Jump to content

Kinesiskt stealth flygplan


Chessyman

Recommended Posts

Känns som Väst ligger efter nu.

 

Kina har tidigare kopierat men nu leder de utvecklingen.

 

Sen tillskillnad från Usa har Kina en effektiv försvarsindustri som inte tyngs av diverse konstiga kostnadsökningar på sina projekt.

 

Sen smart idé med tre motorer i planet då utrustning kommer kräva kraft.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, TKraften said:

Känns som Väst ligger efter nu.

 

Kina har tidigare kopierat men nu leder de utvecklingen.

 

Sen tillskillnad från Usa har Kina en effektiv försvarsindustri som inte tyngs av diverse konstiga kostnadsökningar på sina projekt.

 

Sen smart idé med tre motorer i planet då utrustning kommer kräva kraft.

 

//TF 

 

Kina kan fortfarande inte bygga en pålitlig jetmotor.

Så nej, Kina är inte "före". 

Huruvida kina har "konstiga kostnadsökningar" eller inte kan ingen veta dock eftersom de avrättar folk för korruption inom försvarsupphandlingar så har de nog avsevärt MER kostnadsökningar än vad du tror.

 

Om Kinas försvarsindustri är mer eller mindre effektiv än USAs... Se ovanstående. Länder som avrättar folk pga korruption är sällan effektiva på något i verkligheten. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Peo said:

 

Kina kan fortfarande inte bygga en pålitlig jetmotor.

Så nej, Kina är inte "före". 

Huruvida kina har "konstiga kostnadsökningar" eller inte kan ingen veta dock eftersom de avrättar folk för korruption inom försvarsupphandlingar så har de nog avsevärt MER kostnadsökningar än vad du tror.

 

Om Kinas försvarsindustri är mer eller mindre effektiv än USAs... Se ovanstående. Länder som avrättar folk pga korruption är sällan effektiva på något i verkligheten. 

Ok

 

Jag skriver bara F35 som ett extremt solklart exempel på ett försvarsmaterialprojekt som totalt havererat i väst.

 

Inte ens en gemensam vapenkapsel mellan F35B & F35C kunde deras fantastiskt försvarsbyråkrati skapa och detta säger ju allt om tillståndet i Usa militärindustriella komplex som ngn president tidigare varnat för.

 

Kina har nu en flygande prototyp till G6 plan och tidigare har de nu fått igång tillverkning av olika G5 plan och detta tog inte 25 år.

 

Usa hade NGAD men deras försvarsbyråkrati ville ha enorma summor så de tvingades pausa projektet trots att man redan för två års sen hade en flygande prototyp.

 

Vilket år skulle F35 block 4 vara i drift? 2019? Det är fortfarande inte helt fixat. Kanske sommaren 2025.

 

Fortfarande inne på Lot 18 och 19 som LRP utan FRP beslut. Möjligt att lot 20 blir FRP och detta betyder att man tillverkat F35 instabilt i 20 år.

 

Zumwalt jagaren och LCS fartygen är andra exempel.

 

Det enda Usa verkar fått ordning på är B21. 

 

Kina är som du säger en diktatur och folk avrättas under en process som är allt annat än rättssäker men de tillverkar ändå mer och bättre försvarsmaterial än väst och med en mindre kostnad i tid samt resurser.

 

De ligger efter i tillverkning av bra jetmotorer men de kommer snart komma ikapp antingen själva eller genom spionage eller från Ryssland som kommer snart tvingas sälja lite know how då de tack vare Ukraina kriget gjort sig till en vasall hos Kina.

 

I väst är vår största svaghet våra totalt inkompetenta politiker.

 

Valet av trumpeten & musk i Usa kommer definitivt försvaga oss i väst i minst 4 år. Tyskland och Frankrike har även de stora inrikes problem. Sen har vi ju Ungern, Slovakien och snart kanske Rumänien som är korrupta av naziryzzland.

 

Den andra svagheten att vår försvarsindustri lider av värdelös fredskadad byråkrati som kostar oss både tid samt pengar.

 

Som exempel våra länstyrelser som bara måste hindra försvaret att få träna på kvällar & nätter vid skjutbanor pga buller och miljöregler. 

 

Vi kan inte heller bygga ngt i Sverige utan att detta skall ta enorma ledtider pga komplicerad bygg&plan, lagstiftning och upphandlingssystem.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Peo said:

Suck, F-35 har inte havererat. Det är fortfarande ett BILLIGARE flygplan än gripen med avsevärt högre förmåga. Så nej. Din premiss är fel.


Är tveksam till att kinesiska grejer håller samma nivå som västerländska system. Även om det kanske ser flådigt ut i reklambroschyrerna. F35 har bevisat sig i skarp strid, nu senast i Iran. 
Har modern kinesisk utrustning någonsin testats skarpt i strid? 
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Peo said:

Suck, F-35 har inte havererat. Det är fortfarande ett BILLIGARE flygplan än gripen med avsevärt högre förmåga. Så nej. Din premiss är fel.

Skämtar du med mig. Planet har ju kraschat flera gånger och senast så fick ngn engelsk pilot trycka på ejekt knappen när hans F35B fick ngn glitch.

 

Sen fortfarande problem med att få F35 mjukvara färdigställd. Senast är mån gång 2025. Bara detta är ju en försening på 6 år.

 

Flygplan med TF3 och ngn stympad version av block 4 får bara flyga träning men inte strid. Hur kan detta anses vara en succé för dig?

