Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
F20 är inte ett förband, precis som F14 inte var ett förband. Därför blev ju F14 av med namnet och fick hete MHSH istället, dessutom är banan inte en aktiv militär bas.

F14 var en aktiv flottilj 1944-72, blev sedan Flygvapnets Halmstadskolor men bedrev vad jag förstod värnpliktsutbildning även på 90-talet.

FOHS (Flygvapnets Officershögskola) tillkom 1981.

Flygvapnets Halmstadskolor upphörde 1998 och blev 1999 Försvarsmaktens Halmstadsskolor (FMHS) och Militärhögskolan Halmstad (MHS-H).

Att namnet F14 försvann torde snarare bero på att det blev försvarsmaktsgemensamt än att det inte var en aktiv bas. Samtidigt upphörde ju övriga OHS och man fick försvarsmaktsgemensamma MHS.

F20 har överlevt med namnet eftesom det låg under F16 i listorna. Men eftersom man vill ha kvar Uppsala som en aktiv bas så måste det läggas under en annan flottilj. F20 kan inte driva basen eftersom de inte har någon sådan personal, det krävs ett flygunderhållskompani för drift av en aktiv bas, som till exempel Visby, Färila, Eskilstuna osv.

Ett flygunderhållskompani kan man nog klara sig utan, det går alldeles utmärkt med bara en bastropp på exempelvis Eskilstuna, Råda och Karlsborg. Att rent organisatoriskt överföra en bastropp till F20 kan väl inte vara svårare än att överföra personalen till en annan flottilj?

Dessutom hade F20 vpl-utbildning fram till 1998, så det borde väl inte vara alltför svårt att börja med det igen?

Edited by 106
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
F20 är inte ett förband, precis som F14 inte var ett förband. Därför blev ju F14 av med namnet och fick hete MHSH istället, dessutom är banan inte en aktiv militär bas.

F14 var en aktiv flottilj 1944-72, blev sedan Flygvapnets Halmstadskolor men bedrev vad jag förstod värnpliktsutbildning även på 90-talet.

FOHS (Flygvapnets Officershögskola) tillkom 1981.

Flygvapnets Halmstadskolor upphörde 1998 och blev 1999 Försvarsmaktens Halmstadsskolor (FMHS) och Militärhögskolan Halmstad (MHS-H).

Att namnet F14 försvann torde snarare bero på att det blev försvarsmaktsgemensamt än att det inte var en aktiv bas. Samtidigt upphörde ju övriga OHS och man fick försvarsmaktsgemensamma MHS.

F20 har överlevt med namnet eftesom det låg under F16 i listorna. Men eftersom man vill ha kvar Uppsala som en aktiv bas så måste det läggas under en annan flottilj. F20 kan inte driva basen eftersom de inte har någon sådan personal, det krävs ett flygunderhållskompani för drift av en aktiv bas, som till exempel Visby, Färila, Eskilstuna osv.

Ett flygunderhållskompani kan man nog klara sig utan, det går alldeles utmärkt med bara en bastropp på exempelvis Eskilstuna, Råda och Karlsborg. Att rent organisatoriskt överföra en bastropp till F20 kan väl inte vara svårare än att överföra personalen till en annan flottilj?

Dessutom hade F20 vpl-utbildning fram till 1998, så det borde väl inte vara alltför svårt att börja med det igen?

Alla vet att F14 har varti ett aktivt förband. F14 hette faktiskt F14 fram till 1998. Flygvapnets Halmstadskolor var bara en undertitel precis som Upplands Flygflottilj. De blev beslutat att de måste byta namn eftersom de inte var ett aktivt förband. I samma försvarsbeslut skapades ju också de försvarsmaktsgemensamma skolorna och då blev det MHS-H. I annat fall hade F14 ändå döpts om och då troligen till endast Flygvapnets Halmstadskolor. Jag var mitt i min utbildning där nere under den här diskutionen så vi fick höra det ganska ofta.

Angående framtiden i Uppsala så är en bastropp exakt vad som behövs. Men en bastropp måste ligga under ett FUKomp eller något annat under en FUE. Vilket är anledningen till att det måste ligga under ett annat förband om det skall hållas öppet.

F20 utbildade delvis värnpliktiga till 1998.... Mycket av det gjordes av personal från F16.

EDIT: Skall kanske tillägga varför en bastropp måste ligga under FUE. Det har att göra med flygvärdighets föreskrifter och så vidare. Finns metervis med konstiga bestämmelser men denna är ganska vettig eftersom det är endast FUE som har personelen för en tjänst av denna typ.

Edited by Wolfsong
Posted

OK, då förstår jag bättre.

F14s historia (valda delar) lade jag till endast för övriga på forumet (armén och marinen), jag antog att du visste att det en gång i tiden varit ett aktivt flygförband. Missade visst att skriva att det var F14, Hallands flygkår, som blev F14, Flygvapnets Halmstadsskolor.

Mer historia:

F20 har alltid varit ett skolförband men har/hade flygande personal (idag FBS och TU-JAS39, men hade tidigare även kadetter? samt egna SK60 märkta F20).

Kanske skall tillägga att de vpl som utbildades på F20 fram till 1998 var på FV UndS och TolkS.

