Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Goddag kamrater.

Sitter pa hollandska arméns internetcafé pa camp Heumensoord och skriver, darfor inga A, A eller O som sagt.

Det borjade ju bra pa nerresan, var Herzhyrda minibuss skar mitt uppe pa oresundsbron. Vi trodde att de skulle uppfatta detta direkt och skicka ut en patrull, de ar ju javligt kaxiga nar det galler sakerheten pa bron, men inte en javel kom. Ingenting hande, och efter tva timmar gick vi till en nodtelefon och ringde och talade om att vi satt dar. Givetvis hade vi inte bara suttit av tiden, vi hade ringt herz och fixat bargare och ny hyrbil, men den tog tid pa sig att komma fram.

Det har varit Skitvarmt i tva dagar, i tisdags och onsdags var det 35 i skuggan. Detta innebar att detta arets marsch har varit den varmaste nagonsin. Sex soldater fran olika lander inklusive sverige dackade av ute pa vagen i tisdags, de flesta pga vatskebrist. En del verkar inte forsta att man maste dricka som ett svin nar det ar sa varmt. Jag tackar min lyckliga stjarna att jag har en camelbak. Jag drack tolv liter i tisdags, bara ute pa banan. Sexton totalt pa dagen. Det ar mitt rekord. En del dricker mycket, fast glommer att tillsatta salt, vilket gor att de far njursvikt, och dackar pa grund av det.

I dag ar det svalare, ca 17 grader och antydan till aska och regn. Skont!!

Hur kan det da komma sig att jag har tid att sitta har och skriva och inte ar ute och gar da?

Jo, jag har blivit tvungen att bryta. Jag overanstrangde knaet pa tisdagen, och haltade in den sista milen. Jag sokte lakarhjalp nar jag kom in, men dom vagade inte gora nagot eftersom det handlade om knaet. Jag forstar dom, eftersom knaet ar en av de mest komplicerade konstruktionerna i kroppen. jag hade ju inte direkt plockat isar transmissionen i min bil om den hade gatt sonder.

Jag lindade det och smorde in det med liniment och hoppades att det skulle laka till dagen efter, med nar jag gick till frukosten kl 03.00 (HUH!) sa var det varre an dagen innan. Det var inte ens lont att starta.

Lite synd, men vad fan gor man. Jag har i alla fall forsokt. Det trista ar bara att jag har utsatt mig for den har javla smartan i onodan. Men, Ce´st la guerre.

I ovrigt verkar det ga bra for de andra svenskarna har nere, jag ser fram emot att lasa fler rapporter pa den har traden.

Maa Vael!!!

Jake the Busted up Knee Snake.

Edit: blandade ihop dagarna. Puhh vilka roliga svampar dom hade pa coffeshopen i stan........... :baskerPa:

Edited by jake the snake
Posted

hehe är det karl-johan du tänker på ? ;)

Mycket rolig läsning, synd att du fick problem med knäet...men men det kommer alltid ett nästa år :baskerPa:

Posted (edited)

Nja jag tror den hette nat i stil med " De Sujper Dujper Opgefakteste Magikk Zvampe in De Heijjle Koffieshopp".

Jag tycker att hollandska ar ett RIKTIGT fult sprak.......

Edited by jake the snake
Posted

Nja jag tror den hette nat i stil med " De Sujper Dujper Opgefakteste Magikk Zvampe in De Heijjle Koffieshopp".

Jag tycker att hollandska ar ett RIKTIGT fult sprak.......

om du tycker hollänska är fult så skall du höra flamlänska!

har du sett "star wars - a new hope" så har du hört det, det är det språket chew-baka pratar....

frågan är om de är ett språk eller ett läte?

Posted
Det har varit Skitvarmt i tva dagar, i tisdags och onsdags var det 35 i skuggan. Detta innebar att detta arets marsch har varit den varmaste nagonsin.

Man är inte avundsjuk... :lol: Nu när det finns Internetcafé på Camp Heumensoord så hoppas jag att duscharna är utbytta, så att man inte behöver duscha i en 50 cm pool. Ni som varit där för några år sen vet vad jag menar.

Posted
Sitter pa hollandska arméns internetcafé pa camp Heumensoord och skriver, darfor inga A, A eller O som sagt.

Gå in på "start/programs/accessories/system tools/character map" så kan du göra ÅÄÖ. :D

:baskerPa:

Posted
om du tycker hollänska är fult så skall du höra flamlänska!

Hmm.... Det är ju i princip samma sak som holländska...

Aningen mer illalåtande dock.... :baskerPa:

Posted

Gå in på "start/programs/accessories/system tools/character map" så kan du göra ÅÄÖ. :D

:lala:

Ehhhhh.... Does not compute.... You are under arrest! :lala:

Posted
En del dricker mycket, fast glommer att tillsatta salt, vilket gor att de far njursvikt, och dackar pa grund av det.

Hur mycket salt ska man tillsätta per liter?

/Johan ES

Posted

Gå in på "start/programs/accessories/system tools/character map" så kan du göra ÅÄÖ. :)

:)

Ehhhhh.... Does not compute.... You are under arrest! :)

Gå till

Startmenyn / Start - sedan till

Alla program / programs - sedan till

Tillbehör / accessories - sedan till

Systemvärktyg / system tools - sedan till

Teckenuppsättning / character map - öppna

Då kommer en ruta upp med olika tecken.

Klicka på det täcken du vill sätta in, längst ner till höter står en kod. Tex "atl+0196".

Håll då nere "alt" knappen samtidingt som du skriver "0196" och du får i det här fallet ett Ä när du släpper upp "alt".