 

Sen alla miljarders som pumpats in under många år och fortfarande är inte vapenkapsel fixat på F35B och F35C då det fortfarande är strul med deras vansinnigt dyra hjälm och givetvis ingen HUD som backup.

 

Nej bara skakar på huvudet.

 

Nu ska man tydligen slösa ännu mer på ny motor till F35 och varför detta om nu planet är en succé...

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Svein said:


Är tveksam till att kinesiska grejer håller samma nivå som västerländska system. Även om det kanske ser flådigt ut i reklambroschyrerna. F35 har bevisat sig i skarp strid, nu senast i Iran. 
Har modern kinesisk utrustning någonsin testats skarpt i strid? 
 

Viss utrustning har ju sålts till krigförande länder och de Kina inte lyckats utveckla själv har ju piratkopierats.

 

Deras flygplan har än så länge svagare jetmotorer än västplanen men det är bara en tidsfråga när de kommer ikapp antingen genom köpa från naziryzzland, piratkopiera eller utveckla själv. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, TKraften said:

Viss utrustning har ju sålts till krigförande länder och de Kina inte lyckats utveckla själv har ju piratkopierats.

 

Deras flygplan har än så länge svagare jetmotorer än västplanen men det är bara en tidsfråga när de kommer ikapp antingen genom köpa från naziryzzland, piratkopiera eller utveckla själv. 

 

//TF 


Ryssen har exakt samma problem att få till en modern jetmotor, så där får kineserna inte mycket hjälp. 
 

Kineserna har betydligt bättre fit/finish på sina flygplan än vad ryssarna har. Tror dock att dom fortfarande ligger en bit efter USA vad gäller signaturanpassning.

Den viktigaste biten är avioniken, hur står sig en kinesisk AESA radar mot en Europeisk eller amerikansk? Även om kineserna på pappret har likvärdiga sensorer som västerländska flygplan så tror jag ändå att dom ligger efter vad gäller prestanda på bitarna. 
 

Ryssarna är på flygsidan hopplöst akterseglade och lär snart börja köpa produkter från Kina.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Här har ni en transparent modell  flygplanet från ngn mässa för 2 års sen. 

 

källan är kommentarer från

The War Zone.

 

Tror ju mer på Kinesernas koncept än Saabs ritning på en G6 med en motor.

 

Däremot kan det ju funka med 3st G414 med det sista utvecklade på 105KN

 

Det bara damma av ritningen från J35 Draken och modda den lite.

 

:)

 

//TF 

 

 

Screenshot_20241227_183034_Chrome.thumb.jpg.f90c9e7853684b0e346935e081fe2881.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, TKraften said:

Här har ni en transparent modell  flygplanet från ngn mässa för 2 års sen. 

 

källan är kommentarer från

The War Zone.

 

Tror ju mer på Kinesernas koncept än Saabs ritning på en G6 med en motor.

 

Däremot kan det ju funka med 3st G414 med det sista utvecklade på 105KN

 

Det bara damma av ritningen från J35 Draken och modda den lite.

 

:)

 

//TF 

 

 

Screenshot_20241227_183034_Chrome.thumb.jpg.f90c9e7853684b0e346935e081fe2881.jpg


Frågan är ju vad man vill uppnå?

Behöver man ett 3-motorigt flygplan med enorm räckvidd?

Vill man använda gamla F414 på ett flygplan som ska hållas relevant till nästa sekelskifte? 
De nya västerländska flygplanen får alla nya motorer, antagligen med variabel luftgenomströmning och möjligheter att generera enorm elkraft för att kunna driva nästa generations avionik och ev energivapen. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Svein said:


Ryssen har exakt samma problem att få till en modern jetmotor, så där får kineserna inte mycket hjälp. 
 

Kineserna har betydligt bättre fit/finish på sina flygplan än vad ryssarna har. Tror dock att dom fortfarande ligger en bit efter USA vad gäller signaturanpassning.

Den viktigaste biten är avioniken, hur står sig en kinesisk AESA radar mot en Europeisk eller amerikansk? Även om kineserna på pappret har likvärdiga sensorer som västerländska flygplan så tror jag ändå att dom ligger efter vad gäller prestanda på bitarna. 
 

Ryssarna är på flygsidan hopplöst akterseglade och lär snart börja köpa produkter från Kina.
 

 

Fast jag läste på The War Zone att Kina ville köpa de nyaste planen från naziryssland men de sa nej då det visat sig att Kina helt fräckt  hade piratkopierat köpta motorer så de senaste motorer från vår röda fiende kan vår gula fienden än så länge glömma.

 

Däremot kommer de kunna fixa ngt från Usa via spionage eller mutor.

 

Det är så många avundsjuka eller pengadesperata amerikanska medborgare som är ingenjörer med noll moral som lätt kommer sälja sig eller så hackar Kina sig igenom för cybersäkerhet verkar ju inte vara jänkarnas paradgren. 

 

Duktiga på avlyssna via NSA men sämre på skydda sin teknologi.

 

(Ja jag vet att Sverige är totalsämst på skydda information digitalt med tanke på de senaste skandalerna)

 

Sen glöm inte att många kinesiska medborgare studerar i väst. Det är naivt att tro att dessa inte spionerar åt sitt modersland mer eller mindre frivilligt. 

 

 Sen har vi i väst en hel del tveksamma eller sk trojan "allierade" som kommer läcka till våra fiender för pengar. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Svein said:


Frågan är ju vad man vill uppnå?