Bild på F20 (TolkS lokaler dolda av förbandsmärket):

f20_1968.jpg

Jag förstår ändå inte varför bastroppen skall ligga under FuE, jag tycker den borde ligga under BasE.

Från www.f16.mil.se:

BasE har till uppgift att hålla flygplatsen/basen flygbart skick och att vidmakthålla bevakning och skydd av Uppsala Garnison.

Eller måste bastroppen även kunna klargöra flygplanen?

Men jag antar att det blir som på Malmen att fältet tillhör F17 (i Malmens fall) men Hkpflj mfl nyttjar det.

F20 nya organisation (2 april 2003):

f20_ny_org_640.jpg

Vad skall flygplatssektionen syssla med?

Posted (edited)
Jag förstår ändå inte varför bastroppen skall ligga under FuE, jag tycker den borde ligga under BasE.

Från www.f16.mil.se:

BasE har till uppgift att hålla flygplatsen/basen flygbart skick och att vidmakthålla bevakning och skydd av Uppsala Garnison.

Eller måste bastroppen även kunna klargöra flygplanen?

Men jag antar att det blir som på Malmen att fältet tillhör F17 (i Malmens fall) men Hkpflj mfl nyttjar det.

Bastropperna skall kunna ta emot alla typer av flygplan inom flygvapnet. De har även extra utbilning for underhåll av banan som utbilning på sop o blås maskinerna. Bastropperna har dock väldigt lite med bevakning och skydd att göra efterosm det brukar vara 2-4 befäre och 2-4 värnpliktiga. Gotland har en något större bastropp eftersom det är mycket trafik där ute.

Det blir som Malmen. Vi hade ju halva Malmen under F16 (fredsdelen på grund av specflygkomp) och halva under F17 (krigsdelen), vilket var lite konstigt. Och så var det ju Hkpflj där på det. Tycker också det är lite konstigt att de lägger Malmen under F17 helt nu. Specflygkomp borde ligga under F7 för att få alla transport delar samlade. Det tyckte de själva redan när de låg under F16 eftersom det arbetar mer med folket på F7 transporten än några andra.

Rent logiskt så borde Uppsala hamna under F7 pga att F17 har 2 "stora" bastroppar (Malmen och Visby) och F7 inte har någon. Men effektivitet och logik har inte varit flygvapnets starka sida så.

EDIT: Missade det sista i din post.

Det ser ju ut som om F20 skall stå över en typ av sektion. Men en flygplatssektion är ju något högre och vidare än en bastropp. Det skall ju vara kvar en del andra flygvapen funktioner i Uppsala inom flygsidan, kontorsjobb. Så det är möjligt att de bakar ihop dem på något sätt. Vi får se vad som händer.

Och angående bilden med SK60 så var det länge sedan F20 have flygplan under sig. Alla SK60 märkes om till F5 någon gång under 80 talet. Samtidigt flyttas den delen som var i Uppsala över till det som nu är FuE. Det var också ganska länge sedan F20 såg ut sådär..... Hela bakgården har varit fylld med barracker sedan mitten av 90 talet.

Edited by Wolfsong
Posted

SK60 tog jag mest med som en historisk tillbakablick, det är nog rätt många år sedan man hade "omålade" SK60. Om jag inte missminner mig är det samma bild som i boken "Att flyga är att leva" från mitten på 70-talet.

Mycket av gamla F20s byggnader tillhör idag FM UndSäkC och är under ombyggnad (skall vara färdigt 2003-09-30). Även flygvapencentrum (numer FTK) nyttjade F20s lokaler och hade baracker där. I princip blev det så att endast pelarhuset tillhörde F20. Å andra sidan tillhör ju StrilC/StrilS F20 så där borde det finnas lokaler.

Själv tycker jag det ser förjävligt ut när de har ett mer eller mindre permanent barackläger. Undrar även om de i längden tjänar på det då barackerna antagligen hyrs från någon civil firma. Leasingen av exempelvis SISU-vagnar har ju varit dyrare än om vi köpt dem.

När vi ändå talar om byggnaderna på F20 kan man ju säga att hela F16 är ett stort skenmål från tiden då man använde ett stort gräsfält som start- och landningsbana. F20 skulle föreställa en herrgård och resten av F16 skulle se ut som vanligt uppländskt jordbruk med små röda stugor (exempelvis där frisören höll till) och fält (flygfältet, nuvarande golfbanan och liknande).

Vi hade ju halva Malmen under F16 (fredsdelen på grund av specflygkomp) och halva under F17 (krigsdelen), vilket var lite konstigt. Och så var det ju Hkpflj där på det.

+ FC (FMV:PROV), CVM (FFV, Celsius eller vad de nu kallar sig nuförtiden) och jag tror även FOA hade något där ute. Numer finns även flygande museiflygplan på Malmen, men jag vet inte vem som står för drivmedel och underhåll.

Är allt övrigt transportflyg underordnat F7? Jag tänker främst på de Tp101 som finns på F17 och F21. Även Tp103 tillhörde väl F17 om jag inte minns fel. Men jag kan hålla med om att det är onödigt att ha två staber (F7 och Bromma) som förbereder internationella flygningar. Vad jag förstår skall även en Hkp15 levereras i VIP-utförande. Blir det ett komplement till de Tp102 som nyttjas av regeringen eller skall den endast nyttjas för militära VIP-flygningar? Kommer det innebära att även Hkpflj behöver en stab för att ha hand om civila flygningar eller kommer de nyttja den som specialflygdivisionen har?

