Schmutte Posted August 9, 2006 Report Posted August 9, 2006 Har en film om sveriges m/90 kamouflage i stora drag med lite historia m.m. om de e ngn som vill ha så e de bara å skcika ett PM Quote
Dr. T-68 Posted August 9, 2006 Report Posted August 9, 2006 Det enda som slår M90 är densamma fast öken upplagan. Quote
3924 Posted August 9, 2006 Report Posted August 9, 2006 Flecktarn, det bästa i cammoväg jag har kommit att se. Quote
C DK012 Posted August 10, 2006 Report Posted August 10, 2006 Så egentligen så borde vi ha M59 grönt på dom rörliga delarna som syns mycket vid rörelse och M90 på statiska delar.Bra idé, så därför gör vi tvärtom:Rörliga armar, ben och huvud i spräckligt M90. Den mer stilla torson klädd i enfärgad skydds-/stridsväst. /Olle Men å andra sidan. Diskussionen dör ju direkt om vi tänker på vad vi redan har på oss idag: Ja just det, vilket är tvärtom mot vad som vore bra... Och som Olle sa (se ovan)... Och alltså fel, dåligt, etc... Quote
Slöbevakarn Posted August 10, 2006 Report Posted August 10, 2006 Röstar m/90. Den är bara så snygg. Quote
Olle P Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 (edited) Skall man välja ett mönster så röstar jag på SOPAT, som finns i 18 olika färgkombinationer. /Olle Edited August 11, 2006 by Olle P Quote
Schmutte Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 (edited) Det finns ett alternativ ur SOPAT verision 3 som påminner om färgerna i M/90 "standardupplagan" Mountain, mycket lik när det gäller färgval, men kanske inte på mönstret! Nån som tror att denna skulle passa in bra i svenska miljöer, motsvarande med M/90? Fördelar/nackdelar! Edited August 11, 2006 by Schmutte Quote
Hornet Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 tja det tror jag. Jag har MARPAT och det funkar myket bra i svensk skog Quote
Schmutte Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 MARPAT? Någon bild eller länk kanske? Quote
Gorg Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 MARPAT? Någon bild eller länk kanske? http://www.google.se/ Quote
Hornet Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 tänkte lägga up en bild på mig i det men sedan kom jag på hur fientligt forumet är mot AirSoft :P Såhär ser det ut Quote
Schmutte Posted November 3, 2006 Report Posted November 3, 2006 (edited) Defilbrator 300, UNDAN!! Kom igen, dö inte ut igen.. Försöker på nytt... Jag röstade m/90, helt klart bäst och snyggast MIn lilla lista; 1. M/90 i alla dess former (+snödräkt och öken) Nej nej neeeeej, INTE FLECKTARN!!! gaaaah... finns det någon fulare skapelse?? Svar, ja det finns det.. Ful camo....Norsk camo.. Fulare camo....Finsk pyjamas camo.. Ändå fulare camo....Belgisk "JIGSAW" camo.. (hittar inte den omtalande gul, röd och turkos camot om det inte är denna) Citerar hemsidan där infon kommer ifrån:seasons: autumn winter Hur ser deras vintrar ut? Åjo det finns fulare camo....Ukrainskt camo.. Det Fulaste camot....Bulgariansk(?) camo, det s.k. "Frogskin".. --------------------------------- Någon gnällde på norsk kamo, varför? jag tycker det är asfunkis. Tillägg Kamo: Irländsk DPM, enligt min mening rätt snyggt och funkar bra även i sverige. Fast egentligen är väl kamo rätt överskattat överhuvudtaget.... Jo den norska camon är HEEEMSK!! gaaah.. Den är mesig, dålig, ful och dessutom härmar norskarna svenskt camo i deras verision enligt Norsk Militaer.. Irländsk DPM är väl nästan densamma som US Woodland? Fungerar i nödfall = M/90 ska de va Irländsk DPM: //Schmutte (Och ja, inlägger vart långt ) EDiT: Mörklaggt rum med obelyst tagenbord = stavfel Edited November 3, 2006 by Schmutte Quote
eskil Posted November 4, 2006 Report Posted November 4, 2006 (edited) [*]Ändå fulare camo....Belgisk "JIGSAW" camo.. (hittar inte den omtalande gul, röd och turkos camot om det inte är denna) Är det denna du menar? Färgerna är inte helt korrekt återgivna på bilden. De ska vara mörkgrönt, beige och brunlila. Edited November 4, 2006 by eskil Quote
MikaelD Posted November 4, 2006 Report Posted November 4, 2006 (edited) [Är det denna du menar? Jag tycker inte att den var så ful... jag har sett många som är mycket värre än det. Denna tillexempel UK DPM TROPICAL JACKET Edited November 4, 2006 by MikaelD Quote