Behöver man ett 3-motorigt flygplan med enorm räckvidd?

Vill man använda gamla F414 på ett flygplan som ska hållas relevant till nästa sekelskifte? 
De nya västerländska flygplanen får alla nya motorer, antagligen med variabel luftgenomströmning och möjligheter att generera enorm elkraft för att kunna driva nästa generations avionik och ev energivapen. 

Motorerna från Kina är törstiga.

De måste ha minst 3 motorer för få upp prestandan lite.

 

Köpa ny motor?

Well här kommer ju Usa/GB/4riket/Frankrike osv visa sitt rätta tryne.

 

De kommer absolut inte sälja sin senaste motor till länder utanför F35 sällskapet. 

 

Det inte ens säkert att alla F35 länder ens får köpa senaste motorn.

 

Varför skulle man sälja en motor till Sverige som kan bli en dödlig konkurent till ens egna projekt?

 

Sen hur säkert och pålitlig är Sverige med tanke på diverse skandaler inom IT?

 

Möjligt att Sverige är supertjenis med Usa eller att vi har så pass hög grad av pålitlighet och säkerhet att man tillåter sälja motorn till Sverige med diverse villkor.

 

Jag tror ändå mer på att utveckla G414 motorn maximalt och har 2-3st sådana än få tillstånd till köpa den absolut senaste supermotorn från ngn tjurig allierad.

 

Senså när vi skrotar våra jasar så kan ju motorerna uppgraderas och  återanvändas.  

 

//TF 

Edited by TKraften
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, TKraften said:

Fast jag läste på The War Zone att Kina ville köpa de nyaste planen från naziryssland men de sa nej då det visat sig att Kina helt fräckt  hade piratkopierat köpta motorer så de senaste motorer från vår röda fiende kan vår gula fienden än så länge glömma.

 

Däremot kommer de kunna fixa ngt från Usa via spionage eller mutor.

 

Det är så många avundsjuka eller pengadesperata amerikanska medborgare som är ingenjörer med noll moral som lätt kommer sälja sig eller så hackar Kina sig igenom för cybersäkerhet verkar ju inte vara jänkarnas paradgren. 

 

Duktiga på avlyssna via NSA men sämre på skydda sin teknologi.

 

(Ja jag vet att Sverige är totalsämst på skydda information digitalt med tanke på de senaste skandalerna)

 

Sen glöm inte att många kinesiska medborgare studerar i väst. Det är naivt att tro att dessa inte spionerar åt sitt modersland mer eller mindre frivilligt. 

 

 Sen har vi i väst en hel del tveksamma eller sk trojan "allierade" som kommer läcka till våra fiender för pengar. 

 

//TF 


Kineserna vill säkert köpa det senaste från ryssen för att sno bitar dom ev missat själva. Men på det stora hela ligger nu Kina långt före Ryssland vad gäller att bygga stridsflygplan. Kina har betydligt modernare avionik. SU57 är den enda ryska flygplanet med en AESA radar, och det finns idag ett dussin av dessa? Sedan snidar ryssarna fortfarande till sina flygplan med slägga. 
 

SU57 flyger idag med en version av motorn från SU35, pg av att dom har enorma problem att få den nya motorn att fungera som den ska, precis som kineserna har samma problem med sin nya motor till J-20. Bägge länderna har utvecklat motorerna i över 20 år och ändå får dom inte till det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, TKraften said:

Motorerna från Kina är törstiga.

De måste ha minst 3 motorer för få upp prestandan lite.

 

Köpa ny motor?

Well här kommer ju Usa/GB/4riket/Frankrike osv visa sitt rätta tryne.

 

De kommer absolut inte sälja sin senaste motor till länder utanför F35 sällskapet. 

 

Det inte ens säkert att alla F35 länder ens får köpa senaste motorn.

 

Varför skulle man sälja en motor till Sverige som kan bli en dödlig konkurent till ens egna projekt?

 

Sen hur säkert och pålitlig är Sverige med tanke på diverse skandaler inom IT?

 

Möjligt att Sverige är supertjenis med Usa eller att vi har så pass hög grad av pålitlighet och säkerhet att man tillåter sälja motorn till Sverige med diverse villkor.

 

Jag tror ändå mer på att utveckla G414 motorn maximalt och har 2-3st sådana än få tillstånd till köpa den absolut senaste supermotorn från ngn tjurig allierad.

 

Senså när vi skrotar våra jasar så kan ju motorerna uppgraderas och  återanvändas.  

 

//TF 

USA lär inte sälja det senaste, däremot kanske Britterna gör det. Det bästa vore ju om vi inte försökte oss på något helt eget utan istället gick med i något av dom andra projekten.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Svein said:

USA lär inte sälja det senaste, däremot kanske Britterna gör det. Det bästa vore ju om vi inte försökte oss på något helt eget utan istället gick med i något av dom andra projekten.

Ja bara vi inte går in i ngt flygprojekt med Frankrike eller Norge.

 

Frankrike är ju totalsämst på samarbete. 

 

Värdelöst att vi köpte deras pansarvärnsrobot istället för välja ngt billigare och beprövat från Israel.

 

Däremot är jag rädd att UK/Japan/Italien är stängt och hade vi gått med där så hade vi tyvärr bara fått betala och se glada ut.

 

Så bygger vi eget G6 så skall exportaffärer bara ses som bonus för vi kommer ändå ha minimal chans att sälja pga politiska faktorer som Sverige inte kan påverka.

