Jump to content

F16 sista Viggenflygning


TEN

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hm, F7 är nog relativt säkert iom att de har FBJS, Transport divisionen och Gripen centrum, i såfall blir det den enda kvarvarande flottiljen i söder, den andra som blir kvar bör i såfall bli F21 eller F4...

 

frågan är om inte F4 ligger för långt söderut i såfall...

 

men, mitt tips är ändå (utan att egentligen veta så mycket om FV) är att F7 och F4 blir kvar (om 2 ryker), detta för att de gemensamt kan täcka in de mest tätbefolkade områdena (och naturligtvis med Sthlm som huvudpunkt)

 

F21 ochF17 ligger för långt från Sthlm

Link to comment
Share on other sites

Om avståndet till Stockholm var en faktor så skulle F16 inte läggas ner vid årsskiftet...

 

Det ryktet jag hörde gick ut på att F4 och F7 skulle ryka. F7 skulle dock omvandlas till "Gripen-skola", vad det nu innebär. Eftersom det nu tydligen är problem med miljöprövningen för Flygskolan på Malmslätt skulle man ju kunna tänka sig att den landar på Såtenäs i sådana fall.

 

Men, det är bara att vänta och se.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det nu tydligen är problem med miljöprövningen för Flygskolan på Malmslätt skulle man ju kunna tänka sig att den landar på Såtenäs i sådana fall.

Är det problem med den?? Det har jag inte hört nåt om. Var har du hört att det skulle vara problem?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är klart det bullrar, det är ju därför man gör en miljöprövning. Men resultatet av den miljöprövningen tror jag inte skall ställa till det. I slutänden så är det ju bara för försvaret att överklaga miljönämndens beslut ända upp till Stockholm, och eftersom det är dem som bestämt att skolan skall ligga på Malmen så...

 

Nya motorerna i 60:an låter väldigt lite så jag tror inte att det behöver bli nån överklagan ens....tyvärr..för det kommer bli trångt om saligheten.

Link to comment
Share on other sites

Guest matte

Hmmm...F4 skulle egentligen ha varit utrustat med Gripen nu. Men i sista stund beslöt man sig för att vänta med den ombeväpningen till efter nästa försvarsbeslut... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...F4 skulle egentligen ha varit utrustat med Gripen nu. Men i sista stund beslöt man sig för att vänta med den ombeväpningen till efter nästa försvarsbeslut... :blink:

undrar varför....... :blink::blink: .

F4 kommer nog läggas ner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hm, F7 är nog relativt säkert iom att de har FBJS, Transport divisionen och Gripen centrum, i såfall blir det den enda kvarvarande flottiljen i söder, den andra som blir kvar bör i såfall bli F21 eller F4...

 

frågan är om inte F4 ligger för långt söderut i såfall...

 

men, mitt tips är ändå (utan att egentligen veta så mycket om FV) är att F7 och F4 blir kvar (om 2 ryker), detta för att de gemensamt kan täcka in de mest tätbefolkade områdena (och naturligtvis med Sthlm som huvudpunkt)

 

F21 ochF17 ligger för långt från Sthlm

De två som sitter mest säkra är F7 och F21 på grund av läge och nuvarande status.

 

F4 är troligen den som ligger lösast eftersom de inte omskolat ännu. De har ju legat på håret i varja försvarsbeslut de senaste 15-20 åren. F17 har ju haft samma possition i alla beslut som F4, men som det ser ut idag blir det nog F4 som ryker om en skall bort.

Link to comment
Share on other sites

Så sant.

 

Vi har behövt lite mer sånt här de senaste 10 åren:

försvaret ->  <- politiker

 

 

Snarare Försvaret -> :D:D <- Medborgare vilket borde innebära medborgare -> :D <- politiker och då kan försvaret :/

 

 

eller hur var det nu :D

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är en finare väg att gå..... Men jag har alltid avskyt politiker så jag vill sparka direkt på.    

 

Vem gör inte det .....

