Malaj Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 I går var det allmän flaggdag. Och hur många flaggstänger resp flaggspel stod tomma? Det är svårt att vara flaggvakt i Flottans Män och hålla på formerna, när myndigheter, skolor och Svensson ger fan i att flagga. Jag brukar råda folk med obegagnad flaggstång att elda upp den i öppna spisen, men egentligen vore det ju bättre om man använde den på rätt sätt. Någon på forumet som har någon god idé hur man ska få lite fart på detta innan nynasisterna lägger beslag på flaggan helt? Kn Bligh Rättat: Riktat bananerna rätt...
mace Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Tycker själv att det är synd och skam. Bor i en hyresfastighet med flaggstång på framsidan, innan jag flyttade in hade den inte blivit använd på flera år. Efter den första flaggdagen utan flaggning så införskaffade jag egen flagga och sköter numera det, blir lite jobbigt då jag jobbar skift men efter att ha tagit en av grannarna i örat så hjälper han mig. Ett skräckexempel i mitt grannskap är en husägare med sprillans ny 6 meters flaggstång. Han flaggar, dygnet runt och med en gammal urblekt och avklippt vimpel avsedd för en betydligt längre flaggstång. Har haft allvarliga funderingar på att polisanmäla honom men är inte riktigt på det klara om det är ett lagbrott. Men frågan är hur vi ska kunna få medel-svensson att spotta upp sig lite. Finns väl få saker som är vackrare än en svensk flagga som sträcks ut i vinden mot en klarblå himmel. Tycker dom att det är jobbigt? I så fall skulle dom inte ha köpt flaggstång från början.
Doyle Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Flaggstänger verkar ju vara lite som det är med segelbåtar. Det är ofta jag ser en stor, dyr segelbåt som går för motor i perfekta segelförhållanden. Segelbåt är mer en status pryl verkar det som. På samma sätt fungerar flaggstången i trädgården "Ska ha, men inte fan använda"
Dexter Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Om jag inte har helt fel så är det OK att ha en vimpel uppe dygnet runt.. Köpte ny flagga nyligen och där stod att man inte skulle låta en flaggstång stå tom utan att man gärna fick ha en vimpel uppe de tider då man inte flaggade.. Men men.. Civilister skriver så mycket konstigt. ;) /Dexter
mace Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Man får ha vimpel uppe dygnet runt, men den måste vara hel.
soldat isak Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Jag glömde att flagga i fredags... (skäms för det...) Jag har ju flaggstång på mitt hus. Men som kompensation så kommer jag att genomföra en retroaktiv flaggning imorron söndag. Jag jobbar skift och när jag ska upp mycket tidigt på morronen så händer det tyvärr att jag glömmer flaggan när jag skall stressa iväg till jobbet. Men jag har iaf. en vimpel (hel&ren) som alltid är uppe.
JohnDoe Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Det är alltid tråkigt med folk som inte flaggar.. Nu har jag ett annat huvudbry dock, två av mina kompisar är säkra på att "flaggreglerna" har ändrats, nu får man tydligen flagga dygnet runt och behöver inte då hissa flaggan kl 8 resp 9 på morgonen eller hala den vid skymmningen eller senast kl 21. Och visst tusan skall man bränna en uttjänt flagga, inte bränna den? Har jag rätt eller har jag rätt? John
106 Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Och visst tusan skall man bränna en uttjänt flagga, inte bränna den? Har jag rätt eller har jag rätt? Så du körde en helgardering där. Men visst har du rätt, uttjänt flagga skall brännas. Någon på forumet som har någon god idé hur man ska få lite fart på detta innan nynasisterna lägger beslag på flaggan helt? Förse flaggstängerna med en elmotor och timer?