 

Att bygga egen G6 skall vara som bygga egna ubåtar. Det ger status och spinnoffer som kan komma samhället tillgodo.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Just now, TKraften said:

Ja bara vi inte går in i ngt flygprojekt med Frankrike eller Norge.

 

Frankrike är ju totalsämst på samarbete. 

 

Värdelöst att vi köpte deras pansarvärnsrobot istället för välja ngt billigare och beprövat från Israel.

 

Däremot är jag rädd att UK/Japan/Italien är stängt och hade vi gått med där så hade vi tyvärr bara fått betala och se glada ut.

 

Så bygger vi eget G6 så skall exportaffärer bara ses som bonus för vi kommer ändå ha minimal chans att sälja pga politiska faktorer som Sverige inte kan påverka.

 

Att bygga egen G6 skall vara som bygga egna ubåtar. Det ger status och spinnoffer som kan komma samhället tillgodo.

 

//TF 


Fransmännen är knepiga, dock är dom bäst i Europa på att bygga stridsflygplan. Och har kapacitet att utveckla allt inom Frankrike. 
 

Vad är fel med MMP? Verkar vara en riktigt bra pansarvärnsrobot.

 

Det blir inget G6 om vi utvecklar eget, det blir på sin höjd G5, efter som vi aldrig kommer ha råd att utveckla alla system om förmågor som gör just G6 till G6 på egen hand. Blir det ett nytt eget flygsystem så kommer det vara mindre kapabelt än F35 och ändå kosta betydligt mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Svein said:


Fransmännen är knepiga, dock är dom bäst i Europa på att bygga stridsflygplan. Och har kapacitet att utveckla allt inom Frankrike.

För stort ego. Napoleon komplex.

 

Frankrike var ju med i Eurofighter samarbetet först men ville där givetvis bestämma allt och de övriga länderna skulle bara betala och se glada ut. De blev utsparkade och gick vidare med Rafael som är ett bra plan och du slipper krusa för Usa när du köper plan från frankernas land. 

 

Nu ser vi hur dåligt det går för både det framtida tyskfranska stridsplanet och det framtida fransktyska stridsvagnen.

 

Det är så mycket tjafs att det troligtvis kommer bli en efterföljare till både Eurofighter och Leopard 2A8 tror jag. 

 

17 minutes ago, Svein said:

Vad är fel med MMP? Verkar vara en riktigt bra pansarvärnsrobot.

Tycker det tar för lång tid att levereras. Spike finns nu.

 

17 minutes ago, Svein said:

Det blir inget G6 om vi utvecklar eget, det blir på sin höjd G5, efter som vi aldrig kommer ha råd att utveckla alla system om förmågor som gör just G6 till G6 på egen hand. Blir det ett nytt eget flygsystem så kommer det vara mindre kapabelt än F35 och ändå kosta betydligt mer.

Jas är redan tekniskt sett en G6 utan stealth för JAS har ngt F35 inte har.

 

Avioniken är uppdelat i flygkritisk del och övrig del samt att programmering är agile.

 

Du kan fixa en ny pryl på JAS på timmar medan F35 inte ens har fixat sin block 4 mjukvara än trots 6 år. Inte ens vapenkapseln är klar på F35B/C.

 

F35 plågas av extremt ineffektiv byråkrati och hela planets mjukvara måste totaltestas om du skall förändra ngt.

 

F22 har löst detta med att bygga in ny COTS hårdvara med open source mjukvara på planet så man slipper behöva röra och testa gammal ADA kod som nu styr endast själva planets flygkritiska del utan nu kan även F22 när pengar finns få nya grejer lika snabbt som JAS. 

 

Varför har man inte gjort så på F35?

Vet inte men planet är skit enligt min åsikt som grundar sig på info från amerikanska sajter.

 

Sen G6 har numera fördelen att datorer och digital hantering tagit milakliv jämfört med 80-90 talet.

 

Saab och Usa har redan en digital tvilling som är framtaget digitalt genom simuleringar. 

 

NGAD flög redan som prototyp för 4 års sen och detta bekräftades dock bara skriftligt från USAF och troligtvis är detta du ser nu från Kina tack vare industrispionage.

 

Hade USAF fått varit smarta så hade de byggt NGAD själva och sen låtit företag få tävla om vem som skall få tillverka i 10 år men industrin verkar ha stoppat denna ngt kostnadseffektiva lösning genom mutat alla beslutsfattare inom militärindustriella komplexet 

 

 

//TF 

 

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, TKraften said:

Nu ska man tydligen slösa ännu mer på ny motor till F35 och varför detta om nu planet är en succé...


Pentagon awards Pratt $1.3 billion to continue work on F-35 engine upgrade

De siktar på uppgradering av nuvarande motor. En helt ny motor skulle inte passa i F-35B. Då valde man att inte gå vidare med det alternativet då man ville ha samma typ av motor i alla tre varianter F-35 A, B och C. En helt ny motor hade dessutom blivit för dyr.
 

Quote

RTX subsidiary Pratt & Whitney has secured a not-to-exceed $1.3 billion contract to continue developing an upgrade for the F-35’s engine, the Pentagon announced Monday evening.  

Known as the Engine Core Upgrade (ECU), the enhancement is expected to boost performance as well as power and cooling for the Pratt-made F135. Monday’s award — issued as an undefinitized action, meaning the Pentagon and Pratt are still working to finalize terms — says that work under the contract is expected to be completed in March 2028.

