Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

jag var på Kvibergs överskottslager i göteborg för min sedvanliga månads tur och hittade att dom säljer ett 8 manna patrull tält. pris för detta var 6200(om jag inte minns fel) och var helt språjlans nytt.

men nu har jag faktiskt aldrig sett ett patrull tält uppslaget( :D !) och vet inte riktigt hur det ser ut!

så om det är någon som har bilder på ett(sökt på soldf utan träff) hade jag blivigt glad.

mvh Närskyddar'n

Posted (edited)

Om du kommer över en Sold Mtrl G så finns patrulltältet med där :D

Min scanner djävlas med mig idag så jag kan tyvärr inte scanna :(

Edited by Doyle
Posted

Vi köpte ett nyyt sådant 1989 till våran undomsavdelning i HV, tror att vi betalade 5000-6000 kr.

Vi köpte det genom någon på förrådet, var nog rätt mycket mygel inblandat.

Grymt tält som man själv kan bestämma storleken på, även använda skogspinnar som tältpinnar + att det inte behövs någon kamin för att bära upp tältet.

Posted
Jag har en SoldR mtrl G + en dig kamera....

dock så har jag ingen plats att lägga upp bilden på...

Jag har plats, hör av dig om du vill lägga upp bilden!

Posted
Jag har plats, hör av dig om du vill lägga upp bilden!

Tack för erbjudandet, men det visade sig att bilden blev urkass

(enbart 2.0 mpixel på kameran) :(

Posted

Om inte annat kan du väl slå en pling till våran gruppenführer och se om han tycker det är en bra idé.

Jag är lätt på att betala ett till gruppen om vi delar på kostnaden.

Posted

är inte det lite väl tungt för vad man får? skulle hellre ta med ammo för den extra vikten. ta med en pressening om ni vill ha lyx, annars går det utmärkt med knäppetält (har skaffat brittiska motsvarigheten, mkt mkt mindre vikt!).

Posted

nu vet jag inte hur det är med gamla och ny patrull tält, men denna tältduken var gjord av ett "ripstop" tyg. så det känndes som ett nyare tält.

Posted

Ripstop är när tyget har korsade fibrer på nåt sätt, så att det inte repar upp sig om du får ett hål.

Jämför med en tshirt, den håller hyfsat bra till du klipper ett jack i kanten sen kan du dra upp den hela vägen upp utan problem.

Posted

Vet inte om du ska använda patrulltältet till, mil/civ?

Min enkla o högst privata uppfattning om patrulltältet är att det är en bra lösning för en större grupp och främst under vinterförhållanden. Totala bördan med tält, kamin blir ganska tung plus att man ofta måste släpa med sig de egenhändigt tillverkade bärpinnarna som håller upp tältet då kaminröret är fristående, detta för att få upp tältet snabbare o få mer sömn.

Kaminen har dock sina fördelar mot vanliga civ fjälltält för värme och klädtorkning.

Tältet går att reglera i form och volym beroende på hur mång man är, positivt på sitt sätt men det gör att formen på tältet blir lidande map höjd och värmefördelning inne i tältet.

Om man skall sammanfatta mitt svammel på något sätt så funkar tältet hyffsat på en större grupp vid tex en framskjuten O-plats etc där man skall ligga ett tag under vinterns kalla nätter.

Ska du använda tältet civ eller under mindre mil äventyr så är nog ett civ fjälltält att rekommendera.

Mvh

Fk Van der Kaye