The_mistaken Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Jag håller på med en ny flaggstång malaj så titta inte med onda ögat på mej för att jag inte hade flaggan uppe ;)
Malaj Posted August 9, 2003 Author Report Posted August 9, 2003 Det är numera inte reglerat i lag hur man ska flagga civilt, men Stiftelsen Sveriges Nationaldag (f d Svenska Flaggans dag) rekommenderar att man följer de militära bestämmelserna. Men det är ju klart bättre att flagga på lite sneda tider än att inte flagga alls. Själv har jag svårt för flaggor som sitter uppe när solen är nere, så jag brukar hissa resp hala ned min egen flagga före eller efter jag sticker iväg till Marinlokalen. Där går flaggan på sekunden (så länge det finns gamla ! Vimpel (=1/3 av flaggstångens längd) ser trevligt ut, men är *verboten* på den stång inom militärt område som ska bära örlogsflaggan. Men (jizzez; nu går blodtrycket åt helvete), vem är det som köper dessa hiskeliga korsvimplar? Borde vara straffbart att ha eländet. Antingen flagga eller blågul vimpel - ingenting annat. Måste faktiskt utnämna Stena Line till årets flaggskurk nr 1. Utanför deras terminal i Masthugget flyger någon sorts jättestora korsvimplar dygnet runt. Och inte bara svenska. Mmm; kanske finns någon lag mot skändande av främmande statssymbol? Flaggregler mm: http://www.nationaldagen.a.se/
Malaj Posted December 27, 2003 Author Report Posted December 27, 2003 Nu är det dax igen - Flaggdag på Nyårsdagen. Upp kl 0900 och ned? Kolla denna site: http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneDay.html För den som jag är beroende av elektroniska kalendrar och handdatorer finns det hjälp att få på: www.camouflage.org/palm.html Freeware. Flaggdagar, helgdagar, namnsdagar för Outlook och Palm mm. Ingenting att skylla på längre. Bara hissa och hala ned. Kn Bligh
Elfgren Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 Man bör flagga alla flaggdagar "Text borttagen av BLÅGUL". EDIT: Elfgren, du vet vad som gäller för politisk agitation på detta forum. Du är redan varnad för detta. The Swede BLÅGUL
Froddan Posted December 28, 2003 Report Posted December 28, 2003 Hörde att det numera är lagligt att ha flaggan upp dygnet runt?
Malaj Posted December 28, 2003 Author Report Posted December 28, 2003 Hörde att det numera är lagligt att ha flaggan upp dygnet runt? Frågar du en gammal flottist, så kan det aldrig vara rätt=lagligt. Rent juridiskt har du nästan rätt: Det är inte längre olagligt att låta en civil flagga sitta uppe på olaga tid. Elfgren: Det är inte upp till den enskilde soldaten/sjömannen att ifrågasätta politiska beslut. Är det allmän flaggdag så är det. Sedan kan man flagga när man vill. Jag vet flera kamrater som flaggar på prinsessan Madeleines födelsedag och sitter hemma och ler fånigt hela dagen. :P Kn Bligh
KP2 Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Uppsalakommun är ett föredöme på denna punkt (förmodligen den enda...) det flaggas alltid på alla "officiella" byggnader samt tågstation och bussar...
Malaj Posted June 25, 2004 Author Report Posted June 25, 2004 Lördag är midsommardagen och allmän flaggdag. Flaggan ska upp kl 0800 och ned kl 2100. Jodå, det är en kärv morgon för många, men det är nu skillnaden visar sig på riktiga krigsmän och veklingar! Vaddå bakis och skakis? Man kan gå och lägga sig igen kl 0805. Du ska ju ändå upp på muggen och ta ett par Panodil eller något.
Torak Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Bor i en herrgard i Skottland, vi har lange haft en sadan dar liten flagga som sitter pa fasaden. Nu funderar vi pa att skaffa flaggstang, men vill kunna flagga med bade UK och Svensk flagga. Sjalv skulle jag ju foredra tva flaggstanger, men vilken borde da vara pa vilken sida? Om vi maste anvanda en enda flaggstang, hur ska flaggorna arrangeras?
[Neo] Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Lördag är midsommardagen och allmän flaggdag. Flaggan ska upp kl 0800 och ned kl 2100. Idag är det väl flaggdag också, men under natten behöver man inte ta ned den (vilket bara gäller Midsommarafton). Eller har jag fel?
Fallschirmjager Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Malaj: Fråga, vad har svenska flaggan med nynazister att göra?
Vargas Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Jag har faktiskt på pin kiv frågat innehavaren av en korsvimpel-försedd flaggstång om Kommendörkaptenen är hemma ...