“This contract is critical to continuing our positive forward momentum on this program,” Jill Albertelli, president of Pratt’s military engines business, said in a statement. “It allows us to continue work in the risk reduction phase with a fully staffed team focused on design maturation, aircraft integration, and mobilizing the supply base to prepare for production.”

The ECU is needed, Pentagon officials say, in large part to head off power and cooling concerns on the F-35. The current F135 engine is already overtaxed by cooling demands, and a suite of forthcoming upgrades known as Block 4 is expected to turn the temperature higher. The engine upgrade is planned to restore engine life that has been lost to heating issues and fully enable Block 4 capabilities, while a separate improvement to the fighter’s cooling system is geared at facilitating features beyond Block 4. 

Pentagon officials last year, somewhat controversially, opted to upgrade the current engine in a sole-source deal with Pratt rather than pursue a wholesale replacement through a competition, reasoning in part that a new engine was too expensive and not compatible with all three variants of the F-35. The ECU, on the other hand, is planned to fit with the fighter’s existing A, B and C models. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, vikingman said:


Pentagon awards Pratt $1.3 billion to continue work on F-35 engine upgrade

De siktar på uppgradering av nuvarande motor. En helt ny motor skulle inte passa i F-35B. Då valde man att inte gå vidare med det alternativet då man ville ha samma typ av motor i alla tre varianter F-35 A, B och C. En helt ny motor hade dessutom blivit för dyr.
 

 

Jo jag läste detta på The Warzone för några månader sen.

 

Det trista är att denna uppgradering som de inte valde kunde ju ha gjort NGAD projektet billigare.

 

Jag kan tycka att man borde ha infört den nya motorn på A/C och låtit B få den billigare uppdateringen alternativt bygg om F35B så den kunde tagit nya motorn.

 

Nåväl. Politikerna har ju sedan länge tröttnat på pengarullningen till LM.

 

Det var nog bra att man valde det teknik säkraste alternativet till alla tre planen.

 

Denna motor lär ju även hamna i B21. 

 

Frågan är om G4.5 planen får motorn? F16 och F15E. F18 lär väl snart fasas ut?

 

//TF 

Edited by TKraften
Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2024 at 6:09 PM, TKraften said:

Skämtar du med mig. Planet har ju kraschat flera gånger och senast så fick ngn engelsk pilot trycka på ejekt knappen när hans F35B fick ngn glitch.

 

Sen fortfarande problem med att få F35 mjukvara färdigställd. Senast är mån gång 2025. Bara detta är ju en försening på 6 år.

 

Flygplan med TF3 och ngn stympad version av block 4 får bara flyga träning men inte strid. Hur kan detta anses vara en succé för dig?

 

Sen alla miljarders som pumpats in under många år och fortfarande är inte vapenkapsel fixat på F35B och F35C då det fortfarande är strul med deras vansinnigt dyra hjälm och givetvis ingen HUD som backup.

 

Nej bara skakar på huvudet.

 

Nu ska man tydligen slösa ännu mer på ny motor till F35 och varför detta om nu planet är en succé...

 

//TF 

 

 

Havererat som projekt vilket är vad du försöker påstå.

Men om vi ska titta på rena haverier så verkar det var ca 10 stycken som krashat. Det är 9 gripen som gjort detsamma. Det finns ca 5ggr fler f-35.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2024 at 10:39 PM, TKraften said:

Jo jag läste detta på The Warzone för några månader sen.

 

Det trista är att denna uppgradering som de inte valde kunde ju ha gjort NGAD projektet billigare.

 

Jag kan tycka att man borde ha infört den nya motorn på A/C och låtit B få den billigare uppdateringen alternativt bygg om F35B så den kunde tagit nya motorn.

 

Nåväl. Politikerna har ju sedan länge tröttnat på pengarullningen till LM.

 

Det var nog bra att man valde det teknik säkraste alternativet till alla tre planen.

 

Denna motor lär ju även hamna i B21. 

 

Frågan är om G4.5 planen får motorn? F16 och F15E. F18 lär väl snart fasas ut?

 

//TF 

De fleste har sterkt forenklete oppfatninger om hvordan ting henger sammen. Korrupsjon er et gjennomgangstema enten det gjelder politikere eller innen det militærindustrielle kompleks. Mesteparten av dette er feilaktig. Programs spesifikasjonene og kravene til audit, åpenhet og kontroll er knallharde, enda skjer det overskridelser. Jeg vil heller påstå at mye av dette dreier seg om tre problemområder- som er USA spesifikke. Først konkurransen mellom ulike prosjekt som delvis skal fylle samme oppdrag 2 teknologisk  dominans og stadig nye muligheter i å velge plattformer som står i kontinuerlig konkurranse med hverandre , som feks droner, svermløsninger, autonome systemer, jagerfly eller bombefly. Hva skal man velge eller hvordan skal løsningen se ut i dag og om 30 år. Samlet sett gir det ett svært sammensatt utviklingsbilde med usikkerhet i form av kostnader, teknologi, prioriteringer og sluttkonsept. Dertil kommer en innebygd teknologisk dynamikk som setter stadig nye prioriteringer og mål underveis, ett problem som øker med lange prosjekthorisonter

3 Geopolitiske endringer: Fra F-35 prosjektes barndom har Kina kommet inn på banen og endret rekkevidde kravene, derfor en tostrøms motor til maskinen. En motorteknologi som var utviklet uavhengig av geopolitisk forhold fra de nærmest hundrevis av motorteknologi prosjekter som til en enhver tid eksisterer både innenfor industrien og mellom industrien og statlige finansierte FOU i inn og utland. Er det noen som lurer på hvorfor Vesten ligger foran er det bare å nøste her. Dertil kommer den teknologiske bredden som er radikalt mye større her enn f.eks i Russland.