Hur som helst skall det bli intressant att se hur de löser det hela i Uppsala. Tur att det åtminståne blir någon verksamhet kvar.

Posted
+ FC (FMV:PROV), CVM (FFV, Celsius eller vad de nu kallar sig nuförtiden) och jag tror även FOA hade något där ute. Numer finns även flygande museiflygplan på Malmen, men jag vet inte vem som står för drivmedel och underhåll.

Vårt kära malmen har även TUJAS39, taktisk utprovning av JAS 39, med sisådär 10+ gripen av alla versioner.

Underhållet av museiflygplanen står teknikerna på FC för, det finns kvar gamla rävar från 32-tiden där.

Posted (edited)

Det är en ganska stor röra runt F20 byggnaderna helt klart. Kan ju hoppas att de blir av med alla barracker nu när det blir mer hus lediga på området. ;)

Angåenda skenmålet. Japp. Huvudbyggnaden på bondgården är det som är säk i dagsläget, men ommålat gult. Tycker det är trevligt med lite gamla hus på området. Tycker även att det var rätt skönt med jordkulorna för vissa flygplan istället för en stor hangar. Berget är väl lite väl jobbigt i längden dock. :)

Alla enheter på Malmen står för sitt eget bränsle. Visseligen endast plast pengar som roterar inne i systemet men ändå.

Tp 101 och Tp 103 räknas som sambandsflyg, inte specialflyg. Det eftersom den inte har någon annan funktion så som fordonstransport, spaning eller avlyssning. Så de faller under FuE på respektive flottilj. Tp 101 finns på F7 också, vet inte om F4 har någon men jag tror det. F10 och F16 hade aldrig några eftersom de hade ganska många SK60 för den uppgiften.

Det är endast bokningar för Malmen som sker för under F7 i vissa fall. Annars är det som sagt Bromma som sköter det. Men det skulle ju endast behövas en stab för det eftersom det inte rör sig om särskilt många flygmaskiner.

Vad gäller Hkp 15 vet jag inte hur de tänkt använda dem i VIP sammanhang. Den civila sidan har väl ganska många helikoptrar i alla fall, men det är nog inte uteslutet. Om de behöver någon som sköter bokningar på Malmen så kommer de troligen sammverka med specflyg eftersom det där finns ett färdigt system för den versamheten, och det kommer ju inte bli så många helikoptrar heller.

Hoppas de får upp Viggen statyn utanför allen vid E4:a bara. Vi har väntat på den några år nu.... och släpat runt den 37:a eftersom den alltid är ivägen för någon. Det är 37425, P25 som skall hängas upp enligt det som bestämdes när jag var kvar där. Den skrotades 2000 och har varit klar sedan dess. En av de få JA som levererades ny direkt till Uppsala i mitten-slutet av 80-talet.

Edited by Wolfsong
Posted
Hoppas de får upp Viggen statyn utanför allen vid E4:a bara. Vi har väntat på den några år nu.... och släpat runt den 37:a eftersom den alltid är ivägen för någon.

Jo, lagom till att E4:an skall flyttas säkert, man har påbörjat bygge av motorväg som kommer gå runt Uppsala, dvs från strax innan rondellen när man kommer söderifrån och upp till Checkpoint Dalälven (där man svänger av till Marma om jag minns rätt). E4 kommer alltså bli motorväg hela vägen från Gävle till någonstans söder om Jönköping. Själv tycker jag det är på tiden att den delan av E4 som går igenom och strax norr om Uppsala byggs bort.

Men motorvägen skall vara klar först 2007 så man får väl se flygplanet några år om det placeras vid brandstationen.

Är det flygplanet som står på fältet med fälld fena ni hade tänkt använda?

Inte heller Tp100A och Tp102A har väl någon specialuppgift, men jag antar att de hamnade på specialflyg för att allt underhåll och alla förare till GIV och 340 skulle hamna under samma enhet. Men nu är väl Tp100A borta så vitt jag vet. Ett tag har åtminståne två (?) S100B flugit utan taklåda som transportplan, pågår det fortfarande?

Har för mig att FJS nyttjat Tp101 vid något tillfälle, men jag kanske minns fel.

Tror det finns några rävar från 32-tiden på specialflygkompaniet också, men FC är ju logiskt då de fortsatte flyga Lansen under ett par år efter MFD lades ner (1997?).

Posted

Jo. Men att det är just E4:an spelar ingen roll. Vi ville ha den utanför området vid infarten så den syns, till skillnad från 35:an som är innanför vakten.

Att E4:an över huvud taget går genom Uppsala från början var ju ganska idiotiskt enligt min mening. Själv bor jag ju bara 200 meter från vägen så det skulle vara skönt om de skyndade på och flyttade all tung trafik.

Vet inte var de har ställt 37425 nu. Den har flyttats runt ganska mycket. Sist jag såg den stod den i båg H3 eller H4. Alltså längst in ifrån E4:an sett. Den skulle vara under tak hela tiden för att den inte skulle förstöras så mycket av vädret. Ofta stod den inomhus, men ibland fanns för många 37:or i Uppsala så då blev det bågarna. Kan ju inte dra ner den i berget eftersom den inte har något hydraulsystem.