Malaj Posted June 26, 2004 Author Report Posted June 26, 2004 Torak: Om vi maste anvanda en enda flaggstang, hur ska flaggorna arrangeras? Hoppsan! Det här med internationell flaggning är en hel vetenskap. Men det brukar sällan bli sura miner om man flaggar utomlands med sin "egen" nationsflagga på svenska flaggdagar, födelsedagar och sådant. I ditt fall ska man helst använda den skotska eller UKs flagga i andra fall. Har man bara en flaggstång, så blir det bara en flagga. Aldrig mer än en nationsflagga på varje stång. (Kommer sig av att man förr i tiden ombord på ett erövrat fartyg hissade sin egen flagga ovanför den "besegrade". Anses vara en stor skymf. Har du två flaggstänger t ex framför kåken kör du Union Jack (eller St. Andrew's) på den vänstra (av artighetsskäl) och den svenska på den högra. Neo: Idag är det väl flaggdag också, men under natten behöver man inte ta ned den (vilket bara gäller Midsommarafton). Eller har jag fel? Nja, det är ingen allmän flaggdag på midsommarafton, men det är ju mycket lämpligt att flagga ändå. Men det anses inte snyggt att ha flaggan hissad på natten, även om det inte numera är något lagbrott... Ner kl 2100 och upp igen kl 0900! Särskilt om man är gammal flottist. Fallschirmjäger: Fråga, vad har svenska flaggan med nynazister att göra? Mycket bra fråga! Det gläder mig om du har sluppit se smånassarna stå med svenska flaggan och skrika "Sieg Heil" med högra armen i olämplig vinkel. Svenska folket verkade i allmänhet skämmas för att vara just svenskar och kröp undan. Att använda svenska flaggan med stolthet var det inte tal om. För att inte (jisses, nu går blodtrycket åt h*lvete) tala om rektorer som bestämde att Nationalsången inte skulle sjungas på skolavslutningen, eftersom någon invandrad kamrat skulle ta illa upp och alla andra dumheter. Nu sitter flaggorna uppe i alla fall. Dax för kaffe och Panodil.
KD803 Posted June 26, 2004 Report Posted June 26, 2004 ,Jun 26 2004, 00:42 ] Lördag är midsommardagen och allmän flaggdag. Flaggan ska upp kl 0800 och ned kl 2100. Idag är det väl flaggdag också, men under natten behöver man inte ta ned den (vilket bara gäller Midsommarafton). Eller har jag fel? Eftersom Försvarsmakten bara har flaggan uppe dygnet runt när Sverige är i krig, så väcker det lite konstiga känslor i mig att se en flagga uppe i mörker ;)
KP2 Posted June 26, 2004 Report Posted June 26, 2004 ,Jun 26 2004, 00:42 ] Lördag är midsommardagen och allmän flaggdag. Flaggan ska upp kl 0800 och ned kl 2100. Idag är det väl flaggdag också, men under natten behöver man inte ta ned den (vilket bara gäller Midsommarafton). Eller har jag fel? Eftersom Försvarsmakten bara har flaggan uppe dygnet runt när Sverige är i krig, så väcker det lite konstiga känslor i mig att se en flagga uppe i mörker ;) Flaggor i FM får sitta uppe dygnet runt under förutsättning att dessa är belysta! Exempel på detta märkliga beteende är MHS Ö och FSC.
