Jump to content

Eldhastighet Strv 103


The Swede

Recommended Posts

Jag måste erkänna att jag har en stor brist i min kunskap om Strv 103. 8|

Jag vet inte hur hög eldhastighet vagnen har (praktisk/teoretisk)

Jag har sökt förtvivlat i instruktionsboken men jag har inte hittat något.

Har vi någon på forumet som är utbildad på Strv 103 som kan bringa klarhet i detta spörsmål åt mig?

Jag skulle även vilja veta lite mer om de band som användes innan Diehlbanden kom 1978.

Så vitt jag vet fanns det tre olika varianter av band.

En variant helt i stål och två varianter med olika form av pads.

Jag har inte lyckats hitta några bra bilder på de banden utan pads eller den varianten med korta pads.

Den varianten med pads över hela bandsulans bredd har jag bilder på från en prototypvagn på Axvall samt i bildalbumet från fältarbetskursen på Grubbnäsudden som någon hade varit på (Det sticker upp ett band ur marken på någon bild)

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mainbattletanks har några bilder, du har säkert redan sett, men för er andra... visar några olika typer av band på olika versioner av 103, men man blir inte jättemycket klokare...

 

Kolla under "Photos" -> "Eilert Gezelius"

 

EDIT: En i övrigt bra sida, främst för bilderna...

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Eldhastigheten på 103 är, 20 skott/min tills magasinen är tömda.

"Automateld" uppnås genom att laddknapp för önskat magasin samt avfyringsknapp hålls intryckta.

Det finns tre magasin,ett med 25 skott (vanligtvis spräng),ett med 20 skott (pil) samt ett med 5 skott(rök).

Rökmagasinet går ej att automatladda,utan varje skott vevas manuellt i sidled fram till hissen.

Vill f.ö. passa på att dementera alla rykten om att laddautomaten i 103:an krånglade,fungerade utmärkt.

Vid avfyrning i automatläge(verkanseld spräng) så är kanonelevationen låst,så det är bara att mata på.

 

De enda band jag kom i kontakt med förutom Diehlbanden är C-banden både med och utan vulkning,

det är ju möjligt att de vulkade banden i utrustningslistorna benämdes A resp B-band,samtliga gick dock

under benämningen C-band när man pratade om dem.

 

C-banden var dyra och väldigt vårdkrävande men bra mycket bättre än Diehlbanden i terrängen.

Diehlbanden skapade dessutom obehagliga vibrationer i vagnen vid vissa hastigheter,p.g.a. spännhjulets

omkrets inte passade så bra ihop med Diehlplattorna.

 

 

mvh

 

mmz

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar mmz.

Precis vad jag letat efter.

Magasinens uppbyggnad och funktion hade jag klart för mig innan men jag hade inte lyckats hitta någon uppgift om eldhastighet.

 

Vad gäller banden så tror jag att dom kallades C-band oavsett vilken variant det var (Med eller utan pads)

Vilken sorts pads var det på de band ni hade? Täckte padsen hela bandsulan eller bara en tredjedel i mitten?

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Vid min gu 77-78 så var samtliga utbildningsvagnar på P4 utrustade med Tyska band förutom en som gick

med C-band.

Har dock träffat på ett flertal vagnar med C-band under mina Kfö men de har samtliga varit utan pads.

Skönt ändå att de försvann då de var ett litet h-vete att underhålla.

T.ex,jag har aldrig behövt spänna ett Diehlband någonsin medan C-banden fick man spänna en gång i veckan

och slå tillbaka pinnbultarna hela tiden.

Dock har jag fått förklarat för mig att att bytet i första hand var av ekonomiska skäl.

 

 

mvh

 

mmz

Link to comment
Share on other sites

Ah vad skönt att se att det finns några gamla S-freaks förutom undertecknad,

omladdning tog ca 2 sek, kan även passa på att göra reklam för senaste

numret av FF (Försvarsfrämjandet) tidning, där man utförligt på punkt efter annan tar udden av att S-vagnen skulle vara undermålig tex Centurion. en underbar läsning för alla oss

gamla S-rävar , man blir varm över hela fronspansaret, Swede om du vill läsa artikeln

kan jag försöka scanna in den och skicka via mail.

 

-Där pansar bryter igenom , kommer också segern -

 

 

-VALIANT-

Link to comment
Share on other sites

Jatack Valiant.

 

Jag vill väldigt gärna läsa den artikeln.

Skicka den till [email protected]

 

För att återknyta till eldhastighet/automateld.

Om man skjuter automateld, växlar den över automatiskt till nästa magasin om man har samma ammunitionssort i båda eller måste man börja om när det ena magget är tomt?

 

Hur hög eldhastighet räknade man med praktiskt?

Det är ju en sak att bara hålla inne avtryckaren och en annan att sikta, avfyra, målväxla etc.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Det har ju debaterats här innan ifall man skall ha automat eller manuell laddare. Vissa påstår att det tar 5 sekunder för en T-72/80/Leclerc att ladda om och 4 för en Leo med tränad laddare.