Dette er prosjekter som kan gå over både 20 og 30 år med stadig knoppskytninger. Derfor er det stadig ett utall prosjekter som enten venter på kansellering eller enda mer penger og produksjonstatus, som f.eks kan utløses ved endrete behov gjennom geopolitiske endringer.  Dette er ett mønster vi ser i hele forsvarsindustrien i USA, noe som gir en enorm kompleksitet når det gjelder forholdet mellom prototyping, produksjon, prioritering og styring, som lett blir veldig dynamisk og kritisk når alle endringer skjer på en gang- som nå.

Dette er noe helt annet enn det som skjer i de langt enklere og ustrategiske, ettprosjekt forutsetningene i Sverige, der både trussel og løsning foregår innenfor riksgrensen. En sammenblanding og smartess dyrking av svenske forhold og løsninger med amerikanske blir derfor både feilaktig og ganske spinnvilt. 

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Peo said:

Havererat som projekt vilket är vad du försöker påstå.

Men om vi ska titta på rena haverier så verkar det var ca 10 stycken som krashat. Det är 9 gripen som gjort detsamma. Det finns ca 5ggr fler f-35.

Det som är skrämmande är ju att F35 kraschar trots att planet flygit så länge. Gripen kraschade väldigt tidigt i projektet. 

 

F35 är även otroligt känsligt vid åskväder.

 

Strular hjälmen så finns det ingen HUD som backup. 

 

Att förändringar i mjukvara tar så lång tid och att vissa saker som exempelvis vapenkapseln på B och C fortfarande inte är fixade. 

 

Tänk första månlandningen var billigare och tog bara 10 år att realisera. Detta är en kortare tid än vad det har tagit för F35 att blir klar med sin 3F mjukvara och SDD fas vilket blev 22 år. 

 

Att fixa 3 F mjukvaran med block 4 tillägget och TF3 är fortfarande inte helt klart trots att 6 år har gått.

 

Enda anledningen att F35 ändå till slut lyckats bli producerad är bara ren prestige och att länder vill vara kompis med Usa. Det hade aldrig lyckats om ekonomi samt militära frågor fått dominera över politik.

 

Utvecklingen av radar och IR kameror samt mjukvaran som styr dessa har nu en väldigt hög utvecklingshastighet så det är bara en tidsfråga innan F35 passiva stealth är passé vilket är orsaken att man nu sen en tid tillbaka satsar på Generation 6 konstruktioner utan stjärtfenor samt att antalet motorer blir minst 2-4 st.

 

//TF

 

 

Edited by TKraften
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, enigmatik said:

De fleste har sterkt forenklete oppfatninger om hvordan ting henger sammen. Korrupsjon er et gjennomgangstema enten det gjelder politikere eller innen det militærindustrielle kompleks. Mesteparten av dette er feilaktig. Programs spesifikasjonene og kravene til audit, åpenhet og kontroll er knallharde, enda skjer det overskridelser. Jeg vil heller påstå at mye av dette dreier seg om tre problemområder- som er USA spesifikke. Først konkurransen mellom ulike prosjekt som delvis skal fylle samme oppdrag 2 teknologisk  dominans og stadig nye muligheter i å velge plattformer som står i kontinuerlig konkurranse med hverandre , som feks droner, svermløsninger, autonome systemer, jagerfly eller bombefly. Hva skal man velge eller hvordan skal løsningen se ut i dag og om 30 år. Samlet sett gir det ett svært sammensatt utviklingsbilde med usikkerhet i form av kostnader, teknologi, prioriteringer og sluttkonsept. Dertil kommer en innebygd teknologisk dynamikk som setter stadig nye prioriteringer og mål underveis, ett problem som øker med lange prosjekthorisonter

3 Geopolitiske endringer: Fra F-35 prosjektes barndom har Kina kommet inn på banen og endret rekkevidde kravene, derfor en tostrøms motor til maskinen. En motorteknologi som var utviklet uavhengig av geopolitisk forhold fra de nærmest hundrevis av motorteknologi prosjekter som til en enhver tid eksisterer både innenfor industrien og mellom industrien og statlige finansierte FOU i inn og utland. Er det noen som lurer på hvorfor Vesten ligger foran er det bare å nøste her. Dertil kommer den teknologiske bredden som er radikalt mye større her enn f.eks i Russland.

Dette er prosjekter som kan gå over både 20 og 30 år med stadig knoppskytninger. Derfor er det stadig ett utall prosjekter som enten venter på kansellering eller enda mer penger og produksjonstatus, som f.eks kan utløses ved endrete behov gjennom geopolitiske endringer.  Dette er ett mønster vi ser i hele forsvarsindustrien i USA, noe som gir en enorm kompleksitet når det gjelder forholdet mellom prototyping, produksjon, prioritering og styring, som lett blir veldig dynamisk og kritisk når alle endringer skjer på en gang- som nå.

Dette er noe helt annet enn det som skjer i de langt enklere og ustrategiske, ettprosjekt forutsetningene i Sverige, der både trussel og løsning foregår innenfor riksgrensen. En sammenblanding og smartess dyrking av svenske forhold og løsninger med amerikanske blir derfor både feilaktig og ganske spinnvilt. 