Tp102A/C och Tp100A ligger under specflyg eftersom det är samma piloter och tekniker på dem som på S102B och S100B. Tror endast 2 flyger med takbox eftersom det inte behövs fler i fredstid. 2 är väl fortfarande i Grekland på utlån. Vet inte om Tp100A är borta. Den var ju mest för politikerna och kungshuset.

Posted
Mycket av gamla F20s byggnader tillhör idag FM UndSäkC och är under ombyggnad (skall vara färdigt 2003-09-30). Även flygvapencentrum (numer FTK) nyttjade F20s lokaler och hade baracker där. I princip blev det så att endast pelarhuset tillhörde F20. Å andra sidan tillhör ju StrilC/StrilS F20 så där borde det finnas lokaler.

UndSäkC har tagit över samtliga gamla F20-byggnader nu. För närvarande sitter hela F20 i StrilC.

Just nu pågår en mindre flyttkarusell inför Opils ankomst och "nya" F20.

Opil ska ta över kansli- och skolhusen. För att kompensera bortfallet av lektionssalar ska Soldathemmet byggas om. Därför flyttar Soldathemmet in i gamla personalmatsalen. Någon hangar ska tydligen byggas om till kontor. Förmodligen är det bara den "heliga" golfbanan som inte kommer att beröras på något sätt ;)

Posted

UndSäkC har tagit över samtliga gamla F20-byggnader nu. För närvarande sitter hela F20 i StrilC.

Just nu pågår en mindre flyttkarusell inför Opils ankomst och "nya" F20.

Opil ska ta över kansli- och skolhusen. För att kompensera bortfallet av lektionssalar ska Soldathemmet byggas om. Därför flyttar Soldathemmet in i gamla personalmatsalen. Någon hangar ska tydligen byggas om till kontor. Förmodligen är det bara den "heliga" golfbanan som inte kommer att beröras på något sätt ;)

Dessutom skall delar av OPIL in i berget, bl.a J2 ska dit ner.

Posted
Där ser man, men det var väl lika bra när man ändå bygger om. Under ombyggnaden har väl UndSäkC tagit ett par av F16s byggnader i beslag?

Tyvärr har F20 gamla bibliotek "försvunnit", ingen verkar veta var böckerna är. Det fanns en del vettiga böcker om flyg om jag minns rätt (sist jag såg det var 1997).

Opil ska ta över kansli- och skolhusen.
fd F20 (nuvarande UndSäkC) kansli- och skolhus eller de tillhörande F16 (uppe på kullen)?
För att kompensera bortfallet av lektionssalar ska Soldathemmet byggas om. Därför flyttar Soldathemmet in i gamla personalmatsalen.
Jaha, jag tyckte det var rätt OK soldathem jämfört med en del andra. Antar att de bygger om resten av matsalen då. För inte kan väl officerare äta i samma matsal som värnpliktiga?
Dessutom skall delar av OPIL in i berget, bl.a J2 ska dit ner.
De härmar und på F21 alltså. ;)
Posted
Tyvärr har F20 gamla bibliotek "försvunnit", ingen verkar veta var böckerna är. Det fanns en del vettiga böcker om flyg om jag minns rätt (sist jag såg det var 1997).

Försvunnit är väl inte riktigt rätt ord, ganska många av dom finns i Halmstad på FMHS bibliotek, bland annat rariteten "Mit Z 13 zum Narvik" med reservation för stavning, utgiven strax efter slaget om Narvik

Posted
För att kompensera bortfallet av lektionssalar ska Soldathemmet byggas om. Därför flyttar Soldathemmet in i gamla personalmatsalen.
Jaha, jag tyckte det var rätt OK soldathem jämfört med en del andra. Antar att de bygger om resten av matsalen då. För inte kan väl officerare äta i samma matsal som värnpliktiga?

Det tror jag inte. Eftersom det blir ett skolförband där så kommer det inte bli många värnpliktiga kvar. Kanske ett hundratal samtidigt i Uppsala. Så det blir nog gemensamt som i Halmstad.

Posted
fd F20 (nuvarande UndSäkC) kansli- och skolhus eller de tillhörande F16 (uppe på kullen)?

De tar över F16:s (som för övrigt håller på att byggas ut). UndSäkC sitter i stort sett i orubbat bo. De kommer dock att få släppa kasern 359 till den nya utbildningsenheten.

Posted

Då får man väl tacka alla tre för svaren.

@imint

Det var ju bra, jag måste alltså bara frågat fel personer. Hade varit synd om de låg nerpackade i kartonger i något gammalt förråd och ruttnade.

Men det är synd (för de inom garnisonen) att det inte finns ett vettigt referensbibliotek på F16/F20/UndSäkC/OPIL, eller så har jag missat det också (inte letat).

@BJE

Jag har tyvärr glömt numren på byggnaderna, men är kasern 359 en av de som ligger bakom soldathemmet?

Enligt www.undsakc.mil.se verkar de ha tagit många F16-byggnader i beslag under ombyggnaden, bland annat delar av soldathemmet/markan (?).

Hur blev det med skjutbanorna på F16? Det var väl någon det blev skjutförbud på? Kommer ni ha kvar Marma som övningsfält?

