Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hejsan! Är det någon som vet vad det här är för granat? motsv,

Den är ca 31 cm lång & ca 76 mm i diameter, väger 1,8 kg. Jag fick den av en polare som påstår att den är blind och att det bara är typ en betong/cementklut

http://www.cavar.netfirms.com/2.jpg från sidan

http://www.cavar.netfirms.com/6.jpg Drivpatron m/48

http://www.cavar.netfirms.com/21.jpg ser stor ut

/Edit Det stöds inte länkning av bilder KONTROLLERA innan ni läger ut bilder

Directly downloading images is not permitted on the Netfirms FREE plan. If you are the owner of this site, either ensure that this image is embedded in a web page, or upgrade to one of the Netfirms premium plans.

/ Kimster

Edited by Xit
Posted (edited)
Hejsan! Är det någon som vet vad det här är för granat? motsv,

Den är ca 31 cm lång & ca 76 mm i diameter, väger ca 4-5 kg. Jag fick den av en polare som påstår att den är blind och att det bara är typ en betong/cementklut

Kan vara mellanlys.

Edited by jonte72
  • Forumsledning
Posted

Det är en Rökvinggranat m/50 till 12 cm Grkpjäs m41/D med 8 cm övningseldrör.

Är med all säkerhet ingen laddblind (skall vara grönmålad och man har aldrig drivpatroner etc till laddblind). I min "Ammunitionskatalog Data och bilder Del 2 2001" så finns den med och inget tyder på att det finns ens en övningsversion.

Det står även att Rökvinggranat m/50 används med drivpatron 48 vilket stämmer med dina bilder.

Att dömma av bilderna ser den avskjuten ut. Full väger den 3,4 kg varav rökmassa på 1,8 kg.

Väger din mer än 1,6 kg är den inte tom.

ÄR du inte 100% säker att röksatsen är helt förbrukad måste du se till att få den omhändertagen.

Posted

NÄR ska folk lära sig att inte plocka upp de ammunitionseffekter man hittar på övningsfält/skjutfält? :huh:

Det finns en anledning att skyltar och varningsplanscher finns placerade i anslutning till dessa områden. Se till att få din "klump" omhändertagen av behörig personal, och framförallt dumpa den ingen annan stans så att något klåfingrigt barn får fatt i den... :(

- HvPrsk

Posted
NÄR ska folk lära sig att inte plocka upp de ammunitionseffekter man hittar på övningsfält/skjutfält?  :huh:

Den dagen de förlorar en arm eller ett ben.

Posted (edited)

Enkel devis: "don't touch, stay alive"

Visst lockar det som fan att plocka upp saker, det är u coolt/ballt/snyggt med ammunitionseffekter, men det är inte värt det när du bränt ner huset och dina nära och kära...

Hänt ofta i ex: Bosnien/Kosovo att barn plockat åt sig am. effekter och dödat sig själva och delar av sina familjer.

Bara för att det är Sverige betyder det inte att OXA är ofarligt..

Var rädd om dig själv och andra.

Edit, stavfel...

Edited by 2Sharp
Posted
Amröjaren håller med och ryser....

Jopp, med am-röj utbildning och lite "skarp" erfarenhet inser man hur förbannat otäckt det är...

"May all your detonations be expected"

När allt går som man vill är det dock kul!! :huh:

bild2.jpg

Posted (edited)

@2Sharp

Trevligt med en JDS på morgonen! (lunch)

Till alla där ute:

VET NI INTE VAD DET ÄR -- RÖR FÖR FAN INGET!!!

Märk ut fynd, märk ut på karta, tillkalla befäl eller (civilt) ring sheriffen

Jag blir vettskrämd av alla dårar som sammlar på sig am-effekter bara för att det är häftigt. Att am-efekten har klickat en gång innebär INTE att den är ofarlig

-edit- det bidde fel först

Edited by Wehrwolf
Posted
Jävla Dyng Smäll

:lala:

Man ska självfallet vara så nära att det rasar ner sten och skit på hjälmen

Hehe! :D taget, det var en dyng smäll... vi satt i Sisu, det var hyfsat nära...

Våra miner: :baskerPa:

Posted

Tack för alla svar, efter att ha vägt den i en våg (1,8 kg) så är det lika bra att tillkalla sheriffen för omhändertagning, Vad skall man säga till dom? "Hej jag har en granat som jag vill bli av med?" =) Får man nå skit för att man lämnar in sånt till sheriffen??

:baskerPa:

Posted

Vet inte, men du har kanppast något vettigt val, eller? Jag hoppas du inte överväger att dumpa den. Om du har ett förband i närheten kanske du kan ringa till dem först

Posted (edited)

Tyvärr så har jag inga förband nära mig, både I13, I14 & F15 är borta :baskerPa: Självklart så skall jag se till att behörig personal tar hand om pjäsen, men det trixiga blir att säga vart den kommer ifrån, det har jag ingen anning om men det kanske inte är så viktigt? Att dumpa den ser jag som en oansvarelig handling å kommer inte på frågan, näe fackman får desarmera den!

Edited by Xit
Posted (edited)

det är ingen pjäs :baskerPa:

Glädjande att du har ett samvete

-edit- slängde dit det med samvete

Edited by Wehrwolf
Posted

Att säga var den kom ifrån är inte svårt.

Du fick den ju av en kompis, eller hur?

Resten får han förklara. Du ska väl inte ta någon skit för hans dumhet, du var ju iallafall så smart att du drog öronen åt dig.

The Swede

Posted

Jo det är sant, får ta ett samtal med honom. Det skall nog lösa sig., Wehrwolf vad är det då om inte en pjäs? =)

Posted

Som pjäs benämms art vapen, haubits ex vis

Objekt går altid bra annars kom vi ju fram till vad det var

Det är en Rökvinggranat m/50 till 12 cm Grkpjäs m41/D med 8 cm övningseldrör.

pjäsen är själva grk medan det du har är granaten

Tillräckligt luddigt?

• Forumsledning
Posted

Pjäser har eldrör (benäms inte pipa då längre) med större eller lika med en diameter om 20 mm.

Alltså har en M203 inte en pipa utan ett eldrör. :Malaj:

Pjäs kan ju även vara något annat civilt föremål som man är mycket stolt över... själv benämner jag alltid datorer för pjäs :banana

SOAB

http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?.../187/47854.html

Posted
grk har inget med lv att göra. Du skjuter inte rök på flygplan

Nordvietnam sköt ner Amerikanska helikoptrar med GRK under Vietnamkriget....de kan fungera som LV om man bara vill.

Posted
grk har inget med lv att göra. Du skjuter inte rök på flygplan

Nordvietnam sköt ner Amerikanska helikoptrar med GRK under Vietnamkriget....de kan fungera som LV om man bara vill.

Vietcong besköt amerikanska helikoptrar med pil och båge. Vad som helst kan mer eller mindre fungera som LV.

• 2 weeks later...