 

 Vänligen utveckla det jag fetmarkerat samt gör jämförelse med Norge.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, enigmatik said:

De fleste har sterkt forenklete oppfatninger om hvordan ting henger sammen. Korrupsjon er et gjennomgangstema enten det gjelder politikere eller innen det militærindustrielle kompleks. Mesteparten av dette er feilaktig. Programs spesifikasjonene og kravene til audit, åpenhet og kontroll er knallharde, enda skjer det overskridelser. Jeg vil heller påstå at mye av dette dreier seg om tre problemområder- som er USA spesifikke. Først konkurransen mellom ulike prosjekt som delvis skal fylle samme oppdrag 2 teknologisk  dominans og stadig nye muligheter i å velge plattformer som står i kontinuerlig konkurranse med hverandre , som feks droner, svermløsninger, autonome systemer, jagerfly eller bombefly. Hva skal man velge eller hvordan skal løsningen se ut i dag og om 30 år. Samlet sett gir det ett svært sammensatt utviklingsbilde med usikkerhet i form av kostnader, teknologi, prioriteringer og sluttkonsept. Dertil kommer en innebygd teknologisk dynamikk som setter stadig nye prioriteringer og mål underveis, ett problem som øker med lange prosjekthorisonter

3 Geopolitiske endringer: Fra F-35 prosjektes barndom har Kina kommet inn på banen og endret rekkevidde kravene, derfor en tostrøms motor til maskinen. En motorteknologi som var utviklet uavhengig av geopolitisk forhold fra de nærmest hundrevis av motorteknologi prosjekter som til en enhver tid eksisterer både innenfor industrien og mellom industrien og statlige finansierte FOU i inn og utland. Er det noen som lurer på hvorfor Vesten ligger foran er det bare å nøste her. Dertil kommer den teknologiske bredden som er radikalt mye større her enn f.eks i Russland.

Dette er prosjekter som kan gå over både 20 og 30 år med stadig knoppskytninger. Derfor er det stadig ett utall prosjekter som enten venter på kansellering eller enda mer penger og produksjonstatus, som f.eks kan utløses ved endrete behov gjennom geopolitiske endringer.  Dette er ett mønster vi ser i hele forsvarsindustrien i USA, noe som gir en enorm kompleksitet når det gjelder forholdet mellom prototyping, produksjon, prioritering og styring, som lett blir veldig dynamisk og kritisk når alle endringer skjer på en gang- som nå.

Dette er noe helt annet enn det som skjer i de langt enklere og ustrategiske, ettprosjekt forutsetningene i Sverige, der både trussel og løsning foregår innenfor riksgrensen. En sammenblanding og smartess dyrking av svenske forhold og løsninger med amerikanske blir derfor både feilaktig og ganske spinnvilt. 

 

Hur var det nu igen?

 

F35 var ju tydligen billigare än Gripen i allt enligt en rapport från en norsk upphandlings myndighet.

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, TKraften said:

Det som är skrämmande är ju att F35 kraschar trots att planet flygit så länge. Gripen kraschade väldigt tidigt i projektet. 

 

F35 är även otroligt känsligt vid åskväder.

 

Strular hjälmen så finns det ingen HUD som backup. 

 

Att förändringar i mjukvara tar så lång tid och att vissa saker som exempelvis vapenkapseln på B och C fortfarande inte är fixade. 

 

Tänk första månlandningen var billigare och tog bara 10 år att realisera. Detta är en kortare tid än vad det har tagit för F35 att blir klar med sin 3F mjukvara och SDD fas vilket blev 22 år. 

 

Att fixa 3 F mjukvaran med block 4 tillägget och TF3 är fortfarande inte helt klart trots att 6 år har gått.

 

Enda anledningen att F35 ändå till slut lyckats bli producerad är bara ren prestige och att länder vill vara kompis med Usa. Det hade aldrig lyckats om ekonomi samt militära frågor fått dominera över politik.

 

Utvecklingen av radar och IR kameror samt mjukvaran som styr dessa har nu en väldigt hög utvecklingshastighet så det är bara en tidsfråga innan F35 passiva stealth är passé vilket är orsaken att man nu sen en tid tillbaka satsar på Generation 6 konstruktioner utan stjärtfenor samt att antalet motorer blir minst 2-4 st.

 

//TF

 

 

Du tror på riktigt att passiv stealth är passé?

Alla som utvecklar nytt idag kastar mao pengar i sjön? Är ju bara att flyga vidare med Gripen, F16, F15 etc i all oändlighet då. 
Fattar inte varför Saab presenterar konceptbilder på ev framtida farkoster med uppenbar signaturanpassning. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Svein said:

Du tror på riktigt att passiv stealth är passé?

Alla som utvecklar nytt idag kastar mao pengar i sjön? Är ju bara att flyga vidare med Gripen, F16, F15 etc i all oändlighet då. 
Fattar inte varför Saab presenterar konceptbilder på ev framtida farkoster med uppenbar signaturanpassning. 

Nja får väl backa lite där.

 

Vad jag menar är att F35 offrade ju väldigt mycket hastighet för sin stealth. F117 var ju ännu värre.

 

F35 är ju en långsam fet anka när radar och IR sensorer blir allt bättre.

 

Vid en Dogfight eller när F35 blir upptäckt på något sätt så är det ju helt kört om motståndaren är en generation 4.5-4.8 plan med ngn typ av framtidsradar som exempelvis F16, F15, Gripen, Rafael och Eurofighter kan bestyckas med.