 

Varför är 103:an så mycket snabbare? Är det att man kan ha en större/kraftigare mekanism för omladdning när kanonen sitter som den gör?

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Ah vad skönt att se att det finns några gamla S-freaks förutom undertecknad,

omladdning tog ca 2 sek, kan även passa på att göra reklam för senaste

numret av FF (Försvarsfrämjandet) tidning, där man utförligt på punkt efter annan tar udden av att S-vagnen skulle vara undermålig tex Centurion. en underbar läsning för alla oss

gamla S-rävar , man blir varm över hela fronspansaret, Swede om du vill läsa artikeln

kan jag försöka scanna in den och skicka via mail.

 

-Där pansar bryter igenom , kommer också segern -

 

 

-VALIANT-

jag läser väldigt gärna också den artikeln! :)

 

[email protected]

 

tack på förhand!

//Högberg - som tycker 103:an är sexig

Link to comment
Share on other sites

Jatack Valiant.

 

Jag vill väldigt gärna läsa den artikeln.

Skicka den till [email protected]

 

För att återknyta till eldhastighet/automateld.

Om man skjuter automateld, växlar den över automatiskt till nästa magasin om man har samma ammunitionssort i båda eller måste man börja om när det ena magget är tomt?

 

Hur hög eldhasteghet räknade man med praktiskt?

Det är ju en sak att bara hålla inne avtryckaren och en annan att sikta, avfyra, målväxla etc.

 

The Swede :huh:

Hej

 

Den växlar inte magasin när det är slut,den slutar bara ladda.

 

Vad gäller den praktiska eldhastigheten så gick det att eldreglera i sida dock ej i höjd p.g.a att

avfyrningsknappen låste elevationen.

Ville man eldreglera i höjd så fick man i så fall släppa avfyrningskanppen och justera.

Man räknade med att vagner var (och troligen är) snabbast i världen iaf från skott 3-4 då den

inte lider av mjölksyra o kommunikativ besättningsstress.

 

"Varför är 103:an så mycket snabbare? Är det att man kan ha en större/kraftigare mekanism för omladdning när kanonen sitter som den gör?"

Ja,laddautomaten har ett lättare jobb då kanonen alltid befinner sig på samma plats.

 

Den där artikeln låter intressant......

 

Har fightats mot alla idag använda stridsfordon utom 122 och anser inte 103:an som sämre än någon

annan vagn(givetvis har den taktiska nackdelar men även unika fördelar).

Det som avgör striden är besättningens kompetens och chefernas förmåga att utnyttja förbandet på

rätt sätt.

 

Att köra Strv S är lätt, men att köra den på rätt sätt, är SVÅRT och kräver mycket träning.

 

mvh

 

mmz

Link to comment
Share on other sites

Lägga ut på nätet `? Gode gud pojkar , inte en chans. Jag kan hantera mail, slut. Där går min gräns, skall försöka få grannen att hjälpa mig att scanna in texten.

 

När det gäller automatladdningen kan S-vagnen skjuta med högre eldhastighet än ex Leopard

man får heller inte hylsor som ligger inne i vagnen. S vagnen kastar ut hylsorna direkt och man får inte rök in i vagnen .

Om vi tittar på eldröret är detta fast lagrat i vagnskroppen och ca 20% längre än tex Centurion och Leo 1 = bätrre precision , bättre penetreringsförmåga samt 45%högre anslagsenergi , när det gäller KSP var det väldigt svårt att skottställa , dessutom skjuter man varannan gång med v resp hö , för att undvika överhettning

 

För övrigt håller jag helt med MMZ , en tränad besättning och förbandschef som rätt kan utnyttja sina 103:or, är ingen "push over" Händelsen vid Kvarn åberopas. Svagheten som jag ser det på S vagnen var de många hydralsystemen , en träff på rätt ställe och besättningen blir kokta i olja som pommes frittes

 

 

Hälsningar

 

 

-VALIANT-

Link to comment
Share on other sites

Jag jämför med Leo 2 därför att det var den som efterträdde 103 i Sverige. För att visa att moderna strv inte har den nackdelen.

 

Ska man jämföra med samtida vagnar så kan man givetvis jämföra med Leo 1.

 

Jag tror inte att vi gjorde fel när vi köpte 121/122 även om 103 har en del unika fördelar...

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Nä, vi gjorde nog så rätt vi bara kunde när vi köpte Leo2.

 

Tyvärr hade väl strv 103 nått gränsen för vad som gick att utveckla.

Det gick inte att montera grövre kanon och hydraulsystemet hade behövts göras om från grunden.

Men när 103:an kom så låg den på framkant vad gäller teknik och slagkraft, det ska vi inte glömma bort.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Vid kvarn 98, mötte 5 Leo, 5 S vagnar, Leo vagnarna anfaller och S försvarar, vid förmiddagen slut har Strv 103 slagit ut alla Leo , inga S vagnar utslagna , på eftm byter man, S anfaller och slår ut 4 leo , 1 S vagn utslagen. Vad man visar med detta är att en erfaren besättning som känner sin vagn väl är överlägsna modern matriel. Detta har behandlats i en tidigare tråd.