Posted
@BJE

Jag har tyvärr glömt numren på byggnaderna, men är kasern 359 en av de som ligger bakom soldathemmet?

Enligt www.undsakc.mil.se verkar de ha tagit många F16-byggnader i beslag under ombyggnaden, bland annat delar av soldathemmet/markan (?).

Hur blev det med skjutbanorna på F16? Det var väl någon det blev skjutförbud på? Kommer ni ha kvar Marma som övningsfält?

359 är den nybyggda kasernen som ligger närmast skjutbanorna. Du har rätt i att UndSäkC brett ut sig, just nu är det stört omöjligt att boka vissa lokaler eftersom "UndSäkC kanske behöver dem" :lala:

Att de tagit över soldathemmet var dock en nyhet. Ser ganska övergivet ut nu, men det behöver ju inte betyda något.

Beträffande skjutbanorna så är G2 nu nerlagd. Dock har jag hört ett rykte om att den ska byggas om miljöbana, vilket verkligen skulle behövas. Just nu återstår bara G1 och där blir det trångt ibland.

Posted

Tyvärr blir ju oftast vanlig värnpliktsutbildning lidande när man har med centra, staber och skolor att göra. Framöver lär ni väl då få problemet "OPIL kanske behöver dem", eller vad tror du?

Saknar ni alltså pistolbana/korthåll? Inte för att det hjälper till i värnpliktsutbildningen direkt, men indirekt om man slipper boka en vanlig bana för pistolskytte (t ex vaktchefer och de som skjuter civilt) när banan kan användas till något "vettigare".

Finns det något civilt skyttecentrum i Uppsala?

På ett flertal platser används ett sådant av både militära och civila skyttar, men som jag förstod det fick ni åka till Enköping om banorna på F16 var upptagna.

Som jag har uppfattat det har FV ofta nyare och bättre materiel än armén men sämre ställt med skjutbanor och övningsterräng.

Posted

Private skytteklubben i Uppsala är inte särskilt aktiv. Inte som i Enköping. Men i Enköping har de ju gått samman med civila klubben också. Det gjorde de redan när jag var kvar i PK Ena, vilket var länge sedan. Jag tror bi har en pistol bana också. Den ligger väl brevid G2, bakom tårgas kasunerna. Någon civil skytteklubb har vi inte som använder F16's banor.

359 är gamla närskydd/flygbassäk kasern precis bakom soldathemmet. Bodde där en vecka i lumpen, så väldigt nybyggd är den inte. De kanske har rustat upp den under det senaste åren när jag inte varit där.

Posted
Bodde där en vecka i lumpen, så väldigt nybyggd är den inte.

Den fanns inte under min GU, så för mig är den nybyggd. ;)

Pistolbanan bredvid G2 är stängd sedan länge. Nu är det "stora" skjutbanan G1 som gäller för allt skytte på F16. :(

106 har rätt i att FV har det bra ställt på materielfronten, däremot lider i alla fall F16 av att inte ha något närövningsfält. Däremot har vi en golfbana och ett stort antal fikaplatser. ;)

Posted
106 har rätt i att FV har det bra ställt på materielfronten, däremot lider i alla fall F16 av att inte ha något närövningsfält. Däremot har vi en golfbana och ett stort antal fikaplatser. ;)

Måste lägga mig i den här debatten!

K359 är toppmodern om vi ser hur vi på SUK/LUK har det nu på F 16. K21 som vi tvingar soldaterna att bo i är nergången och totalt värdelös. Vi skulle ha flyttat till 359 redan vid årsskiftet men det senaste säger innan sommaren 2004. Detta kommer att bli ett stort lyft för alla vpl som gör sin GU på F 16. Så om K359 är ny eller inte är en kvasintellektuell debatt! -Den är den bästa kasernen inom garnisonen och vi som utbildar vpl bör få tillträde till den nyss!

Vidare anser jag det grymt sorgligt att man på Fv förband prioriterar golfbanor och annat lullull som nyttjas främst av stödverksamheten på ett förband. (Civila är merparten av golfarna på golfbanan) Vad vi behöver inom Fv är en högre koncentration på att producera de tre förbandstyper som vi gör. Flygdiv, BasBat samt StrilBat. F 16/20 Skulle må bra av att få en stridshinderbana, akustisk skjutbana, längre skjutavstånd än 100m, rörligt mål, stridsförflyttningsbana, brandövningsplats, vedförråd mm Allt som man behöver för att producera dugliga krigsförband.

Dessutom måste man inom Fv se helhetsmässigt, FLYG ÄR INTE ALLT. Det behövs lite mer än bara ff som flyger för att Fv skall klara sina uppgifter!

/Klart slut! :)

Posted (edited)
Dessutom måste man inom Fv se helhetsmässigt, FLYG ÄR INTE ALLT. Det behövs lite mer än bara ff som flyger för att Fv skall klara sina uppgifter!

Jag förstökte intala mina chefer det när jag var där.... Blev skickad upp på kullen till sjukstugan för pskykolog analys. Det sitter för många karriärslystna gubbar i flygvapnets chefpositioner. Folk som bara är där för att bära uniform för de tycker det är snyggt och för att de får en ståndsmässig titel.

Mött för många sånna inom systemet. Speciellt mellan Kapten till Överste.

