Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänk så fort regler ändrar sig.

När jag låg inne 96/97 hade jag permission en förmiddag för att följa med dåvarande sambon till doktorn. Jag kom tillbaka till regementet vid 10-tiden, tog min stridsutrustning och gick ut på övningsfältet och anslöt till övningen. När jag väl kom ut frågade kaptenen varför jag inte hade Ak´n med mig. Sedan fick jag bannor för att jag INTE gått till kasernvakten (där kasunnycklarna förvarades) och bett vakten öppna plutonens kasun och hämtat mitt vapen och gått själv med det ut på fältet. Det är en liten bit på civil mark innan man når fältet. Och då pratar vi regementet där Flink jobbade.

Posted

Jag vet inte hur det fungerar idag men på min vp tid ( sent 1800 tal )

förekom det inte visitation i/på oss vår packning. ( FBJS )

Posted
Jag vet inte hur det fungerar idag men på min vp tid ( sent 1800 tal )

förekom det inte visitation i/på oss vår packning. ( FBJS )

tror inte visitation av packing/fickor är sopeciellt vanligt nu heller... jag vet ingen som råkat ut för det... :lol:

Posted
[sg Olsson, mitt bankkonto nummer är 51.434.673-9, sätt in 2000 kr så är du medlem i EOD:s Fan Club, alltid kul med nya medlemmar! :)0:)

EOD

Sweet dreams :lala:

Posted
2. Idag får du inte som soldat framrycka ensam med eldhandvapen, man måste vara minst tre. För något år sedan var det två. Vet inte om det någonsin har varit att man fick gå själv, kan inte svara på det.

Det reglemente som styr detta är H SÄK VapAm.

Det är tillåtet att uppträda ensklit med vapen och ammunition, till och med på allmänna vägar, gator och torg. Däremot skall det i möjligaste mån undvikas.

Självklart är det möjligt även på övningsfält.

Innan det genomförs måste man ju självklart genomföra en säkerhetsanalys med aktuell hotbild.

Vid bevakning av vapen och ammunition skall man ha dubbelpost med skarpapterade skjutvapen. De bör (alltså inte skall, men det skall läsas som skall) vara skyddsvaksutbildade.

Posted
2. Idag får du inte som soldat framrycka ensam med eldhandvapen, man måste vara minst tre. För något år sedan var det två. Vet inte om det någonsin har varit att man fick gå själv, kan inte svara på det.

Det reglemente som styr detta är H SÄK VapAm.

Det är tillåtet att uppträda ensklit med vapen och ammunition, till och med på allmänna vägar, gator och torg. Däremot skall det i möjligaste mån undvikas.

Självklart är det möjligt även på övningsfält.

Innan det genomförs måste man ju självklart genomföra en säkerhetsanalys med aktuell hotbild.

Vid bevakning av vapen och ammunition skall man ha dubbelpost med skarpapterade skjutvapen. De bör (alltså inte skall, men det skall läsas som skall) vara skyddsvaksutbildade.

Bör(inte skall men skall läsas som skall)?

Det har jag läst angående vapenskåp och vitaldel :huh:

Posted

Är du helt hundra på detta 106…

…jag säger inte motsatsen men jag kunde inte erinra mig att jag läst det så jag kollade Säki böckerna här på Internet (antar att du med H Säki VapAm menar Säki Ehv Pv och Säki Am) kunde inte hitta något men ska väl tillägga att jag mest skumma genom det.

Har för mig att ”minst 3 stycken vid förflyttning” kommer från Ing2:s soldatinstruktion d.v.s. att det är i så fall en lokal bestämmelse men om det nu står en i Säki böckerna som du säger… Ofta brukar det vara så att Säki böckerna har ”hårdast” regler men detta kanske är ett undantag.

” Vid bevakning av vapen och ammunition skall man ha dubbelpost med skarpapterade skjutvapen. De bör (alltså inte skall, men det skall läsas som skall) vara skyddsvaksutbildade.”