F.ö anser jag att Strv 121, 122 är något av det bästa som finns f.n.

Må gott ,

 

-Valiant-

Link to comment
Share on other sites

Ok, där ser man...

 

Håller helt med. Här i svensk terräng kan brist på skydd och i viss mån rörlighet och eldkraft hos vagnen mycket mer än väl vägas upp av en listig besättning.

 

Mikrosituationer avgör ju, liten tuva stjälper stort lass... Har man väll fått fienden att vackla genom att nedkämpa en/två vagnar så går resten lätt...

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Har jag missuppfattat något nu igen?

 

Jag antog att den svenska terrängen med sitt småbrutna skogslandskap är till nakdel för stridsfordon som skall framrycka då framryckningsvägarna är begränsade.

 

Jämför med dom slätt landskap som finns i europa och asien och tillviss del i nordamerika.

 

Edit, en lärdom att anteckna för mig. GÅ EN KURS I LÄSFÖRSTÅELSE IGEN!!!!! :tveka::)

Edited by KalleSWE
Link to comment
Share on other sites

Exakt, i Sverige har vi ju mycket skog. Där blir vägar kanaliserande terräng för pansar. Man kan fethajja att vägar är minerade och bevakade av fienden. Ingen stridsvagn klarar eldöverfall sådär jättebra. Irakierna har ju visat att pansarskott även biter på Abrams, trots massor av skydd.

 

En stridsvagn är ju lika hjälplös i skogen som en riddare på medeltiden.

 

Därför måste man vara listig. Ta en osannolik väg till anfallsmålet och dyka upp där fienden inte väntar sig.

 

EDIT: Tog bort en svordom, ursäkta...

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med en ny Strv 103-fråga.

 

På Bertil-vagnarna fanns det nät monterade ovanpå motorluckorna.

Detta var vad jag förstått till för maskering.

Nu har jag hört en uppgift om att man brukade lägga mattor av grästorv där för att minska värmesignaturen.

Är det någon som kan bekräfta detta påstående?

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Då fortsätter jag med lite mer...

 

103:an hade ju ett sånt där galler, vet dock inte om det var alla modeller. Men det skulle väl få granater att explodera framför vagnen och inte precis intill ?

 

varför har inte efterföljande vagnar det ? Är det ofunkis ? är det ersatt med ERP ? Har Sverige ERP på vagnarna i händelse av ofred ?

 

På en sida läste jag att gallret skulle vara hemligt på ngt sätt, ngn som vet vad som menades med det ? :/

Link to comment
Share on other sites

Vad man visar med detta är att en erfaren besättning som känner sin vagn väl är överlägsna modern matriel.

Diskuterade detta fenomen med en dansk stridsvagnsförare. De använde enligt honom enbart yrkesbesättningar till sina "Kampvogner" eftersom man räknade med en inkörningsperiod på minst två år innan en besättning blev tillräckligt samkörd och effektiv.

 

Enligt honom visade sig detta vid varje samövning mot tyskarnas och holländarnas toppmoderna Leo2 med vpl-besättningar helt uppväga bristen på "High-Tech" i deras Leo 1A5 .

 

Kanske även Sverige i framtiden kommer att kontraktsanställa Strv-besättningar?

Link to comment
Share on other sites

Då fortsätter jag med lite mer...

 

103:an hade ju ett sånt där galler, vet dock inte om det var alla modeller. Men det skulle väl få granater att explodera framför vagnen och inte precis intill ?

 

varför har inte efterföljande vagnar det ? Är det ofunkis ? är det ersatt med ERP ? Har Sverige ERP på vagnarna i händelse av ofred ?

 

På en sida läste jag att gallret skulle vara hemligt på ngt sätt, ngn som vet vad som menades med det ?  :D

Strv 103 hade ett galler monterat på fronten som skydd mot RSV-granater (Riktad SprängVerkan).

P1220013a.jpg

Det skulle bringa granaterna att explodera innan dom träffade vagnskroppen för att på så vis minska verkan av dessa.

Numera är inte RSV-granater huvudbeväpning i stridsvagnar och därför har gallret tjänat ut lite av sitt syfte och det skulle dessutom vara ivägen på en vagn med rörligt torn.

Gallret var en väl bevarad hemlighet och visades offentligt första gången vid firandet av pansartruppernas 50-års jubileum 1992.

Då var det redan bestämt att skrota ut 103:orna.

Vad gäller ERP (Explosivt Reaktivt Pansar) så fanns det till Centurion (Strv 101/102/104)

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen den bilden. Det är på P10 i Strängnäs, ute åt "någonstans" på fältet.

 

 

EDIT:

Kände mig manad att skriva om de hylslösa granaterna till Leo2.

Plattan som blir över när en granat har gått av är förbaskat varm. I Tyskland hade en sådan platta lyckats studsa vidare in i ammoutrymmet (luckan var öppen), bränna igenom pappershöljet på en granat, få granaterna att sprängas.

Hela tornet flög av. Ingen överlevde.

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...