Torak Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Hoppsan! Det här med internationell flaggning är en hel vetenskap. Men det brukar sällan bli sura miner om man flaggar utomlands med sin "egen" nationsflagga på svenska flaggdagar, födelsedagar och sådant. I ditt fall ska man helst använda den skotska eller UKs flagga i andra fall. Har man bara en flaggstång, så blir det bara en flagga. Aldrig mer än en nationsflagga på varje stång. (Kommer sig av att man förr i tiden ombord på ett erövrat fartyg hissade sin egen flagga ovanför den "besegrade". Anses vara en stor skymf. Har du två flaggstänger t ex framför kåken kör du Union Jack (eller St. Andrew's) på den vänstra (av artighetsskäl) och den svenska på den högra. Tackar for det! Da ska vi bara ut och hitta flaggstang... tva stycken hemma i Skottland, och Mormor vill garna ha en pa landet... Mycket bra fråga! Det gläder mig om du har sluppit se smånassarna stå med svenska flaggan och skrika "Sieg Heil" med högra armen i olämplig vinkel. Svenska folket verkade i allmänhet skämmas för att vara just svenskar och kröp undan. Att använda svenska flaggan med stolthet var det inte tal om. För att inte (jisses, nu går blodtrycket åt h*lvete) tala om rektorer som bestämde att Nationalsången inte skulle sjungas på skolavslutningen, eftersom någon invandrad kamrat skulle ta illa upp och alla andra dumheter. Vi hade det braket pa lagstadiet, nar jag var kvar i Sverige. Vi hade en massa chilenare i skolan, och de kunde ju ta illa upp... Arligt talat, kommer man till ett nytt land gor man val det for att man vill bo dar, for att man tror att man kommer att tycka om det landets seder och bruk? Kan dessutom namnas att under lumpen var det ett antal i mitt kompani med invandrarbakgrund; jag ar ju till halften britt, vi hade en polack, flera som jag tyvarr inte minns var de kom fran... till och med en skaning, tror jag. Det var vi som tjatade om att sjunga nationalsangen innan helgpermis, och det fick vi till slut igenom ett par helger innan alla trottnade....
Ignis nitidus Posted July 1, 2004 Report Posted July 1, 2004 www.nationaldagen.a.se Är det bara jag som fått lära mig att "värdnationens" flagga skall börja och avsluta en flaggning med de övriga i bokstavordning emellan? Sedan är det ju ett faktum att flaggan måste brännas om den nuddat marken...
Malaj Posted July 2, 2004 Author Report Posted July 2, 2004 Svenska flaggan ska föras på hedersplats (i mitten) även enligt det militära reglementet. Se Ceremonireglemente del 1 (CerR 1) som finns att hämta på: http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ Sedan är det ju militära reglementen detta. Alltså FÅR flaggan INTE komma i kontakt med marken eller annat underlag. (Var ska man lägga flaggan under tiden den inte används?) När flaggan blir urblekt, sliten eller smutsig; DÅ ska den brännas under värdiga former! För övrigt är det lugnt: Jag skämtar aldrig om flaggan, men de militära reglementena är ofta enormt roande.
SERG. B Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Ja apropå flaggning. Båtfolket är nog de mest kunniga när det gäller flaggning. Jag var för några dagar sen ute med min båt i Stockholms skärgård, varje gång så får jag sådanna där känningar i magen, man minns de gamla tiderna det är ju trakter som man kan väl efter sin värnplikt, har man tur så kanske man får se en och annan strb 90. Jag och flickvännen skulle i alla fall lägga till i en vik för övernattning och vi la oss i en vik där ca 15 andra båtar låg. På kvällen så grillade vi när någon plötsligt blåser signal med sin båttuta, först förstod jag inte vad det var men efter att ha tittat på klockan och såg att hon var 21.00 så fattade jag. Alla båtar i hela viken tog som på ett kommando ner sina flaggor på ett värdigt sätt. Jag tror nästan jag fick en tår i ögat, så vackert var det. Sen finns det väl någon flottist på forumet som stött på en och annan civilist som vill "hälsa med flaggan" när de möter något av marinens fartyg :P
APC-mannen Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Sen finns det väl någon flottist på forumet som stött på en och annan civilist som vill "hälsa med flaggan" när de möter något av marinens fartyg :P Hur går det till då? (Jag gjorde ju lumpen i armén...)
Swed65 Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Hälsa med flaggan = Sänka flaggan under en kort stund därefter hissa den i topp När en annan gjorde lumpen på 200-båt så besvarade vi hälsningen genom att dra in flaggan med handen och sedan släppa ut den.
Malaj Posted December 22, 2004 Author Report Posted December 22, 2004 Torsdag den 23 december fyller Hennes Majestät år. Det är allmän flaggdag. Och flaggan ska hissas kl 0900 och nedhalas vid solens nedgång. f d och numera flaggvakt i Flottans Män; dvs fundamentalist när det gäller flaggning.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.