Hmm, det känns också lite skumt. Det är väl inget regelbrott att göra ett vapenupplag vid t.ex. lunch inne på regementsområdet som bevakas av två soldater utan vapen, sker ofta på Ing2 kan jag säga. Det måste ju finnas någon ”fri mängd” på detta. Samma definition som ammunitionsupplag, ska ju till rätt så rejäla mängder innan det räknas som ammunitionsupplag.

Har du några källhänvisningar så får du gärna lägga upp dem, om det är som du säger så behöver jag uppdatera mig ser jag :huh:

@ Wittman, bör i säki skall läsas som skall. Är det detta du undrar över? I så fall så är det som jag och 106 skriver här att av när det står bör i säki som ska man läsa det som "skall" (alltså inte bör).

EOD

Posted
okej, tror jag är med... man kan inte skriva skall heller... pg a omständigheterna... om ingen är skyddsvaktsutb tex...  :huh:

Tror det har med svenska språket att göra (gissar på det)

När den första säki serien kom ut så läste man order "bör" att det var något man skulle göra (som vi idag tolkar ordet "skall")

I och med att det svenska språket har utvecklats så har bör övergått till att bli ett ord vi använder när vi beskriver en valmöjlighet (du borde göra si men du kan göra så).

Så istället för att ändra alla "bör" till "skall" och riskera att man missa något så lade man till regeln att bör ska tolkas som skall

Som jag sa, gissar rätt så mycket...

...är det någon som med säkerhet vet det rätta svaret? The Swede, du har ju funnits i denna värld ett tag :P

EOD

Posted

@EOD

Det står inte i SäkI utan i H SÄK VapAm (Handbok för Försvarsmaktens Säkerhetstjänst, Hantering av skjutvapen- och ammunition, M7745-734071), som är en del av H SÄK-serien.

SäkI styr sådant som förhindrar att man skadar sig, H SÄK sådant som förhindrar att FMs mtrl och information hamnar i orätta händer.

Om era lokala regler säger att ni skall vara 3 soldater gäller självklart dessa regler för er, man tillämpar alltid den hårdaste bestämmelsen.

Vad gäller "bör" är det för att i vissa fall ge valfrihet. På vissa ställen står "skall" och på andra "bör", utan att slå upp det i SäkI tror jag att exempelvis användande av hörselskydd är "skall"-krav.

Posted
@EOD

Det står inte i SäkI utan i H SÄK VapAm (Handbok för Försvarsmaktens Säkerhetstjänst, Hantering av skjutvapen- och ammunition, M7745-734071), som är en del av H SÄK-serien.

SäkI styr sådant som förhindrar att man skadar sig, H SÄK sådant som förhindrar att FMs mtrl och information hamnar i orätta händer.

Om era lokala regler säger att ni skall vara 3 soldater gäller självklart dessa regler för er, man tillämpar alltid den hårdaste bestämmelsen.

Vad gäller "bör" är det för att i vissa fall ge valfrihet. På vissa ställen står "skall" och på andra "bör", utan att slå upp det i SäkI tror jag att exempelvis användande av hörselskydd är "skall"-krav.

:D

Får nog börja tillämpa regeln "tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker" Har ju fanken den handboken liggandes i någon låda t.o.m! Har varit för länge i civila kläder märker jag...

Angånde "bör ska tolkas som skall" så har du nog rätt i din tes 106. Kollade igen Säki på Internet. Man använder ordet skall när det inte "går att göras" på något annat sätt.

T.ex. "under all förflyttning skall vapnet vara säkrat"

medan man använder bör i meningar där det "går att göra det" på annat sätt beroende på situationen.

T.ex. vid ladda och patron ur står det att "på skjutbana bör vapnet vara riktat mot projektilfång" Om det nu är någon vid projektilfången så får man ju tänka om.

EOD (som får ta en belönings mil idag också.. Blir nog i morgon istället)

Posted

För att det inte skall vara några tveksamheter (vilket jag inte tror att det är) citerar jag SäkI G, kapitel 1, moment 6:

6. Betydelsen av ”bör” i SäkI. - Bestämmelserna i SäkI är föreskrifter och skall följas. Då det i texten står ”bör” är innebörden att förskrifterna skall följas såvida inte tungt vägande skäl under aktuella omständigheter talar emot detta.

SäkI på Internet