-Archon- Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 När kom de första rödpunktsiktena utan förstoring, typ Aimpoint och Trijicons Reflexsikten? Quote
JTS Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 När kom de första rödpunktsiktena utan förstoring, typ Aimpoint och Trijicons Reflexsikten? Aimpoint: mer än 25 år trijicon: sen 1981 I vietnam användes en form av punktsikte 1970 Allt enligt deras hemsidor. Quote
-Archon- Posted July 22, 2003 Author Report Posted July 22, 2003 Och det är i den form de är idag? Quote
Azan_Gb Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 vad är fördelen? Jag är ganska okunnig om sånt.... Quote
JTS Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 Och det är i den form de är idag? titta på deras hemsidor. www."företagsnamn".com Quote
-Archon- Posted July 22, 2003 Author Report Posted July 22, 2003 Missförstå mig rätt, jag har kollat in både aimpoint och trijicon, men det är tekniken bakom dem jag är ute efter inte just dessa företag. Quote
JTS Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 vad är fördelen? Jag är ganska okunnig om sånt.... med rödpunktssikte? det är lättare att skjuta snabbt och mer precist med båda ögonen öppna samtidigt som man fokuserar på målet, inte kornet. Quote
jed Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 Nån här som har provat skjuta med de rödpunktsikten som ska tilldelas hv? Jag har klämt och kännt på en moddad ak-4 med rödpunktsikte, och ser fram emot att byta ut min "vanliga" ak-4 mot den nya B) Quote
Fredriksson Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 Nä, men har ett CompC på en kombi/dubbelstudsare jag jagar med. Funkar klockrent! Quote
Johan ES Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 Kan bara hålla med Fu Fredriksson! Har ett (Aimpoint) 7000SC på min Scout och är mycket nöjd. Ibland kan det ta lite tid att vänja sig med att skjuta med båda ögonen öppna om man är van vid förstorande optik. /Johan ES Quote
Fraggel Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 (edited) När kom de första rödpunktsiktena utan förstoring, typ Aimpoint och Trijicons Reflexsikten? Jag hade ett RP sikte till mitt luftgevär för ca 15 år sedan... Så det måsta ha funnits ett tag, och det var inte spec dyrt direkt... EDIT1: Från Stiga om jag inte minns helt fel, köptes i alla fulla fall på WalterBorgs i STockholm kommer jag i håg. Edited July 23, 2003 by Fraggel Quote
Raptor Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 Läste i tidningen att rödpunktsikten är konstruerade så att den röda pricken alltid visar var man träffar oavsett vinkeln man tittar på skivan med. Med ett kikarsikte måste man titta rakt in för att "träffpunkten" ska stämma. Stämmer detta eller är det en tidningsskröna? Quote
Johan ES Posted July 22, 2003 Report Posted July 22, 2003 Raptor: När det gäller rödpunktssikten stämmer det fullt ut. Du kan titta i alla vinklar, ser du bara pricken träffar du där. Förstorande riktmedel kräver att du tittar rakt. Tittar du från sidan (eller om du är för nära eller för långt bort) kommer du uppleva svarta "fält" som täcker delar av synfältet. Det som kan variera är ögonavståndet, d v s det finns kikarsikten som tillåter att du har ögat på 30-40 cm avstånd (jämför pistolsikten). /Johan ES Quote
Sgt Tulo Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Har ett (Aimpoint) 7000SC på min Scout "Scout"? Inte ett H&K väl? Eller? Quote
Johan ES Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 En Heckler & Koch Scout känner jag inte till. Jag syftade på min Steyr-Mannlicher Scout i .308W. /Johan ES Quote
TEN Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Raptor:När det gäller rödpunktssikten stämmer det fullt ut. Du kan titta i alla vinklar, ser du bara pricken träffar du där. Känner mig tvungen att förtydliga lite där.. Fenomenet kallas parallaxfrihet. Bla Aimpoint och Trijicon är garanterar parallaxfrihet på alla avstånd. Det betyder inte att alla rödpunktsikten är parallaxfria - långt ifrån. De flesta kikaresikten har ett visst avstånd som de är parallaxfria på, oftast är det 80-100meter. Det finns också kikaresikten som har justerbar parallax. B) Quote
isa Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Nån här som har provat skjuta med de rödpunktsikten som ska tilldelas hv?Jag har klämt och kännt på en moddad ak-4 med rödpunktsikte, och ser fram emot att byta ut min "vanliga" ak-4 mot den nya B) Svar ja Quote
jed Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Nån här som har provat skjuta med de rödpunktsikten som ska tilldelas hv?Jag har klämt och kännt på en moddad ak-4 med rödpunktsikte, och ser fram emot att byta ut min "vanliga" ak-4 mot den nya B) Svar ja Vad är det här för svar?!!! Du kan ju inte bara säga ja, blir ju riktigt nyfiken på att veta vad du tyckte om den... Är den lika bra att skjuta med som alla säger? Hur pass stryktålig är den? Hur funkar reservriktmedlen ovanpå? Quote
isa Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 (edited) Nån här som har provat skjuta med de rödpunktsikten som ska tilldelas hv?Jag har klämt och kännt på en moddad ak-4 med rödpunktsikte, och ser fram emot att byta ut min "vanliga" ak-4 mot den nya B) Svar ja Vad är det här för svar?!!! Du kan ju inte bara säga ja, blir ju riktigt nyfiken på att veta vad du tyckte om den... Är den lika bra att skjuta med som alla säger? Hur pass stryktålig är den? Hur funkar reservriktmedlen ovanpå? Testade det nya siktet under Plut C kursen på Hvss. Vår kurs var den första att testa nya Ak 4B. Den är skön att skjuta med, har lite bättre balans än den tidigare pga att viktfördelningen är annorlunda då det nya siktet balanserar upp vapnet bättre och flyttar tungpunkten ett par snäpp bakåt. Inskjutningen gjorde jag på tre 4 skotts serier på 100 m sen var den klar, så pass enkelt är siktet att ställa in. Ljuspunkten fö tar upp en diameter av 12 cm på 100 meter. Det finns ett reservsikte ovanpå som man kan använda att grovrikta med om huvudsiktet skulle gå sönder + att det går att montera tilläggsutr där. En form av enkelt kornsikte. Siktet är förberett för att kunna montera på en 3x lins vilket gör att det går att få en viss förstoring och viss kikarsikteseffekt. Siktet är batteridrivet och skall kunna användas under 10 år (normalförbrukning) utan att batteriet behöver bytas. Ljuspunktens styrka kan ställas i 15 steg. Ljuspunkten/siktet stängs egentligen aldrig av utan det är endast styrkan som ställs. Stryktåligheten blir ju vad den blir då man börjar montera optik. Siktet är helt vattentätt, dock vet jag ej några djupangivelser. Det ska tåla en del smällar men man ska ju vara försiktig iaf då man handhar sitt vapen. Siktet är som ni skrivit tidigare i denna tråd (och även andra) är helt parallaxfritt i sida och höjd och mycke riktigt så spelar det ingen roll hur ögon står i förhållande till riktmedlets siktaxel. Där man ser punkten genom siktet där träffar man. Provade även detta efter inskjutningen och sköt lika bra både med ett och bägge ögonen öppna. Detta fungerade utmärkt på både 10, 30 och 100 meter. Nöjd nu? Edit: Stavfel Edited July 28, 2003 by isa Quote
The Swede Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Det finns redan en tråd som rör HV rödpunktsikte. Fortsätt diskutera det där så håller vi oss till ursprungsämnet här. The Swede BLÅGUL Quote
Recommended Posts