Och så har vi de som inte vill ligga i fält för att det är obekvämt, eller som tycker att de har gjort det en gång och det blir i alla fall inte krig i Sverige..... De har inget i försvaret att göra. Snacka om fel rekrytering. Dessa är den stora anledningen till att jag inte klarade av att stanna i organisationen. Man blir så less..... särskilt om man bara har sånna som chefer rakt över sig.....

Angående K359 så är den byggd lite annorlunda än de andra också. Mer armelikt. Alla andra har rum för 5-6 personer. K359 har större sovrum. Tror den byggdes 92-93. Flygvapnet hade en stor byggvända vid den tiden. Det var bl a då de byggde kadettbyn i Halmstad. Och när jag ser att BJE låg inne 90-91 och jag var där 95-96 så kan det vara ganska troligt. Dne såg några år gammal ut när jag sov där 95. Bodde i K20 (troligen kopia av K21 eftersom den liggerlängs med) nästan hela tiden visserligen.

EDIT: Skjutbanan..... Jag visste att jag hört om den men jag sköt aldrig pistol på F16. Gjorde det endast i Halmstad. Sen fanns det stenplattor för rätt avstånd på den nu stängda G2 också vet jag.

En bana med längre anstånd än 100 meter skulle verkligen behövas. Och övningsterräng..... Vi använde oftast Marma när jag låg där. Och det är ju en liten resa varje gång man skall göra något.

Brandövningsplats är inte riktigt nödvändigt när vi har Viktoria på andra sidan av stan. Det är ju en hel anläggning för endast det ändamålet. Men jag håller ändå med om att det saknas mycket inom garnisonen.

Edited by Wolfsong
Posted

Jag förstökte intala mina chefer det när jag var där.... Blev skickad upp på kullen till sjukstugan för pskykolog analys. Det sitter för många karriärslystna gubbar i flygvapnets chefpositioner. Folk som bara är där för att bära uniform för de tycker det är snyggt och för att de får en ståndsmässig titel.

Mött för många sånna inom systemet. Speciellt mellan Kapten till Överste.

Håller helt med!! :banana

Dock måste jag tyvär erkänna att problemet inte bara finns inom Fv. Jag genomförde nyligen TaP:n på LedS S1 och märkte även problemet där! Men det är mer frekvent inom Fv.

Ang brandövnpl så behövs det! Ex: För att kunna genomföra GSU för soldater inom UtbSäk paketet så behövs utbildning på släckning av brand för att uppnå målen. Att ge sig av till Viktoria stup i kvarten är inte ekonomiskt och detta moment får stryka på foten.

Ang MARMA så möverförs det till LG Kungsängen vid årsskiftet. :banana Resultat: Övntg för F 20 = 0

Urkass! Jag är klart avundsjuk på de arméförband som har lämplig övntg utanför grindarna.

Vill man vara elak kan man säga att det bästa för vplutb på F 16 var att F 16 las ner och vi uppstod som fågel fenix i F 20! :baskerPa: -Men då faller jag på eget grepp angående helhetssyn!!

Själv lever jag (kanske naivt) i tron att det går att förändra organisationen innefrån!

Posted (edited)
Själv lever jag (kanske naivt) i tron att det går att förändra organisationen innefrån!

Jag försökte med det i ett år.... Sparkade hårt uppåt. Soldaterna trivdes med mig som chef eftersom jag fick saker gjorda. De andra på FU kompanierna brydde sig inte särskilt mycket om dem eftersom "de är bara här några månader"..... Att försöka förändra något inom FU så man rär sig något bort från flygtidsproduktion är som att försöka slå sig ut ur ett kassaskåp med knytnävarna.

Min åsikt är att officerarna i teknisk tjänst som det så fint heter, har det som specialist utbildning och inte att de endast har den uppgiften. Som specialister ser jag dte som ok att spendare 50-60% av tjänsten med det men resten skall täcka allt annat som officersyrket innefattar för samtliga officerare..... Som att öva ibland kanske.... På normala flottijövningar övar 2 troppchefer från FU. 2st.... Och oftast så var det endast en ordentlig övning om året och en ihopkastad sak för att den andra omgången skulle få en slutövning. Helt sjukt. De äldre officerarna bryr sig inte eftersom de var med när det var övningar jämnt så de har fått in en rutin. Men de yngre kanske har gjort en övning efter 3 år i tjänst.... Snacka om att slänga stora delar av officershögskolan i sjön. Det sjuka är också att vi producerar mer flygtid på en övningsvecka än på en vanlig flyg vecka eftersom man arbetar så mycket effektivare.

EDIT: Att tillägga är att en flottilj övning inte är särskilt dyr. Man kan hålla 2 flottilj övningar om året i 50 år för vad Snöyra eller Snöstorm eller vad den hette som hölls våren 2001 kostade.

Edited by Wolfsong
Posted

Då har du ungefär samma syn på det som jag, jag anser att man främst är soldat sedan fackman/specialist (för er soldat, officer/ledare, fackman/specialist). Den dagen det gröna försvinner kan man lika gärna anställa civila istället. Men så kanske man inte får tycka.

Fick ni inom teknisk tjänst utbilda soldaterna under GSU eller lades det på strilutbkomp? Hur samövar man en basbataljon (eller ett insatskompani) med bara en övning? Var flottiljövningen den enda övning de fick ute på flygbas?