 

Gripen kör ju hellre EW för dölja sig bättre och Sydkoreas senaste plan har ju sina robotar mer dolda på utsidan än helt innanför luckor för att den konstruktionen blir enklare och billigare.

 

Jag tror på följande

G6 kommer utvecklas speciellt nu när Kina har minst 2st som flygande prototyper men jag tvivlar på att en motor kommer att räcka. Minst 2, 3 eller kanske 4 motorer. 

 

Frågan är om det värt att skippa fenor bak om det inte blir en bättre kompromiss att köra F22/F23 stuket istället med de två bakre fenorna  böjda och vinklade neråt.

 

G6 är till för att skapa luftherravälde genom att ha bästa förutsättningarna att smyga fram dolt och med långräckviddiga robotar klippa Awacs plan och tankplan. När detta är klart så kan drönare och billigare G4 plan ta över och bomba markmål.

 

G5 kommer även de att förbättras till en G5.5-G5.8. F35 kommer få starkare motorer, bättre sensorer samt vapen och troligtvis kommer nytillverkade F35 flygplansskrov bli ännu bättre nu när man ändå samlat på sig en hel del erfarenhet. Få se vad som händer med F22. Tror mer på 2050 än 2040 för deras pensionering. 

 

Sen finns det en hel del spännande forskning med aktiv stealth där man med plasma släcker ut radarsignaler eller skapar en bubbla genom att kunna böja radio och ljusfrekvenser runt planet. (Cloaking device)

 

Blir detta möjligt att göra ett plan osynligt inom radar och IR spektrumet så lär man ju lätt gå tillbaka till en G4.5-G4.8 konstruktion istället för ha ett långsamt och klumpigt G5 plan med passiv stealth.

 

G4 som exempelvis Eurofighter kommer att flyga vidare till 2060.

F16 till 2070. Gripen E kommer nog flyga till minst 2040 som ett billigt plan i drift jämfört med inköp & drift av G5 och G6.

 

Det jag inte tror på är ett flygvapen bara bestående av en generation. 

 

Man bör satsa på en high & low mix av plan tycker jag.

 

Sverige bör kanske ha max 90 Jas 39E/F och 30st G6 plan.

 

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, TKraften said:

Nja får väl backa lite där.

 

Vad jag menar är att F35 offrade ju väldigt mycket hastighet för sin stealth. F117 var ju ännu värre.

 

F35 är ju en långsam fet anka när radar och IR sensorer blir allt bättre.

 

Vid en Dogfight eller när F35 blir upptäckt på något sätt så är det ju helt kört om motståndaren är en generation 4.5-4.8 plan med ngn typ av framtidsradar som exempelvis F16, F15, Gripen, Rafael och Eurofighter kan bestyckas med.

 

Gripen kör ju hellre EW för dölja sig bättre och Sydkoreas senaste plan har ju sina robotar mer dolda på utsidan än helt innanför luckor för att den konstruktionen blir enklare och billigare.

 

Jag tror på följande

G6 kommer utvecklas speciellt nu när Kina har minst 2st som flygande prototyper men jag tvivlar på att en motor kommer att räcka. Minst 2, 3 eller kanske 4 motorer. 

 

Frågan är om det värt att skippa fenor bak om det inte blir en bättre kompromiss att köra F22/F23 stuket istället med de två bakre fenorna  böjda och vinklade neråt.

 

G6 är till för att skapa luftherravälde genom att ha bästa förutsättningarna att smyga fram dolt och med långräckviddiga robotar klippa Awacs plan och tankplan. När detta är klart så kan drönare och billigare G4 plan ta över och bomba markmål.

 

G5 kommer även de att förbättras till en G5.5-G5.8. F35 kommer få starkare motorer, bättre sensorer samt vapen och troligtvis kommer nytillverkade F35

 

Blir detta möjligt att göra ett plan osynligt inom radar och IR spektrumet så lär man ju lätt gå tillbaka till en G4.5-G4.8 konstruktion istället för ha ett långsamt och klumpigt G5 plan med passiv stealth.

 

G4 som exempelvis Eurofighter kommer att flyga vidare till 2060.

F16 till 2070. Gripen E kommer nog flyga till minst 2040 som ett billigt plan i drift jämfört med inköp & drift av G5 och G6.

 

Det jag inte tror på är ett flygvapen bara bestående av en generation. 

 

Man bör satsa på en high & low mix av plan tycker jag.

 

Sverige bör kanske ha max 90 Jas 39E/F och 30st G6 plan.

 

 

//TF 

 

Att vi satsar på bruksmaskiner i form av JAS39C är många inne på. Och även försvaret. För att sedan satsa på "ryggraden" i form av JAS39E.

Men ska JAS39E bara brukas i 15 år så blir den inte speciellt billig. Då dess pris har ökat kraftigt i form av uppgraderingar och förseningar. Jas 39C kommer väl att brukas i närmare 30 år. 

 

Sedan håller jag med om att flyget behöver större del bruksmaksiner som i framtiden blir JAS 39E. Om de sedan blir 60 eller 80 st återstår att se. Jag har redan tidigt förordat en framtida Gen 5 i form av F35 med upp till en division. Som också kan uppgraderas till 5.5-5.8. Vad det nu blir för framtida flygplan återstår att se. Och med vilka vi kommer att samarbeta med. Då vi har inte råd att fortsätta på linjen med egna tillverkade flygplan.  

Edited by madman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...