 

Tyvärr är ju inte försvarsandan direkt på topp just nu så vi MÖPare kommer inte att få det lätt, mycket sorgligt kommer att ske :(

Link to comment
Share on other sites

hm, F7 är nog relativt säkert iom att de har FBJS, Transport divisionen och Gripen centrum, i såfall blir det den enda kvarvarande flottiljen i söder, den andra som blir kvar bör i såfall bli F21 eller F4...

 

frågan är om inte F4 ligger för långt söderut i såfall...

 

men, mitt tips är ändå (utan att egentligen veta så mycket om FV) är att F7 och F4 blir kvar (om 2 ryker), detta för att de gemensamt kan täcka in de mest tätbefolkade områdena (och naturligtvis med Sthlm som huvudpunkt)

 

F21 ochF17 ligger för långt från Sthlm

De två som sitter mest säkra är F7 och F21 på grund av läge och nuvarande status.

 

F4 är troligen den som ligger lösast eftersom de inte omskolat ännu. De har ju legat på håret i varja försvarsbeslut de senaste 15-20 åren. F17 har ju haft samma possition i alla beslut som F4, men som det ser ut idag blir det nog F4 som ryker om en skall bort.

Det vore sorgligt om F4 ryker, inte minst för att de redan investerat i komplett Gripen-StrilC och motortesthangar...

Är det nån som vet hur det funkar, monterar dom ner allt dom har satt upp eller slänger de bara pengarna i sjön så att säga?

Link to comment
Share on other sites

hm, F7 är nog relativt säkert iom att de har FBJS, Transport divisionen och Gripen centrum, i såfall blir det den enda kvarvarande flottiljen i söder, den andra som blir kvar bör i såfall bli F21 eller F4...

 

frågan är om inte F4 ligger för långt söderut i såfall...

 

men, mitt tips är ändå (utan att egentligen veta så mycket om FV) är att F7 och F4 blir kvar (om 2 ryker), detta för att de gemensamt kan täcka in de mest tätbefolkade områdena (och naturligtvis med Sthlm som huvudpunkt)

 

F21 ochF17 ligger för långt från Sthlm

De två som sitter mest säkra är F7 och F21 på grund av läge och nuvarande status.

 

F4 är troligen den som ligger lösast eftersom de inte omskolat ännu. De har ju legat på håret i varja försvarsbeslut de senaste 15-20 åren. F17 har ju haft samma possition i alla beslut som F4, men som det ser ut idag blir det nog F4 som ryker om en skall bort.

Det vore sorgligt om F4 ryker, inte minst för att de redan investerat i komplett Gripen-StrilC och motortesthangar...

Är det nån som vet hur det funkar, monterar dom ner allt dom har satt upp eller slänger de bara pengarna i sjön så att säga?

Pengar slängs i sjön, med kraft :) eller hyrs ut till lokala företag för en spottstyver.

Sista Viggenflygningen i F 16 regi. Andra förband lär nog landa in då och då efter suspekta uppdrag B)

Link to comment
Share on other sites

hm, F7 är nog relativt säkert iom att de har FBJS, Transport divisionen och Gripen centrum, i såfall blir det den enda kvarvarande flottiljen i söder, den andra som blir kvar bör i såfall bli F21 eller F4...

 

frågan är om inte F4 ligger för långt söderut i såfall...

 

men, mitt tips är ändå (utan att egentligen veta så mycket om FV) är att F7 och F4 blir kvar (om 2 ryker), detta för att de gemensamt kan täcka in de mest tätbefolkade områdena (och naturligtvis med Sthlm som huvudpunkt)

 

F21 ochF17 ligger för långt från Sthlm

De två som sitter mest säkra är F7 och F21 på grund av läge och nuvarande status.

 

F4 är troligen den som ligger lösast eftersom de inte omskolat ännu. De har ju legat på håret i varja försvarsbeslut de senaste 15-20 åren. F17 har ju haft samma possition i alla beslut som F4, men som det ser ut idag blir det nog F4 som ryker om en skall bort.

Det vore sorgligt om F4 ryker, inte minst för att de redan investerat i komplett Gripen-StrilC och motortesthangar...

Är det nån som vet hur det funkar, monterar dom ner allt dom har satt upp eller slänger de bara pengarna i sjön så att säga?