Numer skall väl inte värnpliktsutbildning vara för fredsdrift utan vara utbildning för en krigsbefattning? Hur gör ni då om man inte har fältmässiga övningar?

Posted

FuE har egen utbilningsavdenling som ligger utanför kompanierna men använder teknikerna som officerare. På F16 hade avdelningen två fasta officerare och lånade in 2 till varje inryckning som sedan skulle följa den omgången till MUCK..... Vilket inte ofta fungerade eftersom de som var inlånade inte hade något mer med soldaterna att göra än någon annan på kompaniet under tiden de tjänstgjorde som mekaniker.... Oftast blev den några andra som fick ta soldaterna vid AMU2/slutövning eftesom de som varit med på inryck hade blivit planerade på något annat vid den tiden. Det hela blev lite rörigt. Grundplanen var bra om de endast hade hållt sig vid den.

Jag var med och tog hand om den omgången som var inne under nerläggningsbeslutet när de endast hade några månader kvar.... Det visade sig att ingen på kompaniet hade koll på vad de hade för utbildning. Och utbildningsavdelningen lämnar över ansvaret till kompaniet som har soldaterna fram till att det är dags för AMU2. Senare kom det fram att de inte gjort något annat än dagli klargöring sen de börjat praktiken, så de hade gått mer eller mindre som grå arbetskraft i 6 månader. Det var en av sakerna som gjorde att jag började sparka uppåt ganska hårt. Slutade med att de soldaterna blev nöjda med sin tid som jag hade hand om dem i alla fall. Som toppen på allt så var C GrO på besök deras sista vecka för att kolla in utbilningsnivå och utövandet på flottiljen. Han satt brevid representanten ifrån den här klargöringsomgången vid lunchen.... Så det blev lite snack direkt med HKV förbi enhets och flottiljledningen om denna händelse. Vilket gjorde att enheten fick direkt feedback samma dag och systemet sågs över, och det fungerade bättre vid inryckningen som var någon månad efter det.

Samverkan av basbataljonen brukar inte övas särskilt mycket eftersom det endast är vid en övning om året som nästan alla delar är med, det är vid sommar övningen. Vid vinterövningen så var inte baskomp med de sista 3 åren som jag var på flottiljen eftersom det inte passade in i deras utbildningsläge. Vilket gör att det inte är mycket kvar av basbataljonen..... Det slutade oftast med att det bara var klargöringstropparna som övades. Bodde i några tält på flottiljen och klargjorde i bågarna enligt rörlig klargöring med fordon och allt under två veckors tid. Det är just här problemet ligger. De yngre officerarna får ingen koll eftersom det aldrig är ordentliga övningar. Nu har de försökt lösa det med flygvapen gemensamma övningar, men det är ju fortfarande bara en gång om året. Och eftersom det är gemensamt så blir det många funktioner på alla utom en flottilj som inte övas mycket alls under det året. Insatts kompaniet är väl det roligaste, eftersom klargöringtropparna ligger under insatspluton chefen, som då skulle vara ifrån flygbassäk eftersom han har dem under sig också. Det var tal om att han skulle ha en stf som var från FuE för att det skulle fungera men jag vet inte hur de löser det idag. Själv har jag aldrig sett den organisationen i funktion.

Den störra övningen var oftast på flygbas och den mindre hölls inne på flottiljen eftersom alla delar inte var med så går det helt enkelt inte att vara ute på bas. Så det där med utbildning för krigsbefattning får de någ se över för FuE både när det gäller soldaterna och offierarna.

Posted

Om jag inte missminner mig så GSU utbildade vi en FuE pluton runt 2000. Kommer inte ihåg exakt vilket år det var eller vilken omgång. Utöver dessa brukade SBToC göra en del av sin GSU och FSU hos oss på SUK. Väder biträden och Trafikledningsbiträden har också stundtals gjort sin GSU hos oss. Tyvärr har samarbetet mellan StrilBat och BasBat angående vpl utbildning varit minimala.

...men om man får vara lite opptimistisk så tror jag på den generella omorganiseringen inom Fv där GUBat skapas med EN chef för all vpl utbildning. Det sorgliga är dock att i och med F 16s nedläggning kommer F 20 bara innefatta StrilBat samt Friv - men dessa tillhör enligt senaste orgen samma GU enhet. -Ett steg i rätt riktning med kanske för sent.

Angående övnings serien: Fv som övriga försvaret håller på att lägga om sina utbiuldningslinjaler för vplutbildningen (till stor del genomfört). Förut hade vi upp till fyra inryck på ett år med olika omgångar. Numer är det ett PB inryck följt av ett GB inryck och slutligen ett Sold inryck. Vad detta innebär att hela Fv kommer att kunna övas och de som skall gå i befattning kommer också att göra det. Problemet är att denna syn på övning är "ny" inom Fv och många "velour officerare" kommer att behöva övas "skarpt". Ett steg i rätt riktning men innan Fv har samma rutin som Armén i dessa sammanhang kommer vi att gå på patrull!

Bevakningsbärnpliktiga kommer fortsättningsvis ha två inryck, en vinter och en sommar. Beträffande R3 funktionen så är jag osäker.