BertilCesar Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 [Är det denna du menar? Jag tycker inte att den var så ful... jag har sett många som är mycket värre än det. Denna tillexempel UK DPM TROPICAL JACKET Tycker uniformen du länkade till såg något kort ut, ser mer ut som en "magtröja/ Magjacka". Quote
Guest The Contractor Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 US Armys Acu cammo är bäst Skall fungera i dom flesta miljöer... http://www4.army.mil/OCPA/uploads/large/20...9-13-085844.jpg Quote
109 Eken Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 Näe...det är ju verkligen butt-ugly och har gett upphov till att den lika fula färgen "foliage green" ersatt OD Bra mönster är Cadpat och flecktarn, samt m90 såklart Quote
os frontale Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 http://f10.putfile.com/main/8/22221240381.jpg Lite orättvist test då alla står i olika ljus.. Men håll med om att Cadpat är effektivt! Quote
Schmutte Posted November 7, 2006 Report Posted November 7, 2006 (edited) http://f10.putfile.com/main/8/22221240381.jpg Lite orättvist test då alla står i olika ljus.. Men håll med om att Cadpat är effektivt! Klurig länk, man måste klistra in länken i adressfältet.. EDiT: Felaktig information nu tillrättad Edited November 7, 2006 by Schmutte Quote
Doggydriver Posted November 8, 2006 Report Posted November 8, 2006 US Armys Acu cammo är bäst Skall fungera i dom flesta miljöer... http://www4.army.mil/OCPA/uploads/large/20...9-13-085844.jpg Beror väl på om man vill gömma sig eller inte i dessa "de flesta miljöer" ;) Skämt åsido: Jag tycker om de svenska, norska (fungerande old-school, i min värld), samt tyska mönstren. Det tyska flecktarn må vara fult som ett festivalområde dagen efter, men det verkar fungera, och allt som är fult är ju som bekant även fältmässigt tilltalande ;) Quote
david_88 Posted November 8, 2006 Report Posted November 8, 2006 US Armys Acu cammo är bäst Skall fungera i dom flesta miljöer... http://www4.army.mil/OCPA/uploads/large/20...9-13-085844.jpg http://i55.photobucket.com/albums/g149/dav...on/see_me-1.jpg beror på hur man ser det :P Quote
pjäsmannen Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Erik G är i mina ögon en stor stridsman! Varför är M/84 inte med? När den var färdigt utvecklat, fanns INGEN camouflage-mönster som var mera gennom-arbetat. Har just varit och intervjua en senior-forskare på FOFT (Forsvarets Forskningtjeneste), och hållar på med att färdiggöra en artikel om detta. Tyvär kommar det att ta en bra tid, då jag vill ha alt rät innan den offentliggöras... Och detta rör sig iövrigt inte om dansk stolthet, men om tekniska och vetenskapliga facts ! ... Den samma teknologi som står bak om CADPAT! Edit: US this, US that, US my ass! Danskarnas camo är nr1 Sedan kommer Tyskarna sedan M90 Är så immpad över Danskarnas camo och klädes plaggen bara Svenskarna som inte begriper att en luva på uniforms jackan hade varit guld värd Till och med Norrmännen och Finnarna med sina fasanfullt fula camo kläder har luva på jackorna Quote
dalmas Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Föredrar DPM, helst någon av de äldre varianterna. Den belgiska som visades upp som ful tycker jag är skitsnygg. Quote
Berg Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Dansk camo måste väll vara det fulaste någonsin? Quote
C DK012 Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 Tänkte börja med att citera mig själv från tidigare i tråden: Jag är ganska intresserad av att se vad US Armys nya ACU utan svart kan åstadkomma på en mindre iögonfallande plats än solbelyst gräsmatta/inomhus/etc. som förekommer på de flesta bilder jag sett.Är avsaknaden av svart endast ett sätt att profilera sig gentemot USMC eller har de faktiskt kommit på något vettigt? Fan vet... Nu när ACU har kommit ut på förband börjar det ju dyka upp en hel del "skarpa" bilder, varav 99,9% är från Sunni-triangeln (av förklarliga skäl). Är det någon som sitter på bilder av ACU:n i mer tempererad miljö så man kan få se om det funkar även i hemskeskogen. Att döma av bildfloran så verkar det som om trupperna i Kosovo inte rör sig utanför Bondsteel. ;) Quote
pjäsmannen Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 Dansk camo måste väll vara det fulaste någonsin? Fulaste??????????????? Knappast..Har du inte sett Norrmännen och Finnarnas camo? Så kolla in deras camo Snacka om syjunta camo Quote
Recommended Posts