De andra 3 kvarvarande flottiljerna har också det. Samt att den andra 3 även flyger med Gripen i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

Sista Viggenflygningen i F 16 regi. Andra förband lär nog landa in då och då efter suspekta uppdrag B)

F16 kommer att vara kvar som bas under ett annat förband, troligen F7, i samma stil som Visby är. Det var bestämt redan när nerläggningsbeslutet kom eftersom det måste finnas en platform kvar i mälardalen för fredstidsverksamhet. För flygvapnet, men även som transport punkt för armens flygningar till och från mellansverige.

Link to comment
Share on other sites

F16 kommer att vara kvar som bas under ett annat förband, troligen F7, i samma stil som Visby är.

Som det ser ut nu så kommer F20 att leva kvar och dessutom ta över delar av F16:s verksamhet. Sedan så flyttar delar av Swedint upp hit. Så basen kommer nog inte att ligga under F7.

Link to comment
Share on other sites

Det vore sorgligt om F4 ryker, inte minst för att de redan investerat i komplett Gripen-StrilC och motortesthangar...

Är det nån som vet hur det funkar, monterar dom ner allt dom har satt upp eller slänger de bara pengarna i sjön så att säga?

Nu är det väl inte klart att F4 ryker men jag tyckte det var sorgligare att exempelvis F16 (och många andra) lades ner.

 

StriC har funnits ett par år på övriga flottiljer och om jag inte minns helt fel skulle F4 egentligen inte haft något, om det inte vore för andra nedläggningar. Som det är idag har vi "för många" då de bergsanläggningar de skulle till (exempelvis F16H) har lagts ner. Jag är inte så insatt i hur det fungerar exakt men StriC lär vara relativt enkelt att flytta på, iaf operatörsplatserna.

 

Förresten heter det StriC om man talar om burkarna där rrjal (ja, jag vet att det numer heter Fsl) får radarbilden presenterad. StrilC är en byggnad på F20 där StrilS ligger.

 

Sedan så flyttar delar av Swedint upp hit.

Vet du vilka delar? Vår packgrupp fick sin drivmedelsutbildning på F16 men skall man alltså ha ytterligare utb av utlandsstyrkan på Ärnafältet (F16, F20 eller vad det nu kommer heta framöver) eller är det bara administrativa delar som flyttar dit?

Link to comment
Share on other sites

F16 kommer att vara kvar som bas under ett annat förband, troligen F7, i samma stil som Visby är.

Som det ser ut nu så kommer F20 att leva kvar och dessutom ta över delar av F16:s verksamhet. Sedan så flyttar delar av Swedint upp hit. Så basen kommer nog inte att ligga under F7.

F20 är inte ett förband, precis som F14 inte var ett förband. Därför blev ju F14 av med namnet och fick hete MHSH istället, dessutom är banan inte en aktiv militär bas. F20 har överlevt med namnet eftesom det låg under F16 i listorna. Men eftersom man vill ha kvar Uppsala som en aktiv bas så måste det läggas under en annan flottilj. F20 kan inte driva basen eftersom de inte har någon sådan personal, det krävs ett flygunderhållskompani för drift av en aktiv bas, som till exempel Visby, Färila, Eskilstuna osv.

Link to comment
Share on other sites

Vet du vilka delar? Vår packgrupp fick sin drivmedelsutbildning på F16 men skall man alltså ha ytterligare utb av utlandsstyrkan på Ärnafältet (F16, F20 eller vad det nu kommer heta framöver) eller är det bara administrativa delar som flyttar dit?

Kommer inte ihåg vad det skulle kallas, något i stil med "Home Logistics Base".

 

I stort sett är det förrådsverksamhet till stöd för Utlandsstyrkan. De flygningar som idag görs från Skavsta ska i framtiden ske från Ärna. Dels blir transportsträckan kortare från Livgardet, dels sparar man in avgifterna man idag betalar till civilisterna.

 

@Wolfsong:

 

På F20 kommer det att bedrivas vpl-utbildning, så nog får man säga att det är ett förband. Du har rätt i att F20 skulle läggas under F16 och på sikt försvinna, men nu blev det tvärtom istället.

 

Hur det blir med ägarförhållandena till basen vet jag inte säkert. Ska försöka fråga lite nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...