:wub:

Posted

FuE och den delen av BasE de var innan de blev en egen enhet har haft 2 inryck om året ganska länge. Endast omgång 1 (Januari) och 3 (Augusti) varje år. Och eftersom alla ligger inne 11 månader oavsett befattning bland dem så har det fungerat bra. Finns alltid något man kan göra med soldaterna medan GB ges ledarskapsutbildning.

Våra GB/PB gick första ledarskapsutbildningen efter 4-5 månader och sedan var de med på nästa omgångs inryck. Sen stack PB eleverna på nästa utbildning och GB gick tillbaka till kompanierna och sin egen omgång. PB eleverna gick tillbaka till sin egen omgång när de kom tillbaka och så var det några veckor fram till AMU2 när de alla blev trände på sina krigsbefattningar och specifika uppgifter inom gruppen. Funkade bra. Även de första månaderna så användes ju de uttagna som representanter för omgången under den dagliga tjänsten så ledar personerna fastställdes ändå ganska tidigt.

Jag vet att FuE soldater utbildades av andra enheter några gånger efter att FuE fick even UtbAvd 1996. 96 hade vare kompani en utbildningspluton med en representat från markförsvar per kompani. De körde så de första 3 inryckningarna tror jag innan markförsvararna försvann, sedan skapades den gemensamma FuE UtbAvd för enkelhetens skull. Oftast var det missar från FuE staben som gjorde att andra utbildade våra soldater ibland. De fick för sig att vi inte hade folk till det eftersom vi måste producera flygtid och så kontaktade de andra enheter utan att prata med kompanierna. De gånger det hände när jag var där även under kadett tiden så hade kompanierna faktiskt avsatt personal för det men när det sedan var dags fick de veta att någon annan enhet skulle ta hand om utbildningen. Strul i organisationen kan man lungt säga.

En gemensam UtbAvd för hela flottiljen är en bra ide. Vi hade det när jag ryckte in. Alla utbildades på markförsvarskomp i början, oftast med deras PB elever som kom in samtidigt som klargöringstropparna. Funkade bra så jag förstår inte varför det ändrades.

Posted
En gemensam UtbAvd för hela flottiljen är en bra ide. Vi hade det när jag ryckte in. Alla utbildades på markförsvarskomp i början, oftast med deras PB elever som kom in samtidigt som klargöringstropparna. Funkade bra så jag förstår inte varför det ändrades.

Även jag genomgick den soldatskolan. Men det var en soldatskola som endast genomförde GSU:n och därefter skickades soldaten vidare till sitt komp motsv.

Det nya är att det är en enhet oavsett vilken befattning soldaten har som UTBILDAR hela GU:n. Soldatskoletanken hade sina fördelar, men officerarna belv allmänt dåliga på "grön tjänst". (och så jäkla kul med bara GSU är det inte.... det roliga börjar när soldaten kan grunden och man kan fortsätta med mer kvalificerad utbildning än Giv akt - Manöver osv...) Allt gick i graven när förre ÖB:s grundsyn angående att soldater skulle utbildas inom ordinarie komp motsv. som de skulle krigsbefattas tredde i kraft. Jag delar helt den uppfattningen, skillnaden mot nuvarande org är dock att EN chef leder ALL utbildning. (om man nu kan säga att SUK/LUK samt Friv är all utb.....). Jag skulle villa påstå att det är en naturlig utveckling av förre ÖB:s tankar inom en snävare ekonomisk ram.

Det bästa enligt mig är dock att varje kompani utbildar alla egna solader inom ett och samma utbildningsår oavsett om soldaten är kock, Kvm, Säk eller vad det nu kan vara. Dock kräver detta alternativ flera paralella spår inom en utbildningsmyndighet och är med dagens medel inte generellt försvarbart. Dock kommer vi även fortsättningsvis inom Rrförbands utbildningen på F 20 Göra så! :Malaj:

Posted
Soldatskoletanken hade sina fördelar, men officerarna belv allmänt dåliga på "grön tjänst". (och så jäkla kul med bara GSU är det inte.... det roliga börjar när soldaten kan grunden och man kan fortsätta med mer kvalificerad utbildning än Giv akt - Manöver osv...)  Allt gick i graven när förre ÖB:s grundsyn angående att soldater skulle utbildas inom ordinarie komp motsv. som de skulle krigsbefattas tredde i kraft. Jag delar helt den uppfattningen, skillnaden mot nuvarande org är dock att EN chef leder ALL utbildning.

Jag menar inte att samma officerare skall hålla it det hela tiden. Man skall byta ut hälften till varje ny inryckning så man har kvar erfarenhet från föregående och samtidigt roterar personalen. Samtliga officerare skall kunna hålla GSU/AMU. Det grunden till allas befattning.

Efter GSU så håller jag med om att resterande utbildning skall hållas av det kompani som de skall till men det första steget borde vara gemensamt. Dels för att man även skall kunna flytta soldater mellan tjänster under den tiden om man har för många för något och för få för något. Det gör de ju ändå men då vet man att alla har samma grundutbildning. Annars skiljer sig GSU ganska mycket beroende på vilket kompani som håller den eller snarare beroende på vilka officerare som håller i den.

Jag vet att det är lite US Marines över sättet att tänka. Att alla skall vara stöpta i samma form. Men det är nog den delen av deras utbildningstänkade som jag tycker är smartast.