inte göra sitt yttersta är ett brott mot svensk lag. Men å andra sidan så står det även att man får ge upp när läget är åt H-E. Det är bättre att bli tillfångatagen o ha en chans att fly än att ta livet av sig genom att gå till anfall med spaden mot Ivan med en automatkarbin. Quote
Guest Holger3D Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 Jag har för mig att jag sett bajonett på några slottsvakter ganska nyligen, men jag är riktigt osäker Quote
Guest Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 Jag ryckte först in på 4. Skv på K1 (eller LG Kav om ni så vill), beriden högvakt alltså. Där har dem AK4:or eftersom det ser mycket bättre än AK5:a när man paraderar. O till AK4:an så fick vi ut en bajonett att ha i stridsbältet när vi var klädda för strid a la m/90. Man har även gamla Mausergevär när man går högvakt (kort för Kav. lång för Inf.) som också har bajonett. 4. Skv är väl den enda stället där man utbildar vpl på AK4:or nuförtiden som sen blir krigsplacerade (som bev/stadsskytte). Förutom 3 månaders HV-lumpare då förstås. De HV-lumparna som gjorde lumpen på mitt kompani hade iaf AK4:or o inga bajonetter. Quote
Fu Gson Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 man får ut bajonett vid högvakten. EOD: säkerligen prånglas det ut bajonetter till alla som vill ha vid en mob, men grejen är ju att dom inte funkar så bra på 5:an direkt. Sen tror jag att det står i våra moblistor att vi ska ha bajonnet och det tror jag inte det gör för andra förband. Men jag är inte säker på något Quote
EOD Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 De va ett j##la liv på dessa bajonetter! :P Visst det finns ju en hel del som får ut den förutom Amröj men det jag menade är att få ut en bajonett ska ju inte likställas med att få ut en slidkniv M/mora. Alltså det är relativt ovanligt att man har bajonett ut och använder den till något annat "gå vakt" med den. Borde ju faktiskt finnas en hel del bajonetter, ska väl finnas en till varje ak4:a eller? Så kan tänka mig att i ofred så kommer de säker ut i stället för slidkniv M/mora. EOD Quote
2Sharp Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Tjenna, När jag gick högvakt (1993) hade vi ett block som skruvades fast på pipan och där fäste man Ak4 bajonetten. Tillfälling lösning och det sades att Ak5 egentligen var för klen för att tåla så värst mycket "bajonettfäktningsträning" Quote
mimesis Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Tjenna, När jag gick högvakt (1993) hade vi ett block som skruvades fast på pipan och där fäste man Ak4 bajonetten. Tillfälling lösning och det sades att Ak5 egentligen var för klen för att tåla så värst mycket "bajonettfäktningsträning" Det var väl adaptern som var för klen, och inte bössan? ;o) Fast det hade varit snyggt om sverige hade köpt in huggpipa till bössorna. Quote
mimesis Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Är det någon som vet om orginal huggpipan till FNC fungerar utan modifikation till ak5? Quote
The Swede Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Det ska den göra. Jag vet att vaktplutonen i Libanon -91 hade köpt in såna för att ha när dom gick fanvakt. The Swede BLÅGUL Quote
Guest Jägers Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Vad bra att du skall rycka in på LBB! from 00/01 så har jägarplutonerna ute bajonetter till ak5. Dessa används hela tiden på stridsskjutningar under utbildningen. Du kommer att (till skillnad från många andra förband) övas på alla delar av striden, långa avstånd med pvrobot och granatspruta, medellånga med ksp, grg och ehv. Korta med hgr, ehv, bajonett och närkamp. Quote
dalkarl Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Om jag inte minns helt fel är bajonetter numer inte tillåtna i krig (Sverige har skrivit på något tramsdokument likt trampminor), vilket innebär att Sverige skulle bryta mot internationella regler om dom utbildade på den. Bajonett vid högvakt motsv. tillhör tradition och gäller således inte under dokumentet. Men man kan ha missförstått alltihop under folkrättsgenomgången, kn som pratade var väl inte den största pedagogen jag haft. Quote
Foxtrot Lima Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Jag talar förvisso inte utifrån personlig erfarenhet, men vad jag har läst så ska både soldater under 1:a och 2:a Världskriget föredragit spade i närstrid. Det säger ju lite sig självt vilka fördelarna är. En spade kan användas till mycket; allt från att stöta, slå och hugga med. En bajonett stöter man med. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest Johannes Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 jepp... alla som läst sven hassels böcker har väl hört talas om de tyskaöstförbandens pionjärspadar, dvs spadar som slipats djävulskt vassa... Quote