Å = alt+0197

Ä = alt+0196

Ö = alt+0214

i teckensnittet Arial

Posted

Mycket trevligt med sådana här rapporter, synd att du fick bryta pga ditt knä...

Bättre lycka till nästa gång.

Ställer samma fråga, hur mycket salt / liter vatten ?

Posted
Mycket trevligt med sådana här rapporter, synd att du fick bryta pga ditt knä...

Bättre lycka till nästa gång.

Ställer samma fråga, hur mycket salt / liter vatten ?

Jag hällde i en saltstick, ca två tsk, i mi camelbak som rymmer 3 liter. det är nog lite i underkant, skulle varit en tsk till, men jag saltade maten istället.

Posted
Jag hällde i en saltstick, ca två tsk, i mi camelbak som rymmer 3 liter. det är nog lite i underkant, skulle varit en tsk till, men jag saltade maten istället.

Tänk på att en sån uppgift bör man ta med en nypa salt. Förlåt! :}

/Aron

Posted

Jaha då var man hemkommen från Nijmegen. Det har varit ganska kul .Kunde inte sova dom fyra första nätterna vilket gjorde att man va ganska trött och sliten.

Allt annat gick bra fick inga blåsor på fötterna eller någon annan smärta vilket va mycket skönt.

Och framför allt så klarade man marchen =)

Skriver lite mera detaljerad beskrivning i morn måste sova lite nu.

Posted
Fråga: Vad är Camp Heumensoord? (stava.nu) och VILKA gör VAD där? =)

Fill me in, god damnit!

Ultima Ratio Regum

Camp Heumensoord är den militära campen vid staden Nijmegen där runt 5000 militärer från olika länder varje år bor under den tid de inte är ute och marscherar fyra mil varje dag i fyra dagar i området runt Nijmegen tillsammans med 40 000 civila knäppgökar, alltså i området där "Operation Market Garden" under WW2 företogs.

Jag vann min nya tävling i långa meningar, inga fler bidrag öppnas.

Mer om Vierdaagse ("fyradagars") kan ni fortfarande läsa om på min hemsida, länken bör stå strax nedanför.

Posted
Det har varit Skitvarmt i tva dagar, i tisdags och onsdags var det 35 i skuggan. Detta innebar att detta arets marsch har varit den varmaste nagonsin.

Man är inte avundsjuk... :) Nu när det finns Internetcafé på Camp Heumensoord så hoppas jag att duscharna är utbytta, så att man inte behöver duscha i en 50 cm pool. Ni som varit där för några år sen vet vad jag menar.

Ingen pool, men jag upplevde bara varmvatten en gång på hela veckan.

Ja, marschen gick väl hyfsat (första gången) men det var riktigt varmt första dagen. Den svensk som fick föras till sjukhus första dagen var på grund av just saltbrist.

Sista sträckan på första dagen gick ambulanserna nästan i skytteltrafik. Det var även någon/några som avled under marschen, antalet har jag hört olika uppgifter på.

Dum som man är lär man väl stå där nästa sommar också, om man inte kommer på något ännu mer idiotiskt att lägga sina pengar på.

Posted
Ingen pool, men jag upplevde bara varmvatten en gång på hela veckan.

:huh: Där jag duschade var det så jävla varmt vatten att man skulle kunna koka ett ägg i handen medan man duschade. Jag hatade det, särskilt när det var så varmt ute.......... :baskerKav:

Posted

På den svenska,danska och norska duschen va det jämt kallt som fan men vid den tyska och österrikiska duschen va det varmt som fan.

• 2 weeks later...
Posted

Instämmer i att det vr varmt som f-n i år...

Satte sig på bussen hemåt på fredagen, kom till Sverige på natten åkte raka vägen till starten för första etappen på 5-dagars. Tur att man inte hade skavsår... Tightsen luktade ganska äckligt efter att ha gått 16mil i dem och sen orienterat 5 dagar :D

Posted

Hur många av utlänningarna där (från holländskt perspektiv) kunde holländska? Als je't niet kan, moet je 't leeren, 't is een heel mooie taal!

(Jag har bott i Bryssel i sju år, plockade upp lite från polarna...)

• 2 weeks later...
Posted
Den svensk som fick föras till sjukhus första dagen var på grund av just saltbrist.

Möjligt att du är bättre informerad om läget efter hemkomsten från sjukhuset än vad jag är men, men när vi kom fram till personen kunde man steka ägg på pannan och det var misstänkt likt solsting. Sedan tvivlar jag inte en sekund att även saltintaget var för lågt.

Vi misstänkte att fältmössa modell 59 var boven i dramat då den är lite för tjock, den byttes därför snabbt ut mot en vattenindrängt näsduk.

Posted
Den svensk som fick föras till sjukhus första dagen var på grund av just saltbrist.

Möjligt att du är bättre informerad om läget efter hemkomsten från sjukhuset än vad jag är men, men när vi kom fram till personen kunde man steka ägg på pannan och det var misstänkt likt solsting. Sedan tvivlar jag inte en sekund att även saltintaget var för lågt.

Vi misstänkte att fältmössa modell 59 var boven i dramat då den är lite för tjock, den byttes därför snabbt ut mot en vattenindrängt näsduk.

Saltbrist var förklaringen jag fick höra men sanningshalten vet jag inte riktigt.

Det var rätt många som märkte av saltbrist efter första dagen men att få i sig tillräckligt med vätska var inget större problem. Därefter had vi med oss massor av påsar från matsalen.

Vi gjorde också misstaget att gå med huvudbonad större delen av första dagen. Så jag märkte själv när det var en halvmil kvar att jag var alldeles för varm. Men det ordnade sig ju efter en kall öl (ok, ett par).