2Sharp Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Det var väl adaptern som var för klen, och inte bössan? ;o)Fast det hade varit snyggt om sverige hade köpt in huggpipa till bössorna. Hmm.. du kan ju ha rätt där, minnet är ju inte helt bäst.. Fördelen med bajonett framför spade (motsv.) är ju att det är fäst på vapnet, mao behöver du inte släppa vapnet och greppa spaden el. likn. i händelse av ett ev. eldavbrott etc. Har man tid att välja så kan ju en spade vara en höjdare dock, kanske lite osmidigt när det är riktigt trångt? De FNC bajonetter jag sett har passat AK5 utan modifikation, om jag inte missminner mig är flamdämparen på AK5 NATO standard för gevärsgranater, som ju då FNC också är. Skulle vara mycket intressant att höra mer om bajonetter är tillåtna eller inte. Quote
mimesis Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 De FNC bajonetter jag sett har passat AK5 utan modifikation, om jag inte missminner mig är flamdämparen på AK5 NATO standard för gevärsgranater, som ju då FNC också är. Om det är NATO standard så borde en hel arsenal av olika gevärsgranater finnas tillgängliga som: http://www.isayeret.com/gear/simon/rimon6.jpg Kan inte tänka mig att det skulle finnas ett avtal om att man inte skulle få använda bajonett. Engelsmännen har ju bajonetten sammanvuxen med sin bössa. Kan inte se logiken med att det skulle vara ok att skjuta ngn på 2m håll eller fläska på med pipan i pannan men att man inte fåt använda bajonett. Fk Cel**: 60/40 skall ni stå ;o) Quote
mr_kalle Posted May 13, 2002 Author Report Posted May 13, 2002 http://www.isayeret.com/gear/simon/simon.htm Fräsch sak.. Quote
Casca Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Det är inte förbjudet att använda bajonett i krig/kris i syfte att döda eller såra en fiende som ej givit upp. Quote
2Sharp Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Fk Cel**: 60/40 skall ni stå ;o) Så sant, det borde finnas en hel hop med gevärsgranater som passar. Dock kan det ju vara vissa ballistiska teknikaliteter att ta hänsyn till? Skjutit gevärsgranat från AK4 och det ju funkar ju bra, synd att man inte har det till AK5. LOL, vissa saker glömmer man inte.. 60/40.. Quote
dalkarl Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Hmm... här diskuteras verkligen bajonettens alla för och nackdelar kontra KLAS. Varför inte montera på en fältspade på bössan så är ju grejen biff, eller? (Hmm dåligt skämt). Quote
LIQUID_ Posted May 12, 2005 Report Posted May 12, 2005 De FNC bajonetter jag sett har passat AK5 utan modifikation, om jag inte missminner mig är flamdämparen på AK5 NATO standard för gevärsgranater, som ju då FNC också är. Om det är NATO standard så borde en hel arsenal av olika gevärsgranater finnas tillgängliga som: http://www.isayeret.com/gear/simon/rimon6.jpg Kan inte tänka mig att det skulle finnas ett avtal om att man inte skulle få använda bajonett. Engelsmännen har ju bajonetten sammanvuxen med sin bössa. Kan inte se logiken med att det skulle vara ok att skjuta ngn på 2m håll eller fläska på med pipan i pannan men att man inte fåt använda bajonett. Fk Cel**: 60/40 skall ni stå ;o) När jag klickar på den länken kommer jag till startsidan. Om jag klickar på en länk så kommer en ruta upp där jag ombeds fylla i användarnamn & lösenord. Hur kom ni till bilderna ? Quote
sgt2421 Posted May 12, 2005 Report Posted May 12, 2005 Det låter i mina öron väldigt konstigt att man inte skulle få använda bajonett i händelse av ofred. Är det nån som har mer kött på benen och kankse en hänvisning eller länk till nämnda traktat? Quote
Adam Wilhelm Posted May 12, 2005 Report Posted May 12, 2005 När jag klickar på den länken kommer jag till startsidan. Om jag klickar på en länk så kommer en ruta upp där jag ombeds fylla i användarnamn & lösenord. Hur kom ni till bilderna ? De har börjat att vara en betalsida. Så numera kostar det penka att titta på bilderna. Quote
Fu Pedersen Posted May 14, 2005 Report Posted May 14, 2005 Jag undrar om det blir mycket bajonett träning under värnplikten? Rycker in i LBB i sommar.. Hade väll vart skoj? =) Sannorlikheten för att du skulle komma så nära en fiende att du behöver använda bajonett förefaller rätt låg. Skulle du hamna så nära är du nog ganska så död, om inte kan du ju alltid använda din stridsmora! B) Quote
Hornet Posted May 14, 2005 Report Posted May 14, 2005 får man äns ut bajonetten i dag i Lumpen eller HV mer än vid högvakten? Quote
Fu Pedersen Posted May 14, 2005 Report Posted May 14, 2005 (edited) Kan inte tänka mig att det skulle finnas ett avtal om att man inte skulle få använda bajonett. Engelsmännen har ju bajonetten sammanvuxen med sin bössa. Kan inte se logiken med att det skulle vara ok att skjuta ngn på 2m håll eller fläska på med pipan i pannan men att man inte fåt använda bajonett. Kanske krigets lagar, punkt numero due kan förklara delar av det? 2. Vålla inte onödigt lidande eller större skada än som fodras för att lösa din uppgift. Vad är mest "humant" krigsmässigt. Att sticka en kniv i någon eller sätta en kula mellan ögonen? Vad dör man säkrast och mest smärtfritt av? Edited May 14, 2005 by Fu Pedersen Quote
Recommended Posts